خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

تکه چهارم از پازل رونق مسکن

وام ۱۶۰ میلیون تومانی ۱۵ ساله با قیمت سود ۸ درصد به عنوان عامل چهارم جهت ایجاد رونق غیرتورمی بازار مسکن احتمالا هفته جاری تصویب می‌شود. 

تکه چهارم از پازل رونق مسکن

تکه چهارم از پازل رونق مسکن

عبارات مهم : سود سپرده – سال آینده

وام ۱۶۰ میلیون تومانی ۱۵ ساله با قیمت سود ۸ درصد به عنوان عامل چهارم جهت ایجاد رونق غیرتورمی بازار مسکن احتمالا هفته جاری تصویب می شود.

به گزارش ایسنا، هفته جاری در جریان یک همایش از سوی وزارت راه و شهرسازی قرار است قیمت سود تسهیلات مسکن یکم از ۹.۵ به ۸ درصد، مدت بازپرداخت از ۱۲ به ۱۵ سال و مدت سپرده گذاری از ۶ به ۵ ماه برسد. بر این اساس یکی دیگر از عوامل رونق بخش، به اصلاح اوضاع بخش خرید و فروش مسکن کمک می کند.

تکه چهارم از پازل رونق مسکن

بعد از آنکه سرعت سقوط قیمت مسکن کم کردن یافت و در آخر تابستان قیمت رشد قیمت مسکن با تورم عمومی به حالت تعادل رسید، اوضاع جهت سرمایه گذاری در این بخش مهیا شد. به دنبال آن شورای پول و اعتبار قیمت سود سپرده های بانکی را به ۱۵ درصد کم کردن داد و بانکها را موظف به اجرای آن کرد؛ اقدامی که می تواند به زیاد کردن تقاضا و قیمت مسکن منجر شود.

همچنین در تابستان امسال بازار اجاره اوضاع پرفشاری را در بعضی نقاط شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران سپری کرد. با اینکه میانگین زیاد کردن اجاره بها در شهریورماه ۸.۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل اعلام شد، در بعضی مناطق شاهد رشدهای ۳۰ تا ۴۰ درصد بودیم که بر اساس واکنش‌ها سنتی بازار مسکن، کارشناسان آن را نشانه رونق خرید و فروش در آینده می دانند.

وام ۱۶۰ میلیون تومانی ۱۵ ساله با قیمت سود ۸ درصد به عنوان عامل چهارم جهت ایجاد رونق غیرتورمی بازار مسکن احتمالا هفته جاری تصویب می‌شود. 

تنها مشکلی که هم اکنون به عنوان عامل مهم ادامه یافتن رکود مسکن عمل می کند پایین بودن قدرت خرید متقاضیان واقعی است که این توان به تدریج اوج می رود.

دولت که طی چهار سال اخیر تلاش کرد به جای مسکن مهر، سیاست تسهیل گری شرایط وام خرید مسکن را دنبال کند، اقدام به راه اندازی صندوق بعد انداز مسکن یکم بانک مسکن کرد و از سال ۱۳۹۴ در یک روند تدریجی قیمت آن را از ۱۴ به ۱۳، ۱۱ و سپس به ۹.۵ درصد با مدت بازپرداخت ۱۲ ساله رساند. حالا هم خبر رسیده که قرار است در هفته جاری این قیمت به ۸ درصد با وقت بازپرداخت ۱۵ ساله برسد. همچنین گفته می شود برنامه بعدی دولت کم شدن قیمت سود به ۶ درصد و زیاد کردن مدت بازپرداخت به ۲۰ سال است که هنوز با توجه به منابع فعلی قابل تحقق نیست.

از ۲.۵ سال گذشته تاکنون ۲۶۰ هزار نفر جهت دریافت تسهیلات مسکن یکم عضویت کرده اند که به تدریج در ماه های آینده وارد بازار مسکن خواهند شد. طبق محاسباتی هم اکنون حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان در این صندوق وجود دارد.

تکه چهارم از پازل رونق مسکن

این سپرده ها تعهدی است و بانک موظف است آن را انجام دهد. برآورد این است که ظرف یک سال آینده بانک باید دو برابر این رقم را تجهیز منابع کند و با اضافه کردن ۱۰۰۰۰ میلیارد تومان آن را به حدود ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان برساند و به بازار مسکن تزریق کند. اهمیت این ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان این است که متکی به بودجه قوه مجریه نیست و به وسیله مردم انجام می شود. بنابراین توسعه پایداری را تضمین می کند؛ لیکن تقاضاها به تدریج وارد بازار مسکن خواهند شد و شوک قیمتی ایجاد نخواهند کرد.

واژه های کلیدی: سود سپرده | سال آینده | تابستان | منابع | صندوق | بازار | اجاره | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *