خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

احداث مرکز تکثیر و پرورش گونه های چهار پا در کرمان ، رشد 25 درصدی جمعیت ک

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید شرکت حفاظت محیط زیست گفت: نخستین مرکز تکثیر و پرورش که منجر به شکار گونه های چهارپا در کشور می

احداث مرکز تکثیر و پرورش گونه های چهار پا در کرمان ، رشد 25 درصدی جمعیت ک

به گزارش گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ علی تیموری مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید شرکت حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در اختیار قرار دادن قرق های اختصاصی به عنوان یکی از شاخص ترین الگوهای بهره گیری از ظرفیت های غیر دولتی در حوزه محیط زیست طبیعی و بطور مشخص، حفاظت از حیات وحش مطرح است،اظهار داشت : اجرای قرق های اختصاصی در کشور عزیزمان ایران بعد از طی روند بررسی های تخصصی، کارشناسی، حقوقی و اداری، اخذ تاییدیه های قانونی از مراجع ذیربط و همچنین تصویب نهایی در شورای عالی حفاظت محیط زیست، به صورت رسمی از سال 1395 شروع شد.

تیموری افزود: جهت نخستین بار در سال 1395 مجوز رسمی فعالیت پنج ساله سه قرق اختصاصی در استان های یزد و کرمان به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید شرکت حفاظت محیط زیست ادامه داد: بعد از آن در سال 1396 نیز جهت صدور مجوز فعالیت دو قرق اختصاصی دیگر در استان های یزد و سمنان پیگیری هایی صورت گرفت که در پی آن مجوز قرق یزد صادر شد و مجوز قرق سمنان نیز در حال طی مراحل نهایی واگذاری است.

احداث مرکز تکثیر و پرورش گونه های چهار پا در کرمان ، رشد 25 درصدی جمعیت ک

وی در خصوص کارها صورت گرفته جهت شکل گیری قرق های اختصاصی در کشور اظهار کرد: برگزاری نشست های تخصصی با همکاری متخصصان، اساتید دانشگاه، کارشناسان شرکت و سایر دستگاه های اداری، متقاضیان ایجاد قرق اختصاصی و علاقمندان به حفاظت از حیات وحش، برگزاری جلسات فنی و اداری متعدد با دستگاه های مسئول به خاص شرکت جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و شورای عالی جنگل، برگزاری کارگاه های آموزشی با استفاده از اساتید داخلی و خارجی، اجرای برنامه های آموزشی جهت مدیران قرق های اختصاصی و قرق بان ها، سرشماری منظم و ضابطه مند حیات وحش در محدوده قرق های اختصاصی تصویب شده است بعضی از اقدام های صورت گرفته در این زمینه است.

تیموری ادامه داد: تنظیم و ابلاغ دستورالعمل نحوه واگذاری قرق های اختصاصی، راه اندازی کمیته فنی قرق های اختصاصی با همکاری نمایندگان حوزه های تخصصی ذیربط بر اساس ضوابط مندرج در دستورالعمل ابلاغی، برگزاری جلسات و ابلاغ تصمیم های اتخاذ شده است به استان ها، تعیین سهمیه های شکار در قرق های اختصاصی در سال 95 بعد از بررسی های همه جانبه کارشناسی در کمیته مذکور و ابلاغ آن به استان های یزد و کرمان و اجرای موفق و بدون حاشیه برنامه شکار در سه قرق اختصاصی طی همان سال نیز به همین جهت صورت پذیرفت.

وی ابلاغ لزوم تشکیل کمیته نظارت بر قرق های اختصاصی در استان های دارای قرق اختصاصی به اداره کل استان، تهیه شرح خدمات نحوه تهیه طرح های توجیهی و حفاظتی درخواست قرق اختصاصی، تعیین و ابلاغ روش تبدیل مناطق شکار ممنوع که شرایط و توانایی ارتقای سطح به مناطق چهارگانه را دارا نیستند به قرق های اختصاصی با نشانه استفاده از ظرفیت های غیردولتی در توسعه امر حفاظت از حیات وحش و سوق دادن امکانات حفاظتی در استان ها از اینگونه مناطق به مناطق چهارگانه تحت مدیریت بعضی دیگر از بااهمیت ترین کارها صورت گرفته در این حوزه است.

رشد چشمگیر جمعیت حیات وحش در محدوده قرق های اختصاصی

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید شرکت حفاظت محیط زیست اشاره ای به بااهمیت ترین شاخصه های قرق های اختصاصی دارای پروانه فعالیت در سال های 95 و 96 داشت و افزود: فعالیت به میل خود حفاظتی در محدوده این قرق ها از چند سال پیش به وسیله متقاضیان شروع شده است بود و با استفاده از الگوهایی همچون همیاری محیط زیست، شناسایی متخلفان و اطلاع رسانی تخلفات به ماموران اجرایی شرکت صورت می گرفت.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید شرکت حفاظت محیط زیست گفت: نخستین مرکز تکثیر و پرورش که منجر به شکار گونه های چهارپا در کشور می

وی ادامه داد: بازسازی و مرمت منابع آبی و آبشخورها، ساخت و کارگذاری منبع آب و آبرسانی به آن ها با نظارت اداره کل محیط زیست استان، همکاری و همکاری در اقداماتی از جمله خریداری و راه اندازی دوربین های تله ای، بکارگیری نیروهای اجرایی و برگزاری گشت های مستمر در مناطق، همکاری و همکاری در سرشماری های حیات وحش محدوده های مورد نظر از دیگر شاخصه های مناطق معرفی شده است به عنوان قرق اختصاصی است که به علت همین اقدام ها و به گواهی گزارش های ادارات کل استان های یزد و کرمان، رشد چشمگیر جمعیت حیات وحش در این مناطق نسبت به سنوات قبل را به دنبال داشت.

مردم بومی متقاضیان مهم مدیریت قرق های اختصاصی

تیموری در خصوص متقاضیان مدیریت قرق های اختصاصی، گفت: این متقاضیان و سرمایه گذاران اغلب از اهالی بومی منطقه و علاقمندان به محیط زیست و حیات وحش هستند.

وی خاطرنشان کرد: این امر از یکسو موجب همراهی و همکاری جوامع بومی و محلی منطقه در مسیر حفاظت از حیات وحش و شکل گیری قرق اختصاصی شد و از سوی دیگر باعث شد تا تعداد قابل ملاحظه ای از شکارچیان به امر حفاظت از حیات وحش و همکاری در اجرای برنامه های حفاظتی در این محدوه ها روی آورند و به صورت خودجوش و داوطلبانه، تجربیات و دانش بومی و سنتی خود را از شکار بی رویه به سمت حفاظت و حمایت از حیات وحش سوق دهند.

قرق منصورآباد رفسنجان نمونه ای از تلاش شکارچیان جهت احیای مجدد جمعیت گونه ها

عبارات مهم : مدیریت – برنامه
به گفته مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید شرکت حفاظت محیط زیست، شاخص ترین مصداق این امر را می توان در قرق منصورآباد رفسنجان مشاهده کرد که بیش از 150 شکارچی بومی منطقه با تشکیل گروهی به نامه گروه دوستداران محیط زیست رفسنجان و زیاد کردن اعضای این گروه به 400 نفر، شکار در محدوده مذکور را کنار گذاشته و با اجرای برنامه های حفاظتی زمینه رشد چشمگیر و احیای مجدد جمعیت قوچ و میش در منطقه منصورآباد را فراهم کردند.

وی افزود: نیروهای اجرایی یا قرق بان هایی که در این قرق ها به کار گرفته شدند همگی از جوانان و علاقمندان بومی منطقه هستند که این امر علاوه بر منافع اقتصادی جهت جوامع محروم منطقه، ضمانتی جهت موفقیت اجرای برنامه های حفاظتی در محدوده قرق های اختصاصی است.

تیموری اظهار کرد: سرشماری های صورت گرفته به خاص سرشماری های رسمی که با نظارت شرکت حفاظت محیط زیست در سال گذشته و سالجاری در قرق های اختصاصی انجام شد، حاکی از رشد قابل توجه جمعیت حیات وحش در این مناطق و در واقع موفقیت برنامه های حفاظتی اجرا شده است به وسیله قرق داران است.

احداث مرکز تکثیر و پرورش گونه های چهار پا در کرمان ، رشد 25 درصدی جمعیت ک

رشد 25 درصدی جمعیت کل، بز، قوچ و میش در قرق های اختصاصی مهریز و رفسنجان طی یک سال

تیموری ادامه داد: تحلیل نتیجه های سرشماری سال 96 در قرق های اختصاصی علی آباد چهل گزی مهریز و منصورآباد رفسنجان که طی روزهای اخیر و با حضور و نظارت مستقیم نمایندگان اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید برگزار شد و مقایسه آن با نتیجه های سرشماری سال 95 بیانگر رشد بیش از 25 درصدی جمعیت گونه های کل، بز، قوچ و میش در این قرق ها در شش ماهه نخست سال 96 نسبت به سال 95 است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید شرکت حفاظت محیط زیست با یادآوری این عنوان که کم کردن بارندگی و خشکسالی مشهود از بااهمیت ترین عوامل اثرگذار بر رشد جمعیت حیات وحش هست، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی زیاد کردن جمعیت گونه ها از اهمیتی دو چندان برخوردار است.

وی گفت: در کنار قرق های اختصاصی، یکی دیگر از راهبردها و استراتژی های حمایت از حیات وحش که در دستور کار اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید قرار گرفت، بهره برداری پایدار، توسعه مشاغل سبز و کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع بومی و محلی از طریق طرح های تکثیر و پرورش است.

تیموری ادامه داد: متقاضیان در قالب این طرح، گونه های قابل شکار و صید را در شرایط محصور و قابل کنترل تکثیرکرده تا علاقمندان با پرداخت هزینه، نسبت به شکار آن ها بر اساس میزان ظرفیت گونه و هماهنگی اداره کل محیط زیست استان ها اقدام کنند.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید شرکت حفاظت محیط زیست گفت: نخستین مرکز تکثیر و پرورش که منجر به شکار گونه های چهارپا در کشور می

کرمان میزبان نخستین مرکز بهره بردار پایدار از مرکز تکثیر و پرورش گونه های چهارپا در کشور

تیموری خاطرنشان کرد: نخستین مرکز تکثیر و پرورش که منجر به شکار گونه های چهارپا در کشور می شود و سرمایه آن به وسیله بخش شخصی تامین شده است هست، سال 1395 در منطقه سیرجان استان کرمان با صدور مجوز شکار فعالیت رسمی خود را شروع کرد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید شرکت حفاظت محیط زیست اشاره ای به نقش این گونه مراکز در زمینه سازی جهت اشتغال و توانمندسازی جوامع محروم منطقه در کنار ایجاد وقت های تازه جهت شکار داشت و افزود: به همین علت بخشی از فشار شکار از دوش مناطق و زیستگاه های طبیعی برداشته و امکان بیشتری جهت حمایت و حفاظت از حیات وحش در این زیستگاه ها فراهم می شود.

وی گفت: با توجه به توضیحات فوق، اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید راهکار توسعه قرق های اختصاصی و همچنین طرح های تکثیر و پرورش همراه با بهره برداری پایدار از این گونه ها را با قوت پیگیری می کند و از همه علاقمندان به حیات وحش و جاذبه های طبیعی دعوت می نماید تا در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

طبیت گردی و گردشگری پایدار از جمله جاذبه های قرق های اختصاصی

این مقام مسئول تاکید کرد: علاوه بر شکار، فعالیت هایی همچون طبیت گردی و گردشگری پایدار از دیگر جاذبه هایی است که می تواند مورد توجه مدیران قرق های اختصاصی قرار گیرد.

احداث مرکز تکثیر و پرورش گونه های چهار پا در کرمان ، رشد 25 درصدی جمعیت ک

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید شرکت حفاظت محیط زیست افزود: اگر چه کمتر از یکسال از شروع فعالیت رسمی قرق های اختصاصی و مراکز تکثیر و پرورش واجد شرایط در کشور می گذرد ولی ارزیابی بازخوردهای حاصله نشان می دهد که برگشت سرمایه در این حوزه بسیار مطلوب بوده و انگیزه اقتصادی مورد نیاز جهت همکاری علاقمندان در این عرصه وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: بااهمیت ترین بازخورد و دستاورد حاصل از فعالیت این مراکز، توسعه حفاظت از حیات وحش، زیاد کردن جمعیت گونه های جانوری و احیای جمعیت گونه های جانوری وحشی در زیستگاه های طبیعی بوده است.

به گفته تیموری، در حال حاضر بیش از 10 مجموعه در استان های متفاوت آمادگی دارند تا با مشخص شدن محدوده آن ها به وسیله شرکت حفاظت محیط زیست، همچنین انجام هماهنگی های مورد نیاز با شرکت جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و سپس اخذ مصوبه شورای عالی محیط زیست به عنوان قرق های اختصاصی فعالیت خود را شروع کنند.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: مدیریت | برنامه | سرشماری | کرمان | جمعیت | اداره | همکاری | فعالیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *