خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

اتلاف وقت پای نی قلیان ، قل قل قلیان از ساق فوتبالیست‌ها به گوش می‌رسد

بعد از انتشار فیلم و تصاویری از قلیان کشی فوتبالیست‌های مطرح تیم پایتخت، عنوان ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی بار دیگر به وسیله دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران مورد تاکید قرار گرفت.

اتلاف وقت پای نی قلیان ، قل قل قلیان از ساق فوتبالیست‌ها به گوش می‌رسد

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ بعد از انتشار تصویر و فیلم قلیان کشیدن چند بازیکن پرسپولیس در اردوی امارات در فضای مجازی و دست به دست چرخیدن آن، جامعه و مسئولان مجددا به معضل قلیان کشیدن توجه نشان دادند.

عبارات مهم : آسیب های اجتماعی – استعمال قلیان
البته حدود ٥‌ سال پیش جهت نخستین‌بار این مسأله در فوتبال ما مطرح شد و مردم با عمق فاجعه، با افشاگری‌هایی که از استعمال قلیان به وسیله بازیکنان تیم امید در کیش انجام شد، روبه‌رو شدند.

از آن روز به بعد چندی‌بار افشاگری‌هایی راجع به قلیان‌کشیدن فوتبالیست‌ها در مقاطع زمانی متفاوت مطرح شد و نفرات بسیار زیادی به کمیته اخلاق احضار شدند. این رسیدگی‌ها البته باعث نشد استعمال قلیان به وسیله فوتبالیست‌ها متوقف شود و ادامه‌داربودن این روند بد،‌ بحران روزهای اخیر را به وجود آورد که تصویرهای ستاره‌های مشهور هنگام کشیدن قلیان در رسانه‌ها و اینترنت انتشار یافته است.

طبیعتا چنین اتفاقاتی در فوتبال حرفه ای با تصویر العمل منفی کلوب روبرو می‌شود و کلوب بازیکن خاطی را با جریمه سنگینی مواجه می‌کند، ولی کلوب پرسپولیس با علم به این اتفاق فعلا هیچ برخوردی با بازیکن خاطی نکرده هست. بعضی هم این تصویر و فیلم را ساختگی و فتوشاپ دانستند.

مرتضی تورک، مدیر کمیته اخلاق هم اخیرا به‌ صراحت راجع به قلیانی‌‌ها این صحبت‌های بسیار مهم را مطرح کرد و گفت: «رفتار غیرحرفه‌ای نظیر استعمال قلیان و موادمخدر به دور از شأن یک فوتبالیست حرفه‌ای است و در فوتبال کشور به هیچ وجه جایگاهی ندارد و در صورت مشاهده این‌گونه رفتارهای خلاف و غیرحرفه‌ای، کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال بدون هر گونه مماشات، به شدت با خاطیان برخورد کرده و محرومیت‌های سنگینی را اعمال خواهد کرد.

رفتارهایی مانند کشیدن قلیان، استعمال دخانیات و موادمخدر، چاقوکشی که به وسیله اراذل و اوباش، مجرمان و زندانیان خطرناک مشاهده می‌شود به هیچ عنوان در شأن و زیبنده بازیکنان حرفه‌ای فوتبال نیست. بنابراین به بازیکنان فوتبال و اهالی ورزش توصیه می‌کنم از این قبیل واکنش‌ها و شب‌زنده‌داری‌ها در قهوه‌خانه‌ها و پاتوق‌هایی که دام شیطان هست، پرهیز کنند.

مهدی تاج، مدیر فدراسیون فوتبال هم گفت: اکنون در کشور ما قهوه‌خانه‌هایی وجود دارد که داخل آن‌ها مردم قلیان می‌کشند. باید یک جا جلوی این مسئله گرفته شود و بعد از آن، این جلوگیری‌ها در باشگاه‌ها و فوتبال هم اعمال شود. به‌جز این هم اگر گزارشی از مصرف بازیکنی به کمیته اخلاق برسد، قطعا این کمیته با این عنوان برخورد خواهد کرد. در حال حاضر هم با پرونده‌های روی میز کمیته اخلاق، برخوردهای متفاوتی شده است است.

خداداد عزیزی هم در این باره واکنشی جنجالی نشان داد و گفت: بیش از ٩٠‌ درصد فوتبالیست‌‌های ایرانی قلیان‌کش هستند و آن ١٠‌ درصد دیگر سیگار و مخدرهای دیگر را علاوه بر قلیان مصرف می‌کنند!

اتلاف وقت پای نی قلیان ، قل قل قلیان از ساق فوتبالیست‌ها به گوش می‌رسد

واکنش دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران به قلیان کشیدن ورزشکاران

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز اظهار کرد: با توجه به اقبال جوانان و بعضی ورزشکاران نسبت به استعمال قلیان، باید گفت امروزه دود از قلیان بعضی ورزشکاران و جوانان بلند می‌شود و اینکه گروهی از ورزشکاران گرفتار قلیان هستند، نشان از آن دارد که مسئله جدی و نیازمند توجه زیاد است.

وی عنوان کرد: وقتی انضباط اجتماعی وجود ندارد، پدیدار شدن قارچ‌گونه قلیان‌سراها و عرضه قلیان در رستوران‌ها و کافی‌شاپ‌ها را شاهد هستیم؛ آیا که سال‌های متمادی است که بحث جمع کردن قلیان در جلسات مسئولان مربوطه مطرح می‌شود و هر بار که این عنوان مطرح می‌شود، با توجیه جلوگیری از بیکاری عده‌ای، راهکاری اتخاذ نمی‌شود.

ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی

دولت آبادی، واحدهای صنفی که قلیان عرضه می‌کنند را در سه گروه تقسیم بندی کرد و قهوه‌خانه‌های سنتی و قدیمی را که پیش از پیروزی انقلاب نیز وجود داشته و فعالیت آن‌ها عرضه چای و قلیان بوده را مستثنی کرد و اظهار داشت: این اماکن اکثرا در مناطق کارگری و نزدیک کارگاه‌ها استقرار دارند، لذا از عنوان بحث خارج هستند، ولی در خصوص دو گروهی که طی این چند سال اخیر اضافه شده‌اند مشمول بر قلیان سراها و رستوران‌ها باید گفت قلیان سراها خدمت دیگری جز قلیان ارائه نمی‌کنند و به محلی جهت وقت تلف کردن جوان‌ها تبدیل شده‌اند.

پیش از این نیز در تیرماه 93 خدیجه محصلی، مسئول دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات گفته بود: استعمال و عرضه مواد دخانی در اماکن عمومی ممنوع است.

آن چه مسلم است بسیاری از جوانان و نوجوانان تحت‌تأثیر چهره‌های مشهور و به‌ویژه بازیکنان تیم‌های پرطرفدار هستند و تحقیقات بسیاری نقش این افراد بر جهت‌دهی افکار جوانان و نوجوانان را تأیید می‌کند. آن‌ها به‌عنوان الگوهای نقش باعث حساس‌سازی نسل جوان و در مرحله پیش‌تفکر و تفکر باعث ترغیب افراد به گزینش یک نوع مشخصی از واکنش‌ها می‌شوند.

قلیان فرصتی جهت اتلاف وقت

جوانان و نوجوانان امروز مدت زیادی را با همسالان خود می‌گذرانند و به قول خودشان دورهمی تفریح می‌کنند. ولی متاسفانه در چند سال گذشته این تفریح ها به سمت مسائلی آسیب زا جهت سلامت جامعه و فرد رفته هست، مسائلی چون استعمال قلیان و سیگار!

بررسی های اخیر نشان می دهد مصرف قلیان در بین نوجوانان و جوانان زیاد کردن زیادی داشته هست، به طوری که این عنوان دامن‌گیر دختران هم شده است است و امروزه شاهد تعداد کثیر دخترانی هستیم که در سفره خانه‌ها و مراکز عرضه قلیان، با دود قلیانشان جولان می‌دهند و مشتری پر و پا قرص آن‌ها شده است اند. این عنوان در بین دختران زیاد به منظور ارتقای شخصیت در بین گروه همسالان و به نوعی پز دادن محسوب می‌شود و بنابراین به آن افتخار می‌کنند. این در حالی است که به گواه متخصصان، مواد دخانی تشکیل‌دهنده آن تأثیرات به مراتب زیان‌بارتری بر روی زنان دارد. این عنوان آسیب های خاص خود را دارد، مخصوصا در جامعه ما که هنوز به دختران نگاهی نیمه سنتی می‌شود و شدیدا تحت نظارت جامعه هستند، آسیب هایی از مسئله در امر ازدواج گرفته تا ترک تحصیل و اعتیاد و غیره.

بر اساس مطالعات صورت گرفته، قلیان فرآورده‌ای است که نیمی از مردان ایرانی و ۳۷ درصد از زنان، آن را تجربه کرده اند.

تفریحات جهت نسل امروز مهم‌تر و متنوع تر شده است هست، ولی بعضی از این تنوعات جای خود را در بین تفریحات نسل امروز باز کرده و با وجود آسیب روحی، روانی و جسمی این تفریحات کاذب، بسیار سریع و راحت مورد اقبال و استقبال جوانان قرار گرفته هست. این معضل چیزی نیست جز قلیان که در همه جا به وفور دیده می‌شود و در دسترس همگان قرار گرفته هست.

نکته قابل‌ تأمل دیگر این است که اخیراً قلیان مصرف خانوادگی پیدا کرده هست؛ یعنی بعضی از پدرها و مادرها همراه با فرزندان جوان و نوجوان خود، در مکان‌های تفریحی و عمومی، قلیان مصرف می‌کنند.

به گفته کارشناسان، خانوادگی شدن قلیان باعث از بین رفتن قباحت و زشتی مصرف دخانیات در نوجوانان می‌شود و به تبع آن زیاد کردن مصرف و عادت به نیکوتین را در پی خواهد داشت. همین امر باعث می‌شود به‌مرور وقت مصرف قلیان به مصرف سیگار تبدیل شود، آیا که قلیان به لحاظ دشواری جهت آماده شدن و تدارک امکانات در هر مکان و زمانی قابل ‌استفاده نیست، ولی سیگار به ‌راحتی در هر مکان و زمانی قابل‌ دسترسی هست. به همین علت بعد از مدتی نوجوانی که به مصرف نیکوتین قلیان عادت کرده هست، جهت تأمین نیکوتین بدن خود به سیگار روی می‌آورد.

شیوع بیش از 37 درصدی مصرف قلیان خطری جدی جهت نسل جوان و آینده ساز کشور به شمار می‌رود و البته همین عنوان به منبعی جهت کسب درآمد صاحبان سودجوی اماکن تفریحی و عمومی، سفره خانه‌ها، رستوران ها، چایخانه ها و غیره در آمده است.

بعد از انتشار فیلم و تصاویری از قلیان کشی فوتبالیست‌های مطرح تیم پایتخت، عنوان ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی بار دیگر به وسیله دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران مورد تاکید قرار گرفت.

ضرر 6 برابری قلیان نسبت به سیگار جهت انسان

قابل توجه است که میزان مونوکسید کربن وارد شده است به بدن انسان در اثر استعمال قلیان 6 برابر سیگار و میزان عامل سرطانی قلیان 46 برابر زیاد از سیگار کشیدن است.

اوایل مهرماه امسال، علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزارت بهداشت از زیاد کردن گرایش به مصرف قلیان و کم کردن سن مصرف به خاص در میان دختران و زنان خبر داد و گفت: با مصرف افزایشی قلیان در سطح جامعه و در میان زنان و دختران شاهد زیاد کردن بیماری‌های مزمن تنفسی و چربی سوزی نوزدان متولد شده است از مادران قلیانی هستیم.

وی افزود: با روند افزایشی بسیار بدی در زمینه گرایش به استفاده از قلیان و دخانیات مواجه هستیم و روند رو به رشد بیماری های تنفسی و چربی سوزی نوزادان متولد شده است از مادران مصرف کننده دخانیات را شاهدیم.

چندی پیش شرکت بهداشت جهانی(WHO) در متنی ۷ صفحه‌ای ضمن بر شمردن مضرات و خطرات استفاده از قلیان اعلام کرده است: قلیان جایگزین سالمی جهت سیگار نیست. WHO در گزارش خود، کشورها را به تحریم مصرف دخانیات در مکان‌های عمومی ترغیب و تاکید کرده است که علی رغم باورهای باستانی و اعتقاد عمومی، دودی که از قلیان خارج می‌شود، حاوی سموم متعددی از جمله عوامل آشنا شده است ایجاد سرطان، بیماری قلبی و امراضی دیگر است.

پژوهشی که با همکاریWHO در جنوب غربی کشور ما صورت گرفته نیز نشان می دهد که احتمال کم وزنی نوزاد در زنان بارداری که خود یا همسرانشان قلیان می‌کشند، زیاد است.

گفتنی هست؛ جوانان با حضور در قهوه منزل ها و وقت گذرانی با استعمال قلیان به نوعی خود را علاف می‌کنند، آیا که این عنوان علاوه بر اینکه جهت سلامت آن‌ها مضر هست، مانع از انجام کارهای دیگری می شود که می‌توانستند در این مدت وقت طولانی که در قهوه منزل سپری می‌کنند، انجام دهند.

مکان های عرضه قلیان و خطر بروز آسیب های اجتماعی

محیط قهوه منزل ها آسیب زا است و بررسی ها نشان می‌دهد، اکثر قهوه خانه‌ها مراکزی جهت استعمال و عرضه مواد مخدر محسوب می‌شوند. حضور جوانان در این مکان‌ها با نشانه استعمال قلیان انجام می‌شود، ولی بعدها و طی روندی مشخص با عرضه کنندگان مواد مخدر آشنایی پیدا می‌کنند و جهت تفریح زیاد به سراغ این مواد می‌روند و اینجاست که دیگر در باتلاقی می‌افتند که امکان خارج شدن از آن وجود ندارد و یا به مشکل وجود دارد؛ باتلاق اعتیاد.

بنابر گفته ها مورد نیاز است مسئولان مربوطه همچون سالیان گذشته فقط به حرف اکتفا نکنند و با عرضه کنندگان قلیان که آینده سازان کشور عزیزمان ایران را به نابودی می‌کشانند، برخورد کنند و مانع از سودجویی آن‌ها شوند. حال اگر همانند سالیان گذشته باز هم فقط به یک سری حرف اکتفا کنند، شاهد گرایش روز افزون جوانان و نوجوانان به استعمال قلیان و آسیب های ناشی از آن خواهیم بود.

حال یک طرف قضیه به شکل‌گیری افکار، نظریه‌ها، مباحث و برنامه ریزی‌های نرم افزاری مورد نیاز جهت برخورد با پرسشها اجتماعی باز می‌گردد تا از طریق تفکر، خلاقیت و همکاری واقعی مردم، جهت اصلاح یا دگرگونی در اوضاع موجود کارها اجتماعی انجام شود. جهت نمونه اگر به وسیله نهادهای اجتماعی مثل مدرسه و دانشگاه و نهاد خانواده شرایط مستعدی جهت جامعه پذیری و هنجارمند شدن افراد فراهم نشود؛ کم کردن سن مصرف قلیان طبیعی به نظر می رسد. البته باید گفت که از جمله عوامل مهم گرایش به مصرف قلیان و دخانیات، علاوه بر بیکاری، می‌توان به نبود خوش حالی و تفریح در جامعه، ناامیدی، عدم کنترل و نظارت خانوادگی، سرخوردگی و خانواده های بدسرپرست اشاره کرد.

رشد مصرف قلیان و رفتن به سفره خانه‌های به اصطلاح سنتی از نظر بسیاری از مردم دلایل محکمی چون نبود مکان تفریحی، برنامه ریزی مناسب جهت اوقات فراغت دارد، ولی دست خانواده ها جهت جایگزینی تفریحات سالم خالی است و حال باید نهادهای مربوطه توجه جدی به فراهم سازی اماکن تفریحی و نیز ایجاد برنامه های مناسب جهت غنی سازی اوقات فراغت مردم داشته باشند و بیان اینکه قلیان جهت جوانان و نوجوانان مضر هست، نمی‌تواند به تنهایی عامل بازدارنده باشد، بلکه باید در این راستا عوامل روی آوردن جوانان به مصرف قلیان را از بین برد.

گزارش از شاهین شکوهی

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: آسیب های اجتماعی | استعمال قلیان | کشیدن قلیان | مصرف قلیان | فوتبالیست | دخانیات | نوجوانان | فوتبال | دختران | جوانان | دخانیات

اتلاف وقت پای نی قلیان ، قل قل قلیان از ساق فوتبالیست‌ها به گوش می‌رسد

اتلاف وقت پای نی قلیان ، قل قل قلیان از ساق فوتبالیست‌ها به گوش می‌رسد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *