خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

جزییات دلارهای تازه ای که راهی کشور عزیزمان ایران می‌شوند

روز پنجشنبه هفته گذشته یکی از گروه‌های مالی بزرگ چینی فاینانسی به ارزش 10 میلیارد دلار با پنج بانک ایرانی در پکن به امضا رساند و دیروز یادداشت

جزییات دلارهای تازه ای که راهی کشور عزیزمان ایران می‌شوند

جزییات دلارهای تازه ای که راهی کشور عزیزمان ایران می شوند

روز پنجشنبه هفته گذشته یکی از گروه های مالی بزرگ چینی فاینانسی به ارزش 10 میلیارد دلار با پنج بانک ایرانی در پکن به امضا رساند و دیروز یادداشت تفاهم 15 میلیارد یورویی با بانک توسعه چین به امضا رسید که از نظر رقم قراردادی از کره جنوبی پیش افتاد.

روز پنجشنبه هفته گذشته یکی از گروه های مالی بزرگ چینی فاینانسی به ارزش 10 میلیارد دلار با پنج بانک ایرانی در پکن به امضا رساند و دیروز یادداشت تفاهم 15 میلیارد یورویی با بانک توسعه چین به امضا رسید که از نظر رقم قراردادی از کره جنوبی پیش افتاد.
طی ماه های اخیر رکوردهای تازه ای در جذب منابع مالی خارجی بخصوص فاینانس در کشور عزیزمان ایران به ثبت رسیده هست. تا دوم شهریور ماه امسال که قرارداد فاینانس 8 میلیارد یورویی (معادل 10 میلیارد دلار) میان کشور عزیزمان ایران و اگزیم بانک کره جنوبی به امضا رسید، کره ای ها بزرگترین قرارداد وام خارجی با کشور عزیزمان ایران را به نام خود به ثبت رسانده بودند، ولی روز پنجشنبه هفته گذشته یکی از گروه های مالی بزرگ چینی فاینانسی به ارزش 10 میلیارد دلار با پنج بانک ایرانی در پکن به امضا رساند و دیروز یادداشت تفاهم 15 میلیارد یورویی با بانک توسعه چین به امضا رسید که از نظر رقم قراردادی از کره جنوبی پیش افتاد.

عبارات مهم : سرمایه گذاری – توسعه صادرات
البته درخصوص سهم کشورها و قاره های متفاوت قضاوت سریع است چراکه با نهایی شدن تأمین مالی 22 میلیارد دلاری سه کشور اتریش، آلمان و دانمارک جهت پروژه های ایرانی، اروپایی ها گوی سبقت را از چشم بادامی های آسیا می ربایند، قراردادی که طی روزهای آینده نخستین بخش آن به وسیله اوبربانک اتریش با مقامات دولتی و بانکی کشور عزیزمان ایران به امضا خواهد رسید. حالا به وضوح مسابقه را می توان در حضور سرمایه گذاران خارجی در کشور عزیزمان ایران مشاهده کرد.

یکی اینکه پول هایی که وارد کشور می شود صرف سرمایه گذاری در پروژه های مولد صادرات گرا شود و دوم اینکه نسبت بدهی خارجی کشور جهت جلوگیری از تأثیر منفی بر اقتصاد کنترل شود.

رقابتی بواسطه فضای مثبت پسابرجام و ارتقای رتبه اعتباری و جایگاه کشور عزیزمان ایران در عرصه بین المللی به دست آمده است و تحلیلگران روند فزاینده امضای قراردادهای تأمین مالی خارجی پروژه های ایرانی به طرف های خارجی را بازگشت اعتماد جهانیان به کشورمان تحلیل می کنند. در دوره پسابرجام بیش از 43 میلیارد دلار قرارداد فاینانس با طرف های خارجی بسته شده است و بیش از 33 میلیارد دلار دیگر بزودی نهایی می شود.
امضای بزرگترین قرارداد تأمین مالی کشور عزیزمان ایران با اژدهای آسیا
روز پنجشنبه هفته گذشته بزرگترین قرارداد تأمین مالی کشور عزیزمان ایران با چین به عنوان اژدهای آسیا امضا شد. در جریان سفر مدیر کل بانک مرکزی و هیأت بانکی کشور عزیزمان ایران به چین، قرارداد تأمین مالی معادل ۱۰ میلیارد دلار به ارزهای «یوان» و«یورو» بین بانک های توسعه صادرات، صنعت و معدن، رفاه، پارسیان و پاسارگاد با شرکت «سیتیک تراست» چین امضا شد.
این قرارداد تأمین مالی جهت پروژه های عمرانی و تولیدی کشورمان که مجوزهای مورد نیاز را با اخذ مراحل قانونی طی کرده اند، تخصیص خواهد یافت. دوره ساخت و بازپرداخت متناسب با هر پروژه بین ۱۰ تا ۱۲ سال هست. قرار است سرمایه گذاری ۱۰ میلیارد دلاری چینی ها در کشور عزیزمان ایران به صورت فاینانس در حوزه های مدیریت منابع آبی، انرژی، محیط زیست و حمل و نقل انجام شود. «سیتیک تراست» یکی از مؤسسه های مالی بزرگ دنیاست به طوری که در بین ۵۰۰ شرکت مالی دنیا در ردیف ۵۱ دنیا قرار گرفته است.
رئیس کل بانک مرکزی کشور عزیزمان ایران در مراسم امضای موافقتنامه قرارداد ۱۰ میلیارد دلاری خط اعتباری «سیتیک تراست» چین با ۵ بانک ایرانی در پکن با ابراز اینکه «تمرکزمان روی ایجاد زمینه های همکاری بانکی در دو کشور است»، گفت: اوضاع کشور عزیزمان ایران به علت فضای بعد از برجام دارای شرایط مناسبی جهت قراردادهای تأمین مالی است به طوری که در حال حاضر علاوه بر چین، کره جنوبی و کشورهای اروپایی نیز به دنبال عقد این نوع قراردادها با کشور عزیزمان ایران هستند که در آینده نزدیک نهایی خواهند شد. مدیر کل بانک مرکزی با اعلام اینکه این قرارداد از دو هفته دیگر می تواند بر اساس متن تفاهم شده، مورد استفاده قرار گیرد، گفت: ضمانتنامه این قرارداد هم از طرف دولت صادر شده است است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
همچنین «چن» معاون «سیتیک تراست چین» در این مراسم اعلام کرد که این گروه مالی در آینده نیز در نظر دارد با بانک مرکزی و سایر بانک های ایران، قراردادهای دیگری را امضا کند.
یادداشت تفاهم ۱۵ میلیارد دلاری امضا شد
از سوی دیگر بانک مرکزی کشور عزیزمان ایران و بانک توسعه چین یادداشت تفاهمی معادل ۱۵ میلیارد دلار با عنوان ارائه تسهیلات تأمین مالی پروژه های عمرانی و تولیدی امضا کردند. این یادداشت تفاهم، علاوه بر تبیین چارچوب همکاری میان بانک های ایرانی و چینی، مبنایی جهت روابط بلند مدت با بانک توسعه چین در زمینه های فنی، عملیاتی و آموزش نیروی انسانی خواهد بود. در دومین روز سفر هیأت بانکی کشور عزیزمان ایران به چین، ولی الله سیف در دیدار با مدیر بانک توسعه چین ضمن ابراز خرسندی از همکاری های این بانک با بانک مرکزی کشور عزیزمان ایران در زمینه تأمین مالی که اخیراً منجر به امضای قرارداد فاینانس برقی کردن و ارتقای راه آهن پایتخت کشور عزیزمان ایران – مشهد شد، خاطرنشان کرد: توسعه این همکاری ها نشان دهنده فصل نوینی در روابط مالی و تجاری کشور عزیزمان ایران و چین است و پشتیبانی بانک های چینی از توسعه روابط اقتصادی و مالی بلند مدت میان دو کشور قابل قدردانی است.
مشکل بانکی ایرانیان چین بزودی حل خواهد شد
رئیس کل بانک مرکزی همچنین در مورد مسئله ایجادشده جهت حساب های بانکی ایرانیان چین در چند ماه گذشته، ابراز کرد: اگرچه طرف چینی علاقه مند به افتتاح حساب جهت ایرانیان است ولی بانک های چینی به علت ابهاماتی که در سند برجام داشتند، معذوریت هایی داشتند که قرار است در این سفر با ارائه توضیحاتی به چینی ها این ابهامات را برطرف کنیم . در حال حاضر بحران برطرف شده است است ولی انتظار شرایط بهتری داریم به طوری که ایرانیان بتوانند با آرامش فعالیت های بانکی خود را ادامه دهند.
پول هایی که وارد بخش حمل و نقل کشور عزیزمان ایران شد
بخش حمل و نقل کشور عزیزمان ایران یکی از بخش هایی بود که بعد از برداشته شدن تحریم ها بسرعت توانست از منابع مالی خارجی بهره مند شود که این روند همچنان ادامه دارد.
درکنار گشایش هایی که برجام در زمینه خرید هواپیمای نو و همچنین امکان فاینانس آن فراهم کرد، حمل و نقل ریلی کشور عزیزمان ایران موفق شد پروژه های مهم و اولویت دار خود را از محل فاینانس خارجی شروع کند. یکی از نخستین این پروژه ها ساخت راه آهن سریع السیر تهران- قم- اصفهان در آغازین روزهای بعد از اجرای توافق هسته ای بود که با فاینانس 1.9 میلیارد یورویی چینی ها کلید خورد.
قرارداد فاینانس 1.7 میلیارد یورویی برقی سازی راه آهن تهران-مشهد نیز یکی دیگر از قراردادهای تأمین مالی خارجی بود که این پروژه نیز با چینی ها منعقد شد.
هندی ها نیز هرچند در حجم کمتر ولی جزو سرمایه گذاران پسابرجی محسوب می شوند به طوری که با این کشور قرارداد فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری و سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری هندی ها در چابهار نهایی شد. تأمین مالی خارجی دیگری که به تازگی نهایی شده است و خبر آن را محمد سعیدی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران داد به قرارداد 700 میلیون دلاری خرید 10 فروند کشتی از کره جنوبی مربوط می شود که بانک های کره ای با فاینانس 500 میلیون دلار آن موافقت کرده اند.
روسیه تأمین کننده مالی دیگر
با روس ها نیز طی سال های اخیر مذاکرات مفصلی انجام شده است هست، مذاکراتی که در نهایت به عقد قرارداد فاینانس 1.5 میلیارد یورویی تأمین مالی بخشی از پروژه نیروگاه حرارتی هرمزگان مربوط می شود و 1.2 میلیارد یوروی آن را «ونش اکونوم بانک» روسیه برعهده گرفته هست. البته این تنها تأمین مالی روس ها جهت پروژه های ایرانی نخواهد بود چراکه براساس اعلام رسمی بانک صنعت و معدن، قرارداد فاینانس ۱,۲ میلیارد یورویی تأمین مالی پروژه برق دار کردن قطار گرمسار به اینچه برون نیز بزودی بین بانک مزبور و طرف روسیه به امضا خواهد رسید.
آیا استقراض خارجی منفی است
بجز بعضی کشورهای معدود تمام کشورهای دنیا با استفاده از منابع مالی خارجی به روش های گوناگون توانسته اند مراحل رشد خود را سرعت دهند، ولی این اقدام از نظر کارشناسان دوشرط اساسی دارد. یکی اینکه پول هایی که وارد کشور می شود صرف سرمایه گذاری در پروژه های مولد صادرات گرا شود و دوم اینکه نسبت بدهی خارجی کشور جهت جلوگیری از تأثیر منفی بر اقتصاد کنترل شود. این درحالی است که پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه نسبت بدهی خارجی کشور به تولید ناخالص داخلی به 2.5 درصد رسیده هست، اعتقاد دارد که در کنار آن نسبت بازپرداخت بدهی های خارجی به صادرات به 6.2 درصد رسیده که محیط مناسبی جهت جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم می کند.


منبع: خبرآنلاین

واژه های کلیدی: سرمایه گذاری | توسعه صادرات | سرمایه گذار | رقم قرارداد | کره جنوبی | ایرانیان | ایرانی | یادداشت | قرارداد | پروژه | مرکزی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *