خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

متهمان دارای سوابق جنایی با قرارهای تامین خفیف آزاد نشوند

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران گفت: در پرونده‌های کودک آزاری، آدم ربایی،فساد مورد نیاز است که مقامات قضایی تا دیروقت فعالیت کنند تا پیامدهای اتفاق مدیریت شده است و از ایراد خسارات زیاد پیشگیری شود.

متهمان دارای سوابق جنایی با قرارهای تامین خفیف آزاد نشوند

به گزارش گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛چهارمین نشست شورای معاونان دادستانی پایتخت کشور عزیزمان ایران در عنوان تحقیقات پرونده‌های قضایی، روز یکشنبه هشتم مرداد‌ماه امسال با حضور تعدادی از معاونان دادستان، سرپرستان نواحی و دوایر نظارت دادسرای پایتخت کشور عزیزمان ایران و بازپرسان چهار ناحیه دادسرا، به ریاست عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران برگزار گردید.

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران فوت کودک هشت ماهه در پاکدشت را اتفاق تلخی دانست که از جهت اجتماعی و اخلاقی قابل توجه و بررسی است و در توضیح افزود: این که متهمی تا این حد دچار قساوت و بی‌رحمی است که در ارتکاب فعل مجرمانه خود، به اطفال کم سن و سال نیز رحم نکند و در کنار دزدی اتومبیل، حاضر ‌شود طفلی معصوم و بی‌گناه را در وضعیتی رها کند که منتهی به فوت شود، به عنوان یک آسیب اجتماعی و اخلاقی قابل بررسی است.

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران سرعت عمل دادسرا در مدیریت چنین پرونده‌هایی را مهم خواند و افزود: این اتفاق روز پنج‌شنبه 29 تیرماه رخ داده و تا روز چهارشنبه گذشته (4/5/1396) اطلاع‌رسانی مناسبی در این زمینه انجام نشده بود.

متهمان دارای سوابق جنایی با قرارهای تامین خفیف آزاد نشوند

دادستان‌ها نباید از حوادث عقب بمانند

جعفری دولت‌آبادی با خاطر‌نشان نمودن ضرورت مدیریت چنین حوادثی از سوی سرپرستان دادسراها و دادستان‌ها، در خصوص وظایف آن‌ها اظهار داشت: در حوادث مهم، دادستان‌ها باید بر اوضاع و احوال مسلط باشند و نباید از جرایم مهم و حوادث اجتماعی عقب بمانند.

وی با ابراز تاسف از وقوع چنین حادثه‌ای و با اشاره به وظیفه سرپرستان نواحی دادسرای پایتخت کشور عزیزمان ایران و دادستان‌ها و روسای حوزه‌های قضایی بخش استان پایتخت کشور عزیزمان ایران دائر بر اطلاع‌رسانی سریع اطراف حوادث مهم به دادستان مرکز استان با نشانه مدیریت اتفاق اظهار داشت: سرپرستان دادسراها و دادستان‌های شهرستان‌ها باید به فوریت در خصوص حوادث و جرایم مرتبط با افکار عمومی و وجدان جمعی به هر نحو ممکن ورود کرده تا تدابیر مورد نیاز اتخاذ شود.

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران در خصوص اتفاق اخیر، با طرح سوالی در مورد علت تاخیر در کشف اتومبیل حامل طفل گفت: حسب گزارش سرپرست دادسرای جنایی، روز سه شنبه (3/5/96) فردی رها بودن اتومبیل مسروقه در پاکدشت را به صورت تلفنی به مأمورین پلیس آگاهی پایتخت کشور عزیزمان ایران اعلام کرده بود که انتظار می‌رفت که پلیس سریعتر از آن اتومبیل را کشف می‌کرد.

لزوم پیگیری سریع به پرونده پاکدشت

دکتر جعفری دولت‌آبادی از سرپرست دادسرای جنایی پایتخت کشور عزیزمان ایران خواست در کمترین وقت ممکن و با رعایت حقوق متهمان به این پرونده پیگیری کند. وی افزود: این اتفاق آن‌چنان افکار عمومی را تحت تاثیر قرار داده که ایجاب می‌نماید در پیگیری به آن تسریع شود.

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران گفت: در پرونده‌های کودک آزاری، آدم ربایی،فساد مورد نیاز است که مقامات قضایی تا دیروقت فعالیت کنند تا پیامدهای اتفاق مدیریت شده است و از ایراد خسارات زیاد پیشگیری شود.

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران با تاکید مجدد به دادستان‌ها اقدام سریع و مناسب نسبت به پرونده‌های مهم مانند کودک‌آزاری، آدم‌ربایی، فساد اقتصادی، درگیری‌ها و شرارت‌ها گفت: در چنین پرونده‌هایی، حتی اگر مورد نیاز باشد که مقامات قضایی تا دیروقت فعالیت نمایند تا پیامدهای اتفاق مدیریت شده است و از ایراد خسارات زیاد پیشگیری شود، دادستان ها موظف به این اقدام هستند.

جعفری دولت‌آبادی به عنوان زندان و نظارت بر زندانیان پرداخت و از سرپرستان دادسراها، دادستان‌ها و سرپرستان دوایر نظارت زندان‌ها خواست ضمن ملاقات با تک تک زندانیان، اوضاع آن‌ها را پیگیری و رصد نمایند. وی افزود: نظارت بر اوضاع زندانیان و پیگیری پرونده آن‌ها، افزون بر این که جزو وظایف سرپرستان دادسرا و دادستان‌ها و قضات ناظر زندان هست، بزرگترین خدمتی است که مستوجب اجر اخروی هست؛ آیا که زندانی اعم از متهم یا محکوم، واجد حقوقی است و چه بسا بی‌گناه باشد. لذا به داخل بندهای زندان‌ها بروید و با زندانیان صورت به صورت ملاقات کنید.

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران به بازداشت بعضی متهمان مرتبط با جریان های سیاسی اشاره کرد و اظهار داشت: هنگامی که این گونه متهمان تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند، با دو تصویر العمل مواجه می‌شویم: نخست، مظلوم‌نمایی و ادعای این که کاری نکرده‌ و اقدامات‌شان خدمت به مردم بوده هست؛ و دوم، ادعای این که کارها دادستانی یا مراجع قضایی رنگ و بوی سیاسی دارد.

جعفری دولت‌آبادی تعقیب قضایی افراد از سوی دادسرا را با توجه به ادله موجود دانست و در خصوص ادعاهای فردی وابسته به یک جریان سیاسی، اظهار داشت: اگر دادستانی کسی را تعقیب قضایی می‌کند، حتماً دلایلی وجود دارد و این که کسی به زندان برود و بعد از آزادی به قاضی پرونده و مسوولان قضایی و دستگاه قضا توهین نماید، جرم محسوب می‌شود.

عدم مصونیت متهمان مرتبط با جریان های سیاسی

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران با اعلام این مطلب که هیچ یک از متهمان مرتبط با جریان های سیاسی ، در برابر تعقیب به لحاظ ارتکاب جرم مصونیت ندارند، خطاب به چنین متهمانی اظهار داشت: این پنبه را از گوش خود بیرون بیاورید، از خواب گران بیدار شوید، کارها مجرمانه از قبیل توهین و نشر اکاذیب مستوجب تعقیب قضایی است.

جعفری دولت‌آبادی در تقبیح بیانات این متهم و مرتبطانش، با بی‌سابقه خواندن چنین رفتارهایی، گفت: اگر دادستانی در قبال ادعاها و رجزخوانی بعضی متهمان خویشتن‌داری می‌کند، بدان جهت است که می‌خواهد از مسیر قانون خارج نشود.

متهمان دارای سوابق جنایی با قرارهای تامین خفیف آزاد نشوند

وی خطاب به متهمان این جریان که در توجیه کارها مجرمانه‌ ، نظام جمهوری اسلامی و ارکان آن را مورد هجمه قرار می‌دهند، اظهار داشت: اگر توجیهی بر کارها مجرمانه خود دارید، در مراجع قضایی از خود دفاع کنید؛ نه این که دستگاه قضایی و مسئوولین نظام را زیر پرسش ببرید.

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران در پاسخ به بعضی ادعاها در خصوص اوضاع زندان‌ها، با اعلام این که پیگیری به اوضاع زندان‌ها از موضوعاتی است که تقریباً در تمامی جلسات هفتگی دادستانی پایتخت کشور عزیزمان ایران با سرپرستان و معاونان و مدیران قضایی مطرح و بررسی می‌گردد، اظهار داشت: ما بر رعایت و تامین حقوق زندانیان تاکید داریم و در این جلسه از دادستان‌ها و سرپرستان می‌خواهیم که بر این امر اهتمام ورزند، ولی این که اشتباهات موجود در زندان ها را به بعضی پیگیری های قضایی مرتبط کنیم، مناسب نیست.

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران افزود: دفاع فرد تحت تعقیب باید در دادگاه و در قبال دلایل مطرح شده است علیه خود باشد، نه با رجزخوانی جهت دستگاه قضایی. دادستانی پایتخت کشور عزیزمان ایران همان‌قدر که به قانون وفادار هست، تسلیم ادعاها و بیانات بی‌مبنا نمی‌شود و تعقیب متهمان را مطابق قانون ادامه می‌دهد و تاکید می شود هیچ‌کس در برابر قانون مصونیت ندارد.

لزوم ارجاع صحیح پرونده ها مطابق قانون

جعفری دولت‌آبادی در این جلسه به مساله کثرت پرونده‌های قضایی و زیاد کردن ورودی‌ها پرداخت و با اعلام این که همه ساله ار جاع پرونده‌ها به مراجع قضایی تا ده درصد زیاد کردن می‌یابد؛ ضمن این که یک سری پرونده‌های قدیمی و مسن در دادسرا موجود است که باید به آخر برسد، در خصوص علت زیاد کردن چنین پرونده‌هایی، به اتخاذ بعضی شیوه‌ها از سوی قضات دادگاه‌ها اشاره نمود و افزود: از نقش دادگاه‌ها در ارسال چنین پرونده‌هایی به دادسرای پایتخت کشور عزیزمان ایران نباید غافل بود آیا که در بعضی موارد، محاکم با اتخاذ یک رویکرد قضایی ، پرونده‌های زیادی به دادسرا اعاده می کنند؛ این در حالی است که اوضاع موجود، این میزان ورودی را تکافو نمی‌کند و لذا مدیریت کم کردن موجودی به خاص از طریق به آخر رساندن پرونده‌های قدیمی مهم است.

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران گفت: در پرونده‌های کودک آزاری، آدم ربایی،فساد مورد نیاز است که مقامات قضایی تا دیروقت فعالیت کنند تا پیامدهای اتفاق مدیریت شده است و از ایراد خسارات زیاد پیشگیری شود.

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران یکی از راهکارهای مدیریت پرونده‌های ورودی به دادسرا را، ارجاع مناسب و مطابق قانون دانست و اظهار داشت: مدیریت پرونده‌ها از مرحله ارجاع شروع می‌شود لذا سرپرستان رأساً امر ارجاع را به عهده گیرند و در صورت ضرورت، دادیار ارجاع منصوب نمایند.

حضور دادستان در جامعه باید ملموس باشد

توصیه دیگر دکتر جعفری دولت‌آبادی به معاونان دادسرا، حضور موثر میان مردم و در جامعه بود. وی با تاکید بر این که چنین حضوری به معنای اقدام تبلیغاتی نیست، در توضیح بیان داشت: حضور دادستان در جامعه باید ملموس باشد و این حضور به معنای تبلیغاتی شدن کارها مقامات قضایی دادسرا نیست، بلکه باید به گونه‌ای باشد که مردم احساس کنند هر جا حادثه‌ای رخ می‌دهد یا جرمی ارتکاب می‌یابد، دادستان حضور دارد؛ لذا در پرسشها ملی حضور دادستان؛ و در پرسشها کمتر خطیر، حضور سرپرستان نواحی در محل اتفاق به منظور مدیریت اتفاق مهم است.

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران فلسفه نام‌گذاری قضات دادسرا به «قاضی ایستاده» را همین ضرورت حضور در جامعه دانست و در آثار مثبت چنین حضوری اظهار داشت: در جرایم مهم مانند سرقت‌های باندی، قتل های فجیع یا زنجیره‌ای و خسارت‌های مرتبط با حقوق عامه، دادستان با حضور در صحنه، اموزش به بازپرس، معرفی دادیاری مجرب جهت دفاع از کیفرخواست و تسریع در اجرای احکام، نقش خود را ایفا می‌کند.

جعفری دولت‌آبادی در چگونگی ایفای نقش دادستانی و تاثیر آن بر زیرمجموعه، اظهار داشت: ما سرپرستان و دادستان‌های پر انرژی می‌خواهیم و مقامات قضایی دادسرا از دو طریق بر ایجاد انگیزه خدمتی در قضات تحت تصدی خود موثرند. نخست، آن که سرپرستان باید مشوق و الگوی قضات باشند و دوم، ضرورت مقابله جدی و سریع با جرایم مهم است.

متهمان دارای سوابق جنایی با قرارهای تامین خفیف آزاد نشوند

وی با توصیه به سرپرستان نواحی دادسرا مبنی بر این که در مواقع بحران، حضور در اتاق کار کفایت نمی کند، تاکید نمود که سرپرستان باید در صحنه حوادث حضور یابند و مشکلات، کمبودها و نواقص، مانع از ایفای وظایف مقامات قضایی دادسرا در حوادث مهم نشود.

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران نشانه از برگزاری جلسات با بازپرسان را ایجاد فضای محبت‌آمیز در جهت بیان پرسشها موجود در امر تحقیق و اتخاذ راهکارهایی در برطرف موانع تحقیق دانست و خطاب به بازپرسان اظهار داشت: نشانه اصلی، ایجاد تحول در بخش تحقیقات مقدماتی است و یافته‌های این جلسات که حاصل تجربه‌های سرپرستان دادسراها و بازپرسان می‌باشد، در قالب دستورالعملی مشتمل بر شیوه‌های تحقیق و راهکارهای پیشنهادی جهت برطرف پرسشها مرتبط با ضابطان تدوین و در اختیار قضات دادسرا قرار خواهد گرفت. دکتر جعفری از صدور کیفرخواست 30 صفحه ای با پنج عنوان اتهامی در مورد حمید بقایی خبر داد و افزود پرونده در شرف ارسال به دادگاه است.

انتهای پیام/

مظلوم‌نمایی و سیاسی جلوه دادن تعقیب‌های قضایی

واژه های کلیدی: دستگاه قضایی | مراجع قضایی | مدیریت | زندانی | زندان | ایران | پرونده | اخبار دادستانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *