خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

گردش های مالی مشکوک به قاچاقچیان مواد مخدر ختم می شود

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در گذشته از طریق قاچاقچیان مواد مخدر موفق به شناسایی گردش مالی آن‌‌ها می شدیم ولی امروز از گردش‌های مالی مشکوک، به مجرمین می رسیم.

گردش های مالی مشکوک به قاچاقچیان مواد مخدر ختم می شود

به گزارش گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛علی مویدی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به لزوم توجه متوازن به عنوان مبارزه با اعتیاد گفت: اعتیاد در عصر تازه متناسب با تکنولوژی عوض کردن کرده و اگر به صورت متوازن به آن توجه نشود پرسشها متعددی را به وجود خواهد آورد و در کشور ما هم با توجه به جمعیت و وسعت قابل توجه، ما نیز از این ترساندن زحمت می بریم، البته بعد از انقلاب اسلامی توفیقات خوبی در این عرصه داشتیم و در عین حال اشکالاتی هم وجود داشت که باید با رویکرد تازه توفیقات بهتری را کسب کنیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص عوض کردن رویکرد مبارزه با اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر در دولت یازدهم گفت: در 4 سال گذشته و از بدو انتصاب آقای رحمانی فضلی، وی با یک نگاه علمی و تمرکز بر مباحث مطالعاتی و دانشگاهی، رویکرد جدیدی را ترسیم کردند و در ابتدا مطالعه دقیقی در حوزه آسیب‌های اجتماعی و به خاص اعتیاد صورت گرفت تا کارها بعدی مبتنی بر مباحث علمی و آمار باشد.

وی اضافه کرد: در گام دوم چون نگاه گذشته به مبارزه با مواد مخدر یک نگاه حاکمیتی بود تلاش شد از تجربه سایر کشورها مبنی بر بهره مندی از پتانسیل‌های مردمی استفاده شود و نهادهای اجتماعی را به حاکمیت نزدیک کنیم و گفتمان جدیدی را بین مردم، نهادهای اجتماعی و حاکمیت ایجاد کنیم که خوشبختانه توفیقات نسبی خوبی به دست آمد. در این آسیب شناسی متوجه شدیم اعتیاد جزءمطالبات مهم مردم است و بر رویکرد اجتماعی شدن مبارزه، متمرکز شدیم که این رویکرد به عنوان مدل خوبی از سوی شرکت ملل آشنا و معرفی شد.

گردش های مالی مشکوک به قاچاقچیان مواد مخدر ختم می شود

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه بعضی از کشورهای دنیا از مدل کشور عزیزمان ایران در مبارزه با اعتیاد و موادمخدر استفاده می کنند، گفت: اخیرا کشورهای آسیای مرکزی به رویکرد ما اقبال نشان دادند و در بخش مشارکت‌های مردمی، از مدل کشورمان استقبال کردند.

مویدی با بیان اینکه امروز خوشبختانه همه سطوح متفاوت دولتی، برنامه‌های مشخصی در این بخش دارند، افزود: هنگامی که مطالعه‌ای در دفتر رهبری با هماهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر در طول 2 سال گذشته انجام شد، 4 جلسه در خصوص آسیب‌های اجتماعی برگزار شد و شخص رهبری و روسای قوا به عنوان آسیب‌های اجتماعی ورود کردند که در گذشته چنین اتفاقی نیفتاده بود و در مهر ماه نیز جلسه بعدی تشکیل خواهد شد.

رشد 100 در صدی سمن ها در حوزه مبارزه با اعتیاد

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص زیاد کردن مشارکت‌های مردمی در دولت یازدهم نیز گفت: قبل از دولت یازدهم تعداد سمن‌های موجود در حوزه مبارزه با اعتیاد حدود 1200 مورد بود ولی در طول 4 سال گذشته این تعداد 100 درصد رشد داشت و تعداد سمن‌های فعال در این حوزه به عدد 2365 سمن رسید که نشان دهنده نزدیک شدن نهادهای اجتماعی به بخش حاکمیتی است.

2 میلیون و 800 هزار مصرف کننده مستمر مواد داریم

وی با بیان اینکه یکی از کارهایی که انجام شد طی 4 سال اخیر، براق سازی آمار در حوزه اعتیاد بوده هست، افزود: در گذشته بنا به مصلحت‌ها و به تشخیص مسئولین وقت، آمارها در این حوزه براق نبود ولی در سال 94 مطالعه‌ای انجام شد و در حوزه آماری براق سازی کردیم، در بررسی‌های انجام شده است مشخص شد که نزدیک به 2 میلیون و 800 هزار مصرف کننده مستمر مواد مخدر در کشور وجود دارند که این تعداد مشمول بر کسانی که به صورت تفننی هم موادمخدر مصرف می‌کنند نیز می‌شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در گذشته از طریق قاچاقچیان مواد مخدر موفق به شناسایی گردش مالی آن‌‌ها می شدیم ولی امروز از گردش‌های مالی مشکوک، به مجرمین می رسیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در خصوص کارها انجام گرفته در حوزه پیشگیری گفت: ما معتقدیم اگر یک ریال در حوزه پیشگیری هزینه کنیم، در بخش درمان، ده ها ریال صرفه جویی کرده‌ایم، از این رو طی این سال‌ها تلاش کردیم محیط آموزشی، خانواده و محیط کار را در حوزه آموزش‌های پیشگیری از اعتیاد دخیل کنیم.

وی با بیان اینکه در 4 سال اخیر آموزش‌های پیشگیرانه در محیط‌های آموزشی، 45 درصد و در محیط خانواده 60 درصد زیاد کردن داشته هست، گفت: ما همچنین کارگاه‌های با ظرفیت بالاتر از 50 نفر را تحت آموزش‌های خود قرار دادیم.

مویدی با اشاره به برنامه های یکسان ستاد مبارزه با مواد مخدر و وزات آموزش و پروش افزود: بر اساس کار جدیدی که در حوزه آموزش و پرورش انجام گرفته، کتابی جهت همه معلمین در تمام مقاطع متفاوت آموزشی تالیف شده است تا عنوان آگاهی بخشی در این حوزه به صورت جدی‌تر دنبال شود.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر اضافه کرد: به عنوان مثال در مقطع ابتدایی کتاب درسی خاصی در این حوزه در اختیار معلمین عزیز قرار می‌گیرد که باید به صورت روزانه بخشی از آن را به دانش آموزان تدریس کنند. همچنین در حوزه اول متوسطه نیز همه معلمین موظف هستند به این کتاب مسلط شوند و در دوره دوم دبیرستان هم این برنامه دنبال می‌شود که این اقدام جزء دستاوردهای مهم دولت یازدهم در حوزه آگاهی بخشی در عنوان اعتیاد است.

وی با بیان اینکه والدین باید نسبت به مهارت فرزندانشان در خصوص این درس همچون سایر دروس حساسیت مورد نیاز را داشته باشند و نسبت به ارتقاء دانش فرزندانشان در این بخش نیز از معلمین مطالبه کنند، گفت: علاوه بر این موارد، در دوره دانشگاهی نیز 2 واحد درسی تعریف شده است و از سال گذشته به وسیله وزارت آموزش عالی ابلاغ شده است است.

مویدی در ادامه این برنامه با انتقاد از بعضی سیاه نمایی‌ها در حوزه اعتیاد اظهار کرد: متاسفانه در بعضی حوزه‌ها سیاه نمایی می‌شود به عنوان نمونه در حوزه زنان می‌گویند رشد اعتیاد در این حوزه بسیار زیاد است این در حالی است که کمتر از یک درصد زنان جامعه ما به اعتیاد مبتلا هستند.

گردش های مالی مشکوک به قاچاقچیان مواد مخدر ختم می شود

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر اهمیت و حساسیت عنوان درمان معتادان افزود: بخش درمان حساس‌ترین بخش در فرایند مبارزه با اعتیاد است و خوشبختانه در یک دهه اخیر تمرکز خوبی در این بخش داشتیم و در 4 سال گذشته هماهنگی خوبی بین وزارت بهداشت، شرکت بهزیستی و سمن‌ها به وجود آمده است و امروز شاهد هستیم که 80 درصد درمان اعتیاد به وسیله سمن‌ها و بخش خصوص انجام می‌شود و ما تلاش می‌کنیم تا از ظرفیت خوب نهادهای مردمی نهایت استفاده را ببریم.

وی در ادامه گفت: البته انتظار ما از وزارت بهداشت و رفاه این است که در بخش طرح تحول سلامت هم به عنوان اعتیاد توجه کنند.

مویدی اضافه کرد: انتظار می‌رود با توجه به دستور مدیر جمهور و مصوبه ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت رفاه در بخش بیمه معتادان ورود کرده و بیمه آنها را تضمین کند، این در حالی است که ما در این بخش مشکلاتی داریم.

فعالیت مراکز ماده 16 در 20 استان کشور

وی با بیان اینکه مراکز ماده 16 در20 استان کشور فعال هستند گفت: در 4 سال گذشته ظرفیت مراکز ماده 16 پایتخت کشور عزیزمان ایران در حدود 400 نفر بود و این در حالی است که امروز بین 8500 تا 10 هزار معتاد متجاهر در پایتخت کشور عزیزمان ایران ساماندهی می‌شوند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: در گذشته از طریق قاچاقچیان مواد مخدر موفق به شناسایی گردش مالی آن‌‌ها می شدیم ولی امروز از گردش‌های مالی مشکوک، به مجرمین می رسیم.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر جایگاه خاص کشور عزیزمان ایران در حوزه مقابله با مواد مخدر در دنیا گفت: کشور ما در حوزه مقابله در دنیا صاحب مدل است و این موفقیت حاصل خون هزاران شهیدی است که از ابتدای انقلاب تا امروز جهت حفظ امنیت این مرز و بوم تلاش کرده‌اند.

وی با اشاره به تقدیر سازمان‌های بین‌المللی در امر مبارزه کشورمان با موادمخدر گفت: ما در چند ساله گذشته تمرکز خود را بر مجاری ورودی در استان‌های شرقی و جنوبی کشور گذاشته‌ایم و از سوی برابر مبادی خروجی را نیز مورد توجه قرار داده‌ایم، از این رو به جرات می‌توانم بگویم بیش از 75 درصد از کشفیات مواد مخدر کشورمان در مرزها و جدار مرزی رخ می‌دهد و ما تلاش می‌کنیم ورود مواد مخدر به کشور به حداقل ممکن برسد.

مویدی با اشاره به ارتقاء توانمندی کشورمان در حوزه رصد شبکه‌های بین‌المللی قاچاق مواد مخدر نیز افزود: در حال حاضر بانک اطلاعاتی شبکه‌های بین‌المللی جهت شناسایی عنصرهای مهم این باندها تشکیل شده است است.

وی گفت: یکی از کارها تازه انجام شده است ارتقاء قدرت ضربه‌زدن به بنیان‌های مالی و اقتصادی قاچاقچیان مواد مخدر است که قبلا یکی از حلقه‌های مفقوده در این حوزه بود، به شکلی که در گذشته از طریق قاچاقچیان مواد مخدر موفق به شناسایی گردش مالی آن‌ها می‌شدیم ولی امروز از گردش‌های مالی و بانکی مشکوک، به مجرمین و قاچاقچیان موادمخدر می‌رسیم.

گردش های مالی مشکوک به قاچاقچیان مواد مخدر ختم می شود

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تقدیر از ورود مجلس به عنوان اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر گفت: اخیرا مجلس به عنوان اعتیاد و مواد مخدر ورود پیدا کرده، ولی ما از مجلس انتظار بیش از این داریم چراکه برخورد برشی راهی جهت ما هموار نمی‌کند.

وی افزود: بعد از اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر در سال 89، مجلس باید لیست مواد تازه و «NPS» ها را تهیه، تصویب و ابلاغ می‌کرد ولی هنوز این اتفاق نیفتاده است.

مویدی در آخر خاطرنشان کرد: مخاطب مهم ما در ستاد مبارزه با مواد مخدر، دانش آموزان و خانواده‌ها هستند و اگر ما بتوانیم بنیه آنها را در این بخش تقویت کنیم در مراحل بعدی نگرانی کمتری داریم و از این رو با توجه به ورود مواد مخدر و روانگردان تازه که با رنگ و لعاب بسیار جالب وارد بازار می‌شوند، این انتظار وجود دارد که والدین توجه بیشتری به فرزندان خود داشته باشند و با دوستی و مهربانی، مهارت‌های خودکنترلی را به فرزندانشان بیاموزند.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: مبارزه با موادمخدر | وزارت بهداشت | دولت یازدهم | موادمخدر | برنامه | اعتیاد | آموزشی | ایران | آموزش | برنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *