خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

تخلیه استرس تابستانی بورس

روز گذشته | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

تخلیه استرس تابستانی بورس

تخلیه استرس تابستانی بورس

عبارات مهم : روز گذشته – بازار

نماگر بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران طی معاملات روز گذشته ششمین کانال شکنی در تابستان را تجربه کرد و با رشد 498 واحدی به سطح 84 هزار و 414 واحد رسید. کم کردن فشار فروش به دنبال اتمام وقت تسویه اعتبارات کارگزاری ها در روز یکشنبه و همچنین شروع مثبت بازارهای جهانی عوامل حمایت کننده از شاخص بازار سهام بودند. این اوضاع به اغلب گروه های بازار سرایت کرد؛ به طوری که رشد قیمت ها در 27 صنعت بورسی رقم خورد.

در شرایط کنونی به نظر می رسد پایداری قیمت ها در بازارهای جهانی، اوضاع مناسب دلار، ارسال سیگنال های مثبت از قیمت سود و برطرف استرس کوتاه مدت ناشی از تسویه اعتبارات، زمینه را جهت استمرار رشد شاخص سهام فراهم آورده است.

تخلیه استرس تابستانی بورس

در این میان اما، همچنان بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران با چالش هایی روبه رو هست. از یک طرف اصلاح احتمالی قیمت های جهانی می تواند مانعی در برابر رونق بازار سهام باشد و از سوی دیگر به لحاظ تکنیکال یک سطح مقاومت در محدوده 85 هزار واحدی شاخص کل دیده می شود. همچنین، کم رمقی معاملات به علت کُند بودن جریان ورود نقدینگی می تواند بااهمیت ترین چالش پیش روی بورس باشد. با این حال، سفارش های خرید در دو نماد تازه وارد بورسی نشان می دهد نقدینگی مورد نیاز به صورت بالقوه وجود دارد و شاید با زیاد کردن اطمینان جسارت ورود پول های تازه به بازار سهام زیاد کردن یابد.

نماگر بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران روز گذشته با رشد 498 واحدی (معادل 6/ 0 درصد) از کانال 84 هزار واحدی عبور کرد و در سطح 84 هزار و 414 واحد ایستاد. با آخر یافتن مهلت تسویه اعتبارات کارگزاری ها در معاملات روز یکشنبه و کم کردن فشار فروش در بازار، ششمین کانال شکنی بازار سهام از ابتدای تیر ماه تا کنون رقم خورد. در عین حال شروع نسبتا مناسب بازارهای جهانی نیز به رشد زیاد این نماگر کمک کرد. با احتساب رشد دیروز شاخص بورس تهران، بازدهی این بازار از ابتدای سال تاکنون به 3/ 9 درصد رسید.

روز گذشته | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

جنس متفاوت رشد بورس

از نکات قابل توجه معاملات روز گذشته، جنس متفاوت رشد شاخص بورس در مقایسه با رشدهای اخیر این نماگر بود. در این روز جو عمومی اکثر صنایع فعال بورسی مناسب بود. بر همین اساس نیز زیاد نمادها با رشد قیمت مواجه شدند. نشانه این عنوان نیز رشد زیاد شاخص کل هم وزن (با اثرگذاری یکسان نمادها) نسبت به شاخص کل بود.

بررسی روند صنایع بورسی در روز گذشته نشان می دهد از بین 38 صنعت مورد بررسی، شاخص 27 صنعت با رشد و تنها شاخص 6 صنعت با افت همراه بوده هست. (شاخص 5 صنعت عوض کردن نکرده ماند). در این میان گروه محصولات کاغذی با دو نماد «چکاوه» و «چکارن» و رشد 7/ 1 درصدی نماگر خود پربازده ترین صنعت روز گذشته بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران بود. گروه حمل و نقل نیز در رده دوم صنایع با بیشترین رشد شاخص ایستاد. بعد از آن گروه شاخص فلزی به واسطه گشایش مثبت بازارهای جهانی رشد 5/ 1درصدی را تجربه کرد. به نظر می رسد پایداری قیمت ها در بازارهای جهانی، روند افزایشی قیمت دلار، سیگنال های مثبت از محل کم شدن قیمت سود و برطرف استرس ناشی از تسویه اعتبارات و به تبع آن کم کردن فشار فروش، زمینه را جهت استمرار رشد شاخص سهام فراهم آورند.

تخلیه استرس تابستانی بورس

کاهش فشار فروش با اتمام تسویه اعتبارات

سال مالی بخش عمده ای از کارگزاری ها (54 درصد) در 31 شهریور ماه هر سال آخر می پذیرد و بسیاری از نهادهای مزبور ترجیح می دهند در این مقطع زمانی اعتبارات مشتریان خود را تسویه کنند. موضوعی که موجب شد تا عرضه سهام در این ماه مضاعف شود. به جرات می توان یکی از دلایل کم کردن ارزش معاملات در این ماه را نیز به همین عامل ارتباط داد، چراکه بعضی سهامداران در این ماه جهت تسویه اعتبارات خود معمولا اقدام به فروش سهم می کنند که خود عامل شدت یافتن فشار فروش در بازار هست. همچنین در این بازه زمانی معامله گران نیز با احتیاط بیشتری به خرید سهام شرکت ها می پردازند. این ضعف تقاضا به موجب عدم تخصیص داده شده است اعتبارات تازه از سوی کارگزاری ها به علت نزدیک بودن به آخر سال مالی، شدت یافتن می شود. به این ترتیب با اتمام تسویه اعتبارات کارگزاری ها در آخر معاملات روز یکشنبه و برطرف استرس ناشی از این موضوع، دیروز بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران اوضاع مناسبی را تجربه کرد.

شروع خوب بازارهای جهانی

روز گذشته | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیروز با گشایش بازارهای جهانی، قیمت بسیاری از فلزات اساسی با رشد همراه شد. این امر در شرایطی رخ داد که آمار سرمایه گذاری و رشد تولیدات صنعتی چین به عنوان بزرگ ترین بازار مصرف جهان، چندان مثبت نبود.

جدیدترین گزارش های انتشار یافته از این کشور نشان می دهد سرعت رشد اقتصادی چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا در ماه اوت نیز همچون ماه جولای، عملکردی ضعیف تر از حد انتظار از خود نشان داده هست، به طوری که هر سه شاخص خرده فروشی، سرمایه گذاری و تولیدات صنعتی عملکردی کمتر از حد انتظار را از خود نشان دادند. این اوضاع موجب شد تا بانک مرکزی این کشور روش جدیدی را در پیش بگیرد و به تزریق نقدینگی و وام به بازارها روی آورد. آمار روز جمعه نشان می دهد بانک مرکزی چین اقدام به تزریق 3/ 15 میلیارد دلار نقدینگی به بازار کرده تا نیاز بانک ها را تامین کند. تحت تاثیر این سیاست انبساطی بانکی در چین، انتظار رونق قیمت ها در بازارهای جهانی امری بدیهی به نظر می رسد.

تخلیه استرس تابستانی بورس

بر این اساس قیمت مس روز گذشته با رشد 6/ 0 درصدی همراه شد و به 6531 دلار در هر تن رسید. بهای آلومینیوم نیز دیروز 5 دلار زیاد کردن یافت و 2091 دلار در هر تن معامله شد. داده های آماری چین نشان می دهد که تولید آلومینیوم در ماه گذشته به میزان 7/ 3 درصد کم کردن یافت و به 64/ 2 میلیون تن رسیده هست. روی نیز تا سطح 3090 دلار در هر تن رشد کرد. سرب هم اوضاع مشابهی را تجربه کرد و به سطوح 2387 دلار در هر تن (رشد حدود یک درصدی) در بورس لندن افزایش کرد.

قیمت این فلز اساسی در بورس شانگهای نیز رشد 6/ 3 درصدی را تجربه کرد. در این خصوص موجودی سرب در انبارهای شانگهای چین در هفته گذشته بیش از 44 درصد کم کردن داشته که تحت تاثیر زیاد کردن بازرسی های HSE چین و افت تولید این فلز بوده هست. انبارهای لندن نیز شاهد افت 8/ 0 درصدی موجودی بودند. با توجه به برآورد های موجود، در ماه ژوئن و نیمه نخست امسال میلادی، میزان کسری عرضه سرب به ترتیب 7/ 14 هزار تن و 86 هزار تن بوده هست. این عوامل زمینه رشد قیمت سرب را فراهم آوردند. در مجموع شرایط موجود موجب شد تا نمادهای وابسته به بازارهای جهانی نیز به کمک نماگر بازار سهام بیایند به طوری که اغلب نمادهای فلزی و معدنی معاملات مثبتی را پشت سر گذاشتند.

انعکاس مثبت کم شدن قیمت سود

در گزارش روز دوشنبه «دنیای اقتصاد» تحت عنوان «پایان توهم در بازار بدهی» گفته شده، کم شدن قیمت سود اوراق بدهی مهر باطلی بر توهمات ذی نفعانی زد که جهت جلوگیری از خرید و فروش این اوراق در بازار بدهی تلاش می کردند. بر این اساس تخصیص داده شده است قیمت سود پایین تر جهت «سخاب4» در مقایسه با اوراق پیشین عرضه شده است در این بازار، نشان داد که عرضه های زیاد در بازار بدهی باعث تکامل زیاد این بازار با حضور بازیگران زیاد شده است و قیمت سود در اوضاع متعادل تری قرار می گیرد. در این میان با وجود اینکه منتقدان، این بازار را به عنوان رقیب بورس معرفی می کردند سیگنال کم شدن قیمت سود در بازار بدهی، نه تنها باعث تضعیف بازار سهام نشد، بلکه در این مدت شاهد بازدهی 8/ 0 درصدی شاخص کل بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز بودیم.

چالش های بعدی بورس

1- بازارهای جهانی: اوضاع مناسب بازارهای جهانی طی روزهای اخیر، بازتاب مثبتی بر سهام کامودیتی (کالا محور) داشت و قیمت این سهام را با رشد همراه کرد. در این میان تغییرات ناگهانی قیمت ها در جهت منفی می تواند به عنوان مانعی در برابر استمرار رشد بورس معرفی شود.

2- نقدینگی جدید: به نظر می رسد در حال حاضر بااهمیت ترین چالش پیش روی بورس تهران، کمبود نقدینگی هست. وضعیتی که در ارزش معاملات این روزهای بازار سهام به وضوح مشاهده می شود. میانگین این رقم در شهریور امسال به زحمت به 100 میلیارد تومان می رسد. روز گذشته نیز ارزش معاملات بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران (با کسر معاملات بلوکی و اوراق مشارکت) در سطح 85 میلیارد تومان قرار داده شد و بیشترین عامل رشد شاخص نیز در کم کردن فشار فروش خلاصه شد. موضوعی که می تواند خبر خوبی جهت بازار باشد.

پیش از این چنین رفتاری به وسیله بازار سهام در کف های قیمتی مشاهده می شد. در این شرایط فروشنده ها کمتر می شدند و بعد از آن با ورود نقدینگی تازه شاهد شروع رشد قیمت ها بودیم، بنابراین در صورت ورود نقدینگی تازه می توان امیدوار بود تا رشد فعلی بازار سهام استمرار یافته و پاییز سبزی در انتظار سهامداران باشد. در این صورت بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران می تواند به عنوان مقصد پول های تازه شناسایی شود. در حال حاضر نیز صف های تشکیل شده است در سهام تازه وارد بورسی نشان می دهد که این نقدینگی بالقوه وجود دارد و باید شرایط جهت بالفعل شدن این جریان فراهم شود. بر همین اساس دیروز 114 میلیارد تومان نقدینگی در صف های خرید دو نماد «های وب» و «چدن» نشسته بود. در برابر ولی در صورتی که نقدینگی جدیدی جذب بازار سهام نشود، اوضاع کم رمق معاملات استمرار یافته و در این صورت نقدینگی موجود توان رشد زیاد شاخص را نخواهد داشت، بنابر این جریان نقدینگی طی روزهای آتی در مسیر بازار تعیین کننده خواهد بود.

3- سطوح مقاومتی تکنیکال: همانطور که در گزارش پیشین «دنیای اقتصاد» تحت عنوان «دست اندازهای بورس تا قله تاریخی» عنوان شد، به لحاظ تکنیکال، به جز یک سطح مقاومت در محدوده 85 هزار واحد، مانع جدی در مسیر شاخص کل تا قله تاریخی دی ماه 92 یعنی 89500 واحد دیده نمی شود. به این ترتیب، فاصله بورس با اوج تاریخی به حدود 6 درصد رسیده هست؛ فاصله ای که طی آن به لحاظ بنیادی نیازمند پیش نیازهای مهمی نظیر استمرار شرایط مطلوب قیمت های کالا در بازارهای جهانی و ادامه رشد قیمت ارز است.

در بازار چه گذشت؟

در جریان معاملات روز گذشته ارزش کل معاملات (مبادلات خرد بدون احتساب بلوکی و اوراق مشارکت) با کم کردن 5/ 3 درصدی نسبت به روز یکشنبه مواجه شد. بر این اساس در داد و ستدهای روز دوشنبه سهامداران بورس پایتخت کشور عزیزمان ایران حدود 400 میلیون سهم را در 39 هزار نوبت معاملاتی جابه جا کردند. ارزش این معاملات به 4/ 85 میلیارد تومان رسید. در این میان بیشترین حجم معاملات در اختیار نماد معاملاتی سایپا قرار داده شد و «فولاد» بیشترین ارزش معاملات را تجربه کرد. در این روز تمامی شاخص های بورسی با روندی مثبت همراه شدند. در این میان رشد 4/ 0 درصدی شاخص کل بورس تحت تاثیر معاملات مثبت نمادهای فولاد مبارکه اصفهان، پتروشیمی پردیس، ملی صنایع مس کشور عزیزمان ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران صورت گرفت.

اخبار اقتصادی – دنیای اقتصاد

واژه های کلیدی: روز گذشته | بازار | ایران | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *