سلامت مردم قربانی لابی قدرتمند خودروسازان
همواره کم هزینه ترین تصمیمات جهت دولتمردان تصمیماتی است که منجر به از بین بردن اولویت های زیست محیطی می شود، تصمیماتی که شاید کم هزینه به نظر
به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛پانزدهم مهرماه پلیس راهور از توقف شماره گذاری 8 خودروی داخلی به علت مصرف بالای سوخت خبر داد. خبری که نشان دهنده اهتمام دولت به بحث آلودگی هوا و محیط زیست در آستانه نزدیک شدن به فصل زمستان بود.
سه روز به طول نینجامید که محمد شریعتمداری در مصاحبه ای گفت:شماره گذاری خودروها به روال گذشته باز می گردد،خبری که دوستداران محیط زیست را بار دیگر به شک فرو برد.
توقف شماره گذاری 8 خودروی داخلی مصوبه هیئت دولت بود که طبق آن پلیس از تاریخ 20 شهریور96 موظف شد، شماره گذاری همه خودروهای سواری داخلی که میزان مصرف سوخت آنها 8.5 لیتر و یا بالاتر از 8.5 در 100 کیلومتر است را موکول به اسقاط یک خودروی فرسوده کند.
سلامت مردم قربانی لابی قدرتمند خودروسازان
خودروسازان از اسقاط کردن خودروهای فرسوده امتناع کردند و وزیر صنعت به سرعت از اصلاح مصوبه قبلی هیئت دولت خبر داد و گفت: بخشنامه تازه وزارت صنعت معدن و تجارت راجع به مجوز شماره گذاری خودروهای داخلی با مصرف سوخت اوج امروز یا فردا صادر خواهد شد. بنابراین اصلاح این مصوبه به معنی عقب نشینی هیئت دولت در برابر خودروسازان است.در عین حال تصمیم هیئت دولت تا حد زیادی قابل فهم است آیا که مصوبه هیئت دولت رسانه ای شده است و به خودروسازان اعلام شده است بود. با این وجود خودروسازان هیچ اعتنایی به این مصوبه نکردند. خودروهایشان را پیش فروش کرده و خورویی هم اسقاط نکردند.
پلیس راهور هم خودروهایی که مردم پیش خرید کرده بودند را شماره گذاری نکرد و این شرایط یعنی، خودروسازان پولشان را گرفته بودند. مردم پول داده بودند و ماشینشان را می درخواست کردند و مسئله هم رسانه ای شده است بود. بنابراین هیئت دولت هم از تصمیم محیط زیستی اش عقب نشست.
چرخه ای که معمولاً در همه تصمیمات مربوط به محیط زیست که یک طرف آن مردم، طرف دیگر دولت و طرف سوم لابی های اقتصادی قدرتمند واقع شده است است شاهد آن هستیم.
آلودگی هوا در پایتخت کشور عزیزمان ایران به طور میانگین موجب کم کردن ۵ سال از عمر تهرانیها شدهاست
سالیانه ۳ میلیون نفر در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند. آمارها نشان میدهد که در روزهای شدت یافتن آلودگی هوای تهران، شمار بیماران تنفسی «تا ۶۰ درصد» زیاد کردن مییابد.
همواره کم هزینه ترین تصمیمات جهت دولتمردان تصمیماتی است که منجر به از بین بردن اولویت های زیست محیطی می شود، تصمیماتی که شاید کم هزینه به نظر
بیشترین عامل مرتبط با شدت یافتن بیماریهای سیستم قلبی، عروقی و ریوی، زیاد کردن آلایندههای دی اکسید گوگرد، ذرات معلق و منواکسید کربن هست، به طوریکه «آلودگی هوا در پایتخت کشور عزیزمان ایران به طور میانگین موجب کم کردن ۵ سال از عمر تهرانیها شدهاست». ولی کسی جهت آلودگی هوا و محیط زیست، تجمع اعتراضی برگزار نمی کند.
در بعضی کشورها تعداد افرادی که در اثر آلودگی هوا و محیط زیست جان خود را از دست میدهند زیاد از قربانیان سوانح رانندگی هست. این فوت و میر بطور خاص مربوط به آسم، برونشیت، تنگی نفس و حملات قلبی و آلرژیهای متفاوت تنفسی است.
آسان ترین راهکار اصلاح آلودگی هوا، کم کردن تعداد خودروها در سطح شهر است
ساده ترین و کم هزینه ترین راهی که جهت کم کردن این معضل زیست محیطی وجود دارد، کم کردن تعداد خودروها در سطح شهر است که با این تصمیم نه تنها خودرویی از سطح شهر کم نمی شود بلکه با زیاد کردن خودروهای آلاینده به ترافیک سطح شهر اضافه می شود.
با این وجود همواره کم هزینه ترین تصمیمات جهت دولتمردان تصمیماتی است که منجر به از بین بردن اولویت های زیست محیطی می شود. تصمیماتی که شاید در کوتاه مدت از نظر سیاسی کم هزینه به نظر برسد ولی در نهایت جهت مرتفع کردن آن باید هزینه سنگینی پرداخت.
انتهای پیام/
واژه های کلیدی: خودروهای داخلی | آلودگی هوا | خودروسازان | آلودگی | شماره | آلودگی | اخبار محیط زیست | عیسی کلانتری