خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

جهت ماندن من بزرگان نظر می‌دهند/ به خودروسازها تعصب نداریم ، مالیات بر ارزش‌افزوده همان ۹ درصد، نعمت‌زاده

وزیر صنعت، معدن و تجارت، در پاسخ به اینکه آیا در دولت بعدی همچنان فعالیت خواهد داشت یا خیر اظهار کرد: راجع به این عنوان باید بزرگان نظر بدهند.

جهت ماندن من بزرگان نظر می‌دهند/ به خودروسازها تعصب نداریم ، مالیات بر ارزش‌افزوده همان ۹ درصد، نعمت‌زاده

نعمت زاده : جهت ماندن من بزرگان نظر می دهند/ مالیات بر ارزش افزوده همان ۹ درصد/ به خودروسازها تعصب نداریم

عبارات مهم : بازرگانی – قانونی

وزیر صنعت، معدن و تجارت، در پاسخ به اینکه آیا در دولت بعدی همچنان فعالیت خواهد داشت یا خیر اظهار کرد: راجع به این عنوان باید بزرگان نظر بدهند. ما خدمتگزاری کوچک بوده و هستیم و تاکنون پنج بار وزیر بوده ایم که حال اگر نوبتی هم باشد، این مسئله کافی هست.

به گزارش ایسنا، همزمان با روز ملی صنعت، محمدرضا نعمت زاده در برنامه گفت وگوی خاص خبری حضور پیدا کرد و به ارائه توضیحاتی راجع به عملکرد خود پرداخت.

جهت ماندن من بزرگان نظر می‌دهند/ به خودروسازها تعصب نداریم ، مالیات بر ارزش‌افزوده همان ۹ درصد، نعمت‌زاده

وی در بخشی از صحبت های خود توضیحاتی راجع به اینکه آیا دولت همچنان قصد دارد سهامدار شرکت های خودروسازی باقی بماند یا خیر تاکید کرد: دولت تاکنون تنها در دو خودروسازی کشور سهم داشته و سهم ما در کشور عزیزمان ایران ماشین ۱۴.۵ و در سایپا ۱۷.۵ درصد است که البته این سهم در ابتدای دولت ۲۰ درصد بود که ما آن را کم کردن دادیم.

** دولت تعصبی جهت حفظ سهام در شرکت های خودروسازی ندارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت، در پاسخ به اینکه آیا در دولت بعدی همچنان فعالیت خواهد داشت یا خیر اظهار کرد: راجع به این عنوان باید بزرگان نظر بدهند.

وی عنوان کرد: همان طور که پیش از این هم گفتم، دولت تعصبی بر حفظ سهام خود در این بخش ندارد و آن هایی که بر این باورند که خودروسازی دولتی هست، شاید برداشت هایی قدیمی دارند. از نظر ما دولت تعصبی جهت حفظ سهام در خودروسازی های کشور ندارد، ولی همانند سایر صنایع، جهت این صنعت نیز سیاست گذاری خواهد کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین به سیاست گذاری های صورت گرفته جهت خودروسازان اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال ما به خودروسازان اعلام می کنیم که اگر تولیدات آن ها کمتر از ۲۰ درصد باشد ملزم به پرداخت تعرفه ای معادل تعرفه وارداتی خواهند بود و جهت تولید بین ۲۰ تا ۴۰ درصد یا درصدهای دیگر نیز قانون های مرتبط تعریف شده است است.

این عضو کابینه اقتصادی دولت همچنین عنوان کرد: در سال گذشته با حدود ۴۰ درصد رشد بالغ بر یک میلیون و ۳۴۰ هزار ماشین در کشور تولید شد که امسال نیز جهت بخش خودروسازی رشدی ۲۰ درصدی دیده شده است هست. بر همین اساس آینده نگری بر آن است که در امسال یک میلیون و ۶۰۰ هزار ماشین تولید شود که البته در سه ماهه اول این بخش تنها ۱۵ درصد رشد داشت که با توجه به اینکه در ماه های شروع سال قرار داریم، رشد این بخش کمی کند بوده است.

جهت ماندن من بزرگان نظر می‌دهند/ به خودروسازها تعصب نداریم ، مالیات بر ارزش‌افزوده همان ۹ درصد، نعمت‌زاده

نعمت زاده با بیان اینکه سیاست گذاری دولت جهت بخش خودرو، تولید سه میلیون ماشین است اظهار کرد: البته علاوه بر ساخت باید بر روی موضوعاتی مانند ساخت قطعات و کیفیت آن ها و همچنین طراحی، توجه خاص داشته باشیم. از سوی دیگر اگر کیفیت خودروهای ما مناسب نباشد، مشتری هم آن ها را قبول نخواهد کرد. بر همین اساس ما بر ساخت خودروهای کم مصرف و با کیفیت با کمک بخش شخصی تاکید داریم.

* هیچ کس حق واگذاری کارت بازرگانی را ندارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت، در پاسخ به اینکه آیا در دولت بعدی همچنان فعالیت خواهد داشت یا خیر اظهار کرد: راجع به این عنوان باید بزرگان نظر بدهند.

نعمت زاده در بخش دیگری از صحبت هایش به ارائه توضیحاتی راجع به قاچاق کالا و کارت های بازرگانی موقت پرداخت و گفت: طبق قانون، موردی به نام کارت بازرگانی موقت وجود ندارد؛ ولی متاسفانه طی سال های گذشته به علت شرایطی که به واسطه تحریم ها ایجاد شده است بود، بعضی پرسشها که خارج از قاعده متداول است به کشور تحمیل شد. به عنوان مثال زمانی که یک تاجر به علت تحریم ها نمی توانست از نمایندگی مستقیما کالای مد نظر خود را خریداری کند، از واسطه های دو و سه کمک می گرفت و جهت بخش های متفاوت از واردات ماشین گرفته تا سایر موارد، مجوزی گرفته می شد که بعدها اسم آن کارت موقت شده است بود که البته از آخرهای سال گذشته به طور کامل جلوی این عنوان گرفته شد.

وی با بیان اینکه اکنون طبق قانون در حوزه کالاهای بادوامی مانند اتومبیل و لوازم خانگی واردکنندگان تنها می توانند به عنوان نمایندگی رسمی برندها فعالیت کنند، اظهار کرد: طی این مدت ما فشار آوردیم تا تنها از تولیدکننده مهم کالاها تامین شود تا بدهید ترتیب با از بین بردن واسطه ها، گرانی کنترل شود.

جهت ماندن من بزرگان نظر می‌دهند/ به خودروسازها تعصب نداریم ، مالیات بر ارزش‌افزوده همان ۹ درصد، نعمت‌زاده

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه عنوان کرد: اکنون دیگر به هیچ عنوان نیازی به صدور کارت موقت وجود ندارد و ضوابط صدور کارت بازرگانی نیز با دقت بسیار صورت می گیرد. بر روی کارت های موجود نیز به واسطه تیم هایی که در نظر گرفته شده، نظارت های مورد نیاز صورت خواهد گرفت و کسی حق واگذاری کارت بازرگانی خود را نخواهد داشت.

** برنامه ریزی جهت زیاد کردن ۱۰ درصدی اشتغال

نعمت زاده در بخش دیگری از صحبت های خود به سیاست های تدوین شده است در زمینه اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: امسال تعهد کرده ایم که در حوزه طرح های نیمه تمام بالای ۶۰ درصد را به آخر برسانیم. از طرف دیگر ۱۰۰ طرح بزرگ و ملی را نیز جهت عملیاتی شدن مد نظر قرار داده و متعهد شده است ایم که تا آخر امسال ۵۰ طرح را به آخر برسانیم.

وی ادامه داد: همچنین در بحث زیاد کردن اشتغال آینده نگری شده است است که باید حدود ۱۰ درصد تولیدواحدهای تولیدی زیاد کردن یافته و اشتغال نیز حدود ۱۰ درصد زیاد کردن پیدا کند.

** خریداری بیش از ۲ هزار واگن مسافربری

نعمت زاده در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به تاثیرات برجام در گسترش تعاملات بین المللی کشور عزیزمان ایران اظهار کرد: حدود سه چهارم سرمایه گذاری خارجی در بخش ما صورت می گیرد و فکر می کنم مشکلی در این حوزه وجود ندارد. اکنون نیز در حوزه های مختلفی مانند خرید واگن، ۲ هزار خرید بهصورت یک جا انجام شده است است و ۱۰ کنسرسیوم داخلی و خارجی با یکدیگر همکاری کرده که سهم ساخت داخل به مراتب بیش از قبل بوده است.

** فعلا مالیات بر ارزش افزوده همان ۹ درصد می ماند

نعمت زاده در بخش دیگری از صحبت های خود به ارائه توضیحاتی راجع به وضع مالیات پرداخته و اظهار کرد: در ریاست تازه شرکت مالیات، تعامل بیشتری با فعالان اقتصادی وجود داشته و شرایط آن ها زیاد از گذشته مد نظر قرار می گیرد یکی از مالیات هایی که بیشترین نگرانی بنگاه های اقتصادی را در پی دارد بحث مالیات بر ارزش افزوده است که جهت صادرکنندگان تبدیل به یک معضل شده است بود از سوی دیگر طبق قانون مورد نیاز است که این مالیات ظرف مدت یک ماه مسترد شود ولی بر اساس مقررات گاه این عنوان بیش از یک تا دو سال وقت می برد که در جلسات شورای عالی صادرات روش ها و دستاوردهای این بخش اصلاح شد.

وی ادامه داد: اکنون هم اگر در این حوزه مشکلی وجود دارد، مربوط به گذشته هست؛ البته همچنان در بخش داخلی در این حوزه مشکلاتی وجود دارد چراکه مالیات بر ارزش افزوده از خریدار کالا گرفته می شود و مورد نیاز است به وسیله فروشنده پرداخت شود، ولی بعضی افراد حاضر به پرداخت این مالیات نبوده و به هنگام خرید از تقبل آن سرباز می زنند. این عنوان می تواند منجر به زیاد کردن واردات غیر رسمی و قاچاق شود. بر همین اساس نیاز است در این حوزه ساختن فرهنگ کافی صورت بگیرد تا به تدریج مالیات این بخش از تولید کننده به مصرف کننده نهایی انتقال یافته شود.

این عضو کابینه اقتصادی دولت همچنین عنوان کرد: ما امیدواریم با قانونی که در حوزه مالیات بر ارزش افزوده به مجلس ارسال کرده ایم، شرایط این بخش بهتر شود آیا که قانون قبلی هم قانونی موقت و ۵ ساله بوده که تاکنون چندین بار تمدید شده است است.

وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط موجود به نظر می رسد که بهتر است ارزش ۹ درصدی مالیات بر ارزش افزوده در شرایط فعلی عوض کردن نکند.

نعمت زاده همچنین راجع به مالیات بر درآمد اظهار کرد: ما در مجلس پیشنهاد مالیات ۲۰ و ۲۵ درصدی را مطرح کرده بودم که در نهایت دریافت مالیات ۲۵ درصدی به تصویب رسید و به شخصه فکر می کنم اگر این رقم را تعدیل کنیم نه تنها درآمدهای مالیات کم نمی شود بلکه شفافیت مالیاتی نیز زیاد شده است و بسیاری از فعالیت های زیر میزی به حالت براق صورت خواهد گرفت. علاوه بر این اکنون در بسیاری از کشورها مالیات بر درآمد رقمی کمتر از ۲۰ درصد بوده است.

** اعتقاد به کم کردن نقدینگی نیستیم

نعمت زاده در بخش دیگری از صحبت های خود در ارتباط با لزوم کم شدن قیمت سود تسهیلات عنوان کرد: بر خلاف بعضی علمای اقتصاد که اعتقاد دارند نقدینگی کشور زیاد است بر این باورم که نقدینگی فعلی جهت تولید ناخالص ملی کفاف نمی دهد و اکنون در بعضی کشورها نقدینگی تا چند برابر تولید ناخالص ملی محاسبه می شود.

وی همچنین عنوان کرد: با توجه به شرایط موجود و فضای بین المللی به نظر می رسد هم پای توسعه کسب و کارها منابع بانک ها پیش نرفته و مورد نیاز است دولت و مجلس کمک کنند تا سرمایه بانک ها زیاد کردن پیدا کند.

واژه های کلیدی: بازرگانی | قانونی | اقتصادی | ماشین | قانون | مالیات | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *