خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

پیش‌بینی تورم زیر ۱۰ درصد جهت امسال ، تورم اقتصاد کشور عزیزمان ایران معقول است

معاون وزیر اقتصاد می‌گوید: اکنون تورم اقتصاد کشور عزیزمان ایران معقول است و پیش‌بینی‌ها بر این است که با توجه به سیاست‌هایی که دولت جهت زیاد کردن کارآفرین پیش

پیش‌بینی تورم زیر ۱۰ درصد جهت امسال ، تورم اقتصاد کشور عزیزمان ایران معقول است

تورم اقتصاد کشور عزیزمان ایران معقول است/ آینده نگری تورم زیر ۱۰ درصد جهت امسال

عبارات مهم : تولید و اشتغال – تاثیر گذار

معاون وزیر اقتصاد می گوید: اکنون تورم اقتصاد کشور عزیزمان ایران معقول است و آینده نگری ها بر این است که با توجه به سیاست هایی که دولت جهت زیاد کردن کارآفرین پیش خواهد گرفت، تورم امسال بیش از یک درصد زیاد کردن نیافته و زیر ۱۰ درصد باقی بماند.

حسین میرشجاعیان در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: از سال گذشته صحبت هایی می شد مبنی بر اینکه آیا تورم روندی افزایشی دارد یا خیر و چه مسیری را طی خواهد کرد؟ این عنوان سوالات بسیاری را در بین فعالان کسب و کار و پژوهشگران و عموم مردم ایجاد کرده بود.

پیش‌بینی تورم زیر ۱۰ درصد جهت امسال ، تورم اقتصاد کشور عزیزمان ایران معقول است

او اضافه کرد: یکی از بااهمیت ترین دستاوردهای دولت یازدهم کنترل تورم ساختاری اقتصاد کشور عزیزمان ایران بوده هست، همچنان که پیش تر هر لحظه تورم قیمت های بالایی داشت؛ چه در وقت رونق و چه در وقت رکود. این تورم در دولت یازدهم کنترل شد و همچنان که دیدیم در سال ۱۳۹۵ میانگین تورم ۱۲ ماهه به 8.9 درصد رسید. ولی طبیعی است که تورم طی یک سال تحت عوامل مختلفی ممکن است نوسان داشته باشد. به طور کلی تورم از دو دسته سیکل های فصلی و سیاست های دولت تاثیر می گیرد.

معاون وزیر اقتصاد راجع به سیکل های ماهانه توضیح داد: در تورم های ماهانه موضوعاتی اثرگذارند که به زیاد کردن تقاضا منجر می شوند که در زندگی شخصی مردم قابل ملاحظه هست. به عنوان نمونه اگر بخواهیم از بهمن ماه سال گذشته سیکل های ماهانه را بررسی کنیم متوجه می شویم که طبق روال هر سال در بهمن ماه خریدهای عید در تقاضا تاثیر گذاشت و خرید کالاهای عید ایجاد تورم نقطه به نقطه کرد. علاوه بر این عنوان پاداش های هر سال نیز به وسیله دولت در همین ماه به کارمندان اعطا می شود این مورد نیز زیاد کردن نقدینگی را به دنبال دارد بنابراین تورم نقطه به نقطه عموما در بهمن ماه زیاد کردن می یابد.

معاون وزیر اقتصاد می‌گوید: اکنون تورم اقتصاد کشور عزیزمان ایران معقول است و پیش‌بینی‌ها بر این است که با توجه به سیاست‌هایی که دولت جهت زیاد کردن کارآفرین پیش

میرشجاعیان ادامه داد: در مورد فروردین ماه نیز باید بگویم که در فروردین ماه امسال نیز مثل هر سال زیاد کردن تقاضا رخ داد به علت سفرهای نوروزی. امسال در اردیبهشت ماه یک شوک تورمی از سوی انتخابات داشتیم که هر لحظه در انتخابات رخ می دهد و معمولا در زمانی فزاینده است که مردم نسبت به گزینش کاندیدای مورد نظر خود احساس نااطمینانی می کنند و این نااطمینانی وجود دارد که ممکن است نامزدی بر سر کار بیاید که آرامش را در فضای اقتصاد برقرار نکند. اگر به یاد بیاورید در وقت انتخابات سال ۱۳۹۲ و بعد از گزینش حسن روحانی شاهد کم کردن قیمت ارز بودیم که این عنوان نشان از آرامش بازار و فعالان کسب و کار بود. به این ترتیب که آنها می دانستند که فردی بر سر کار آمده است که می تواند سیاست هایی به کار ببرد که این سیاست ها منسجم و قابل آینده نگری باشند.

وی همچنین گفت: اکنون نیز ما در کارزار انتخاباتی شاهد زیاد کردن قیمت ارز بودیم، ولی بعد از اینکه پیروزی محقق شد قیمت ارز کم کردن یافت. این شوک ها که در انتخابات رخ می دهد، هر چهار سال یک بار اثر خود را در تورم فصل انتخابات می گذارد.

معاون امور اقتصادی وزیر اقتصاد همچنین راجع به خردادماه توضیح داد: راجع به این ماه باید بگویم که دو اتفاق رخ می دهد که در تورم تاثیرگذار هست. ابتدا اینکه در ابتدای ماه وقت انتقال مستاجرین است به این ترتیب که قراردادهای قبلی منقضی می شوند و قراردادهای تازه منعقد می شوند و در قراردادهای تازه قیمت ها زیاد کردن می یابد و این عنوان در سبد کالای خانوار اثر خود را می گذارد. اتفاق دیگری که در خرداد امسال رخ داد شروع ماه مبارک رمضان بوده است که خود تقاضا را جهت خوراکی ها و آشامیدنی ها زیاد کردن می دهد. به همین علت آینده نگری ما این است که تورم خوراکی ها و آشامیدنی ها در خردادماه ممکن است زیاد کردن یابد. بنابراین طبیعی است که این شوک ها بر تورم نقطه به نقطه تاثیرگذار باشد.

پیش‌بینی تورم زیر ۱۰ درصد جهت امسال ، تورم اقتصاد کشور عزیزمان ایران معقول است

او راجع به ماه های پیش رو نیز چنین توضیح داد: در ادامه سال نیز از خرداد ماه تا شهریورماه آینده نگری جهت شوک خاصی وجود ندارد تا شهریور ماه که تقاضا جهت خرید لوازم مدرسه شروع می شود. در این ماه نیز زیاد کردن قیمتی به این علت رخ خواهد داد. از طرفی یکم مهرماه امسال مصادف می شود با یکم محرم در این ماه نیز زیاد کردن تورم نقطه به نقطه رخ می دهد آیا که در این ماه نیز شاهد زیاد کردن تقاضا در کالاهای خاص مورد استفاده در ماه محرم خواهیم بود.

آنچه شرح آن رفت سیکل های ماهانه و فصلی است که بر تورم نقطه به نقطه تاثیرگذار خواهند بود. توصیه اینجاست که با گذر هر یک از شوک ها که در تورم نقطه به نقطه اثر افزایشی دارند، دوره ای کم کردن تورم نقطه به نقطه را نیز خواهیم داشت.

معاون وزیر اقتصاد می‌گوید: اکنون تورم اقتصاد کشور عزیزمان ایران معقول است و پیش‌بینی‌ها بر این است که با توجه به سیاست‌هایی که دولت جهت زیاد کردن کارآفرین پیش

میرشجاعیان راجع به تاثیر سیاست های دولت بر تورم اظهار کرد: علاوه بر عواملی که به آن اشاره شد که مربوط به زندگی مردم است که هر لحظه آنها را داریم، سیاست های دولت نیز بر تورم تاثیر گذارد. همانطور که مستحضرید در چند سال گذشته دولت تلاش کرد اقتصاد کشور عزیزمان ایران را از رکود خارج کند و در سال 1395 موفق شد بخش های بزرگی از اقتصاد کشور عزیزمان ایران را از رکود خارج کند. اکنون نیز یکی از بزرگترین مطالبات مردم که در ایام انتخابات خود را نشان داد زیاد کردن تولید و ایجاد اشتغال هست. ما مفهومی در اقتصاد داریم که به آن منحنی فیلیپس کوتاه مدت می گویند. این منحنی ناظر بر رابطه عموما کوتاه مدت بین کارآفرین و از آن طرف تورم هست. این منحنی نشان می دهد که زیاد کردن تولید و اشتغال، زیاد کردن تورم را به دنبال خواهند داشت. این عنوان نشان می دهد که دولت ها هنگامی که که میل به پیدا می کنند به زیاد کردن تولید و زیاد کردن اشتغال به ناچار سیاست های انبساطی را پیش می گیرند که ممکن است بر سطح تورم تاثیرگذار باشد.

میرشجاعیان توضیح داد: امسال نیز برنامه دولت این است که کارآفرین را زیاد کردن دهد، ولی به هیچ عنوان تمایلی جهت ایجاد تورم لجام گسیخته ندارد و آینده نگری های ما هم به هیچ عنوان نشان نمی دهد که ما در سال ۱۳۹۶ یک تورم لجام گسیخته خواهیم داشت. شاید تورم نسبت به شروع سال در حدود یک درصد زیاد کردن پیدا بکند و آن هم به این علت است که دولت خود را متعهد می داند که سطح بالایی از اشتغال را ایجاد کند و در نتیجه سیاست های انبساطی را پیش خواهد گرفت که بخش هایی از اقتصاد را تحت تاثیر قرار دهد.

پیش‌بینی تورم زیر ۱۰ درصد جهت امسال ، تورم اقتصاد کشور عزیزمان ایران معقول است

معاون وزیر اقتصاد بیان کرد: تورمی که اکنون درگیر آن هستیم بسیار معقول است و در ازای این تورم کارآفرین ایجاد می شود که خواسته مردم هست. دولت نیز به نیاز مردم پاسخ می گوید و دولت در امسال هر وقت اراده کند، تورم را می تواند کنترل کند. این عنوان نیازمند این است که سیاست های انقباضی پیش بگیرد که باید خواسته عموم باشد. در شرایط کنونی خواسته عمومی این بوده که دولت و ابزارهایش سیاست هایی را پیش بگیرد که به زیاد کردن کارآفرین منجر شود. تاکید می کنم تورم امسال لجام گسیخته نیست و تلاش دولت این است که در نهایت بتواند با یک زیاد کردن تورم یک درصدی کارآفرین مدنظر را ایجاد کند.

او راجع به آینده نگری تورم هر سال در سال ۱۳۹۶ اظهار کرد: تاکید می کنم که آینده نگری بر این است که سیاست های دولت در نهایت در امسال حدود یک درصد به تورم هر سال نسبت به تورم ۸.۹ درصدی سال گذشته اضافه کند. ولی تاکید می کنم که اکنون نمی توان آینده نگری دقیقی کرد چون به عنوان نمونه در سال گذشته ما تورم ۹.۶ درصد آینده نگری کرده بودیم ولی عدد ۸.۹ محقق شد. این نشان می دهد که آینده نگری نباید از واقعیت فاصله بگیرد. سیاست های دولت در سال پیش رو بر تورم اثرگذار است و همچنین تورم خارجی از طریق کالاهای وارداتی و همچنین سیاست های یکسان سازی قیمت ارز نیز تاثیرگذار خواهد بود. ولی مورد نیاز است تکرار کنم که آینده نگری ما این است که تورم هر سال سال ۱۳۹۶ بیش از یک درصد نسبت به سال گذشته زیاد کردن نیابد.

واژه های کلیدی: تولید و اشتغال | تاثیر گذار | کارآفرین | انتخابات | اقتصاد | اقتصادی | سیاست | ایران | اشتغال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *