خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

نخستین برنامه پایش زیستگاه ها و آماربرداری سمندرهای در معرض ترساندن اجرایی شد

مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی گفت: نخستین برنامه جامع پایش زیستگاه ها و آماربرداری سمندرهای در معرض ترساندن کشور عزیزمان ایران در جهت برنامه ملی حفاظت از سمندرها اجرا شد.

نخستین برنامه پایش زیستگاه ها و آماربرداری سمندرهای در معرض ترساندن اجرایی شد

به گزارشگروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ گروه خزندگان و دوزیستان دفتر حیات وحش و آبزیان آب های داخلی همگام با برنامه های حفاظت و مدیریت گونه های جانوری در معرض ترساندن و انقراض در نخستین گام در برنامه جامع کشوری، پایش زیستگاه ها و آماربرداری از سمندرهای کشور عزیزمان ایران را در دستور کار قرار داد.
مجید خرازیان مقدم مدیر کل دفتر حیات وحش و آبزیان آبهای داخلی از اجرای موفق برنامه پایش و آماربرداری سمندر غارزی گرگانی، سمندر جویباری ایران، سمندر لرستانی، سمندر کردستانی، آتشین و سمندر آذربایجان در استان های گلستان، مازندران، خوزستان، لرستان، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان خبر دارد.

عبارات مهم : برنامه ریزی – خزندگان

مقدم گفت: با توجه به ظرفیت های قانونی آینده نگری شده است در برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور و لزوم اجرایی شدن برنامه عمل حفاظت گونه های جانوری در معرض ترساندن و تصویب آن در شورای برنامه ریزی استان و تعیین ردیف اعتباری مستقل جهت تامین منابع و لزوم همکاری همه جانبه تمام دستگاههای ذیربط جهت عملیاتی شدن برنامه های مذکور، برنامه راهبردی حفاظت و مدیریت سمندر کوهستانی لرستان تدوین و همچنین شیوه نامه اجرای آن به استانهای خوزستان و لرستان که از زیستگاه مهم این گونه هستند ابلاغ شد. امید است با تشکیل کارگروههای تخصصی در استان ها کارها عاجلی در حفاظت از این گونه صورت پذیرد.
وی ادامه داد: برنامه ریزیها در خصوص شناسایی و پایش زیستگاه های سمندر لرستانی در استان لرستان و خوزستان انجام شده است و اجرای برنامه آماربرداری از زیستگاه های منتخب به زودی صورت خواهد گرفت.
مسعود ابراهیم تهرانی مدیر گروه خزندگان و دوزیستان گفت: از میان 7 گونه سمندرهای ایران، 4 گونه آن در معرض ترساندن هستند و در مورد سایر آن ها نیز اطلاعات پراکنده ای وجود دارد. از این رو با نشانه حفاظت از نسل این جانوران گروه کارشناسی خزندگان و دوزیستان با همکاری کارشناسان استانی به جمع آوری اطلاعات دقیق پراکنش گونه و بررسی و ارزیابی زیستگاه ها اقدام نموده و با بررسی پوشش گیاهی و چگونگی اوضاع چشمه ها و برکه ها و عوامل ترساندن کننده، نسبت به آماربرداری سمندرها اقدام کردند.
تهرانی گفت: متاسفانه عمده ترین ترساندن معطوف به تخریب و عوض کردن اوضاع چشمه ها و برکه هایی است که جهت مصارف کشاورزی و دامداری به وسیله روستائیان، کشاورزان و دامداران صورت می گیرد. البته ناآگاهی و عدم آشنایی از اوضاع سمندرهای کشور عزیزمان ایران جهت جوامع بومی یکی از علل بروز چنین رفتارهایی هست. آموزش و اطلاع رسانی در زیستگا های سمندرهای کشور عزیزمان ایران که در برنامه های آتی دفتر حیات وحش است در دستور کار قرار دارد.
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: برنامه ریزی | خزندگان | برنامه | استانی | خوزستان | ایران | همکاری | لرستان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *