خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

ولخرجی عاملی که باید از کودکی برابر آن ایستاد ، هشدار در مورد ترویج بی هدفی در میان جوانان

یک پژوهشگر اجتماعی نسبت به رشد روز افزون جوانان بی نشانه در جامعه هشدار داد و گفت: این بی هدفی منجر به ولخرجی در جوانان شده است و

ولخرجی عاملی که باید از کودکی برابر آن ایستاد ، هشدار در مورد ترویج بی هدفی در میان جوانان

مهرداد فلاطونی پژوهشگر روان شناسی اجتماعی در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ در رابطه با معضل ولخرجی در میان اغلب جوانان اظهار داشت: ولخرجی مربوط به تفاوت در نگرش افراد نسبت به اولویت های زندگی است.

وی بعضی از معایب ولخرجی را پایین آمدن عزت نفس و اعتماد به نفس، خود کم بینی، احساس شکست و بروز پرسشها در زندگی یکسان برشمرد و گفت: بی هدفی و اوج بودن میزان خواسته ها از توان مالی، شخص را دچار بی پولی، قرض و بدهی می کند و باعث می شود وجهه خود را نزد دیگران از دست بدهد.

عبارات مهم : تربیت فرزندان – اعتماد به نفس
این محقق و پژوهشگر اجتماعی عوامل موثر بر تعیین نگرش ها را طبقه اجتماعی، فرهنگ، خانواده، آموزش و پرورش و گروه همسالان بیان کرد و گفت: طبق تحقیقات جهانی ۳ عامل آخر، بیشترین تاثیر را دارند.

وی افزود: زمانی که فرزندان در دوران بلوغ دچار بحران هویت می شوند؛ جهت کسب استقلال و اثبات هویت خود به خانواده و گروه همسالان، به سمت ولخرجی روی می‌آورند، لیکن پول خرج کردن به آن ها حس قدرت و توانایی می دهد.

فلاطونی راجع به نقش خانواده در تربیت فرزندان ولخرج گفت: بسیاری از رفتارها در کودکی شکل می گیرد و زیاد غیر اکتسابی(تقلیدی)هستند. از جمله این موارد می‌توان به نحوه پول خرج کردن اشاره کرد.

این روان شناس اجتماعی جهت برطرف این معضل 2 راهکار پیشنهاد داد و گفت: عالی ترین راه شخصیت دادن به فرزندان، اوج بردن حس اعتماد به نفس و نزدیکی زیاد والدین با فرزندان، اتاق فکر هست. بدهید معنا که همه اعضای خانواده حداقل هفته ای یک بار راجع به نیازها و پرسشها زندگی با یکدیگر صحبت کنند. دومین راه ایجاد جذابیت های مالی جهت فرزندان هست. به عنوان مثال می‌توان به فرزندان گفت: «اگر می خواهی فلان چیز را بخری، مبلغی را خودت بعد انداز کن و ما هم کمک می کنیم».

فلاطونی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در تربیت نسل آینده گفت: نقش آموزش در تمامی موارد از جمله فراگیری هنر و مهارت ها پر رنگ هست. حتی در پرسشها روزانه ای مانند منزل داری، آشپزی، فرزند پروری و همسرداری که اغلب مردم صرفا با تجربه خود به آن ها می پردازند؛ نیاز به آموزش دارند.

ولخرجی عاملی که باید از کودکی برابر آن ایستاد ، هشدار در مورد ترویج بی هدفی در میان جوانان

این روان شناس اجتماعی در مورد آخرین عامل، یعنی گروه همسالان گفت: هویت فردی تحت تاثیر هویت اجتماعی است و جوانان به اصطلاح جهت «کم نیاوردن» جلوی همسالان، چشم و هم‌چشمی یا به علت خود کم بینی و اعتماد نفس پایین به سمت ولخرجی می روند تا خلأهای خود را پر کنند. والدین این دسته از جوانان، آنان را ولخرج می نامند، در حالی که دوستان، آنان را دست و دلباز و مهربان خطاب می کنند.

وی راجع به علت درگیر شدن ذهن جوانان با مسئله مد، گفت: دنبال مد روز بودن به این علت است که جوانان جهت آینده خود نشانه گذاری کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت ندارند. لیکن نخستین اقدامی که در یک نشانه گذاری مانند خریدن ماشین انجام می شود، برآورد مالی است.

مهرداد فلاطونی ادامه داد: در حال حاضر ما الگوهای هنری، ورزشی و علمی خوبی در کشور داریم و می توان آنها را به جای الگو های خارجی به جوانان معرفی کرد.

وی افزود: تفاوت خرج کردن بین دختران و پسران به علت تفاوت در نگرش های این ۲ جنسیت هست. لیکن بعضی چیزها جهت زنان و بعضی جهت مردان اهمیت دارد. شاید جالب باشد بدانید طبق تحقیقاتی که در آمریکا انجام شده است مردان بیش از اینکه جهت خودشان خرج کنند، جهت ماشین ارزش خرج می کنند.

وی افزود: خوش حالی حاصل از پول خرج کردن، شهر بازی، بازی های کامپیوتری، جزء خوشی های ناپایدار و موقتی هست. جهت جلوگیری از بروز این اتفاق، ابتدا باید دید چه تفریحاتی حس خوش حالی پایدار را در ما ایجاد می کند که این حس در هر فرد متفاوت است.

مهرداد فلاطونی در آخر راجع به نقش کلیدی مدارس گفت: فرزندان قبل از ورود به جامعه، ۱۲ سال در مدرسه حضور دارند. بعد بهتر است مدارس مهارت‌های مدیریت پول را با شبیه سازی، تکرار مکررات و به صورت جزوات فوق برنامه ارائه دهند، به شرط آن که جذاب، اختیاری و غیر رسمی باشد.

انتهای پیام/

یک پژوهشگر اجتماعی نسبت به رشد روز افزون جوانان بی نشانه در جامعه هشدار داد و گفت: این بی هدفی منجر به ولخرجی در جوانان شده است و

واژه های کلیدی: تربیت فرزندان | اعتماد به نفس | خانواده | والدین | جوانان | فرزندان | خانواده | زندگی | آموزش | ولخرجی | مهرداد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *