خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

یک بعد از ظهر سگی در انتظار شهروندان

بعد از ظهر یک روز تعطیل زمانی که شهروندان تصمیم به حضور در فضای سبز می گیرند، نمی دانند که یادگاری عزیزان مدعیان باکلاسی بعد از ظهر آنها را سگی می کند.

یک بعد از ظهر سگی در انتظار شهروندان

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛خانمی جوان که سه قلاده سگ همراه خود دارد از پیاده رو به سمت پارک ملت می رود. مردم پیاده رو احساس مزاحمت می کنند و تا حد امکان از سگ ها دوری می کنند تا تماسی با بدنشان نداشته باشد.

خانم جوان به پارک می رسد و سگ هایش را درآنجا می گرداند.در این بین سگ ها فضولات خود را در فضای سبز پارک می اندازند و صاحبشان بی توجه به این عنوان راهش را به سمت دیگری کج می کند تا سگ های عزیزش به گردششان و البته آلوده کردن فضای پاک پارک ادامه دهند.

این دست پدیده ها را هر کدام از ما هرروزه در هر شهری که هستیم به خصوص پایتخت مشاهده می کنیم و اگر انکار نکنیم باید بگوییم که از این اوضاع و دیدن فضولات سگ های خانگی در پارک ها، معابر و غیره احساس بد و چندش آوری به ما دست می دهد.

یک بعد از ظهر سگی در انتظار شهروندان

پدیده سگ گردانی که اخیرا در نقاط متفاوت کشور مد شده است است نشات گرفته از فرهنگ مبتذل غربی است . عنوان نگهداری از حیوانات خانگی و یا پدیده سگ گردانی که در شمال شهر تهران به کرات مشاهده می شود زیاد جهت خود نمایی است و خرید و فروش حیوانات خانگی با قیمت‌های اوج و نامگذاری‌های عجیب و غریب روی آنها به نوعی مد شده است است و البته سلامت و امنیت شهروندان را هم به خطر انداخته است.

این در حالی است که در بعضی کشورها قوانینی جهت نگهداری حیوانات وضع شده است است که بعضی جهت سلامت نگهداری حیوانات، حفظ حقوق حیوانات و زیاد کردن سلامت و ایمنی انسانها است.

مثلا در بعضی از ایالتهای آمریکا و در بعضی از شهرهای اروپا قانونی وضع شده است است که طبق آن صاحب حیوان باید مدفوع سگ خود را از کوچه ها یا پارکها جمع کند. در آمریکا کسانی که این کار را انجام ندهند بین 25 تا 1000 دلار جریمه می شوند.در حالی که در کشور عزیزمان ایران هیچ قانونی در این زمینه نداریم و صاحبان سگ ها آزادانه در شهرها جولان می دهند، فضولات حیوانشان را در معابر و پارک های عمومی میریزند و با خیال راحت از اینکه پارکبانان این فضولات را جمع می کنند، به آسانی از کنار این عنوان که سلامت شهروندان را به خطر می اندازد عبور می کنند.

با فراگیر شدن نگهداری از سگ و از آن مهمتر سگ‌گردانی، تبعات بهداشتی و فرهنگی این واکنش‌ها نه فقط صاحبان این سگ‌ها بلکه دیگران را نیز در‌بر‌می‌گیرد، چراکه با سگ‌گردانی، فقط منزل صاحبان این حیوان نیست که آلوده می‌شود بلکه معابر عمومی نیز صحنه حضور این حیوان و تبعات آن خواهد بود.

بعد از ظهر یک روز تعطیل زمانی که شهروندان تصمیم به حضور در فضای سبز می گیرند، نمی دانند که یادگاری عزیزان مدعیان باکلاسی بعد از ظهر آنها را سگی می کند.

با یک جست‌وجوی راحت در یکی از موتورهای جستجوگر می‌توانید فهرست بیماری‌های یکسان بین انسان و سگ و خطراتی که نگهداری از این حیوان و درآغوش گرفتن یا خوابیدن با آن جهت سلامت انسان دارد، پی ببرید.

با فرض اینکه اشخاصی که میل به به نگهداری از این حیوان دارند، تمامی جوانب را پذیرفته‌اند، ولی حضور سگ‌گردانان در خیابان‌ها، ‌پارک‌ها و اماکن عمومی موجب شده است تا آسایش و امنیت روانی سایر افراد هم مورد هجمه قرار بگیرد.

حسینی، آسیب شناس اجتماعی، در این زمینه می گوید: رواج سگ گردانی رواج فرهنگ مخرب غرب در جامعه هست. متاسفانه این فرهنگ در جامعه رو به رشد بوده و نیاز است با آن برخورد جدی صورت گیرد. در کشور عزیزمان ایران سگ ها جهت نگهداری از احشام و منزل ها استفاده می شدند و به علت اینکه ایرانیان این حیوان را نجس می دانند از ورودش به داخل منزل جلوگیری می کردند.

وی می افزاید: ولی حالا با رواج فرهنگ غربی در کشور شاهد آن هستیم که سگ به آسانی به منزل ها راه یافته و وسیله ای جهت تجمل گرایی شده است هست. نگهداری از سگ های گران قیمت با هزینه های اوج در بین جوانان رو به رواج هست. متاسفانه شاهد هستیم حس بعضی از زنان به سگ هایشان باعث شده است آنها دیگر تمایلی به فرزند دار شدن نداشته باشند.

همچنین علاوه بر تمام این مسائل، سگ از نظر فقه اسلام جزء نجاسات شمرده شده است و خرید و فروش آن حرام هست. البته به فتوای مراجع تقلید، خرید و فروش و نگهداری سگ شکاری- سگ گله و زراعت و سگ باغ و بستان و منزل و انواع سگهای مطرح شده است از این حکم استثناء شده است است ولی نجاست آنها به قوت خود باقی است.

لازم به ذکر هست؛ اسفند سال 89 بود که طرحی در قالب الحاق یک ماده به قانون مجازات اسلامی در صحن علنی مجلس اعلام وصول و بعد از آن به آرشیو سپرده شد. سال 93 هم یکبار دیگر ۳۲ نماینده طرح مشابهی به هیئت‌رئیسه مجلس فرستاده‌اند که در صورت تصویب آن، با «گرداندن سگ و میمون در اماکن عمومی» برخورد شود.

یک بعد از ظهر سگی در انتظار شهروندان

طبق این طرح نه‌تنها سگ‌گردانی در شهر که معامله و نگهداری این حیوان‌ها در منزل نیز مجازاتی چون ۷۴ ضربه شلاق و جریمه نقدی از یک تا ۱۰میلیون‌تومان داشت.

طرح پیشنهادی نخست در آن‌روزها در کمیسیون‌های فرهنگی، بهداشت و درمان و همچنین شورا‌ها و امور داخلی مورد بررسی قرار گرفت.

تدوین‌کنندگان طرح، نشانه از تهیه آن را مقابله با روند فزاینده سگ‌گردانی در معابر و نگهداری آن در آپارتمان‌ها – در شهرهای بزرگ به‌ویژه پایتخت کشور عزیزمان ایران – اعلام کرده بودند: «همچنین نگهداری حیوانات مذکور در آپارتمان‌ها و در منازل مسکونی چنانچه موجب نارضایتی هر یک از ساکنان شود، ممنوع است و نگهدارنده در مرتبه اول موظف است با اخطار دادسرا ظرف ۱۰ روز برطرف مزاحمت کند.»

البته طرح مذکور در کمیسیون شوراها و امور داخلی اصلاح و جهت نهایی‌شدن به کمیسیون حقوقی و قضایی ارجاع شد، ولی متأسفانه در این کمیسیون معطل ماند از این رو همچنان شاهد زیاد کردن رفت‌وآمد این حیوانات در سطح شهر هستیم که مخاطرات آن روز به روز در حال زیاد کردن است!

بعد از ظهر یک روز تعطیل زمانی که شهروندان تصمیم به حضور در فضای سبز می گیرند، نمی دانند که یادگاری عزیزان مدعیان باکلاسی بعد از ظهر آنها را سگی می کند.

طبق ماده 688 مکرر قانون مجازات اسلامی هم گرداندن حیوانات خطرناک یا حیواناتی که مضر جهت سلامت عمومی بوده یا نجس لعین هستند از قبیل سگ در اماکن و معابر عمومی و وسائط نقلیه ممنوع است و مرتکب علاوه بر جزای نقدی از یک میلیون تا پنج میلیون ریال جریمه و به ضبط حیوان مذکور محکوم می شود.

پلیس هم اعلام کرده با این پدیده برخورد می‌کند ولی شهروندان تاکنون برخورد قاطع و جدی از ماموران را در این زمینه ندیده اند. در همین رابطه، احمدی مقدم، فرمانده سابق نیروی انتظامی نیز از برخورد پلیس با سگ گردانی در خیابان های پایتخت خبر داده و گفته بود:” پلیس راجع به برخورد با عنوان سگ گردانی نیز تصمیماتی گرفته است چون بر اساس قانون حمل سگ و حیوانات به طور کلی باید دارای ضوابط خاص باشد و جهت این عنوان از خودروهای مخصوص استفاده شود، چون ما جامعه اسلامی هستیم و سگ نیز حیوانی نجس است که نباید در معابر وجود داشته باشد. بنابراین پلیس با کسانی که اقدام به حمل سگ در معابر عمومی کنند، برخورد خواهد کرد و هماهنگی های نیروی انتظامی پایتخت کشور عزیزمان ایران بزرگ نیز در این باره صورت گرفته است.”

حالا علی رغم تمام موارد ذکر شده است و وعده های مسئولان و بعضی قوانین، هنوز شاهد پدیده مبتذل سگ گردانی هستیم که هم سلامت و امنیت شهروندان را به خطر انداخته است و هم معابر و اماکن عمومی را ناپاک کرده است.

ولی سگ‌گردانی چه در ماشین و چه در سطح خیابان آنقدر زیاد شده است که در بعضی از شهرها برخورد با این افراد به عنوان مطالبه‌ای مردمی درآمده هست. به نظر می رسد مسئولین مربوطه علی رغم تمام گفته هایشان در مقابله با سگ گردانی در سطح شهر, جدیت و عزم مورد نیاز را ندارند،چرا که اگر اینطور نبود شاهد سگ گردانی آزادانه در سطح شهرها نبودیم.

یک بعد از ظهر سگی در انتظار شهروندان

گزارش از شاهین شکوهی

انتهای پیام/

جولان سگ بازان در خیابان های پایتخت

واژه های کلیدی: حیوانات خانگی | کمیسیون حقوقی | معابر عمومی | برخورد قاطع | حیوانات | خیابان | کمیسیون | نگهداری | حیوانات | فرهنگ | سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *