خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

لزوم توجه به عنوان «تقصیر» در پیگیری به زندانیان غیرعمد

نایب مدیر هیئت مدیره ستاددیه کشور گفت: در قانون بی‌مبالاتی از مصادیق تقصیر معرفی شده است است که بر مبنای همین توجه به مولفه تقصیر در تعیین زندانیان غیرعمد واجد شرایط ضرورت پیدا می‌کند.

لزوم توجه به عنوان «تقصیر» در پیگیری به زندانیان غیرعمد

به گزارشگروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان، علی‌اکبر یساقی مدیر شعبه ۲۴ دیوان عالی کشور در سیزدهمین گردهمایی مدیران نمایندگی ستادهای دیه سراسر کشور اظهار کرد: در شرایطی که بنابر آمار مسئولان اجرایی نزدیک به 90 درصد درآمدهای ما صرف هزینه‌های جاری می‌شود و سهم عمران و آبادانی در کشور تنها 10 درصد تعیین می‌شود. در وضعیتی که با استناد به آمار مجلس شورای اسلامی این سهم کارها زیربنایی از این درصد اعلام شده است هم تلخ‌تر هست، در یک چنین وضعیتی وظیفه ما چیست؟ سکوت؟ قیاس؟ یا نه همان صبر ناصوابی که گاندی از آن به فوت ملتی یاد می‌کند که گدایی را قناعت، بی عرضگی را اسباب تحقق صبر و با تبسمی بر لب این درجه از حماقت را حکمت الهی می‌پندارد.

وی ادامه داد: بنده به دنبال ارائه پاسخ نیستم، ولی می‌خواهم مطلبی را نقل کنم که شاید بی ارتباط به این مشکل‌ها نباشد. چیزی که بر حسب وظیفه مورد نیاز می‌دانم که آن را بیان کنم این فرمایش نبوی است که در این غوغا هرکه هستیم و در هر مقام خدمتی که قرار داریم، بیاییم «کغثاء السیل» نباشیم. بیاییم آب روی کف نباشیم که سیل پرسشها ما را از این طرف به آن طرف و هر طرفی که خودش خواست ببرد.

نایب مدیر هیئت مدیره این نهاد حمایتی تصریح کرد: روزی که توفیق خدمت در شرکت زندان‌ها را داشتم هزینه‌های این مجموعه در دهه هشتاد و آن سال‌هایی که من توفیق حضور در آن را داشتم 200 میلیارد تومان بود، حال اینکه این رقم امروز به 2000 میلیارد تومان رسیده هست. اگر بخواهم بی‌پرده سخن بگویم باید عرض کنم تقریبا به این اوضاع دچار شده‌ایم که هر چقدر پول در می‌آوریم باید خرج خودمان و مصارف ناتمام خودمان کنیم. بعد کجا را می‌خواهیم آباد کنیم؟ باور بفرمایید جهت خیلی از ما هنوز معلوم نیست و جهت آن دسته هم که مکشوف است چندان مهم نیست.

لزوم توجه به عنوان «تقصیر» در پیگیری به زندانیان غیرعمد

یساقی یادآور شد: در وقت تصدی ریاست شرکت زندان‌ها در بدو ورود به آن مجموعه، شرکت زندان‌ها500 کارمند داشت که 75 درصد آن‌ها نیز زیر دیپلم بودند. امروز توفیقات زیادی این شرکت داشته و دارد. با هیچ نهاد داخلی مقایسه نمی‌کنم ولی این تعداد را در آن سال‌ها در نظر بگیرید و با موسسات بزرگ بین‌المللی یا خارجی مقایسه‌ای داشته باشد. جالب است بدانید در ستاد زندان‌های کشور چین که مدیر آن‌ همین آخرهای به کشورمان سفر داشت و بنده با ایشان ملاقاتی هم داشتم، ایشان بیان می‌کرد که جمع اعضای آن‌ها در ستاد 42 نفر هست. فقط 42 نفر در برابر جمعیت یک میلیارد و سیصد میلیون نفری جمهوری خلق چین.

رئیس سابق شرکت زندان‌ها افزود: تولید ثروت نسبت به آمار جهانی در کشور عزیزمان ایران 25 صدم درصد هست، یعنی یک چهارم یک درصد. در حالی که با یک چنین آمار دهشتناکی 15 میلیون پرونده در دستگاه قضایی داریم که عمده آن‌ها هم جنبه مالی دارند. از چین سخن گفتیم، قابل تامل است پر جمعیت‌ترین کشور دنیا تنها 7.5 میلیون پرونده مفتوح دارد.

یساقی با اشاره به عواقب تلخ فردی و خانوادگی پرونده‌های قضایی منتهی به حبس گفت: هر سال 600 هزار ایرانی وارد زندان‌های کشور می‌شود که اگر این‌ افراد را با خانواده‌هایی نه چندان شلوغ‌شان در یک حساب سرانگشتی احصاء کنیم، متوجه خواهیم شد وقت‌های گرانسنگ و تلاش‌های طولانی مدت در جهت تولید ثروت ملی در کجا هزینه می‌شوند.

وی خطاب به مدیران نمایندگی‌های ستاددیه در کشور اظهار کرد: فراموش نکنید خودرایی آفت موفقیت هست. ممکن است استانی در جهت پیشگیری از ورود ناخواسته افراد به زندان‌ها عدد ورودی‌ها را در موضوع زندانیان جرایم غیرعمد به حداقل رسانده باشد. ممکن است یک نمایندگی آمار آزادی‌ها را با درصد قابل اعتنایی از اخذ گذشت محقق کرده باشد، با وجود این توفیقات شک نکنید اگر بانی این کارها در روند خدمت از مشورت و معاضدت دیگران بهره‌مند نشود، این آمارها و همین عددها آفت جان و کار او می‌شوند. ابن‌سینا تعبیر قشنگی دارد، این فیلسوف ایرانی می‌گوید «هرچیزی که شنیدی، رد نکن و آن را در جایگاه امکان بگذار». حرف‌ها را باید شنید ولو اینکه خالی از لطف باشند. این راز هر موفقیتی هست. همان راز پنهانی که رسول خدا(ص) از آن این گونه یاد می‌کنند که «اضربوا بعض الرأی ببعض یتولد منه الصواب» یعنی مشورت کنید تا اندیشه درست متولّد شود.

نایب مدیر هیئت مدیره ستاددیه کشور گفت: در قانون بی‌مبالاتی از مصادیق تقصیر معرفی شده است است که بر مبنای همین توجه به مولفه تقصیر در تعیین زندانیان غیرعمد واجد شرایط ضرورت پیدا می‌کند.

نایب مدیر هیئت مدیره ستاددیه کشور با بیان حساسیت موسسان ستاد دیه در حمایت از زندانیان واجد شرایط گفت: برادر جان هر ریال پولی که دست من و شماست حساب و کتاب دارد. هر مبلغی که یک نیکوکار با هزاران امید در جهت آزادی زندانی غیرعمد به حساب ستادهای دیه واریز می‌کند، هم در این دنیا و هم آخرت پرسش و مواخذه دارد. توجه کنید متعاقبا این سوالات پاسخ هم باید داشته باشد. ممکن است روی یک پرونده بسیاری از مسئولان استانی، در هر رده اجرایی که هستند فشار آوردند که این فرد باید کمک شود. اینجاست که عیار پرهیزگاری و درصد خلوص افراد مشخص می‌شود. فلان ارگان چند سال پیش جهت برپایی مراسم خوش حالی گلریزان سالن اجلاس خود را به رایگان در اختیار ستاد دیه قرار داده، آن دستگاه دولتی دو سال پیاپی کمک میلیونی به این نهاد مردمی داشته و دارد. کم بوده ولی بوده در برابر این‌ها انتظارات هم ظهور کرده، اینجاست که اگر فردی واجد شرایط نبود، آن مددجو اگر نیازمند نبود، اگر آبرومند نبود، اگر بر حسب جرمی عمد روانه حبس شده است بود قاطعانه بگوییم هیچ حمایت ریالی از جانب ما مقدور نیست.. «اعدلوا هو اقرب للتقوى» نه فقط فعل بلکه میل به کجی را هم از خودمان دور کنیم که خداوند بلافاصله بعد از این توصیه قرآنی می‌آورد «و خداوند از آنچه می‌کنید باخبر است».

وی با تاکید بر شناسایی دقیق متقاضیان کمک اظهار کرد: در قانون مجازات اسلامی اهمال، بی‌مبالاتی، مسامحه و عدم رعایت نظامات دولتی از مصادیق «تقصیر» معرفی شده است هست. جهت نمونه در پرونده‌های دیه ناشی از تصادفات رانندگی این گونه نیست که کسی در غفلت مطلق مرتکب یک سانحه دلخراش رانندگی شده است و مقصر نیست. هر چند عنوان پرونده غیرعمد است ولی یک راننده ممکن است بی‌احتیاطی کرده و در وقت خودش خواب کافی نداشته، تساهل داشته و پرسشها فنی خودروی شخصی را مرتفع نکرده یا در برطرف هر نقیصه‌ای که در امر تصادف دخیل است کوتاهی داشته هست. لذا این فرد به درصد تقصیر معینی از نگاه قانون مقصر است که بر اساس آن طبق حکم قاضی مستحق پرداخت دیه و به تبع آن در صورت امتناع یا ناتوانی از پرداخت روانه زندان شده است است.

یساقی ادامه داد: در پیگیری به پرونده‌ها ما باید سهم این مبالاتی را هم در نظر داشته باشیم. یعنی طوری عمل کنیم که منجر به تجری افراد نشود. بعضی این تصور اشتباه را دارند که بالاخره نهادی مثل ستاد دیه وجود دارد که به دادشان برسد. حال اینکه تا به امروز این طور نبوده و نباید هم باشد. این یک فرض ستادی و بهتر بگویم یک واجب الهی است که نباید کمک‌های ما به ناحق پرداخت شود. کسانی که از گرفتاری در مسئله مربوط به حبس متنبه نشده و نمی‌شوند، هرگز جزء مشمولان ما قرار ندارند. همان مولفه مهمی که ما در ستاد مرکز از آن با عنوان شرط آبرومندی افراد یاد می‌کنیم. مجرم به عادت هر لحظه در مباحث بزهکارانه که وجود ندارد، اگر کمک ما محاسبه نشده باشد ممکن است حتی یک بنّای راحت در قبال حفظ ایمنی کارگران خودش هم جرات به ادامه روند سابق مبنی بر بیمه نکردن افراد در اختیار و سوء استفاده از روزمزدان فصلی مبادرت کند.

نایب مدیر هیئت مدیره ستاددیه کشور گفت: در آخر طرح یک پیشنهاد را مورد نیاز می‌دانم. در نظام بهره‌وری متاسفانه یک کشور در کل عالم از ما عقب‌تر واقع شده است است که آن هم بنگلادش هست. آمار را از این طرف مطرح کنم به نظر بیانش راحت باشد.امروز دیگر در کشور پر ظرفیت و پهناوری چون کشور عزیزمان ایران صحبت کم کاری نیست. ضایع و زایل کردن امکانات فعلی امری است باید محاسبه شود. تعیین آن هم نه جهت سیاه‌نمایی بلکه جهت درک جایگاه خودمان که در کجا قرار داریم و در چه جایگاهی باید قرار بگیریم. با شرکت بهره‌وری ارتباط بگیرید، از آن‌ها کمک بگیرید تا بهتر بدانید تا این کاری که شما می‌کنید در چه بازه زمانی و با چندینه نفر نیرو باید انجام شود. خاتمه صحبت‌هایم را به این بیت از شاعر پاکستانی مزین می‌کنم که «مسلم استی بی‌نیاز از غیـر شو ، اهل عالم را سراسر خیـر شو».

انتهای خبر /

واژه های کلیدی: پرداخت دیه | زندانی | میلیونی | زندان | پرونده | میلیون | اخبار قضایی | ستاددیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *