سلامت شهروندان قربانی پاسکاری مسئولان ، کامیون های فرسوده معضل مهم آلودگی هوای پایتخت
۵۱ درصد آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران فقط به علت ۲۰ هزار کامیونی است که شبها وارد پایتخت کشور عزیزمان ایران میشوند.
به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ تاکنون مسئولان بیشترین علت آلودگی هوای شهر تهران به خصوص در فصل های پاییز و زمستان را وارونگی دما اعلام می کردند و بعضی مسئولان مانند معصومه ابتکار مدیر سابق شرکت حفاظت محیط زیست کشور این معضل را موضوعی طبیعی که راهکاری ندارد و باید با آن کنار آمد عنوان می کردند! ولی بی شک دلایل دیگری جهت آن وجود دارد.
رحمت الله حافظی مدیر کمیسیون سلامت شورای چهارم شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران در آبان ماه سال گذشته در توئیتر خود نوشته بود : «شب ها 10 هزار سرویس به وسیله خودروهای دیزلی غیراستاندارد در سطح شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران مصالح ساختمانی توزیع می کنند و شدت یافتن کننده آلودگی هوا هستند، فریاد!
این توئیتر عضو سابق شورای شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران شاید علت عمده آلودگی هوای پایتخت هست، آلودگی که تاکنون علت آن را وارونگی دما عنوان می کردند و مسئولان مربوطه هر کدام به نحوی زیر بار ضعف عملکرد خود نرفته و نمی روند!
سلامت شهروندان قربانی پاسکاری مسئولان ، کامیون های فرسوده معضل مهم آلودگی هوای پایتخت
بسیاری از شبها در نیمه دوم سال شهروندان پایتخت نشین به آسانی کوه های شمال پایتخت کشور عزیزمان ایران را با چشم غیرمسلح می دیدند ولی هنگام صبح این کوهها در هاله ای از دود پنهان شده است و غیر قابل دیدن بود.
برای شهروندان جای پرسش بود که در طول شب چه اتفاقی رخ داده که با وجود تردد بسیار کم خودروها در شهر، آلودگی تا این اندازه زیاد کردن داشته است!
اینکه خودروهای دیزلی غیر استاندارد طی مدت 6 ساعته شب 10 هزار سرویس ارائه می کنند، جالب است و توصیه خاص و عجیب آن است که این تعداد بالای خودروهای سنگین دیزلی غیر استاندارد فرسوده هستند که علاوه بر خطر آفرینی جهت مردم به لحاظ فنی و ایجاد سوانح دلخراش رانندگی ، باعث آلودگی مضاعف هوا نیز می شوند.
محمدباقر قالیباف، شهردار سابق پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز در اینستاگرام خود در مورد آلودگی هوا در آبان سال گذشته نوشته بود: «آلودگی هوا گره کور معضلات پایتخت کشور عزیزمان ایران شده. همه ما باید جهت برطرف این مسئله تلاش کنیم. مردم خوبمون تا جايی كه می توانند از وسیلههای حمل و نقل عمومی استفاده می کنند، ولی محدوديت منابع ما و همراهی نکردن دولت در سياستهای حمايتی مانع از گسترش اين وسيلهها به حد مورد نياز مردم هست، به لطف خدا و با تلاش همكارانم ما به سرعت و با كيفيت در حال تكميل خطوط مترو پايتخت هستيم، ولی در تهيه ترن، نيازمند همراهی دولت هستیم، اميدوارم دولت محترم در اجرای سیاستهایی که منجر به کم کردن آلودگی میشود، گام جدی بردارد. امروز در مسير رفتن به مجلس شورای اسلامی، سوار مترو شدم و با همشهری های خوبم كمی گپ زدم.»
۵۱ درصد آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران فقط به علت ۲۰ هزار کامیونی است که شبها وارد پایتخت کشور عزیزمان ایران میشوند.
منشا 50 درصد آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران خودروهای کاربراتوری است
به گفته کارشناسان منشا 50 درصد آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران خودروهای کاربراتوری است که در پایتخت در حال تردد هستند. این خودروها درهر کیلومتر پیمایش، 40 گرم آلاینده تولید میکنند. این در حالی است که خودروهایی که از استاندارد یورو 2 برخوردار هستند تنها 7/ 2 گرم در هر کیلومتر آلاینده تولید میکنند. موتورسیکلتهای بنزینی نیز تاثیر بسزایی برآلودگی شهر دارند، به طوریکه هر موتورسیکلت به اندازه بیش از 4 ماشین آلودگی ایجاد میکند.
جایگزینی خودروهای فرسوده سال ها روی میز مانده است
مریم نادری مدیر واحد پایش و پیشبینی شرکت کنترل کیفیت هوا هم با اشاره به اینکه علت مهم آلودگی کنونی هوای تهران، خودروهای سواری، موتورسیکلتها، اتوبوسها و خودروهای فرسوده هست، گفت: مقدار تولید آلودگی این منابع اوج هست. بنابراین تاکید می کنیم که باید در طول سال به مساله مقابله با آلودگی هوا توجه و پیگیری شود و این مساله تنها در روزهایی که وارونگی دما وجود دارد و حجم آلودگی در سطح شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران جمع میشود و شرایط هوا اجازه خروج آنها را نمیدهد، در دستور کار مسئولان قرار نگیرد.
عبارات مهم : مجلس شورای اسلامی – شورای اسلامی به گفته مدیر واحد پایش و پیشبینی شرکت کنترل کیفیت هوا ، یکی از بحثهای قابل توجه در کم کردن آلودگی هوای تهران، بحث خروج و جایگزینی خودروهای فرسوده بالای 20 سال است که در طرح جامع کم کردن آلودگی هوا قید شده، ولی در دولت پیگیری نمیشود و خودروهای فرسوده همچنان در سطح شهر تردد میکنند و هر سال بر تعداد آنها افزوده میشود، طرحهایی چون جایگزینی خودروهای فرسوده سالهاست که روی میز است و بحثهای اقتصادی وهماهنگ نبودن دستگاه های مربوطه ، مانع اجرای آن شده است است.
نادری با تاکید بر اینکه تعطیلی مدارس در شرایط پایداری هوا و زیاد کردن شاخصهای آلایندگی راهکار کوتاهمدتی هست، گفت: باید آلودگی پایتخت کشور عزیزمان ایران را در منشا و منبع و با راه حل بلندمدت کنترل کنیم، و تجویز یک حرکت کوتاهمدت چون تعطیل کردن مدارس، ادارات، ممنوعیت فروش طرح ترافیک روزانه وغیره ممکن است که جهت خروج از شرایط اضطرار کمک اندکی کند، ولی پرسشها دیگری ایجاد خواهند کرد.
وی با اشاره به اینکه در شرایطی که تقاضا جهت سفر وجود دارد، با اعمال طرح زوج وفرد از درب منازل، بار بیشتری بر حملونقل عمومی تحمیل میشود وحملنقل عمومی جوابگوی آن نیست، گفت: بحث آلودگی هوا به ارگانهای متفاوت ارتباط دارد و بهتر است این پرسشها از ابتدای سال به وسیله شهروندان، مسئولان و رسانهها پیگیری شود، چون با بررسی در بازههای کوتاه مدت پاییز و زمستان قابل حل نخواهد بود.
کمتوجهی دولت به وظایف قانونی خود
بسیاری از کارشناسان و منتقدان علت زیاد کردن آلودگی هوا را کمتوجهی دولت به وظایف قانونی خود میدانند بطوریکه بر اساس برنامه جامع کم کردن آلودگی هوا ازسال 74 دولت موظف بود که مواردی از جمله حرکت به سمت استانداردهای یورو در خودروسازی و استانداردسازی خودروهای نو،از رده خارج کردن خودروها و موتورسیکلت فرسوده،ارتقای حملونقل عمومی و مدیریت ترافیک،ارتقای کیفیت سوخت و از بین بردن سرب از بنزین و ارائه گازوئیل کمگوگرد، معاینه فنی خودروها،آموزش همگانی و ارتقای فرهنگ زیست محیطی را باید اجرایی می کرد که متاسفانه اجرای این برنامهها بعد از سال 1384 با تاخیری 6 ساله تا سال 90 به تعویق افتاد.
سلامت شهروندان قربانی پاسکاری مسئولان ، کامیون های فرسوده معضل مهم آلودگی هوای پایتخت
در آخرهای سال 90 شرکت حفاظت محیط زیست طرح جامع کم کردن آلودگی هوا در هشت شهر بزرگ کشور را به عنوان طرح بازبینی شده است و در واقع جایگزین طرح جامع کم کردن آلودگی هوای تدوین شده است قبلی ارائه کرد که شمارهگذاری خودروهای تولیدی به استثنای خودروهای دوگانه سوز تولید داخلی از ابتدای سال 1393 بر اساس استاندارد یورو4، تولید و واردات موتورسیکلت از مهر 1391 بر اساس استاندارد یورو 3، بخشی از وظایف تعریف شده است دولت در این طرح جامع است.
تردد شبانه 20 هزار کامیون عامل 51 درصد آلودگی هوای تهران
کلانتری مدیر شرکت محیط زیست کشور در روز جهانی حفاظت از لایه ازون که شهریور امسال در پایتخت کشور عزیزمان ایران برگزار شد ، گفت: ۵۱ درصد آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران فقط به خاطر ۲۰ هزار کامیونی است که شبها وارد پایتخت کشور عزیزمان ایران میشوند.
تردد 100 هزار کامیون فرسوده بالای 25 سال در بزرگراه ها
رسول محمد صادقی مدیر عامل سایپا دیزل در تیرماه امسال در مراسم امضاء قرارداد همکاری این شرکت با شرکت راهداری و حمل و نقل بزرگراه ای گفت: بیش از100 هزار کامیون فرسوده بالای 25 سال عمر در بزرگراه ها در حال تردد هستند که خسارت های سنگینی نظیر آلودگی های زیست محیطی و کم کردن ایمنی ناشی از تصادفات را به کشور تحمیل می کنند.
به گفته وی، 26.2 تصادفات بزرگراه ای، مربوط به کامیون های موجود کشور است که دارای اضافه مصرف سوخت بیش از 2.5 میلیارد لیتر در سال هستند.
۵۱ درصد آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران فقط به علت ۲۰ هزار کامیونی است که شبها وارد پایتخت کشور عزیزمان ایران میشوند.
وی با اشاره به بعضی مزایای طرح نوسازی ناوگان فرسوده کشور، خاطرنشان کرد: کم کردن 50 درصدی مصرف سوخت، کم کردن آلایندگی ها (تا 75 درصد در خودروهای جدید)، کم کردن 25 درصدی تصادفات و زیاد کردن ظرفیت حمل بار، از جمله این مزیت هاست.
صادقی ادامه داد: شرکت سایپا دیزل با بیش از 50 سال سابقه کاری و به عنوان شرکت پیشرو در تولید خودروهای تجاری کشور با ظرفیت تولید سالیانه 80 هزار خودرو، در این طرح ملی شرکت کرده که جهت امسال تولید و واگذاری سه هزار و 500 دستگاه کامیون و جهت سال آینده پنج هزار دستگاه را در نظر دارد.
ممنوعیت تردد کامیونهای فرسوده در پایتخت کشور عزیزمان ایران منوط به ارائه تسهیلات نوسازی است
محمد علیخانی مدیر کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی پنجم شهر تهران،ری و تجریش در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ در تصویر العمل به اتفاق برخورد کامیون با چندینه خودروسواری در ولنجک که اوایل مهر ماه اتفاق افتاد، اظهار کرد: جهت تردد کامیونها در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران همان ضوابط و قوانین قبلی که از نظر ساعت تردد لحاظ شده است جاری است و کنترل اجرای این قوانین با پلیس راهنمایی و رانندگی است.
علیخانی افزود: با توجه به وقت وقوع حادثه، این کامیون علی رغم قانون در حال تردد در سطح شهر بود که این اتفاق را ایجاد کرد.
سلامت شهروندان قربانی پاسکاری مسئولان ، کامیون های فرسوده معضل مهم آلودگی هوای پایتخت
وی تصریح کرد: البته بارها شاهد بودم که بعضی از کامیونها حتی در شب به علت خلوت بودن بزرگراهها و خیابانها، با سرعت اوج حرکت میکنند که این عنوان بسیار خطرناک است و باید نظارت و کنترل بیشتری به وسیله پلیس صورت گیرد.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی پنجم شهر تهران، ری و تجریش ادامه داد: طبق اخباری که از رسانه ها در خصوص این کامیون دریافت کردم، عمر این کامیون بالای 35 سال است و جزء خودروهای فرسوده محسوب میشود، از این رو تردد این کامیونها در سطح شهر خطرآفرین است.
علیخانی با اشاره به ممنوعیت تردد کامیونهای فرسوده در جادهها اظهار داشت: به علت ممنوعیت تردد کامیونهای فرسوده در خارج از شهر و کنترل پلیس راهور در جادهها، رانندگان کامیونهای فرسوده جهت امرار معاش و درآمدزایی به داخل شهر میآیند، در نتیجه مورد نیاز است تا جهت کنترل این اوضاع و عواقب ناشی از آن مانند اتفاق اخیر، فکری شود.
وی اضافه کرد : باید همه جوانب را در نظر بگیریم، چراکه با توجه به پرسشها اقتصادی و گران بودن کامیونها، بسیاری از رانندههای کامیون های فرسوده توان مالی جهت تعویض یا تعمیر و نوسازی را ندارند، وگرنه خود رانندگان هم دوست دارند که خودروی نو و سالم داشته باشند. بنابراین نیاز به حمایت دارند و بهتر است که جهت آنها تسهیلات خاص در نظر گرفته شود و ما عنوان ممنوعیت تردد کامیونهای فرسوده را که منوط به ارائه تسهیلات نوسازی هست، در جلسات آتی کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا بررسی و پیگیری میکنیم.
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل ترافیک شورای اسلامی پنجم شهر تهران، ری و تجریش با تاکید بر لزوم اتخاذ روشهای نوین در سیستم مدیریت شهری ادامه داد: با اتخاذ سیاستهای تازه و استفاده از ایدههای نو میتوانیم از ترددهای خطرآفرین که باعث آلودگی هوا و ترافیک شهری هم میشوند، جلوگیری کنیم.
علیخانی اضافه کرد: در شهر مشهد جهت کم کردن تردد کامیونهای حمل نخالههای ساختمانی، باکسهای بزرگی را در نقاط متفاوت شهر و محلات آن جاگذاری کرده اند که مردم نخالههای ساختمانی خود را به آسانی به آنجا انتقال یافته کنند تا کامیونها دائما در کوچه و خیابان تردد نکنند، بنابراین با عملی کردن چنین ایدههایی میتوانیم از ترددهای فراوان و خطرآفرین خودروهای سنگین جلوگیری کنیم.
جلوگیری از تردد کامیونها در خط سبقت اتوبانهای پایتخت
محسن پور سید آقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران در هجدهم مهر ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه در رابطه با عملکرد ستاد استقبال از مهر سال 96 در پاسخ به پرسش خبرنگار گروه تحریریه سایت مبنی بر اوضاع نابسامان تردد کامیونها به خصوص کامیونهای فرسوده در سطح شهر بیان کرد: بر اساس مصوبه دولت، عمر مجاز کامیون ها در پایتخت کشور عزیزمان ایران ٢٠ سال است که متاسفانه شاهد تردد کامیونهای با عمر ٦٠ سال نیز هستیم.
پور سید آقایی با اشاره به اینکه نخستین جلسه در خصوص تردد کامیون ها را بعد از این نشست خواهم داشت، ادامه داد: تردد کامیونهای فرسوده به علت ایجاد آلودگیهای قابل توجه و سوانح رانندگی باید متوقف شود و بخش عمده آلودگی پایتخت کشور عزیزمان ایران مربوط به همین خودروهای سنگین است واینکه می گویند نمی شود به بسیاری از رانندگان خودروهای سنگین فرسوده به علت پرسشها اقتصادی سخت گرفت حرف درستی نیست آیا که با سلامتی میلیون ها شهروند بازی می کند و قابل توجیه نیست از این رو قانون باید سفت و سخت اجرا شود.
البته نیمی از آلودگی هوای پایتخت کشور عزیزمان ایران مربوط به کارخانجات صنعتی و نیم دیگر متعلق به تردد خودروهاست که عمده آن را کامیونها تشکیل داده و باعث آزاد سازی ذرات معلق غیر شیمیایی می شود، پیشنهادی که بنده مد نظر دارم و آنرا ارائه خواهم داد، جلوگیری از تردد کامیونها در خط سبقت اتوبانهای تهران است.
تغییر مدیریت شهری هم بی فایده بود
کنترل معابر شهری و اتوبان ها و توقیف کامیون های فرسوده در پایتخت به عهده راهنمایی و رانندگی پایتخت کشور عزیزمان ایران بزرگ است ولی با وجود در اختیار داشتن صدها دوربین ثبت تخلف و نظارتی و نیروی انسانی مجرب آنگونه که انتظار می رود اهتمام مورد نیاز را ندارند و همین امر باعث تردد غیر قانونی خودروهای فرسوده و ایجاد آلودگی و سوانح رانندگی شده است است.
انتظار می رود مسئولان صاحب امر علت ضعف کنترل کامیون های فرسوده را پیگیری کنند تا هر چه سریعتر شاهد کم کردن ترددهای خلاف قانون و مخل آسایش مردم باشیم.
البته به نظر می رسد حتی با عوض کردن 180 درجه ای مسئولان مدیریت شهری و شهرداری و شورای شهر تهران که همگی از یک طیف سیاسی و همسو با دولت کنونی هستند ، اراده ای نیرومند جهت پیگیری به آلودگی هوا و تردد غیر قانونی کامیون های فرسوده که از عوامل مهم آلودگی هوای پایتخت است در میان هیچ یک از مسئولان ذی ربط وجود ندارد، و به دنبال آن نباید انتظار داشت معضل آلودگی هوا در پایتخت کشور عزیزمان ایران که سلامتی میلیون ها شهروند پیر و جوان را ترساندن می کند ، حل شود.
ذکر این توصیه ضروریست که بسیاری از آسیب ها و مضرات بعد از چند سال، عواقب خود را نشان می دهند ، قطعا ضررهای ناشی از تنفس هوای آلوده ی شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران از همین قبیل بوده و در آینده ای نه چندان دور سلامت شهروندان را به خطر می اندازد.
انتهای پیام/
گزارش از سینا احدیان
واژه های کلیدی: مجلس شورای اسلامی | شورای اسلامی | موتورسیکلت | آلودگی هوا | هوای پایتخت | هوای تهران | موتورسیکلت | شورای شهر | کامیون | ترافیک | آلودگی