خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

عرضه‌کنندگان ماشین به قانون تمکین نمی‌کنند!

خودروسازان و واردکنندگان ماشین علی‌رغم صراحت قانونی مبنی بر پرداخت خسارت توقف ماشین در تعمیرگاه، همچنان از پرداخت این خسارت به مصرف‌کنندگان خودداری می‌کنند. 

عرضه‌کنندگان ماشین به قانون تمکین نمی‌کنند!

عرضه کنندگان ماشین به قانون تمکین نمی کنند!

عبارات مهم : خودروسازان – استاندارد

خودروسازان و واردکنندگان ماشین علی رغم صراحت قانونی مبنی بر پرداخت خسارت توقف ماشین در تعمیرگاه، همچنان از پرداخت این خسارت به مصرف کنندگان خودداری می کنند.

به گزارش ایسنا، براساس اصلاحیه آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان خودرو، عرضه کنندگان این محصول در کشور عزیزمان ایران موظف هستند در صورتی که خودروی تحت گارانتی (تضمین) آنها بیش از دو روز کاری یا مدت وقت استاندارد تعمیرات به علت نبود قطعه یا ناتوانی در برطرف عیب در تعمیرگاه ها متوقف شود، خسارت توقف ماشین را به مالک آن پرداخت کنند.

عرضه‌کنندگان ماشین به قانون تمکین نمی‌کنند!

در ماده ۱۷ این قانون تاکید شده است است:” عرضه کننده ماشین موظف است چنانچه برطرف عیب ماشین در دوره تضمین که ناشی از خسارت حاصل از اتفاق یا تصادف نباشد، بیش از دو روز کاری یا وقت استاندارد تعمیرات تایید شده، به طول انجامد، به تامین خودروی مشابه جایگزین در طول مدت تعمیرات و در صورت عدم امکان پرداخت خسارت حق توقف ماشین اقدام کند”.

اگرچه اصلاحیه آیین نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان ماشین مصوب هیات دولت بوده و اوایل سال گذشته (۱۳۹۵) از سوی معاون اول رییس جمهوری جهت اجرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت، خودروسازان و واردکنندگان ماشین ابلاغ شده است است ولی براساس بروزترین ارزیابی صورت گرفته شرکتهای خدمات بعد از فروش خودروسازان و واردکنندگان ماشین همچنان به این قانون تمکین نکرده و از اجرای کامل آن خودداری می کنند.

خودروسازان و واردکنندگان ماشین علی‌رغم صراحت قانونی مبنی بر پرداخت خسارت توقف ماشین در تعمیرگاه، همچنان از پرداخت این خسارت به مصرف‌کنندگان خودداری می‌کنند. 

در این زمینه شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد کشور عزیزمان ایران در گزارش خود از ارزیابی اوضاع خدمات بعد از فروش ماشین در طول سال ۱۳۹۵، اعلام کرده که شرکتهای خدمات بعد از فروش خودروسازان و واردکنندگان ماشین همچنان از پرداخت خسارت خواب (توقف) ماشین در تعمیرگاه خودداری می کنند.

در این گزارش عنوان شده است که تنها تعداد معدودی از این شرکتها صرفا در صورت دریافت شکایت مشتریان، نسبت به پرداخت خسارت خواب ماشین اقدام می کنند که آن هم تنها تعداد معدودی از مشمولان این خسارت را مشمول بر می شود.

در این شرایط باید دید وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان مسوول نظارت بر حسن اجرای قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان ماشین در دوران فعالیت وزیر تازه چه برخوردی با این تخلف خودروسازان و واردکنندگان ماشین خواهد داشت.

عرضه‌کنندگان ماشین به قانون تمکین نمی‌کنند!

البته این وزارتخانه در دوران وزارت محمدرضا نعمت زاده وزیر پیشین نیز در سال ۱۳۹۴ به تمام خودروسازان و واردکنندگان ماشین ابلاغ کرده بود که باید قانون پرداخت خسارت خواب ماشین را تا آخر این سال به طور کامل اجرایی کنند با این حال این اتفاق نیفتاد و خودروسازان و واردکنندگان همچنان بر نقض قانون اصرار می کنند!.

واژه های کلیدی: خودروسازان | استاندارد | تعمیرات | قانونی | ماشین | قانون | خسارت | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *