خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

چه خبر؟ ، کاسپین&quot، از &quot

موسسه کاسپین با تمام حواشی که طی ماه‌های گذشته پشت سر گذاشت اکنون مدتی است که در سکوت قرار گرفته و از جریان تعیین وظیفه سپرده‌گذاران تعاونی‌های زیرمجموعه‌های آن

چه خبر؟ ، کاسپین&quot، از &quot

از "کاسپین" چه خبر؟

عبارات مهم : قوه قضاییه – منابع

موسسه کاسپین با تمام حواشی که طی ماه های گذشته پشت سر گذاشت اکنون مدتی است که در سکوت قرار گرفته و از جریان تعیین وظیفه سپرده گذاران تعاونی های زیرمجموعه های آن و پرداختی های مربوطه خبری نیست، ولی ظاهرا قرار است در جلسه پیش روی شورای پول و اعتبار عنوان کاسپین و سپرده گذاران آن به طور خاص مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، حدود ۹ ماه از شروع درگیری ها در موسسه کاسپین و پیش آمدن پرسشها مختلفی که موجب بهم ریختگی شرایط عادی آن شد، می گذرد. کاسپینی که با هشت تعاونی منحل شده است گرد آمده و مجوز رسمی بانک مرکزی جهت فعالیت را در آخر سال ۱۳۹۴ دریافت کرده و قرار بود پنجمین موسسه مجاز بازار پول باشد، با آخر خوبی مواجه نشد و طولی نکشید که به پرحاشیه ترین پرسشها بانکی دولت و بانک مرکزی تبدیل شد.

چه خبر؟ ، کاسپین&quot، از &quot

“عام کشاورزان مازندران، حسنات اصفهان، دامداران و کشاورزان کرمانشاه، الزهرا مشهد، بدو توس، امید جلین، پیوند و فرشتگان” هشت تعاونی بودند که بعد از انحلال در مجموعه کاسپین قرار گرفتند و قرار شده است بود تا هیات مدیره کاسپین بر اساس ضوابطی که از سوی بانک مرکزی تعیین شد، نسبت به تعیین اوضاع این تعاونی ها اقدام کنند.

به هر حال با رخ دادن مسائلی همچون قصور هیات مدیره کاسپین در ساماندهی تعاونی ها، اعلام دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران در رابطه با بدهی چهار هزار میلیاردی فرشتگان و ناهماهنگی تعاونی زیرمجموعه شرایط را به سمتی پیش برد که توان بازپرداخت منابع جهت سپرده گذارانی که دلواپس آخر سرمایه خود در تعاونی های این موسسه بودند، از دست داد و از آن وقت اعتراض های پی در پی جهت پیگیری به اوضاع کاسپین از سرگرفته شد. در این بین تعاونی فرشتگان به عنوان بزرگ ترین زیرمجموعه کاسپین با حدود ۵۰۰ هزار سپرده گذار در راس اختلافات موسسه قرار داده شد و عمده حواشی آن به این تعاونی باز می گردد.

موسسه کاسپین با تمام حواشی که طی ماه‌های گذشته پشت سر گذاشت اکنون مدتی است که در سکوت قرار گرفته و از جریان تعیین وظیفه سپرده‌گذاران تعاونی‌های زیرمجموعه‌های آن

تخلفات عمده مالی در فرشتگان، سرمایه گذاری وجوه دریافتی در محل های غیرقانونی و خرید املاک با قیمت های قابل توجه از سوی مدیران فرشتگان از جمله مواردی بود که مانع از وجود نقدینگی کافی جهت پاسخگویی به نیاز سپرده گذاران شد. در عین حال که در این بین کار ارزیابی و انتقال دارایی های این تعاونی و البته سایر تعاونی های زیرمجموعه کاسپین تکمیل نشده و خود عاملی شد جهت جاماندن از پرداختی ها و مشخص شدن اوضاع اموال و املاک این تعاونی ها.

به هر حال با تصمیم یکسان قوه قضاییه و بانک مرکزی و سایر دستگاه های ذیربط قرار بر این شد تا با طی شدن فرآیند تصفیه در تعاونی های کاسپین به خاص فرشتگان تعیین وظیفه سپرده گذاران آنها به طور مرحله ای در دستور کار قرار گیرد. براین اساس از آخرهای اردیبهشت ماه فرآیند تعیین وظیفه حساب ها و پرداخت وجوه فرشتگان در موسسه کاسپین شروع و از سه میلیون تا ۲۰۰ میلیون تومان در آخرهای مردادماه پیش رفت، ولی زمانی متوقف و دیگر پرداختی انجام نشد.

دلایل متفاوتی جهت عدم ادامه پرداخت سپرده های فرشتگان از سوی منابع مختلفی اعلام شد. از جمله مسدود شدن حساب های موسسه کاسپین از سوی قوه قضاییه که همچنان عمده حساب ها مسدود است و این خود عاملی جهت کند شدن پرداختی ها به شمار می رود، ولی موارد دیگری نیز وجود دارد از جمله توقف تخصیص داده شده است خط اعتباری بانک مرکزی جهت کاسپین، آیا که در تعیین وظیفه سپرده گذاران باید املاک و دارایی های تعاونی فرشتگان باید در وثیقه بانک مرکزی قرار گرفته تا براساس آن خط اعتباری در اختیار کاسپین قرار داده و پرداخت ها انجام شود.

چه خبر؟ ، کاسپین&quot، از &quot

طی آخرین آمار اعلامی حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان خط اعتباری از سمت بانک مرکزی جهت کاسپین تخصیص داده شده است پیدا کرد، ولی از توافقات تازه خبری نیست.

دلیل دیگر توقف تعیین وظیفه سپرده گذاران فرشتگان به تصویب ماده ۲۳۶ مجلس تخصیص داده شده است داشت. براساس این ماده از آیین نامه داخلی مجلس، هر گاه حداقل ۱۰ نفر از نمایندگان و یا هر کدام از کمیسیون ها، عدم رعایت شئونات و نقض یا استنکاف از اجرای قانون یا اجرای ناقص قانون به وسیله مدیر جمهوری و یا وزیر و یا مسئولان دستگاه های زیرمجموعه آنان را اعلام کنند، عنوان بلافاصله از طریق هیأت رئیسه جهت پیگیری به کمیسیون ذی ربط ارجاع می شود. بر این اساس کمیسیون حداکثر ظرف ۱۰ روز عنوان را پیگیری و در صورت وارد بودن با اظهارنظر صریح، گزارش خود را از طریق هیأت رئیسه به مجلس ارائه می دهد.

موسسه کاسپین با تمام حواشی که طی ماه‌های گذشته پشت سر گذاشت اکنون مدتی است که در سکوت قرار گرفته و از جریان تعیین وظیفه سپرده‌گذاران تعاونی‌های زیرمجموعه‌های آن

اما چنانچه نظر مجلس بر تأیید گزارش باشد عنوان جهت پیگیری به قوه قضاییه و سایر مراجع ذی صلاح ارسال می شود تا خارج از نوبت و بدون تشریفات دادرسی پیگیری کند. همچنین در صورتی که مجلس در مورد مدیر جمهوری یا هر یک از وزیران سه نوبت رأی به وارد بودن گزارش بدهد طرح استیضاح در صورت رعایت مفاد اصل هشتاد و نهم (۸۹) قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار خواهد گرفت.

با این وجود رییس کل بانک مرکزی هیچ یک از دلایل را چندان مورد تایید قرار نداده هست. سیف تاکید دارد که کارها بانک مرکزی در رابطه با این تعاونی ها مربوط به بررسی و ارزیابی کامل تر دارایی های تعاونی ها و میزان و حجم این منابع و دارایی هاست که در نتیجه آن مسیر مشخص شده است و می توانند در مورد اینکه چه اقدامی انجام دهند تصمیم گیری کنند. وی البته گفته که بانک مرکزی و مرجع قضایی کارها مورد نیاز را انجام داده و در حال پیگیری هستند و به زودی به نتیجه های مورد نظر رسیده و می توان روند را پیش برد. با این حال هنوز قوه قضاییه در رابطه با ماده ۲۳۶ و آخر کاسپین نظر خود را اعلام نکرده و سپرده گذاران تعاونی های کاسپین منتظر اعلام نظر دستگاه قضایی در این رابطه هستند.

چه خبر؟ ، کاسپین&quot، از &quot

اما در رابطه با سایر تعاونی های زیرمجموعه در اوایل شهریورماه موسسه کاسپین در اطلاعیه هایی اعلام کرد که کار نقل و انتقال حساب ها در حال پیشرفت بوده و حتی در مواردی به آخر رسیده از این رو دستگاه های مربوطه از جمله بانک مرکزی و قوه قضاییه در رابطه با وقت ورود به تعیین وظیفه سپرده گذاران و پرداخت منابع آنها تصمیم گیری کنند. با این حال حتی در مواردی پرداخت های شعبه ای انجام شد از جمله تعاونی بدر توس که در شعبه ابهر قرار بود این پرداخت ها انجام شوند به دلایلی توقف ایجاد شد که اخیرا کاسپین اعلام کرد پرسشها مربوطه از جمله مسدود شدن حساب ها برطرف شده است اند و پرداخت ها دوباره از سر گرفته خواهد شد.

با این حال تازه ترین گزارش های دریافتی حاکی از آن است که شورای پول و اعتبار در نظر دارد در جلسه این هفته خود در روز سه شنبه عنوان سپرده گذاران کاسپین و فرشتگان را بررسی کرده و در مورد آن تصمیم گیری کنند. در این شرایط سپرده گذاران کاسپین باید در انتظار تصمیم شورای پول و اعتبار در هفته آینده باشد.

واژه های کلیدی: قوه قضاییه | منابع | مرکزی | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *