خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

پلیس فتا و حواسی که باید هر لحظه جمع باشد

رشد قارچ‌گونه‌ جرایم در حوزه‌ فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور (فتا) ایجاب می‌کند که پلیس تخصّصی که توان پی‌جویی و رسیدگی به جرایم سطح بالای فناورانه داشته باشد، به وجود آید.

پلیس فتا و حواسی که باید هر لحظه جمع باشد

به گزارش خبرنگارگروه اجتماعی کلوب خبرنگاران جوان؛ توسعهٔ روزافزون زیرساخت های فنّاوری اطّلاعات و ارتباطات در کشور و زیاد کردن کاربران و استفاده کنندگان از اینترنت و سایر فنّاوری های اطّلاعاتی، ارتباطی و مخابراتی نظیر خطوط تلفن های ثابت و همراه، شبکه های دیتای کشوری و محلّی، ارتباطات ماهواره ای از جملهٔ دلایلی است که لزوم ایجاد و توسعهٔ سازوکاری جهت برقراری امنیت در فضای تولید و تبادل اطّلاعات جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران را توجیه می کند.
رشد قارچ گونه جرایم در حوزه فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور (فتا) مثل کلاهبرداری های اینترنتی، جعل داده ها و عناوین، دزدی اطّلاعات، تجاوز به حریم شخصی اشخاص و گروه ها، هک و نفوذ به سامانه های رایانه ای و اینترنتی، هرزه نگاری و جرایم اخلاقی و بعضی جرایم شرکت یافته اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایجاب می کند که پلیس تخصّصی که توان پی جویی و رسیدگی به جرایم سطح بالای فناورانه داشته باشد، به وجود آید.

عبارات مهم : فضای سایبری – کلاهبرداری

پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات کشور با نام اختصاری فتا در سال ۱۳۸۹ به عنوان یکی از مرجع های رسمی در خصوص برخورد با جرایم رایانه ای تشکیل شد. پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات کشور عزیزمان ایران یا پلیس سایبری کشور عزیزمان ایران با نام مختصر فتا یک واحد تخصصی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران است.

چرا پلیس فتا تشکیل شد؟

در آخرهای سال ۱۳۸۷ دبیرخانه پلیس فتا در ستاد ناجا راه اندازی شد که مشمول بر کمیته های مطالعات تطبیقی، کمیته تجهیزات و منابع انسانی، مالی، کمیته خسارت و شرکت بود و ریاست آن نیز به سردار سرتیپ کمال هادیانفر واگذار شد. در نهایت سند راهبردی این نیرو در یکم اسفند ۱۳۸۷ به تصویب هیئت وزیران رسید و این یگان شکل گرفت و حدود دو سال بعد رسمی شد.
انگیزه این اقدام را می توان عکس العمل پلیس به انتشار کرم رایانه ای استاکس نت و همچنین مقابله با کنترل فضای سایبر به وسیله فتنه گران (بعد از اغتشاشات در کشور پس از اعلام نتیجه های انتخابات ۱۳۸۸) دانست. ایجاد امنیت و کم کردن مخاطرات جهت فعالیت های علمی، اقتصادی، اجتماعی در جامعه اطلاعاتی، حفاظت و صیانت از هویت دینی و ملی، مواظبت و پایش از فضای تولید و تبادل اطلاعات جهت پیش گیری از تبدیل شدن این فضا به خوابیدن جهت انجام هماهنگی ها و عملیات جهت انجام و تحقق فعالیت های غیرقانونی و ممانعت از تعرض به ارزش ها و هنجارهای جامعه در فتا از جمله وظایف و مأموریت های پلیس فضای تولید و تبادل اطّلاعات ناجاست.


همانطور که شاهد پیشرفت های زیادی در دنیای امروزی هستیم، جرائم هم به شکل نوینی تبدیل شده است و طبیعتا نیروی های امنیتی جهت اینکه بتوانند با بروز چنین جرائمی مبارزه کنند باید با شیوه ها و روش ها جدیدتری با این جرایم مبارزه کنند. امروزه بزرگترین کلاهبرداری ها و جرایم از طریق فضای سایبری و دنیای مجازی انجام می شود و دیگر در محیط اینترنت یک فرد حضور فیزیکی ندارد بشود با شگرد های پلیسی یا قدیمی دستگیرش کرد، همانطور که جهت اینکه بتوانیم دزد رو دستگیر کنیم؛ باید روش های دزدی را بلد باشیم؛ جهت اینکه بتوانیم از بروز جرایم رایانه ای هم جلوگیری کنیم باید دانش و آگاهی خوبی نسبت به چگونگی بروز این جرایم داشته باشیم.
عمده وظایف پلیس فتا
جلوگیری از جاسوسی و خرابکاری های اینترنتی
حفاظت از اموال، منافع و رازها و سرمایه های ملی
حمایت مردم در فضای اینترنتی به خاص در بحث های فرهنگی و اقتصادی
مبارزه با جرائم اینترنتی از قبیل فیشینگ، کلاهبرداری اینترنتی، دزدی از حساب بانکی، هک، نفوذ بانکی مالی و…
مبارزه با جرائم اینترنتی از قبیل خرید و فروش داروها و مواد غیرمجاز در فضای اینترنت و …

جرایم مورد پیگیری پلیس فتا

دسترسی غیر مجاز، برداشت اینترنتی غیرمجاز از حساب های بانکی اشخاص، شنود غیرمجاز، جعل رایانه ای، تخریب و اخلال در داده ها و سامانه های رایانه ای و مخابراتی، دزدی و کلاهبرداری، جرایم علیه عفت و اخلاق عمومی، هتک حیثیت و نشر اکاذیب، استفاده غیر مجاز از پهنای باند بین المللی جهت برقراری ارتباطات مخابراتی، تولید و آموزش بدافزار ها یا نرم افزارهای ارتکاب جرایم سایبری و گذرواژه و اطلاعات کاربران از جمله موضوعاتی است که مورد پیگیری پلیس فتا قرار می گیرد.
با توجه به ماهیت جرایم و دلایل دیجیتالی یا رایانه ای و بر اساس قانون پلیس فتا صلاحیت رسیدگی به جرایم این حوزه در تمام بخش های سیاسی و امنیتی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی را دارا است و تمام جرایم اشاره شده است به استناد قانون جرایم رایانه ای مصوب اسفند ۱۳۸۸ مجلس شورای اسلامی و قوانین مرتبط با حوزه تولید و تبادل اطلاعات و جرایم ارتکابی در حوزه بین الملل به وسیله کار شناسان این پلیس احصاء و در چهارچوب قوانین کشور نسبت به برخورد با این جرایم اقدام می شود.
پلیس فتا به محض دستگیری متهمان آن ها را به مقامات قضایی تحویل می دهد، چرا که مدارک و ادله دیجیتال حرف اول را می زند و بیانات متهم خیلی جهت پلیس فتا سندیت ندارد، شاکی و پلیس و حتی متهم وظیفه دارند جهت ادعا هاشان به محاکم قضایی ادله دیجیتال ارائه دهند.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: فضای سایبری | کلاهبرداری | اینترنت | اطلاعات | اینترنتی | رایانه | غیرمجاز | اقتصادی | اطلاعات | ایران | سایبری

پلیس فتا و حواسی که باید هر لحظه جمع باشد

پلیس فتا و حواسی که باید هر لحظه جمع باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *