خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

بخشنامه ۸ بندی قیمت سود سپرده بانکی ابلاغ شد

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی، تدابیر هشت گانه‌ای را با تاکید بر دوری از رقابت‌های ناموجه بین بانک‌ها و موسسات اعتباری در جذب سپرده‌ها به شبکه بانکی ابلاغ کرد. 

بخشنامه ۸ بندی قیمت سود سپرده بانکی ابلاغ شد

بخشنامه ۸ بندی قیمت سود سپرده بانکی ابلاغ شد

عبارات مهم : سرمایه گذاری – بانک مرکزی

بانک مرکزی در بخشنامه ای به شبکه بانکی، تدابیر هشت گانه ای را با تاکید بر دوری از مسابقه های ناموجه بین بانک ها و موسسات اعتباری در جذب سپرده ها به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به گزارش صدا و سیما به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، بر اساس این بخشنامه که از ۱۱ شهریور مورد نیاز الاجراست بانک ها و موسسات اعتباری موظفند قیمت سودعلی الحساب سپرده های سرمایه گذاری مدت دار یک ساله حداکثر ۱۵ درصد و سپرده های کوتاه مدت را حداکثر ۱۰ درصد محاسبه و رعایت کنند.

بخشنامه ۸ بندی قیمت سود سپرده بانکی ابلاغ شد

در این بخشنامه آمده است: یکی از ارکان بسیار مهم قانون بانکداری بدون ربا، همکاری فعال بانک ها و موسسات اعتباری در سود و یا زیان فعالیت های تولیدی و خدماتی جامعه است تا از این رهگذر، قرار داده بسیار مهم سرمایه در خدمت رشد و بالندگی اقتصاد قرار گیرد. در این راستا، تجهیز منابع گردآوری شده است از اقشار متفاوت مردم و پرداخت سود به سپرده های آن ها نیز باید در چارچوب ضوابط بانکداری بدون ربا صورت پذیرد و مورد نیاز است از پرداخت سودهای قطعی قبل ازاتمام دوره مالی به سپرده های یاد شده است به طور جد اجتناب شود. ضمن آن که حمایت از تولید و ایجاد اشتغال که یکی از اهداف بسیار مهم در بانکداری بدون ربا هست، جز با کم کردن هزینه های تامین مالی تولید و قرار داده سرمایه، امکان پذیر نیست.

خوشبختانه طی سال های اخیر و همزمان با شروع به کار دولت تدبیر و امید، زمینه مورد نیاز جهت تحقق کم کردن هزینه های تولید به خوبی فراهم شده است هست؛ چراکه قیمت تورم به حدود ۱۰ درصد کم کردن یافته و موسسات مالی و اعتباری غیر مجاز که همواره موجب اختلال در اجرای سیاست های پولی و بانکی کشور بودند، دیگرمطرح نیستند. از این رو، انتظار از شبکه بانکی کشور به عنوان تامین کننده های مالی مهم و اساسی تولید انتظارمی رود با اجرای دقیق سیاست های پولی کشور و پایبندی به آن ها، زمینه رونق تولید و ایجاد اشتغال را در کشور فراهم آورند و از این رهگذر، نقش خود را در دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی ایفا کنند.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی، تدابیر هشت گانه‌ای را با تاکید بر دوری از رقابت‌های ناموجه بین بانک‌ها و موسسات اعتباری در جذب سپرده‌ها به شبکه بانکی ابلاغ کرد. 

با توجه به موارد اشاره شده است و به منظور استمرار حمایت از تولید و زیاد کردن اشتغال، تنظیم بازار پولی کشور و دوری از مسابقه های ناموجه بین بانک ها و موسسات اعتباری در جذب سپرده ها، مورد نیاز است شبکه بانکی کشور همچون گذشته و در هماهنگی با سیاست های کلان اقتصادی کشور نسبت به اجرای موثر تدابیر زیر اقدام کنند:

۱- از ابتدای روز شنبه ۱۳۹۶.۰۶.۱۱ بانک ها و موسسات اعتباری موظفند قیمت سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری مدت دار یک ساله را که برابر ضوابط اعلامی در بخشنامه شماره ۱۱۶۵۹۵ مورخ ۱۳۹۵.۰۴.۱۴ حداکثر ۱۵ درصدسالانه اعلام شده است بود، به طور دقیق رعایت کنند. قیمت سود علی الحساب مذکور جهت سپرده های کوتاه مدت عادی (روز شمار) حداکثر ۱۰ درصد هر سال است.

۲- برابر موازین بانکداری بدون ربا، قیمت های سود پرداختی به سپرده های بانکی به صورت علی الحساب بوده و تسویه و پرداخت قطعی آن ها صرفاً بعد از اتمام دوره مالی بانک ها و موسسات اعتباری و انجام محاسبات سود قطعی با کسر سودهای علی الحساب پرداختی از آن ها الزامی است(موضوع بخشنامه شماره ۹۴.۶۹۳۸۳ مورخ ۱۳۹۴.۰۳.۲۰)

بخشنامه ۸ بندی قیمت سود سپرده بانکی ابلاغ شد

۳- شیوه پرداخت سود به سپرده های سرمایه گذاری مدت دار در هر حال باید به گونه ای باشد که قیمت موثر سود پرداختی در چارچوب مقررات بانکداری بدون ربا، مطابق با بخشنامه شماره ۳۱۴۹۳۱ مورخ ۱۳۹۴.۱۰.۳۰ در خصوص نحوه تعیین قیمت سود علی الحساب سپرده های سرمایه گذاری مدت دار و این بخشنامه صورت پذیرد.

۴- ارائه هر گونه طرح و محصول جهت جذب سپرده به وسیله بانک ها و موسسات اعتباری، منوط به محاسبه و اعلام قیمت موثر سود آن به بانک مرکزی(با شرح کامل) و اخذ تائیدیه از این بانک است.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی، تدابیر هشت گانه‌ای را با تاکید بر دوری از رقابت‌های ناموجه بین بانک‌ها و موسسات اعتباری در جذب سپرده‌ها به شبکه بانکی ابلاغ کرد. 

۵- قیمت های سود علی الحساب تعیین شده است در این بخشنامه، ناظر بر قراردادهایی است که بعد از تاریخ صدور این بخشنامه بین بانک ها و موسسات اعتباری و مشتری منعقد می شود. قیمت سود علی الحساب مذکور در قراردادهای منعقده قبلی تا آخر مدت وقت قرارداد که حداکثر یک سال شمسی خواهد بود، معتبر هست. قرارداد های منعقده با قیمت های سود علی الحساب قبلی به هیچ وجه قابل تمدید نمی باشند و در صورت میل به مشتری به تمدید قرارداد خود با بانک ها و موسسات اعتباری، تمدید آن ها صرفاً در چارچوب مقررات و قیمت های سود علی الحساب مورد نیاز الاجرا در وقت تمدید قرارداد امکان پذیر خواهد بود.

۶- قیمت های سود علی الحساب پرداختی به سپرده های صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت نیز مشمول قیمت سود علی الحساب مقرر در این بخشنامه است.

بخشنامه ۸ بندی قیمت سود سپرده بانکی ابلاغ شد

۷- در صورتی که سپرده گذار قبل از آخر مدت قرارداد، اقدام به برداشت و یا بستن حساب سرمایه گذاری یک ساله خود کنند، قیمت سود علی الحساب اینگونه حساب ها معادل قیمت سود سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی(روز شمار)در نظر گرفته خواهد شد. ضمناً جهت برخورداری از سود سپرده، حداقل دوره دوام در حساب های سپرده گذاری کوتاه مدت از وقت افتتاح، یک ماه است.

۸- بانک ها و موسسات اعتباری مکلفند از اعمال هرگونه روشی که منجر به زیاد کردن قیمت موثر سود سپرده ها شود(از جمله از طریق اتخاذ روش های متفاوت حسابداری و محاسباتی و یا اعمال تغییرات نرم افزاری در سیستم های رایانه ای و …) به طور جد، اجتناب کنند. بدیهی است عوامل موثر در این زمینه اعم از مدیران و کارکنان بانک ها و موسسات اعتباری و شرکت های نرم افزاری طرف قرارداد آنها ـ حسب مورد ـ تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت؛ ضمن آن که در صورت احراز همکاری و یا همکاری شرکت های نرم افزاری طرف قرارداد با بانکها و موسسات اعتباری در ارتکاب تخلف، شبکه بانکی از ادامه همکاری با شرکت های مذکور منع خواهد شد.

در پایان، مجدداً بر این عنوان تاکید می شود که از بانک ها و موسسات اعتباری کشور انتظار می رود با اجرای دقیق تدابیر اعلامی در این بخشنامه و کم کردن هزینه های تامین مالی خود، متناسباً اقدام به کم شدن قیمت های سود تسهیلات به متقاضیان نمایند. درضمن بانک ها و موسسات اعتباری که نسبت به رعایت دقیق مقررات این بخشنامه اهتمام بورزند، از حمایت های بانک مرکزی برخوردار خواهند شد.

واژه های کلیدی: سرمایه گذاری | بانک مرکزی | کوتاه مدت | سود سپرده | قرارداد | مرکزی | همکاری | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *