خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

تاملی برقصه پر غصه سگ کشی در پایتخت ، حالا وقت سگ کشی نیست

کشتار سگ های ولگرد از چالش هایی است که متاسفانه در طول سال های اخیر به روش های  متفاوت در بعضی از نقاط کشور رواج پیدا کرده است و دل هر انسانی را به درد می آورد.

تاملی برقصه پر غصه سگ کشی در پایتخت ، حالا وقت سگ کشی نیست

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ کشتار سگ های ولگرد از چالش هایی است که متاسفانه در طول سال های اخیر به روش های متفاوت در بعضی از نقاط کشور رواج پیدا کرده است.

تزریق اسید،روز دیگر شلیک گلوله و طعمه گذاری و مسموم کردن این حیوانات، واقعیتی تلخ و تامل برانگیز است که حکایت از بی برنامگی مدیریت شهری جهت ساماندهی سگ های بی پناه دارد.

فرهنگ غلطی که متاسفانه در ذهن برخی، رسوب و رسوخ کرده که انسان مجاز است جهت آنچه که مطابق میل او نیست از هیچ اقدامی دریغ نکند و حتی در بعضی مواقع به بالاترین نوع خشونت که همان جان گرفتن از یک جاندار هست، اقدام کند.

تاملی برقصه پر غصه سگ کشی در پایتخت ، حالا وقت سگ کشی نیست

قصه پر غصه کشتار سگ ها بعد از گذشت سالیان سال،همچنان در بعضی شهرها،محلات و روستاها و نواحی که به عنوان سکونت گاه انسان ها هست، تکرار می شود و علیرغم اتخاذ تدابیری جهت جلوگیری از این رویکرد غیر انسانی،همچنان در گوشه و کنار شهرها و محلات به وقوع می پیوندد.

زندگی انسان در کنار حیوانات،مستلزم رعایت مجموعه ای از کارها بهداشتی است که در فقدان و خلاء آن،ضریب بروز بیماری های گوناگون زیاد کردن می یابد.

انتقال بعضی امراض از حیوان به انسان،موضوع جدیدی نیست و از دیرباز سرایت بعضی از میکروب ها،ویروس ها و باکتری های بیماری زا باعث تحمیل هزینه های سنگین بهداشتی،درمانی به انسان شده است که در دهه های اخیر با پیشرفت علم پزشکی،ابعاد هر چه بیشتری از مخاطرات مذکور،آشکار شده است است.

کشتار سگ های ولگرد از چالش هایی است که متاسفانه در طول سال های اخیر به روش های  متفاوت در بعضی از نقاط کشور رواج پیدا کرده است و دل هر انسانی را به درد می آورد.

انتقال سگ ها به بیابان ها راهکار موثری جهت حل معضل نیست

شیما مظفری نژاد،کارشناس محیط زیست در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: رعایت نکردن نکات بهداشتی در هر عرصه و حوزه ای می تواند باعث بروز پرسشها بی شماری شود که در ارتباط با پراکندگی سگ ها در محدوده سکونت گاه های انسانی نیز این قاعده ساری و جاری است.

وی افزود:یکی از پرسشها فعلی جامعه، نداشتن اطلاعات کافی است که در صورت آگاهی بخشی و تعریف و طراحی برنامه ای مدون،اصولی و کارآمد می توان از بروز بسیاری از چالش ها جلوگیری کرد.

مظفری نژاد بیان کرد: تکثیر و زاد و ولد سگ ها موضوعی نیست که صرفا در مرزهای جغرافیایی کشور ما به وقوع بپیوندد، بلکه این عنوان در تمامی کشورهای دنیا وجود دارد ،با این تفاوت که در کشورهای پیشرفته با تعریف تمهیدات و تدابیر مقتضی،این عنوان به نحوی اصولی مدیریت می شود.

کارشناس محیط زیست گفت:متاسفانه در بعضی شهرهای ایران،ساده ترین راه یعنی کشتار و معدوم سازی سگ ها جهت مقابله با این پدیده در دستورکار قرار می گیرد و عده ای گمان می کنند با کشتار سگ ها می توانند این مساله را حل و فصل کنند، در صورتی که تجارب گذشته ثابت کرده در مقام عمل، این رویه و رویکرد سنتی هیچ دستاورد و نتیجه پایدار و سازنده ای ندارد.

مظفری نژاد بیان کرد:بنده با قاطعیت می گویم در هیچ نقطه ای از ایران،کشتار سگ ها،باعث مدیریت صحیح این عنوان نشده و به واقع بعد از پاکسازی محیط،مجددا شاهد ظهور و بروز این جانور در شهرها،محلات و سکونت گاه های انسانی بوده ایم.

وی افزود: جمع آوری سگ های خیابانی و بی پناه و انتقال حیوانات به بیابان ها و محدوده های خالی از سکنه تدبیری موثر جهت حل و فصل ِاین معضل و ساماندهی آن به شمار نمی رود.

تاملی برقصه پر غصه سگ کشی در پایتخت ، حالا وقت سگ کشی نیست

کارشناس محیط زیست گفت: جا به جایی این حیوانات به مناطق دوردست باعث بروز مشکلاتی جدی همچون بی غذایی می شود که از منظر اخلاقی و انسانی پذیرفتنی نیست.

مظفری نژاد گفت:از سوی دیگر بعد از گذشت مدتی، سگ های مذکور جهت یافتن آب و غذا به سمت سکونت گاه های شهری حرکت می کنند که به واقع این اقدام ، به حل و فصل ریشه ای این معضل نمی انجامد، بلکه مسئله را از محدوده ای به محدوده دیگر انتقال یافته می کند.

مظفری نژاد بیان کرد:بی نتیجه بودن این شیوه های سنتی باعث شده است که دستورالعمل ساماندهی سگ های مذکور در قالب زنده گیری،عقیم سازی و نگهداری آنها در پناهگاه ها و محیط هایی مشخص، طراحی و ابلاغ شود.

کشتار سگ های ولگرد از چالش هایی است که متاسفانه در طول سال های اخیر به روش های  متفاوت در بعضی از نقاط کشور رواج پیدا کرده است و دل هر انسانی را به درد می آورد.

کشتار سگ های ولگرد غیرقانونی است

کشتار سگ‌های ولگرد از معضلاتی است که متأسفانه در سال های اخیر شاهد زیاد کردن آن بودیم و این اتفاق در ملارد مشکلاتی را به وجود آورده است.

یعقوب مرید زاده،رئیس محیط زیست شهرستان ملارد در گفتگو با خبرنگار گروه تحریریه سایت جوان،ضمن غیر قانونی خواندن کشتار سگ ها اظهار کرد:ساماندهی سگ ها، مبنا،قاعده و ضوابط خاص خود را دارد و با توجه به چارچوب مدون و مشخصی که جهت آن تعریف و طراحی شده،اجرایی و عملیاتی می شود و به واقع کشتار سگ های ولگرد،اقدامی غیر قانونی است که در صورت مشاهده و اثبات آن،اداره محیط زیست اقدام به تشکیل پرونده و ارجاع آن به دادستانی خواهد کرد.

مریدزاده گفت:حضور سگ ها در محدوده هایی که اراضی باغی و زراعی آن وسیع و گسترده است از ورود گونه های جانوریِ دیگر همچون روباه و شغال به محدوده های مسکونی جلوگیری می کند و به تبع از بین بردن و کشتار سگ ها باعث بر هم خوردن تعادل زیست محیطی و همچنین ظهور و بروز پرسشها و معضلات دیگری خواهد شد.

وی افزود:طرح این موضوع،به معنای بی تفاوتی به پراکندگی سگ های بی پناه و خیابانی در سکونت گاه های انسانی،محلات و شهرها نیست بلکه باید با زنده گیری و عقیم سازی آنها،ساماندهی مورد نیاز در این خصوص لحاظ شود که این عنوان دستورالعملی کشوری است .

تاملی برقصه پر غصه سگ کشی در پایتخت ، حالا وقت سگ کشی نیست

جمع آوری غیر حرفه ای سگ های خیابانی و بی پناه،بر تعداد آنها می افزاید

مرید زاده در ادامه با اشاره به لزوم رعایت نکات حرفه ای و علمی در جمع آوری چنین سگ هایی گفت: مطالعات و بررسی های انجام شده،این واقعیت را اثبات کرده که در زندگی دسته جمعی و گروهی سگ ها، یک سگ به عنوان فرمانده سگ های دیگر ایفای نقش می کند که از آن تحت عنوان سگ ” آلفا ” یاد می شود که از بین بردن این سگ،باعث برهم خوردن نظم و انتظام در کل گروه می شود و اساسا حضور این سگ در محدوده قلمروی مشخص شده،از حضور سگ های غریبه دیگر جلوگیری می کند.

رئیس اداره محیط زیست ملارد بیان کرد:در یک محدوده وسیع،چندین قلاده سگ «آلفا»، عهده دار فرماندهی دیگر سگ ها هستند که در صورت لحاظ نکردن نکات مورد نیاز و جمع آوری بی قاعده و غیر حرفه ای آنها،نه تنها مشکلی حل نمی شود بلکه به عمق معضلات و چالش های مرتبط با این پدیده نیز افزوده خواهد شد.

مقابله با سگ های بیمار یا خطرناک چگونه انجام می شود؟

یعقوب مرید زاده در پاسخ به سئوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان راجع به راهکار مقابله و کنترل سگ هایی با بیماری های خطرناک گفت:در صورت مشاهده سگی با چنین مختصات و شرایطی،باید مراتب به اداره محیط زیست و دامپزشکی شهرستان ذی ربط اطلاع داده شود تا کارشناسان این ادارات به محل اعزام می شوند.

وی افزود:پس از بررسی مورد نیاز و درصورت تایید وجود بیماری یا خطرناک بودن حضور سگ جهت انسان، کارها مورد نیاز جهت انتقال آن در دستورکار قرار می گیرد و با تجهیزاتی که در اختیار ادارات مذکور قرار دارد(همچون اسلحه های بیهوشی و غیره )تدابیر مورد نیاز در این خصوص اتخاذ می شود.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان ملارد بیان کرد: جمع آوری سگ های بیمار در حیطه اختیار افراد عادی نیست و باید این اقدام با حضور کارشناسان ادارات اشاره شده است و در چارچوب های مشخصی عملیاتی شود.

کشتار و معدوم سازی سگ های خیابانی جایز نیست

اتلاف و معدوم سازی سگ های خیابانی ،نه تنها از حیث ضوابط و دستور العمل های تعریف شده،غیر قانونی است،بلکه از نگاه شریعت اسلام و مراجع نیز جایز نیست.

با نیم نگاهی به نظر مراجع عظام به این موضوع،بر غیر شرعی بودن آن پی خواهیم برد.

آیت ا…حسین نوری همدانی:تلف نمودن حیوانات غیر موذی جایز نیست.

استفتاء از حضرت آیت العظمی نوری همدانی

سوال مطروحه از دفتر آیت العظمی نوری همدانی:

حقیر به همراه خانواده خود در یکی از شهرک های مستقر در استان پایتخت کشور عزیزمان ایران سکونت داریم که متاسفانه تعداد زیادی سگ خیابانی نیز در محدوده مذکور حضور دارند،با عنایت به سر و صدای نا به هنگام آنها و وحشت بعضی از کودکان و خردسالان از حضور این سگ ها،از بین بردن آن سگ ها به واسطه غذای مسموم ایراد شرعی دارد یا خیر؟

پاسخ آیت العظمی نوری همدانی:

لازم است شهرداری و سایر مراکز ذیربط در این مساله،اقدامات بافایده را انجام دهند و تا سر حد امکان دفع پرسشها مذکور بدون کشتن آنها انجام شود.

استانداری در برخورد با شهرداری های متخلف،مسامحه نخواهد کرد

حسن کریمی،معاون عمرانی استانداری پایتخت کشور عزیزمان ایران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به لزوم توجه به دستورالعمل ها و اجرایی کردن قواعدِ لحاظ شده است در ساماندهی سگ های ولگرد،بیان کرد:کشتار و از بین بردن فیزیکی سگ ها امری غیر قانونی است و در صورت مشاهده چنین مواردی،استانداری برخورد با عوامل این کارها را در دستور کار قرار می دهد.

وی در ارتباط با شهرداری هایی که در حوزه جغرافیایی استان پایتخت کشور عزیزمان ایران به کشتار سگ ها اقدام می کنند،گفت:در صورت محرز شدن چنین اقداماتی،با شهردار خاطی برخورد می شود که با عنایت به شرایط زمانی و مکانی و میزان کشتار و معدوم سازی این گونه جانوران،برخوردهای قانونی لحاظ خواهد شد.

لزوم توسعه پناهگاه ها و مراکز نگهداری سگ ها

محمد محمودی شاه نشین،نماینده مردم شهریار،قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه تحریریه سایت جوان،با اشاره به وجود قوانین مقتضی در ارتباط با این اقدام غیر شرعی و غیر اخلاقی(اتلاف و معدوم سازی سگ ها) گفت:نیازی به وضع و تصویب قوانین تازه احساس نمی شود و اساسا قرار نیست در ارتباط با هر موضوعی،مجلس شورای اسلامی به تصویب قانونی خاص اقدام کند.

وی افزود:طرح این عنوان به معنای بی اهمیت و سطحی بودن پدیده سگ کشی یا اتلاف و معدوم سازی سگ ها نیست،بلکه انتظار می رود تفسیر صحیح و اصولی از قوانین شود و در صورت حصول این امر،جرم بودن فعل مذکور محرز می شود.

نماینده مردم شهریار،قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی بیان کرد:همانطور که سلب حیات از گونه های جانوری همچون گرگ،پلنگ،خرس و دیگر موجودات زنده که در دایره جانوران غیر موذی هستند، خلاف قانون است،سلب حیات از سگ ها نیز جرم است که به واقعیت این عنوان با استعلام از مجلس شورای اسلامی می توان دست یافت.

وی افزود:پدیده معدوم سازی و کشتار سگ های ولگرد از رویکردهایی است که عملا بی نتیجه بودن آن به اثبات رسیده و در گذشته نیز شیوه های متعددی که در این خصوص اجرایی شده، نتیجه اثر مثبت و مطلوبی نداشته است.

محمودی شاه نشین گفت: در گذشته این عنوان مطرح شد که جهت کنترل و ساماندهی سگ های مذکور،صادرات آنها به بعضی از کشورها که از گوشت و پوست آنها استفاده می کنند در دستور کار قرار گیرد که با توجه به غیر اخلاقی بودن و غیر انسانی بودن این کارها ،مراجع عظام به شدت با این عنوان مخالفت کردند و هیچگاه این عنوان جنبه عملیاتی به خود نگرفت.

نماینده مردم شهریار،قدس و ملارد در مجلس شورای اسلامی گفت:نتیجه بخش ترین اقدام جهت ساماندهی چنین سگ هایی به زنده گیری و عقیم سازی آنها معطوف می شود لیکن با توجه به سرعت و قدرت تکثیر بالای این گونه جانوری،راهی منطقی تر از این روش وجود ندارد.

ویافزود:افزایش و توسعه پناهگاهِ نگهداری سگ ها از دیگر ضروریاتی است که باید در دستورکار قرار گیرد و قطعا با تحقق این امر،نتایج مطلوب و شایسته ای در کنترل و ساماندهی این سگ ها،حاصل خواهد شد.

محمودی شاه نشین گفت:یکی از پرسشها عمده این مراکز به محدودیت های اعتباری باز می گردد که با نقش آفرینی انجمن های دوستدار حیوانات،خیرین و زیاد کردن همکاری مردمی می توان تا حدود بسیاری،کمبودها و کاستی های مربوطه را برطرف کرد.

تردیدی وجود ندارد که پراکندگی سگ های بی پناه باعث ظهور و بروز مشکلاتی جهت بعضی از مردم و شهروندان می شود که با عنایت به ملاحظات شرعی در خصوص این جانور، به تبع حساسیت ها در این خصوص زیاد از حیوانات دیگر می شود.

ترس و هراس کودکان و بعضی خانواده ها از حضور و پراکندگی سگ ها در مناطق و محدوده های مسکونی ، سر و صدای نا بهنگام آن ها در نیمه شب ، بروز بعضی پرسشها بهداشتی از نمونه مشکلاتی است که بعضی از مردم از آن گله می کنند و با چنین اوصافی اتخاذ راهکاری منطقی جهت مدیریت منطقی و هوشمندانه این پدیده، با لحاظ نمودن دستورالعمل ها و قوانین تعریف شده است و البته پرهیز جدی از اِعمال خشونت و اقدام به عملِ غیر انسانیِ کشتار و معدوم سازی،ضرورتی است که حصول آن با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی و اقدام کاربردی و قانون مند و همیاری هر چه بیشتر،به میزان قابل توجهی،تسهیل و تسریع خواهد شد.

انتهای پیام/

گزارش از ناصر رمضانی

واژه های کلیدی: باشگاه خبرنگاران جوان | مجلس شورای اسلامی | سکونت گاه | خبرنگار | حیوانات | قانونی | خیابانی | حیوانات

تاملی برقصه پر غصه سگ کشی در پایتخت ، حالا وقت سگ کشی نیست

تاملی برقصه پر غصه سگ کشی در پایتخت ، حالا وقت سگ کشی نیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *