خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

آخر توهم در بازار بدهی

دیروز در حالی چهارمین مرحله از اسناد خزانه اسلامی بانکی در فرابورس عرضه شد که قیمت سود این اوراق با کم کردن نسبت به عرضه‌های قبلی به 3/ 18

آخر توهم در بازار بدهی

آخر توهم در بازار بدهی

عبارات مهم : وزیر امور اقتصاد – سرمایه گذاری

دیروز در حالی چهارمین مرحله از اسناد خزانه اسلامی بانکی در فرابورس عرضه شد که قیمت سود این اوراق با کم کردن نسبت به عرضه های قبلی به 3/ 18 درصد رسید. در این میان، روند عادی معاملات بورس سهام و کسب بازدهی مثبت این بازار همزمان با رونق نسبی بازار بدهی، مهر باطلی بر توهمات ذی نفعانی بود که جهت جلوگیری از خرید و فروش این اوراق در بازار بدهی تلاش می کردند. گروهی که همچنین، عرضه زیاد اوراق را باعث زیاد کردن قیمت سود، عامل تضعیف اقتصاد و بازار سهام بر خلاف واقعیت امروز نشان می دادند.

روز گذشته چهارمین مرحله از اسناد خزانه اسلامی بانکی در نماد «سخاب4» در فرابورس کشور عزیزمان ایران عرضه شد تا از این بعد معاملات ثانویه این اوراق در بازار سرمایه انجام پذیرد. توصیه جالب توجه اینکه روز گذشته، قیمت بهره کمتری به اوراق تازه وارد تعلق گرفت(نسبت به قیمت سود اوراق قبلی سخاب). دیروز قیمت سود موثر «سخاب4» در سطح 3/ 18 درصد قرار داده شد (عرضه های پیشین سخاب در این بازار همگی قیمت بهره حدود 19درصدی را کسب کرده بودند). آخرهای ماه گذشته بخشنامه بانک مرکزی جهت کنترل قیمت سود بانکی زمینه ساز کم شدن قیمت سود در بازار بدهی شده است بود در حال حاضرنیز با وجود ثبات سیاست های پولی، قیمت بهره اوراق بدهی همچنان در مسیر کاهشی قرار دارد. در عین حال بازدهی مثبت بازار سهام همزمان با رونق نسبی بازار بدهی، مهر باطلی بود بر انتقادهایی که بازار بدهی را به (دلیل قیمت سود بالا)عامل تضعیف بازار سهام و به تبع آن اقتصاد کشور می دانستند.

تداوم کم شدن قیمت سود اوراق بدهی

آخر توهم در بازار بدهی

نرخ سود در بازار بدهی در حالی روند کاهشی به خود گرفته است که بعضی از تفکرات، عرضه های زیاد در این بازار را عاملی جهت زیاد کردن قیمت سود می دانستند. این تفکر البته به دفعات در گزارش های «دنیای اقتصاد» مورد نقد قرار گرفت؛ آیا که عرضه های زیاد در بازار بدهی باعث تکامل زیاد این بازار با حضور بازیگران بیشتری می شود. در عین حال همواره مازاد تقاضایی در این بازار دیده می شد.

حال به واسطه عرضه اوراق تازه اسناد خزانه اسلامی بانکی، این انباشت تقاضا پوشش داده شده است و وسیله ای جهت تعادل قیمت سود در بازار بدهی بوده هست. در این میان با وجود اینکه مصادف شدن عرضه «سخاب»ها در بازار سرمایه با کم شدن قیمت سود بانکی، بر قیمت سود بازار بدهی اثرگذار بود ولی از وقت عرضه نخستین سخاب در فرابورس (15 شهریور) تاکنون با وجود ثبات سیاست های پولی، قیمت سود در میان اوراق بدهی موجود روندی کاهشی را در پیش گرفت. به طوری که «سخاب5» در نخستین روز عرضه خود در فرابورس قیمت سود 2/ 19 درصدی را کسب کرده بود و این رقم جهت «سخاب4» (عرضه شده است در روز گذشته) به 3/ 18 درصد کم کردن پیدا کرد.

دیروز در حالی چهارمین مرحله از اسناد خزانه اسلامی بانکی در فرابورس عرضه شد که قیمت سود این اوراق با کم کردن نسبت به عرضه‌های قبلی به 3/ 18

حرکت بورس سهام در مسیر عادی خود

در این میان در حالی به موجب ورود معاملات ثانویه اسناد خزانه بانکی به بازار سرمایه شاهد توسعه نسبی بازار بدهی خواهیم بود که منتقدان همواره این بازار را به عنوان رقیبی جهت بازار سهام معرفی می کردند و اعتقاد بودند رشد بازار بدهی می تواند باعث تضعیف اقتصاد و در صدر آن بازار سهام به عنوان ویترین اقتصاد شود. این در حالی است که بورس سهام نیز طی 7 روز معاملاتی اخیر (از شروع عرضه سخاب5 تاکنون) به معاملات عادی خود ادامه داده و حتی توانسته بازدهی 2/ 0 درصدی را کسب کند.

راه طولانی بازار بدهی تا بلوغ

با عرضه 4 سررسید «سخاب»ها در فرابورس، تنها دو نماد «سخاب6» با ارزش بازاری 9 هزار و 639 میلیارد و 540 میلیون ریال و «سخاب7» به عنوان بزرگترین اوراق اسناد خزانه اسلامی بانکی با ارزش بازاری بالغ بر 38 هزار میلیارد ریال در انتظار ورود به بازار سرمایه هستند که به نظر می رسد طی روزهای آتی عرضه این دو سررسید نیز در این بازار انجام شود. در این میان با وجود اینکه به موجب ورود معاملات ثانویه اسناد خزانه بانکی به بازار سرمایه شاهد توسعه نسبی بازار بدهی خواهیم بود ولی این بازار همچنان فاصله زیادی با استانداردهای بین المللی دارد.

آخر توهم در بازار بدهی

ارزش بازار بدهی (با احتساب 6 سررسید سخاب ) 8/ 2درصد از تولید ناخالص داخلی و 7 درصد ارزش بازار سرمایه را از آن خود خواهد کرد. در این میان بررسی های «دنیای اقتصاد» از 15 کشور نشان می دهد نسبت بازار بدهی به تولید ناخالص داخلی (GDP) این کشورها بیش از 113 درصد بوده و نسبت آن به بازار سرمایه حدود 185 درصد هست. موضوعی که نشان دهنده پتانسیل مناسب کشورمان جهت توسعه هر چه زیاد این بازار هست. باید توجه داشت توسعه بازار بدهی نه تنها زمینه تعمیق بازار سرمایه هر کشوری را فراهم می آورد، بلکه در نهایت به رشد و رونق اقتصادی و گردش مالی در کلیت اقتصادی کشور می انجامد. بازار بدهی به عنوان یکی از ارکان مهم نظام جامع تامین مالی نقشی کلیدی در رشد و توسعه اقتصادی کشورها دارد.

در عین حال در شرایطی که کشور با کم کردن قابل توجه درآمدهای نفتی مواجه شده است هست، ضرورت توسعه بازار بدهی بیش از گذشته نمایان می شود. به جرات می توان ادعا کرد در حال حاضر بازار بدهی یکی از بازارهای مفقوده در نظام پولی و مالی کشور عزیزمان ایران است و بدون توسعه مناسب این بازار نمی توان امید چندانی به عمق بخشی بازار سرمایه و همچنین بازار پول داشت. طبیعتا مسیر آینده اقتصاد و بازار سرمایه به عنوان ویترین مهم اقتصاد، جسارت بیشتری را می طلبد و در این میان می توان از طریق توسعه روزافزون بازار بدهی چرخ رونق را به حرکت درآورد.

دیروز در حالی چهارمین مرحله از اسناد خزانه اسلامی بانکی در فرابورس عرضه شد که قیمت سود این اوراق با کم کردن نسبت به عرضه‌های قبلی به 3/ 18

مزیت های بازار بدهی جهت اقتصاد

همان طور که در گزارش های پیشین «دنیای اقتصاد» بررسی شد، رشد و رونق اقتصادی کشور، تقویت تامین مالی شرکت ها، عمق بخشی به بازار سرمایه، زیاد کردن شفافیت و متعادل شدن قیمت سود در گرو رشد و توسعه بازار بدهی هست. بر این اساس از یکسو، انتشار اوراق بدهی در نهایت منجر به زیاد کردن سرمایه گذاری، به کارگیری نیروی کار زیاد و زیاد کردن تولید و صادرات می شود. موضوعی که در نهایت زمینه رشد و رونق اقتصادی را فراهم می آورد. در نگاهی دیگر آمارها مبین زیاد کردن قابل توجه سهم بازار بدهی در تامین مالی از طریق بازار سرمایه هست. بر این اساس در شرایطی که بازار بدهی به عنوان قدرتمندترین منبع تامین مالی آشنا می شود، نمی توان از رشد و توسعه زیاد این بازار غافل شد. در عین حال با توجه به مکمل بودن بازار بدهی و بازار سرمایه، با توسعه روز افزون بازار بدهی شاهد تعمیق هر چه زیاد بازار سرمایه خواهیم بود.

پیشینه «سخاب» ها

آخر توهم در بازار بدهی

اواخر سال 95، اوراقی که پیش از این تنها از طریق فرابورس و تحت نظارت این نهاد مالی خرید و فروش می شد با تصمیم نادرست مقام سیاست گذار به عنوان رقیبی جهت بازار سرمایه معرفی شد تا از عرضه اوراق تازه در بازار بدهی جلوگیری به عمل آید. این اقدام نسنجیده ولی نه تنها کمکی به کم شدن قیمت سود در این بازار نکرد، بلکه بازاری غیرمجاز تشکیل داد که سفته بازان در آن به معامله و خرید و فروش اوراق موسوم به «سخاب» پرداختند. این اوراق دست به دست میان دلالان چرخید و آگهی فروش این اوراق سر از اینستاگرام، تلگرام، شبکۀ اجتماعی فیس بوک و … و فروشگاه های مجازی درآورد. عدم شفافیت عرضه و تقاضای این اوراق موجب شد تا قیمت سودی به مراتب بالاتر از قیمت سود اوراق بدهی موجود در بازار سرمایه به «سخاب»ها تخصیص داده شده است پیدا کند.

بر این اساس در شرایطی که اوراق بدهی موجود در فرابورس با قیمت های معادل 20 تا 21 درصد در حال معامله بودند، بازارهای غیرمتشکل به معامله اوراقی با سودهای بین 30 تا 37 درصد پرداختند. بعد از آن، وزیر امور اقتصادی و دارایی دولت دوازدهم تصمیم گرفت معاملات ثانویه این اوراق را به بازار سرمایه (فرابورس) انتقال یافته کند. به این ترتیب بعد از گذشت 6 ماه از توقف پذیرش اوراق بدهی دولتی در بازار سرمایه، 15 شهریورماه، فرابورس کشور عزیزمان ایران شاهد شروع عرضه اولیه «سخاب»ها بود. بر این اساس «سخاب5» که به گفته مدیرعامل فرابورس کشور عزیزمان ایران از اطلاعات آماده تری برخوردار بود، در خط مقدم این اوراق قرار داده شد تا این بار بازدهی بدون ریسک را در بازاری براق تعیین کند.

عرضه این اوراق در فرابورس ادامه پیدا کرد تا اینکه روز گذشته شاهد شروع معاملات ثانویه چهارمین سخاب در بازار سرمایه بودیم. «سخاب4» با سررسید 20 دی 96 و ارزش بازاری بالغ بر 33هزار و 722 میلیارد و 690 میلیون ریال، دومین نماد بزرگ (پس از سخاب7) در میان اوراق اسناد خزانه اسلامی بانکی به شمار می رود. حضور «سخاب4» در بازار بدهی دیروز با قیمت 948 هزار و 462ریال کلید خورد و در ادامه معامله یک میلیون و 670هزار سهمی به ارزش یک هزار و 587 میلیارد تومان را تجربه کرد تا قیمت سود موثر این اوراق در سطح 3/ 18درصدی قرار گیرد.

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: وزیر امور اقتصاد | سرمایه گذاری | اخبار اقتصادی | سرمایه گذاری | رونق اقتصادی | سود بانکی | روز گذشته | اقتصاد | اقتصادی | بازار | اقتصاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *