خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

امداد و نجات در کوهستان بدون متولی مانده است ، توضیحات هلال احمر در مورد فوت کوهنورد در علم کوه

سخنگوی هلال احمر با توجه به انتشار خبری در مورد فوت یک کوهنورد در علم کوه گفت: متاسفانه قانون متولی امداد و نجات کوهستان را مشخص نکرده است

امداد و نجات در کوهستان بدون متولی مانده است ، توضیحات هلال احمر در مورد فوت کوهنورد در علم کوه

سید حمید جمال الدینی، سخنگوی جمعیت هلال احمر در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان در خصوص خبر انتشار یافته مبنی بر مرگ کوهنورد در علم کوه گفت: متاسفانه هنوز متولی امداد و نجات در کوهستان مشخص نشده و وظیفه دستگاه ها در این حوادث مشخص نگردیده است.
وی ادامه داد: در حال حضور حاضر هلال احمربه علت نیاز مردمی و مشکلاتی که جهت مردم ایجاد می شود در حوادث این چنینی به امدادرسانی می پردازد ولی واقعیت این است که باید متولی اینگونه حوادث معلوم شود.

عبارات مهم : عملیات امداد و نجات – استان مازندران
سخنگوی جمعیت هلال احمر در خصوص عدم پرواز بالگرد جهت نجات کوهنورد مجروح شده است گفت: بالگردهای هلال احمر اگر بخواهند در ارتفاع 4 هزار متری پرواز کنند باید حداقل سوخت و کورد داشته و مجهز به اکسیژن هم باشد که متاسفانه این امکانات در بالگردهای هلال احمر موجود نیست.
وی با اشاره به اظهار نظر مدیر هیئت کوهنوردی گفت: اطلاعات اولیه هیئت کوهنوردی نیز کم بوده و به این علت منجر به اقدامی نشده هست.
جمالدینی در ادامه بابیان اینکه باید در جهت زیاد کردن سطح اگاهی مردم تلاش شود افزود: قبول داریم آموزش همگانی مردم ضعیف است به همین علت طرح های آموزشی همگانی را متحول و با الگوی مراجعه به درب منازل جهت ارتقای دانش آن ها و برگزاری دوره های امدادی و کمک های اولیه اقدام کردیم.
وی با اشاره به اینکه هلال احمر متولی آموزش همگانی نیست گفت: مدیریت بحران متولی اقدام و برنامه ریزی ارتقا آمادگی مردم است و هلال احمر به عنوان کارگروه امدادو نجات فعالیت می کند.
سخنگوی جمعیت هلال احمر با بیان اینکه شرط حضور کوهنوردان در کوه ها آموزش های مورد نیاز است افزود: در مکان های پرمخاطره مثل کوه هیئتی که گروهی را به این مکان ها میبرند باید آموزش های مورد نیاز را دیده باشند .
وی با اشاره به مهارت سرتیم اعزامی به علم کوه تصریح کرد: تیم زمینی هلال احمر به محل اعزام و حضور یافت و به علت فاصله طولانی این تاخیر طبیعی بود. هیئت کوهنوردی مهارت سر تیم اعزامی به کوه را قبول کرده و گفته است که این فرد در کوه ها و ارتفاعات دیگر نیز ماموریت داشته است.
سخنگوی جمعیت هلال احمر در آخر گفت: مسئولیت امداد و نجات کوهستان به وسیله قانون گذار به هلال احمر واگذار نشده ضمن اینکه این عملیات ها تجهیزات مرتبط با خود را می خواهد.

همچنین هلال احمر در گزارشی شرح امدادرسانی در علم کوه را انتشار داده است که در ادامه می خوانید:
پیرو تماس تلفنی در ساعت 14 از مرکز کنترل عملیات استان البرز ( جناب آقای خلج ) مبنی بر دریافت گزارش تلفنی از طریق سامانه 112 مبنی بر سقوط فردی در ارتفاعات علم کوه منطقه خرسان و اعلام چندخط تلفن گوشی تلفن همراه از نفرات همراه و کوهنوردانی که در محل حضور داشتند مراتب بلافاصله به کشیک استان مازندران اعلام گردید.( دریافت گزارش اولیه سامانه 112 استان البرز بوده است ) مقرر گردید از طریق مرکز کنترل و هماهنگی مازندران سریعا هماهنگی و کارها مورد نیاز با شعبه کلاردشت صورت پذیرد. حسب دستور مدیر کشیک شرکت جناب آقای سجادی تیمی متشکل از هماهنگ کننده امداد هوایی آقای ایرج صدیقی ، آقای نور مراد عزیزی ، و آقای محمد کبادی مسئول پیگیری اتفاق مربوطه گردیدند.
پس از تماس و پیگیری های مکرر مشخص گردید هیچ یک از تلفن های همراه اعلامی از همراهان فرد مصدوم به علت شرایط خاص منطقه که فاقد آنتن دهی و سریس بوده در دسترس نبوده اند. کشیک شرکت هم به همین منوال تلاش در ارتباط گیری و تماس با این نفرات بوده است..
مجددا طی تماس تلفنی از استان البرز اعلام گردید فرد کوهنوردی مجددا با سامانه 112 تماس گرفته و نقطه GPS محل سقوط فرد مصدوم را اعلام نموده و عنوان داشته از اوضاع زنده یا فوت نمودن فرد مصدوم اطلاعی ندارد و فرد به درون یخچال خرسان سقوط نموده و کوهنوردان حاضر در تلاش جهت دسترسی به فرد مصدوم می باشند.
بلافاصله نقطه GPS مربوطه در اختیار استان مازندران قرار داده شد و کشیک استان اعلام نمود کماکان موفق به هیچ گونه تماسی با شماره تلفن های حاضر در منطقه نگردیده اند.
پس از صحبت با مسئول کشیک شعبه کلاردشت ( آقای بوشاد) مشخص گردید به علت عدم برقرای ارتباط تلفنی با نفرات حاضر در صحنه اتفاق و کسب اطلاع و ارزیابی اولیه از طریق کوهنوردان گذری به اتفاق همکاران در تلاش جهت برقراری ارتباط هستند و عنوان اتفاق را به اطلاع نماینده فدراسیون و مسئول جستجو و نجات کوهستان منطقه رسانده اند.
در ساعت حدود 14:30 از طریق کشیک استان مازندران درخواست مجوز جهت پرواز بالگرد می گردد که بلافاصله در ساعت 14:40 پیرو هماهنگی مورد نیاز و دستور مدیر کشیک شرکت مجوز پرواز بالگرد صادر و در اختیار استان مازندران قرار می گیرد.
لازم به توضیح است در همین وقت در استان اردبیل و کوه سبلان اتفاق کوهستان دیگری رخ داده و کشیک استان اردبیل درخواست مجوز پرواز می نماید که سریعا پیرو دستور مدیر کشیک به نماینده امداد هوایی و هماهنگی با مدیر امداد هوایی آقای کاپیتان خمیسی مجوز صادر و در کوتاهترین وقت ممکن عملیات امداد هوایی در کوه سبلان انجام و فرد مصدوم به مرکز درمانی انتقال و آخر عملیات اعلام می گردد.
ولی کمامان حسب اعلام مدیر امداد هوایی کاپیتان خمیسی تیم پرواز ی در استان مازندران به صورت آماده باش بوده است.
با توجه به این عنوان که نقطه GPS اعلامی از سوی استان البرز در خط الراس و یال خرسان است منطقه از طریق گوگل ارث به وسیله هماهنگ کننده امداد هوایی مورد ارزیابی قرار گرفته و به کاپیتان خمیسی اعلام می گردد .لازم به توضیح است نقطه مذکور بر روی یال بوده و فرد مصدوم در داخل یخچال خرسان سقوط نموده و حسب اعلام و بررسی تیم امداد هوایی اعلام گردید تیم و بالگرد آماده پرواز و انجام عملیات است ولی منطقه ایی که فرد سقوط نموده در داخل یخچال فاقد امکان پرواز بوده و دارای استاندارد ایمنی پرواز نمی باشد و نیاز است در صورت ارتباط با نفرات همراه فرد مصدوم نامبرده به منطقه امنی که امکان انجام عملیات امداد هوایی باشد انتقال یابد.مشخص میگردد فاصله محل سقوط تا منطقه حصارچال حدود دو ساعت است و فرد مصدوم جهت انتفال می بایست به این نقطه امن انتفال یابد. پیرو اعلام استان مازندران بیان گردید در ساعت 15:00در هنگام افزایش تیم عملیاتی زمینی طبق اظهار نظر یک دکتر کوهنورد که از طریق بیسیم از نفرات حاضر در منطقه مطلع گردیده بیان می دارد که سطح هوشیاری فرد مصدوم بسیار پایین بوده و با توجه به شدت جراحات امکان انتقال به منطقه امن نمی باشد و کماکان تا وقت استاندارد پروازی از نظر سان ست تیم پروازی به صورت آماده باش در مقر امداد هوایی بوده است.
با رسیدن تیم عملیاتی به قرارکاه وندار بن مطلع می گردند که فرد کوهنورد مهدی فولادی اهل سمنان و ساکن پایتخت کشور عزیزمان ایران در حین انتقال به علت شدت جراحات و صعب العبور بودن منطقه متاسفانه فوت نموده اند.
نکات بسیار مهم و حائز اهمیت در اتفاق یخچال خرسان ( علم کوه )
1- مصدوم با سقوط 400متری روی یخچال خرسان در میانه مسیر یخچال به سمت پایین باسنگ بزرگی برخورد نموده است و از ناحیه سر ، دست ، پا دچار آسیب شدید و به صورت مولتی تروما بوده است.
2- ارتفاع محل اتفاق 4700 متر بوده و حدود 400 متر سقوط نموده است و با توجه به فاصله زیاد منطقه اتفاق با نیروهای عملیاتی امداد و نجات وقت زیادی جهت دسترسی مورد نیاز بوده است.
3- امکان پرواز و عملیات امداد و نجات هوایی در منطقه اتفاق با توجه به ارتفاع اوج و شیب زیاد و ریزشی بودن منطقه عملا ناممکن و خارج از استاندارد های ایمنی پروازی می باشد.
4- در 20دقیق اول اتفاق یکی از امدادگران کوهستان شهر بابل به نام احمد رحمانی که در قله خرسان حضور داشته خود را به مصدوم رسانده و کارها اولیه را جهت فرد آسیب دیده انجام می دهد که علی رغم انجام کمک های اولیه با توجه به شدت بالای ضربه مصدوم همچنان از ناحیه سر خونریزی شدید داشته است.
5- از پرسشها مهم اتفاق عدم ارتباط تلفنی در منطقه است و تنها نقطه ایی که امکان تماس تلفنی وجود دارد بر روی قله و یال است به همین علت فاصله وقت اعلام اتفاق از لحظه وقوع تا امکان اطلاع رسانی به سامانه 112 به وسیله کوهنوردان زیاد بوده هست. و بعد از اعلام اتفاق شخص خبر دهنده قله را ترک می کند و هیچ ارتباط تلفنی بین تیم امدادی و همراهان فرد اتفاق دیده وجود نداشته و امکان هماهنگی عملیات ناممکن شد.
6- به کوهنوردان افزایش کننده به منطقه علم کوه از طریق هشدارهای مورد نیاز در خصوص ارتباط تلفنی با گوشی ماهواره ای داده شده است است و از کوهنوردان خواسته شده است در وقت حضور در منطقه و در جریان افزایش گوشی تلفن ماهواره ای باخود همراه داشته باشند که متاسفانه هیچ یک از کوهنوردان حاضر در منطقه گوشی ماهواره ای همراه نداشته اند.
7- جهت افزایش به قله های منطقه علم کوه حتما می بایست تحت پوشش و در پوشش یک کلوب کوهنوردی ( طبق قوانین فدراسیون کوهنوردی و افزایش های ورزشی ) وارد منطقه شده است و اقدام به انجام فعالیت نمود،در حالی که دو کوهنورد مذکور به صورت آزاد و بدون هیچ گونه هماهنگی اقدام به افزایش نموده اند و فاقد پشتیبانی کافی در وقت بروز اتفاق بوده اند.
8- مختصات اعلامی منطقه وقوع اتفاق به وسیله کوهنوردان در اوج دست یخچال خرسان بوده که این منطقه به هیچ عنوان امکان پرواز بالگرد را ندارد و می بایست به منطقه امن و دارای توانایی انجام عملیات امداد هوایی طبق استاندارد های ایمنی پرواز انتقال یافته می گردید.
9- مورد نیاز به توضیح است منطقه علم کوه از مناطق بسیار خطرناک و پر ریسک جهت انجام عملیات امداد هوایی است به طوری که در سالیان گذشته در حین انجام عملیات امداد و نجات هوایی در منطقه یک فروند بالگرد جمعیت هلال احمر سقوط نموده است.

انتهای پیام/

امداد و نجات در کوهستان بدون متولی مانده است ، توضیحات هلال احمر در مورد فوت کوهنورد در علم کوه

جزئیات مرگ کوهنورد در علم کوه اعلام شد

واژه های کلیدی: عملیات امداد و نجات | استان مازندران | استان اردبیل | امدادرسانی | استاندارد | مازندران | ارتباط | امکانات | یخچال | پرواز | جمعیت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *