خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

آیا روسیه و عربستان در سودای یک کارتل گازی هستند؟

استراتژی کم کردن تولید اوپک (عربستان سعودی) و غیراوپک (روسیه و جمهوری‌های شوروی سابق) نشان می‌دهد یک استراتژی تازه جهت مقابله با تردیدهای مداوم در بازارها نیاز است.

آیا روسیه و عربستان در سودای یک کارتل گازی هستند؟

آیا روسیه و عربستان در سودای یک کارتل گازی هستند؟

عبارات مهم : عربستان سعودی – سرمایه گذاری

استراتژی کم کردن تولید اوپک (عربستان سعودی) و غیراوپک (روسیه و جمهوری های شوروی سابق) نشان می دهد یک استراتژی تازه جهت مقابله با تردیدهای مداوم در بازارها نیاز است.

به گزارش ایسنا، همزمان با اجرای کم کردن تولید، روسیه و عربستان نشانه هایی را از سناریوی اوپک ۲ بروز می دهند که در آن عضویت احتمالی روسیه روی میز هست. این عنوان بازار را با یک شرکت نفتی نیرومند تر و تجدیدشده روبرو خواهد کرد؛ با این همه استراتژی های کلی باید تطبیق داده شود. عربستان سعودی از طریق غول نفتی آرامکو علنا اعلام کرده است در وقت های سرمایه گذاری جهانی گاز علاقه مند است و این حرکت را در منطقه سیبری روسیه شروع کرده هست. در حالی که رسانه ها همچنان به مذاکرات جاری به عنوان یک استراتژی همکاری نفتی نگاه می کنند، بعضی تحول دیگری را در افق می بینند. قدرت واقعی اوپک و غیراوپک اگر تنها مشمول بر کم کردن تولید نفت خام نباشد و مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) را هم دربرگیرد، زیاد کردن پیدا خواهد کرد. یک اوپک تازه مشمول بر صادرکنندگان گاز، هر گونه تحول منفی در بازار حتی نفت و گاز شیل را واقعا دفع خواهد کرد.

آیا روسیه و عربستان در سودای یک کارتل گازی هستند؟

در حال حاضر تحلیلگران بین المللی و منابع رسانه ای راجع به سرمایه گذاری های چند میلیارد دلاری عربستان سعودی در بخش های نفت و گاز روسیه صحبت می کنند. بیانات خالد الفالح، وزیر نفت عربستان تنها در صورتی در تیتر اخبار قرار می گیرد که وی بگوید غول نفتی آرامکو پروژه های گاز طبیعی و حتی LNG را در آینده نشانه خواهد گرفت.

برخی از تحلیلگران تصور می کنند که آرامکو همان راه شیل، BP و سایر غول های نفتی را در پیش گرفته و در حال متنوع کردن فعالیت خود از نفت به گاز هست. عصر طلایی گاز آن طور که از سوی آژانس بین المللی انرژی گزارش شده است هست، هنوز به واقعیت تبدیل نشده هست. در حال حاضر به نظر می رسد ریاض علاقه مند است در عصر طلایی گاز یک بازیگر فعال باشد ولی واقعیت به این سادگی نیست و پرسشها بیشتری از آنچه که تاکنون در رسانه ها مورد بحث قرار گرفته هست، وجود دارد.

استراتژی کم کردن تولید اوپک (عربستان سعودی) و غیراوپک (روسیه و جمهوری‌های شوروی سابق) نشان می‌دهد یک استراتژی تازه جهت مقابله با تردیدهای مداوم در بازارها نیاز است.

در وهله نخست، شرکت آرامکو در بخش گاز همواره حضور سنگینی داشته لیکن یک تولیدکننده بسیار بزرگ گاز هست. آمارهای اخیر نشان می دهد که ذخایر قطعی گاز طبیعی عربستان حدود ۸۵۰۰ میلیارد متر مکعب است که این کشور را صاحب ششمین ذخایر قطعی بزرگ گاز طبیعی در سطح دنیا و سومین ذخایر بزرگ در خاورمیانه می سازد. آرامکو در سال ۲۰۱۴ حدود ۱۰۲.۵ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی تولید کرد که این شرکت را هشتمین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی در دنیا ساخت. بعلاوه جهت پنجمین سال متوالی بود که تولید گاز طبیعی در عربستان سعودی زیاد کردن یافت و نشان داد این کشور به منظور ادامه تامین تقاضای انرژی خود، رشد تولید داخلی را مورد توجه قرار داده هست. این کشور تنها یک تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی نیست بلکه مصرف داخلی قابل توجهی دارد. عربستان ۱۰۸.۲ میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۱۴ مصرف کرد که این کشور را در رتبه پنجمین مصرف کننده بزرگ در سطح جهانی قرار داد.

همچنان که نقش گاز طبیعی در ترکیب کنونی انرژی عربستان سعودی زیاد کردن پیدا کرده، رشد مصرف گاز طبیعی این کشور ادامه یافته هست. در سال ۲۰۱۴ گاز طبیعی ۴۰.۷ درصد از مصرف انرژی اولیه عربستان سعودی را تشکیل داد و جهت سال آینده این میزان زیاد کردن قابل توجهی پیدا خواهد کرد.

در حال حاضر عربستان سعودی با وجود اینکه تولید قابل توجهی دارد، واردات یا صادرات گاز طبیعی ندارد و بنابراین به عنوان یک تامین کننده گاز طبیعی جهانی مطرح نیست. بعلاوه عربستان سعودی با عنایت به این حقیقت که جهت تامین نیازهای گاز طبیعی اش، به خود متکی هست، موفق شده است به امنیت تامین مهمی دست پیدا کند. با این همه این به معنای آن است که عربستان به منظور تامین نیاز داخلی در آینده، بایستی به تولید گاز طبیعی در سطح اوج ادامه دهد. جهت تامین تقاضای رو به رشد جهت گاز طبیعی، آرامکو حتی گاز شیل را در آینده دنبال می کند و نخستین تولیدش در حدود سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ آینده نگری می شود.

آیا روسیه و عربستان در سودای یک کارتل گازی هستند؟

توسعه سریع ذخایر گازی یک ضرورت است لیکن نه تنها عربستان سعودی جهت تقویت تولید از میادین قدیمی نفت خام به گاز بیشتری نیاز دارد، بلکه برنامه های تنوع سازی کنونی مستلزم مصرف زیاد گاز طبیعی در صنعت پتروشیمی هست. همچنین تولید زیاد گاز جهت تولید نیرو و تصفیه آب در آینده نزدیک مهم به شمار می رود. از نظر تکنیکی، تولید گاز جهت حمایت از تولید نفت خام نیز مهم به شمار می رود. تصویر ترسیم شده است فوق بخشی از استراتژی اکتشاف و تولید آرامکو در زمانی بود که جهت جست وجوی ذخایر گازی تازه به خصوص در صحرای ربع الخالی از شرکت های نفت بین المللی متعددی کمک گرفت و همچنین به صورت مستقل اقدام کرد ولی تاکنون تقریبا مایوس کننده بوده و اکثر شرکت های بین المللی نیز کنار کشیده اند.

همکاری گازی جاری و آتی میان روسیه و عربستان سعودی بایستی در همین جهت ارزیابی شود. استراتژی بین المللی سازی آرامکو مشمول بر سرمایه گذاری ها و فعالیت ها در روسیه یا جمهوری های اتحادیه جماهیر شوروی سابق در سال های آینده هست. این کارها بخشی از حرکت به سوی تنوع سازی در آرامکو هستند ولی نباید تنها با با توجه جهت وقت های روسیه به آن نگاه کرد. با در نظر گرفتن اوضاع کنونی عربستان آرامکو از چند دهه قبل بدنبال دسترسی به فناوری، تحقیقات و توسعه و همکاری با بازیگران این عرصه بوده است.

استراتژی کم کردن تولید اوپک (عربستان سعودی) و غیراوپک (روسیه و جمهوری‌های شوروی سابق) نشان می‌دهد یک استراتژی تازه جهت مقابله با تردیدهای مداوم در بازارها نیاز است.

گازپروم، لوک اویل و روسنفت در آن وقت در این حلقه قرار نداشتند. لیکن اوضاع ژئوپولتیکی و درگیری میان کمونیسم و وهابیسم از گشایش جلوگیری کرده بود. این مسئله اکنون عوض کردن کرده و هر دو طرف اکنون میل به فزاینده ای جهت همکاری در هر دو کشور نشان می دهند. پیشنهاد عربستان جهت سرمایه گذاری در روسیه، خواسته های بسیار نیرومند را خواهد داشت. سرمایه گذاری در فعالیت های نفت و گاز روسی مشمول بر LNG به آشنایی عمیق و دسترسی به فناوری گاز روسی و تحقیقات و توسعه مرتبط خواهد بود. بی تردید آرامکو لینک های تحقیقاتی مستقیم و سرمایه گذاری با گازپروم VNIIGAZ خواهد داشت و فعالیت های تحقیقاتی این شرکت در ساراتوف نزدیک رودخانه ولگا می تواند به میزان قابل توجهی از فعالیت های گازی عربستان و پروژه های تولید در آینده حمایت کند.

در حال حاضر مسئله مهم جهت قدرت اقتصادی و ژئوپلیتیکی عربستان سعودی، تلاش جهت متنوع سازی اقتصادی در داخل هست. همه ابزارها از جمله سرمایه گذاری های چند میلیارد دلاری از سوی صندوق رفاه دولتی که مشمول بر درآمدهای عرضه اولیه عمومی سهام آرامکو در سال ۲۰۱۸ هست، در صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسی باید دیده شود. دیدار میان شاهزاده محمد بن سلمان، نایب ولیعهد عربستان یا وزیر نفت عربستان با پوتین مدیر جمهور روسیه و نزدیکانش به این تلاش داخلی عربستان مربوط هستند.

آیا روسیه و عربستان در سودای یک کارتل گازی هستند؟

این همکاری تحت تاثیر عنوان دیگری نیز قرار دارد. علاوه بر همکاری تاریخی میان دو تولیدکننده نفت، همان طور که در توافق کم کردن تولید سال گذشته میان کشورهای عضو و غیرعضو اوپک دیده شد، هر دو طرف سالهاست که در حال مذاکره در مورد همکاری گازی جهانی هستند. با وجود اینکه کم کردن قیمت نفت هر دو رقیب سابق را به همکاری واداشته هست، توسعه همکاری در حوزه گاز از نظر استراتژیکی بسیار جالب خواهد بود. جهت روسیه، ترکیبی از رویکرد بازار اوپک و مجمع کشورهای صادرکننده گاز (GECF) که اغلب به عنوان کارتل گازی خوانده می شود، قدرت جهانی این کشور را زیاد کردن خواهد داد. همین مسئله در مورد عربستان صدق می کند که به عنوان بزرگترین صادرکننده اوپک که ذخایر وسیع گاز طبیعی دارد، واقف است که استراتژی یکپارچگی اوپک و GECF می تواند مزایای استراتژیک متعددی داشته باشد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، چنین حرکتی بلوک قدرتمندی را ایجاد خواهد کرد که می تواند تاثیر بسیار بزرگتری بر انقلاب شیل آمریکا داشته باشد و در صورت لزوم، بخشی از بازار جهانی را بلوک کند ولی فشار بر رقیب مهم عربستان را که در حال حاضر قطر – بزرگترین صادرکننده LNG جهان- هست، زیاد کردن خواهد داد. عربستان سعودی با همکاری با روسیه، با یک سنگ دو نشان را خواهد زد. استراتژی ریاض با اوپک-روسیه تحکیم می شود و همزمان، قدرت را در بخش انرژی دنیا در دست خواهد داشت. حمایت مسکو از برنامه های ریاض، تنها به نفع توسعه گاز طبیعی عربستان نیست بلکه قطر را به طور کامل به تله می اندازد. ترکیب قدرت عربستان و روسیه در عرصه گاز جهانی، می تواند آن را به طور چشمگیری عوض کردن دهد.

واژه های کلیدی: عربستان سعودی | سرمایه گذاری | عربستان سعودی | سال آینده | تولید گاز | عربستان | استراتژی | طبیعی | روسیه | انرژی | همکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *