خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

دیده‌بانی بورس در کانال تازه

اخبار اقتصادی | اقتصاد | اقتصادی | کانال | بازار | ایران | اقتصاد | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیده‌بانی بورس در کانال تازه

دیده بانی بورس در کانال جدید

عبارات مهم : اخبار اقتصادی – اقتصاد

شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران روز گذشته با رشد 61 واحدی (معادل 07/ 0 درصد) بعد از 17 روز کاری نوسان در کانال 81 هزار واحدی، از سطح مقاومتی 82 هزار واحدی عبور کرد.پیش از این شاخص سهام در پاییز سال 92 در عبور از این سطح تحت تاثیر هیجانات قله 89 هزار و 500 واحدی را نیز تجربه کرده بود. در ادامه ولی یکی از رکودی ترین دوره ها در تاریخ معاملات سهام رقم خورد. بر همین اساس به نظر می رسد در شرایط کنونی با توجه به تجربه نسبتا تلخ معامله گران در عبور شاخص سهام از این سطح، این پرسش پیش روی معامله گران قرار دارد: آیا شاخص سهام در این ارتفاع پایدار می ماند؟

برای پاسخ به این پرسش باید عوامل مثبت و منفی اثر گذار کنونی اطراف بازار سهام را بررسی کرد. باید در نظر داشت شاخص کل حدود 17 روز معاملاتی در سطح 81 هزار واحدی پایدار بوده است.موضوعی که مشابه آن در سال های اخیر کمتر تجربه شده است است و یک رکورد شکنی محسوب می شود.

دیده‌بانی بورس در کانال تازه

علاوه بر آن اوضاع سودآوری شرکت های فعال در بازار سهام در گزارش های سه ماهه از نظر کارشناسان و فعالان مثبت ارزیابی شد، ضمن اینکه چشم انداز زیاد کردن قیمت ارز و تورم با آینده نگری عوض کردن سیاست های اقتصادی دولت نیز از جمله عوامل حمایت کننده از معاملات سهام به شمار می روند.از طرفی نگرانی های سیاسی نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است است و از سوی بازارهای جهانی نیز سیگنال های قدرتمندی جهت بورس کالا محور پایتخت کشور عزیزمان ایران انتشار یافته هست. این موارد در مجموع عواملی هستند که می توانند معاملات سهام را جهت حرکت در یک روند صعودی حمایت کنند. در کنار عوامل مثبت حمایت کننده از معاملات سهام ولی نگرانی های موجود بر سر راه بازارهای جهانی، کمبود نقدینگی، فشار فروش اعتباری ها در شهریور ماه و عدم اعتماد سهامداران به صورت های مالی شرکت های پالایشی با توجه به سبقه این شرکت ها از جمله موانع پیش روی حرکت معاملات سهام در روند صعودی هستند. در این راستا «دنیای اقتصاد» به بررسی پایداری شاخص سهام در کانال 82 هزار واحدی از منظر 4 کارشناس بازار سهام پرداخته هست. در ادامه این گزارش بیانات این کارشناسان را می خوانیم.

***

اخبار اقتصادی | اقتصاد | اقتصادی | کانال | بازار | ایران | اقتصاد | اخبار اقتصادی و بازرگانی

خوش بینی با وجود معضل کمبود نقدینگی

ولی نادی قمی، کارشناس بازار سهام: در حال حاضر سرمايه گذاران نهادي در بازار سهام عمدتا فروشنده هستند و اين عنوان ناشي از كمبود نقدينگي در سطح كلان اقتصاد کشور هست. این امر تهدیدهایی بر سر راه رشد زیاد شاخص سهام است.همين كمبود نقدينگي باعث شده است است كه بانك ها از طريق پيشنهاد قیمت سود اوج اقدام به جذب نقدينگي كنند يا مانع از خروج پول شوند.

در نتیجه این امر نیز ورود نقدینگی به معاملات سهام کند شده است هست. کمبود نقدینگی در كنار كسري بالقوه بودجه قوه مجریه در سال جاري و مشكلات كسري صندوق هاي بازنشستگي، بر شدت تقاضاي نقدينگي افزوده است.تحت تاثیر این موارد سوالی که پیش روی فعالان تالار شیشه ای قرار می گیرد، این است که آيا امكان رسيدن شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران به قله های بالاتر وجود دارد؟ هرچند تحليل هاي تكنيكال عبور قدرتمندانه شاخص سهام از سطح 81 هزار و 500 واحدی را مقدمه جهش به قله های بالاتر می دانستند، ولی از منظر عوامل بنیادی مواردی وجود دارد که مي تواند شرايط خوش بيني به آینده بازار سهام را فراهم آورد. تصميم دولت و بانك مركزي به كاهش قیمت سود بانكي و احتمال زیاد کردن قیمت ارز مواردی هستند که می توانند از نظر بنیادی از معاملات سهام حمایت کنند.باید توجه داشت طي سال هاي اخير قیمت ارز به منظور كنترل تورم سركوب شد. حال با توجه به احتمال عوض کردن سیاست های دولت در مورد قیمت ارز و تورم این انتظار وجود دارد که آزاد شدن قیمت ارز سرکوب شده است به زیاد کردن این قیمت منجر شود و در اوضاع بخش مهمی از صنایع بورسی اثر مثبتی بر جای بگذارد.علاوه بر این انتظار جهت رشد قیمت مواد خام در بازارهای جهانی و با حداقل ثبات قیمت آنها در محدوده های کنونی در مجموع مي تواند شرايط مناسبی جهت بازار سهام فراهم آورد.

ابهامات بر انگیزه های افت و رشد غالب است

دیده‌بانی بورس در کانال تازه

بهزاد گلکار، کارشناس بازار سهام: اگرچه شاخص بورس در هفته های اخیر رشد مناسبی را تجربه کرده و بعضا بازدهی خوبی جهت فعالان بازار سهام رقم زده، ولی ادامه راه بورس با ابهاماتی مواجه هست. کارشناسان در شرایط فعلی بیش از آنکه به ادامه افزایش امیدوار باشند یا بیم ریزش قیمت ها نگرانشان کند، نسبت به بازار ابهام دارند.

رشدهای اخیر بازار را خیز قیمت فلزات در بازارهای جهانی و همچنین اصلاح صورت های مالی پالایشگاه ها رقم زده هست. بازارهای جهانی همواره نشان داده اند که پرنوسان و پرهیجان بوده اند. قیمت ها به همان سرعت که رشد می کنند وارد سیر نزولی می شوند. از طرف دیگر اوضاع سودآوری پالایشگاه ها نیز به تصمیمات اقتصادی وزارت نفت و پالایش و پخش وابسته هست. بنابراین رشد اخیر بازار سهام بر پایه رویدادهای غیرقابل اتکا رخ داده است و نمی توان به افزایش های اخیر شاخص بورس دل بست. توصیه دیگر آنکه چشم انداز شفافی در بلندمدت جهت اقتصاد کشور وجود ندارد. یکی از اساسی ترین پرسشها این روزهای بازار سرمایه قیمت بالای سود در اقتصاد هست. به نظر می رسد جهت برطرف این مسئله نیاز است که دولت به عنوان بزرگ ترین بدهکار بانکی، مطالبات بانک ها را بپردازد تا نقدینگی نزد بانک ها زیاد کردن یابد و قیمت سود افت کند.

اخبار اقتصادی | اقتصاد | اقتصادی | کانال | بازار | ایران | اقتصاد | اخبار اقتصادی و بازرگانی

برای این کار بانک مرکزی ناچار به زیاد کردن پایه پولی خواهد بود که تبعات تورمی قابل توجهی خواهد داشت. این در حالی است که به نظر نمی رسد دولت علاقه ای به رشد تورم داشته باشد و از هرگونه انبساط پولی اجتناب می کند. بنابراین احتمالا در میان مدت خبری از رشد تورم و در نتیجه رشد قیمت ارز نخواهد بود. به عبارت بهتر نمی توان انتظار داشت که اصلاح نظام بانکی و کم شدن قیمت بهره که خود منجر به زیاد کردن تورم و رشد قیمت ارز می شود به این زودی ها محرکی جهت بازار سهام تلقی شود. علاوه بر این پرسشها تجربه نشان داده است که نیمه دوم سال جهت بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران معمولا از نیمه اول سال ضعیف تر است.

انتظار می رود که در کوتاه مدت فعالان بازار سهام به استقبال فصل تسویه اعتبارات رفته و آرام آرام از ارزش معاملات کاسته شود. بعد از آن طبق تجربه تاریخی بورس، احتمالا مهرماه تا اواسط آذرماه نیز دوره رکود بازار سهام خواهد بود. در نتیجه انتظار می رود که در کوتاه مدت شاخص کل بورس از محدوده فعلی خود عقب نشینی کرده و در محدوده های کمتر از 81 هزار واحد تثبیت شود. به طور کلی می توان چنین استنباط کرد که بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در کوتاه مدت انگیزه کافی جهت رشد نخواهد داشت و در میان مدت و بلندمدت نیز ابهامات قابل توجهی بر سر راه بازار سهام خواهد بود.

دیده‌بانی بورس در کانال تازه

غلبه عوامل حمایتی در شرایط پایدار

ایمان مقدسیان، کارشناس بازار سهام: نماگر بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران بعد از پایداری 17 روزه در کانال 81 هزار واحدی، روز گذشته کانال شکنی جدیدی را تجربه کرد.

رشد قیمت در بازار های جهانی، نقش پررنگی را در افزایش بورس به این کانال تازه ایفا کرد. به طوری که طی معاملات روزهای اخیر بازار سهام، فلزی ها بسیار مورد توجه سرمایه گذاران قرار داده شد و به عنوان حامی مهم معاملات سهام درخشیدند. در کنار این عنوان معامله گران شاهد انتشار گزارش های مثبت از اوضاع سودآوری شرکت های سهامی به خاص پالایشی ها بودند. این عوامل در مجموع اهرمی جهت رشد شاخص سهام فراهم آورد و آن را در کانال تازه قرار داد. با وجود تجربه منفی عدم پایداری رشد شاخص سهام بعد از زمستان 94 و دوره رکودی بعد از آن، این پرسش پیش می آید که آیا بار دیگر این شاهد تکرار این تجربه خواهیم بود؟ آیا اوضاع فعلی اقتصاد کشور و شرکت ها، از پایداری بورس در این کانال حمایت می کنند.

در حال حاضر عوامل مثبت و منفی زیادی پیش روی بازار سهام قرار گرفته هست. روند مناسب قیمت ها در بازارهای جهانی، اصلاح شاخص ها در فضای کلان اقتصادی، چرخش سودآوری شرکت ها، اصلاح سیاست ها در نظام بانکی و کم شدن قیمت سود در این بازار و همچنین کم کردن ریسک مباحث سیاسی از جمله عواملی هستند که می توانند در نقش عوامل حمایت کننده بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران ظاهر شوند. پایدار ماندن شاخص بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران در فضای کنونی در گرو پایداری عوامل مذکور است.در تکمیل پرسشها مطرح شده است می توان به اوضاع صنایع بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران توجه کرد. به طور مثال در حال حاضر بخشی از شرکت های بورسی در حوزه مسکن فعالیت می کنند.

با توجه به رکود چند ساله این بخش از اقتصاد ایران، خروج از رکود مسکن می تواند این بخش از بازار سهام را رونق دهد.در برابر عوامل مثبت مطرح شده، موانعی نیز بر سر راه رشد پایدار بورس در شرایط کنونی وجود دارد. انتشار بعضی اوراق با درآمد ثابت همچون «سخاب»ها در بازارهای غیرمتشکل آن هم با قیمت های فضایی موجب شد تا حجم قابل توجهی از نقدینگی از بازار سهام خارج شود و جهت کسب سود بالاتر و بدون ریسک راهی این بازارها شود. طبیعتا استمرار این روند سدی در برابر رشد قیمت ها در بازار سهام خواهد بود. در عین حال شروع تسویه اعتبارات کارگزاری ها در شهریور ماه بر رشد شاخص سهام فشار وارد می کند که البته این امر موقتی خواهد بود. در مجموع به نظر می رسد عوامل مثبت (در صورت پایداری) بر عوامل منفی غلبه و به استمرار رونق بازار سهام کمک کنند.

افزایش به شرط ثبات بازار های جهانی

ولید هلالات،کارشناس بازار سهام: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته توانست سقف فروردین ماه 1395 را شکسته و در محدوده بالای 82 هزار واحدی قرار گیرد. در فضایی که قیمت های جهانی روند صعودی پرقدرتی را تجربه می کنند و نسبت قیمت به درآمد شرکت های وابسته نیز عمدتا از میانگین بازار کمتر هست، رشد قیمت این نمادها طبیعی است و افزایش شاخص کاملا اعتبار تحلیلی و منطقی دارد.

باید توجه داشت در حال حاضر بالغ بر 50 درصد ارزش کل بازار، وابسته به قیمت دلار و قیمت های جهانی هست. آمارهای ارائه شده است از سوی اقتصادهای بزرگ خصوصا آمریکا و چین نشان داد که میزان تقاضا در بسیاری از بازارهای کالایی نسبت به طرف عرضه پر قدرت تر هست. در محصولاتی همچون فولاد و زغال سنگ، از بین بردن ظرفیت های تولیدی منجر به تقویت این کالاها شد و در سایر فلزات، اعتصابات کارگری میزان عرضه را تضعیف کرد به شکلی که با وجود اتمام اعتصابات ولی معادن نتوانستند به ظرفیت تولید قبلی بازگردند. عنوان دیگر رسیدن به فصل سرما و کم کردن تولید در صنایع آلاینده است که تمامی این موارد میزان عرضه را نسبت به تقاضا کم کردن می دهد.

با فضای ایجاد شده است در این شرایط باید انتظار داشت که شرکت های کامودیتی محور (کالایی ها) که نسبت قیمت به درآمد کمتر از میانگین بازار دارند، با اقبال مناسبی مواجه شوند. این شرکت ها به شرط ثبات قیمت جهانی قطعا روند صعودی خود را ادامه می دهند. چون ارزش بازار آنها، بخش مهمی از ارزش کل بازار را در بر می گیرد. بنابراین باید توجه داشت به شرط رشد قیمت های جهانی یا حداقل ثبات بازارهای جهانی، قطعا شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران روند صعودی خواهد داشت و بعید نیست اگر محدوده 89 هزار و 500 واحدی که دی ماه سال 1392 تجربه شده است بود را نیز فتح کند.

در کنار این موضوع، در ماه آینده شاهد فشار فروش ناشی از تسویه اعتبارات کارگزاری ها با سال مالی منتهی به 31 شهریور خواهیم بود. تعداد زیادی از کارگزاری ها سال مالی منتهی به 31 شهریور دارند. در برابر در شهریور ماه با شروع به کار وزرای تازه و تشکیل تیم اقتصادی دولت دوازدهم برنامه های بازار سرمایه روشن تر خواهد شد. در انتهای شهریور بعد از تسویه اعتباری ها، باید دید برنامه وزرای مرتبط با بازار سرمایه چه تصویری جهت اهالی بازار می سازد. ضمن اینکه تحولات قیمت ارز بسیار با اهمیت هست. در صورتی که قیمت دلار روندی صعودی داشته باشد، طبعا بازار را در مسیر رشد حرکت می دهد.

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: اخبار اقتصادی | اقتصاد | اقتصادی | کانال | بازار | ایران | اقتصاد | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *