خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

تأثیر نوسان دلار بر بورس

اخبار اقتصادی | اقتصادی | نوسان | بازار | اخبار اقتصادی و بازرگانی

تأثیر نوسان دلار بر بورس

تأثیر نوسان دلار بر بورس

عبارات مهم : اخبار اقتصادی – اقتصادی

یکی از مهمترین ویژگیهای بازار سرمایه نوسان پذیری و عدم توانایی آینده نگری آن اســت. به همین جهت بررسی اوضاع آینده این بازار علی رغم بازارهای موازی نظیر بانک، سکه و طلا، مسکن و… بسیار سخت است آیا که عدم قطعیت در ذات این بازار هست. از آنجایی که فاکتورهای اقتصادی در کشور روند ثابتی ندارند و آینده نگری پذیر نیستند، آینده نگری آینده بازار سرمایه در داخل کشور نیز به مراتب سخت تر هست، علاوه بر آن در برهه زمانی فعلی اقتصاد جهانی نیز متلاطم است که این عنوان نیز تحلیل ها اطراف آینده بازار را پیچیده تر می کند. فاکتورهای بسیار زیادی جهت بررسی آینده بازار وجود دارد که در اینجا دو مورد از مهمترین فاکتورها مورد بحث و بررسی قرار می گیرند.

تأثیر نوسان دلار بر بورس

نرخ دلار در حال حاضر در محدوده 3900 تومان واقع شده است است که نسبت به رقم ابتدای سال کرده هست. در حال حاضر تحلیل های بسیار زیادی مبنی بر واقعی بودن یا نبودن این قیمت وجود دارد. با بررسی فاکتورهای مختلفی میت وان قیمت ارز را آینده نگری کرد. یکی از این فاکتورها آینده نگری قیمت ارز بر اساس قیمت تورم کشور هست، عامل دیگر آینده نگری قیمت ارز بر اساس میزان صادرات و واردات کشور هست، مقدار و میزان فروش نفت نیز میت واند تخمین مناسبی جهت کسری بودجه قوه مجریه و قیمت ارز باشد، ولی یکی از مهمترین روشهای محاسبه قیمت دلار حقیقی یا ارزش ذاتی دلار، تعدیل قیمت ارز اسمی بر اساس مابه التفاوت تورم داخلی و امریکاست. در این روش گزینش سال مبنا از اهمیت راهبردی برخوردار است.

بهترین وقت جهت تعیین سال مبنا، سالی است که عرضه و تقاضای ارز بدون دخالت دلار نفتی تعیین شده است باشد. بعضی از تحلیلگران سال 1340 ، بعضی دیگر ابتدای انقلا و بعضی نیز سال 1380 را سالی مناسب می دانند. اگر در دهه 60 و 70 مبنای محاسبه سال پایه قیمت دلار قرار گیرد تفاوت تورم داخلی و امریکا ارقامی بالای 6 هزار تومان را جهت قیمت واقعی دلار رقم می زنند و چنانچه سالی همانند 1359 سال پایه در نظر گرفته شود، رقم فعلی دلار همان ارزش ذاتی آن است.

اخبار اقتصادی | اقتصادی | نوسان | بازار | اخبار اقتصادی و بازرگانی

بررسی قیمت واقعی دلار همچنین نشان می دهد که هر وقت با فشار تلاش در تثبیت قیمت دلار شد به همان میزان جهش قیمتی در سالهای آتی به وجود آمده هست. وضعیتی که بسیاری از تحلیلگران آن را مشابه شرایط فعلی می دانند. چنانچه دلار در محدوده های بالای 4000 تومان قرار گیرد، طبیعتا آن دسته از شرکت های پذیرفته شــده در بورس اوراق بهادار پایتخت کشور عزیزمان ایران و فرابورس کشور عزیزمان ایران که صادراتی هستند (همانند شرکت های پتروشیمی، فلزی، معدنی، پالایشگاهی- قیمت گذاری با قیمت های جهانی) سودآوری بهتری خواهند داشت و همچنین سایر شرکتها از بابت زیاد کردن قیمت های احتمالی بعد از رشد دلار تعدیلات مثبت بسیار خوبی خواهند داد.

تجربه نیز نشان داده معموالا اوضاع بورس با قیمت دلار رابطه مستقیم دارد . همانگونه که در جدول فوق نیز مشخص است بین قیمت دلار و ارزش بازار ارتباط تقریبا مستقیمی وجود دارد و متغیر پیش نگر نیز قیمت دلار هست. به عبارت دیگر ابتدا قیمت دلار رشد کرده و سپس بازار به آن تصویر العمل نشان داده است و بالعکس.

از سوی دیگر قیمت های جهانی حدودا 60 درصد بورس کشور به صورت مستقیم به قیمت های جهانی نفت، مشتقات نفتی و فلزات اساسی وابستگی دارد. زمستان سال 94 را می توان اوج افت کالاهای کامودیتی محور دانست. در همین بازه زمانی شاخص به کمترین رقم خود در سه سال گذشته نیز رسیده بود. در این فصل بعضی از کامودیتی ها همانند مس پایین ترین قیمت را از ســال 2008 و بعضی دیگر همانند نفت پایین ترین قیمت را از ســال 2004 تجربه کردند.

تأثیر نوسان دلار بر بورس

از زمستان 94 تاکنون فلزات اساسی، نفت و فرآوردههای نفی رشد کرده اند و این عنوان موجب شده است که بازار سرمایه کشور نیز رشد مناسبی را تجربه کند. قیمت سنگ آهن بیش از 100 درصد رشد، مس 35 درصد رشد، روی 80 درصد رشد و همچنین فولاد، آلومینيوم، نفت، مشتقات نفتی از جمله متانول، اوره و سایر محصولات پتروشیمی رشد محسوسی داشتند.

* کارشناس بازار سرمایه

اخبار اقتصادی | اقتصادی | نوسان | بازار | اخبار اقتصادی و بازرگانی

بهنام بهزادفر

اخبار اقتصادی – خبرآنلاین

تأثیر نوسان دلار بر بورس

واژه های کلیدی: اخبار اقتصادی | اقتصادی | نوسان | بازار | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *