خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

شهرداری‌ها باید جهت راه اندازی دوربین‌های شهری اقدام نمایند ، ضرورت اتخاذ

همایش یک روزه دادسراهای عمومی استان پایتخت کشور عزیزمان ایران با عنوان «تامین امنیت عمومی و مقابله با جرم سرقت»، با حضور دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران برگزار شد.

شهرداری‌ها باید جهت راه اندازی دوربین‌های شهری اقدام نمایند ، ضرورت اتخاذ

به گزارش گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان، همایش یک روزه دادسراهای عمومی استان پایتخت کشور عزیزمان ایران با عنوان «تامین امنیت عمومی و مقابله با جرم سرقت»، روز چهارشنبه نوزدهم مهر ماه امسال با حضور معاون اول دادستان کل کشور، سرپرستان نواحی دادسرای تهران، دادستان‌های شهرهای استان تهران، فرمانده پلیس آگاهی ناجا، فرمانده پلیس پایتخت کشور عزیزمان ایران بزرگ، فرماندهان پلیس آگاهی شرق و غرب استان تهران، فرمانده و پلیس آگاهی پایتخت کشور عزیزمان ایران بزرگ، قضات ناحیه 34 دادسرای پایتخت کشور عزیزمان ایران (ویژه سرقت) و قضات شعب تحقیق و اجرای احکام خاص دزدی سایر نواحی تهران، به ریاست عباس جعفری دولت‌آبادی برگزار گردید.

نخستین سخنران همایش، دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران بود که ضمن گرامی­داشت هفته ناجا، از خدمات پلیس در جهت تامین امنیت عمومی قدردانی نمود و در خصوص عنوان همایش، اظهار داشت: ظرف دو سال گذشته، پلیس و دستگاه قضایی فعالیت‌های زیادی را در جهت مهار جرم دزدی داشته‌اند و این همکاری و فعالیت‌ها با توجه به شیب تندی که آمار جرم دزدی طی چند سال اخیر داشته، مهم بوده و امیدوارم برگزاری چنین همایش‌هایی به شدت یافتن کنترل‌ها در پیشگیری از وقوع جرم دزدی منتهی شود و تامین امنیت جامعه و زیاد کردن احساس امنیت را در پی داشته باشد.

جعفری دولت‌آبادی با اذعان بر این که ارتکاب تمامی جرایم بر میزان امنیت مردم اثرگذار هست، تاثیرگذاری بعضی جرایم بر احساس امنیت را زیاد دانست و در توضیح این جرایم اظهار داشت: جرایم مهم که مرتبط با جان، مال، حیثیت افراد و حقوق عامه می‌باشد، آثار سوء بیشتری بر امنیت جامعه خواهد گذاشت. نخستین جرم، قتل عمد است که زیاد کردن آمار آن، امنیت را خدشه دار خواهد کرد.

شهرداری‌ها باید جهت راه اندازی دوربین‌های شهری اقدام نمایند ، ضرورت اتخاذ

وی دزدی را جرم علیه اموال دانست که از دیرباز در تمامی جوامع رخ می داده و ارتکاب دزدی در یک جامعه تا حدی عادی و قابل پذیرش هست، ولی اوج رفتن آمار دزدی از این میزان، از آن جهت که ظرفیت جرم پذیری جامعه اشباع شده، خدشه دار کننده امنیت و کم کردن دهنده احساس امنیت خواهد بود. این که در روز روشن اموال مردم را ببرند و سارق دستگیر و مجازات نشود، وحشت را بر مردمی که از آن منطقه عبور می کنند مستولی می‌سازد.

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران بعضی انواع سرقت‌ها مشمول بر دزدی مسلحانه، دزدی توأم با اذیت و آزار و دزدی باندی را مستوجب توجه زیاد دانست و اظهار داشت: قانون گذار با آگاهی از این که این نوع سرقت‌ها امنیت جامعه را زیاد خدشه دار می کند، جهت آن‌ها مجازات بیشتری در نظر گرفته و در پیگیری به این پرونده‌ها سخت گیری بیشتری نموده است.

احترام آبروی افراد کمتر از حرمت مال آن‌ها نیست

جعفری دولت‌آبادی نوع سوم جرایم اثرگذار بر امنیت عمومی را جرایم علیه حیثیت و آبروی افراد خواند و اظهار داشت: امروزه دشمن در این بخش متمرکز شده است و منشتر شدن مطالب خلاف واقع و شایعات، تلاش در تضعیف اعتماد مردم به مسوولان را دارد؛ و هم چنین این دسته از جرایم که حیثیت افراد را آماج قرار می دهد، موجب سلب اعتماد میان اعضای جامعه شده است و آبروی افراد که احترام آن کمتر از حرمت مال نیست را خدشه دار می‌سازد.

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران نوع چهارم جرایم که تاثیر سوء بیشتری بر امنیت جامعه دارد را جرایم مرتبط با حقوق عامه مانند جرایم علیه محیط زیست، جنگل‌ها و انفال اعلام نمود و در بیان اهمیت این دسته از جرایم اظهار داشت: اهمیت جرایم علیه حقوق عامه از این جهت است که مردم را از نعمت‌هایی که خداوند جهت آن‌ها آفریده و میراث یکسان بشریت هست، محروم می نماید.

همایش یک روزه دادسراهای عمومی استان پایتخت کشور عزیزمان ایران با عنوان «تامین امنیت عمومی و مقابله با جرم سرقت»، با حضور دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران برگزار شد.

وی در این زمینه از کارها فرمانده پلیس پایتخت کشور عزیزمان ایران و شرکت اطلاعات پایتخت کشور عزیزمان ایران که ظرف چند روز اخیر تعدادی از متهمانی که به بانک‌ها و اموال عمومی تعرض کرده بودند شناسایی و 15 نفر از متهمان به وسیله دادسرا بازداشت شده‌اند، تقدیر کرد.

برگزاری همایش حقوق عمومی و احیای حقوق عامه

جعفری دولت‌آبادی با یادآوری نخستین همایش دادسراهای استان پایتخت کشور عزیزمان ایران طی امسال که در مرداد ماه با عنوان قتل عمد برگزار گردید، برگزاری همایش دزدی در روز چهارشنبه (19/7/96) را پیرو برنامه دادستانی در بررسی جرایم علیه جان، مال، حیثیت و حقوق عمومی دانست و در خصوص عنوان همایش‌های تخصصی اظهار داشت: همایش آتی دادستانی پایتخت کشور عزیزمان ایران با عنوان «حقوق عمومی و احیای حقوق عامه» برگزار خواهد شد و بعد از آن جرایم اجتماعی در برنامه دادستانی قرار دارد.

ضرورت اتخاذ کارها پیشگیرانه از سوی شرکت‌های خودروسازی و دستگاه‌های اجرایی

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران کم کردن شمار جرم دزدی را منوط به چند ضرورت دانست که نخستین آن اتخاذ کارها پیشگیرانه از سوی دستگاه‌های اجرایی است.

جعفری دولت‌آبادی با ذکر مثالی در باب ضرورت کارها پیشگیرانه اظهار داشت: این که سارقی ظرف سی ثانیه درب خودروی پراید را باز کرده و آن را به دزدی می برد، نشان از پایین بودن ایمنی خودروها و ضرورت کارها پیشگیرانه از سوی شرکت‌های خودروسازی دارد. هم چنین شهرداری‌ها باید جهت راه اندازی دوربین‌های شهری هزینه نمایند و متاسفانه در پرونده‌های قضایی که یکی از مستندات جرم، فیلم ضبط شده است به وسیله دوربین‌های شهری هست، غالباً یا دوربینی در محل ارتکاب جرم موجود نبوده و یا دوربین راه اندازی شده است خراب بوده و یا فیلم ضبط شده است از کیفیت مناسب برخوردار نمی باشد.

وی راه اندازی دوربین‌های با کیفیت اوج در دیگر اماکن از جمله بانک‌ها، طلافروشی‌ها و صرافی‌ها را نیز کارها پیشگیرانه ای دانست که اگر چه هزینه بر هست، ولی آثار مثبت آن ایجاب می نماید بانک‌ها، موسسات مالی و اماکن مشابه به راه اندازی دوربین‌ها اقدام نمایند.

ضرورت سیاست گذاری‌ در مقابله با جرم سرقت

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران توصیه دومی که در مقابله با جرم دزدی باید مورد توجه دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد را «سیاست گذاری‌ها» خواند و با اعلام این که وزارت کشور در سیاست‌های اعلامی به پلیس و استانداری ها باید به آن توجه نماید، افزود: این وزارت­خانه دستورالعمل‌های زیادی را صادر و ابلاغ نموده که استخراج نکات مربوط به جرم دزدی و تجمیع آن‌ها، می تواند بافایده واقع شود.

شهرداری‌ها باید جهت راه اندازی دوربین‌های شهری اقدام نمایند ، ضرورت اتخاذ

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران از تعیین یکی از معاونین خود به عنوان مسوول استخراج و تدوین دستورالعملی مکتوب در خصوص مقابله با دزدی خبر داد.

بار مهم مقابله با جرم دزدی بر دادسراها و پلیس متمرکز است

جعفری دولت‌آبادی بار مهم مقابله با جرم دزدی را بر دادسراها و پلیس متمرکز دانست و در خصوص کارها دادستانی در این راستا، به تفکیک دادسرای دزدی از دادسرای جنایی اشاره نمود و اظهار داشت: پیگیری به جرایم دزدی و قتل عمد در یک ناحیه اثرگذاری مورد نیاز را ندارد؛ لذا با تفکیک ناحیه 27 دادسرای پایتخت کشور عزیزمان ایران به دو دادسرا با مدیریت جداگانه جهت پیگیری به جرایم قتل عمد و سرقت، ساختار خوبی آینده نگری شده است است که نتیجه های مثبتی در بر داشته است.

اقدامات دادسرای پایتخت کشور عزیزمان ایران جهت مقابله با سرقت

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران اقدام دیگر دادستانی پایتخت کشور عزیزمان ایران در مقابله با جرم دزدی را، تخصیص داده شده است حداقل یک شعبه تحقیق در نواحی عمومی دادسرای پایتخت کشور عزیزمان ایران جهت پیگیری به جرم دزدی اعلام نمود و در خصوص سومین اقدام، اظهار داشت: در بعضی نواحی دادسرا که میزان دزدی بالاست، یک شعبه از اجرای احکام جهت اجرای محکومیت‌های دزدی تخصیص داده شده است یافته هست. سیاست دادستانی بر حمایت از این شعب و دادسرای خاص است و معتقدیم توجه به عنوان پیشگیری‌های وضعی از سوی دستگاه‌های اجرایی، ضمن کم کردن آمار سرقت، در شناسایی سارق و دستگیری وی بسیار موثر است.

جعفری دولت‌آبادی ضمن تاکید بر اجتناب ناپدیر بودن همکاری دادسرا و پلیس جهت مقابله با سارقان، بر نقش دادگاه‌ها در صدور احکام بازدارنده نسبت به سارقان تاکید نمود و اظهار داشت: همکاری دادستانی و پلیس بخش لاینفک و اجتناب ناپذیر جهت مقابله با دزدی است و امیدواریم همدلی‌ها روز به روز زیاد کردن یابد.

همایش یک روزه دادسراهای عمومی استان پایتخت کشور عزیزمان ایران با عنوان «تامین امنیت عمومی و مقابله با جرم سرقت»، با حضور دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران برگزار شد.

پلیس در پرونده‌های دزدی بر عنوان رد مال تمرکز کند

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران بر اهمیت توجه به رد مال در سرقت‌ها تاکید نمود و از پلیس خواست در پرونده‌های دزدی بر این عنوان تمرکز کند و در توضیح افزود: امروزه مسئله رد مال در هر مرحله از پیگیری به پرونده قضایی مشمول بر مرحله تحقیق در دادسرا، محاکمه در دادگاه و هم چنین در مرحله اجرای حکم تظاهر می کند و چنان چه پلیس که وظیفه کشف جرم را دارد و از ابتدای شکل گرفتن پرونده نقش ایفا می کند، به کشف اموال و تعیین مشخصات و میزان و نوع مال مسروقه توجه داشته باشد، پرسشها دادسرا و دادگاه در تعیین اموال مسروقه کم کردن خواهد یافت.

جعفری دولت‌آبادی تمرکز پلیس بر عنوان مالخری را مهم دانست و با اعلام این که یکی از علل موفقیت سارقان، قدرت و نقش مالخرها می‌باشد، اظهار داشت: سارق اگر بداند مالخری وجود ندارد، دزدی نخواهد کرد و هم چنان که پول­شویی نقش مهمی در زیاد کردن فساد اقتصادی دارد، خریدار اموال مسروقه به عنوان جزئی از نشانه جرم سرقت؛ انگیزه سارقان جهت ارتکاب جرم را زیاد کردن می دهد. لذا پلیس با صنوفی که در بخش مالخری فعال هستند؛ مقابله نماید و این واحدها را جمع آوری کند.

موضوع زندان نیز مورد تاکید دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران قرار گرفت. وی همکاری پلیس و دادسرا در رصد سرقان حرفه ای و باندی را از موجبات کم کردن شمار دزدی دانست و خطاب به قضات ناظر زندان اظهار داشت: در صورت آزادی سارقان بزرگ و اعضای شبکه‌های دزدی از زندان، مراتب را به پلیس اطلاع دهند تا آنان را بعد از آزادی یا در حین استفاده از مرخصی‌های مهم کنترل نمایند.

ارسال هزاران برگ جلب مربوط به محکومان دزدی جهت پلیس

جعفری دولت‌آبادی ضمن یادآوری چند مصوبه از جلسات یکسان برگزار شده است میان دادستانی پایتخت کشور عزیزمان ایران و پلیس طی سال گذشته، بر اجرایی نمودن این مصوبات تاکید نمود و از جمله با اشاره با ضرورت جلب محکومان دزدی اظهار داشت: چند سال است که روی این
نکته متمرکز شده است ایم و با ارسال هزاران برگ جلب مربوط به محکومان دزدی جهت پلیس، کارهای خوبی صورت گرفت، ولی مسئله دستگیری محکومان به جرم دزدی هم چنان باقی هست. معتقدیم همان قدر که روی کشف دزدی و دستگیری متهمان این حوزه تمرکز می شود، باید جلب محکومان به دزدی نیز مورد توجه قرار گیرد و این برنامه در سطح کشور به اجرا در آید.

شهرداری‌ها باید جهت راه اندازی دوربین‌های شهری اقدام نمایند ، ضرورت اتخاذ

موفقیت طرح‌های مبارزه با دزدی از سوی پلیس منوط به هماهنگی قبلی دوری از تبلیغاتی نمودن آن است

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران به طرح‌های مبارزه پلیس اطراف جرم دزدی اشاره کرد و با اعتقاد به ضرورت برنامه ریزی و تخصیص داده شده است نیروی مناسب جهت مقابله با سارقان، موفقیت اجرای طرح‌های عملیاتی از سوی پلیس را منوط به هماهنگی با مقام قضایی و دوری از تبلیغاتی نمودن عنوان دانست و اظهار داشت: در اجرای طرح‌ها باید با دادستان محل یا سرپرست دادسرای ناحیه هماهنگ شود و چنانچه این کارها صرفاً تبلیغاتی نباشد و دستگیری‌ها هدفمند صورت گیرد، اجرای طرح اثربخش خواهد شد و موجی از امنیت را در جامعه ایجاد خواهد کرد.

جعفری دولت‌آبادی از دیگر مصوبات جلسات قبلی دادستانی با پلیس را به پیگیری پرونده‌های مهم دزدی دانست و اظهار داشت: استراتژی پیگیری از صفر تا صد پرونده‌های مهم دزدی باید مد نظر باشد. این که بعضی پرونده‌ها در نیروی انتظامی، بعضی در دادسرا و بعضی در دادگاه معطل بماند پسندیده نیست. اثرگذاری پیگیری پرونده های مهم، بیش از تشکیل ده‌ها پرونده ساده، تاثیر گذار است.

وی سپس به چند پرونده مهم دزدی مطروحه در دادسرای پایتخت کشور عزیزمان ایران اشاره نمود که از جمله پرونده مربوط به دستگیری یک باند دزدی بود که همه متهمان مرتکب سرقت‌های متعدد از دویست تا چهارصد فقره گردیده بودند.

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران افزود: از این جهت که کسی جرات داشته در این سطح مرتکب جرم شود، قابل توجه است و ضرورت دارد چنین پرونده‌هایی تا صدور حکم و اجرای کامل آن پیگیری شود.

صدور حکم اعدام جهت سه متهم یک باند دزدی مسلحانه

جعفری دولت‌آبادی هم چنین به پرونده ای مربوط به 298 فقره دزدی از منازل مسکونی مردم اشاره نمود و با اعلام میزان اموال مسروقه عنوان این پرونده که 21 میلیارد تومان می‌باشد، از صدور حکم اعدام جهت سه متهم یک باند دزدی مسلحانه از مغازه‌ها خبر داد و اظهار داشت: متهمان این پرونده با استفاده از سلاح گرم، قمه، شمشیر و دیگر سلاح‌های تیز، با حمله به فروشگاه‌ها و بعضاً مجروح نمودن صاحب فروشگاه یا مراجعین به آن، اموالی را به دزدی برده‌اند.

تمرکز پلیس و دادستانی باید بر سرقت‌های حدی، مقرون به آزار، مسلحانه، باندی و سرقت‌های متعدد باشد

دادستان پایتخت کشور عزیزمان ایران با توضیح چندین پرونده قضایی دیگر از جمله ارتکاب 32 فقره کیف قاپی و سه فقره دزدی مقرون به آزار به وسیله یک نفر، اظهار داشت: تمرکز پلیس و دادستانی باید بر سرقت‌های حدی، مقرون به آزار، مسلحانه، باندی و سرقت‌های متعدد باشد و در کشف این جرایم و پیگیری به آن‌ها، استراتژی مشخص و روشنی داشته باشد که مشمول بر پیگیری و به نتیجه رساندن پرونده و اجرای احکام صادره است.

جعفری دولت‌آبادی ابراز امیدواری نمود برگزاری چنین همایش‌هایی موجبات همکاری زیاد میان مراجع مرتبط با جرم سرقت، شدت یافتن مبارزه و ناامن کردن شهر جهت سارقین را فراهم نماید. وی افزود: مردم باید احساس کنند که پلیس و دستگاه قضایی خدمتگزار آن‌ها بوده و فعالیت آن‌ها در جهت تامین امنیت جهت جامعه است.

کاهش ده درصدی قیمت جرم

دومین سخنران این همایش سردار مقیمی فرمانده پلیس آگاهی ناجا بود. وی با اعلام این که در مبارزه با جرایم، پلیس در خط مقدم واقع شده است است و باید به دستورهای قضایی توجه کند، ابراز امیدواری نمود این جلسات همدلی زیاد را در بر داشته باشد.

سردار مقیمی با خاطر نشان نمودن مطالبه مقام معظم رهبری مبنی بر کم کردن ده درصدی قیمت جرم، از جمله وظایف پلیس را حرکت در جهت این راستا دانست و بعد از آن به تبیین پیشینه شرکت پلیس آگاهی در کشور عزیزمان ایران پرداخت. در این همایش سردار رحیمی فرمانده پلیس پایتخت کشور عزیزمان ایران و سردار ناظری فرمانده انتظامی شرق استان پایتخت کشور عزیزمان ایران نیز گزارشی از اوضاع دزدی در پایتخت کشور عزیزمان ایران و شرق استان ارائه کردند.

در این همایش، حجت الاسلام و المسلمین دکتر مصدق معاون اول دادستان کل کشور با برگزاری کلاس آموزشی جهت قضات حاضر در جلسه، نکاتی در باب دزدی حدی و سرقت‌هایی که مصداق محاربه می‌باشد مطرح نمود.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: مقابله با سرقت | پلیس پایتخت | اجرای طرح | همایش | ایران | امنیت | پرونده | مقابله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *