یکپارچه نکردن صنعت مترو مهمترین نقطه ضعف کشور است
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو پایتخت کشور عزیزمان ایران گفت:مهمترین نقطه ضعف کشور در صنعت مترو عدم یکپارچه سازی است که باید استانداردهای یکسان جهت آن تعریف شود.
محمد احمدی بافنده مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو در گفتگو باخبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل ریلی و مترو تعداد 8 کلانشهر فعال هستند،اظهار کرد:طبق مصوبه وزارت کشور باید یک هزار کیلومتر مترو در کشور و کلانشهرها ساخته شود ولی متاسفانه استاندارد یکسان و یکسانی در این زمینه وجود ندارد و هر کلانشهری براساس نظر خود استانداردهایی را طراحی و اجرا میکند که این حجم تنوع در ساخت و تولید مترو قطعا در آینده همچنین در بومیسازی و تعمیرات تخصصی دستگاهها مسئله ایجاد میکند، چراکه متروی هر کلانشهری استانداردهای خاص خود را داشته و هر شهرداری و شورایی براساس سیاستهای خود مترو را طراحی میکند که این درست نیست.
وی با بیان اینکه سازمان شهرداریها باید به عنوان شرکت بالادستی در سراسر کشور استانداردهایی را در متروسازی تعریف کنند، افزود: مهمترین نقطه ضعف کشور در صنعت متروسازی، عدم یکپارچه سازی است که امروزه در کشور، هر شهری جهت خود استانداردهای خاص خود را جهت ساخت مترو دارد که این استانداردهای متنوع جهت صنعتگر هیچ توجیه فنی و مالی ندارد و باید 5 نوع قطار با استانداردهای متفاوت بسازد در حالی که اگر استانداردهای متروسازی در کشور یکپارچه شود، قطعا پرسشها بومیسازی نیز حل میشود لیکن تولیدکننده، پژوهشگر، قطعهساز و غیره میتواند یک قطعه را به چند کلانشهر بفروشند نه اینکه قطعات متعدد تولید کند که فقط جهت یک شهر کاربرد دارد و توجیه و صرفه اقتصادی ندارد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو پایتخت کشور عزیزمان ایران بیان کرد: قطعهسازی، بومیسازی و استاندارد سازی در مترو باید دارای استانداردهای ملی یکپارچهای باشد تا جهت تولیدکننده صرفه اقتصادی داشته باشد و بتواند نسبت به مهندسی معکوس قطعات و همچنین تولید آن ها اقدام کند.
یکپارچه نکردن صنعت مترو مهمترین نقطه ضعف کشور است
احمدی بافنده در آخر گفت:در سال های اخیر ارتباط خوبی میان مترو و دانشگاههای صنعتی ایجاد شده است به گونهای که بزرگترین قرارداد بومیسازی با دانشگاه صنعتیشریف منعقد شده است است و در این راستا از معاونت علمی ریاست جمهوری درخواست میشود که نسبت به حمایت هرچه زیاد از شرکتهای دانشبنیان اقدام کند لیکن مهندسی معکوس قطعات جهت شرکتهای دانشبنیان هزینه زیادی داشته و برهمین اساس باید معاونت علمی ریاست جمهوری از آن ها حمایت کند تا قیمت نهایی قطعات نیز کم کردن یافته و جهت تولیدکنندگان استفاده از این قطعات به صرفه باشد چراکه در صورت گران بودن هزینه مطالعات، در قیمت نهایی قطعه نیز اثرگذار است.
انتهای پیام/
یکپارچه کردن استانداردهای مترو پرسشها بومی سازی را حل می کند
واژه های کلیدی: ریاست جمهوری | استاندارد | شهرداری | مهندسی | اقتصادی | قطعات | اخبار شهرداری تهران | اخبار شورای شهر تهران