خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

تقویت مشارکت‌های محلی نشانه مهم تاسیس مراکز سلامت روان بهزیستی

کارشناس معاونت مشاوره و امور روانشناختی شرکت بهزیستی کشور گفت: نقش مراکز سلامت روان محلی به عبارتی تقویت مشارکت‌های محلی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در تامین سلامت جامعه است.

تقویت مشارکت‌های محلی نشانه مهم تاسیس مراکز سلامت روان بهزیستی

آسیه رضایی کارشناس معاونت مشاوره و امور روانشناختی شرکت بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ اظهار داشت: مراکز سلامت روان محلی، مراکزی غیر دولتی هستند که با مجوز شرکت بهزیستی در زمینه‌هایی که به سلامت روانی و اجتماعی افراد مربوط می‌شود، خدمات نیمه تخصصی ارائه می‌کنند.

وی افزود: هم اکنون 277 مرکز سلامت روان محلی در سراسر کشور فعالیت می کنند و این مراکز در سطح شهرهای متفاوت پراکنده هستند، ولی تمرکز عمده آن ها بر محلات محروم، نابرخوردار و حاشیه نشین استان هایی است که زیاد با معضلات و آسیب های اجتماعی درگیر هستند.

کارشناس معاونت مشاوره و امور روانشناختی شرکت بهزیستی کشور تاکید کرد: مراکز سلامت روان محلی این امکان را فراهم می‌کند تا با حضور مستقیم و مستمر خانواده‌ها یک تیم مشارکتی تشکیل شود و با کمک آن‌ها پرسشها قابل حل به وسیله خانواده ها بررسی می‌شود، به عبارتی از این طریق آسیب‌ها و معضلات اجتماعی هر محله با مداخله و همکاری مردم همان محله حل و فصل می‌شود.

تقویت مشارکت‌های محلی نشانه مهم تاسیس مراکز سلامت روان بهزیستی

رضایی ادامه داد: نقش مراکز سلامت روان محلی به عبارتی تقویت مشارکت‌های محلی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در تامین سلامت جامعه است و افراد فعال در این مراکز آموزش‌هایی را با عنوان تسهیل گری دریافت می‌کنند.

وی یادآور شد: آموزش های تسهیل گری مواردی از جمله چگونگی انجام اقدامات اجتماع محور، آشنایی با ساز و کار مشارکت های مردمی در رابطه با استفاده از امکانات دولتی و شخصی و توانمندی سازی اجتماعات محلی را در بر می گیرد، در واقع نشانه از ارائه این آموزش ها جلب مردم به مشارکت های اجتماع محور و توانمندسازی آن ها در حل پرسشها زندگی است.

کارشناس معاونت مشاوره و امور روانشناختی شرکت بهزیستی کشور با بیان اینکه مراکز سلامت روان محلی زیاد در مناطق محروم و حاشیه شهرها به مخاطبان خود که افراد در معرض آسیب هستند، خدمات ارائه می‌کنند، تصریح کرد: اغلب خدمات این مراکز به صورت رایگان ارائه می‌شود.

رضایی با اشاره به نوع خدماتی که از سوی شرکت های مردم نهاد و مراکز خیریه در نقاط محروم و حاشیه نشین شهرها ارائه می‌شود، تصریح کرد: بیشتر شرکت های مردم نهاد خدمات خود را در قالب توزیع غذا، پوشاک و حمایت‌های اسکانی به مددجویان ارائه می‌کنند و از ارائه برنامه‌های خاص سلامت روان آن‌ها غفلت می‌کنند، در حالی که تامین سلامت اجتماعی مددجویان باعث کم کردن چشمگیر وقوع آسیب‌های اجتماعی می‌شود.

کارشناس معاونت مشاوره و امور روانشناختی شرکت بهزیستی کشور گفت: نقش مراکز سلامت روان محلی به عبارتی تقویت مشارکت‌های محلی و استفاده از ظرفیت‌های موجود در تامین سلامت جامعه است.

وی افزود: لزوم اهمیت سازمان‌های مردم نهاد فعال و خیریه‌ها به حوزه آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سلامت اجتماعی امری مهم هست، لیکن ارائه خدمات در حوزه سلامت روان اجتماعی امری پر هزینه است و بهزیستی در تامین این هزینه‌ها نیازمند همکاری تمام مراکز دولتی و شخصی است که در حوزه سلامت اجتماعی و روانی نشانه مشترکی با شرکت بهزیستی دارند.

کارشناس معاونت مشاوره و امور روانشناختی شرکت بهزیستی کشور گفت: با توجه به آسیب خیز بودن پایتخت، در حال حاضر مراکز سلامت روان محلی در 3 مرکز در سطح شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران به مشکل فعالیت دارند، لیکن همان طور که گفته شد، فعالیت هریک از این مراکز هزینه بر است و این مراکز درآمد چندانی جهت تامین هزینه های خود ندارند.

فعالیت مراکز سلامت روان پایتخت کشور عزیزمان ایران منوط به تایید نهایی شرکت شهرداری

رضایی خاطر نشان کرد: علاوه بر هزینه بر بودن مراکز سلامت روان محلی، علت دیگری که تعداد این مراکز فعلا در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران کم هست، فعالیت‌های مشابه و همزمانی است که شرکت شهرداری تهران، در مجموعه سرای محلات دنبال می کند. طبق هماهنگی هایی که در دوره قبل با شهرداری صورت گرفت، شرکت بهزیستی کشور تلاش دارد تا مجوز مراکز سلامت روان محلی را به سراهای محله شهرداری دهد؛ به این معنا که در سرای محلات مراکز سلامت روان با حمایت شرکت بهزیستی و شهرداری تاسیس شود و در این زمینه نیز توافقات اولیه در شهرداری دوره پیشین حاصل شده است بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر شرکت بهزیستی کشور آمادگی کامل دارد تا بعد از اعلام موافقت نهایی شرکت شهرداری تهران، فعالیت خود در جهت عملیاتی کردن این برنامه انجام دهد.

کارشناس معاونت مشاوره و امور روانشناختی شرکت بهزیستی کشور تاکید کرد: بعد از انجام توافق نهایی و صدور مجوز مراکز سلامت روان محلی جهت سرای محلات، برنامه این مراکز نیز در دستور کار شرکت بهزیستی قرار خواهد گرفت و مانند سایر مراکز سلامت روان محلی در کشور برنامه هایی در زمینه شناسایی آسیب های اجتماعی محلی و تقویت همکاری محله در جهت کم کردن آن‌ها، انجام و در صورت تایید نهایی در 300 مرکز سرای محله اجرایی می شود.

رضایی یادآور شد: افرادی که در مراکز سلامت روان محلی مشغول به کار می شوند فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته هایی چون مشاوره، روانشناسی، علوم اجتماعی و مددکاری اجتماعی هستند و علاوه بر آن‌ها سوپروایزرانی نیز در استان‌های متفاوت کشور جهت راهنمایی مراکز سلامت روان محلی آموزش داده شده است اند.

تقویت مشارکت‌های محلی نشانه مهم تاسیس مراکز سلامت روان بهزیستی

وی یادآوری کرد: سوپروایزران کارشناسان آموزش دیده ای هستند که در یک برنامه منظم و منسجم، 6 کارگاه 3 روزه را تحت نظارت و مدیریت شرکت بهزیستی گذرانده‌اند و در حال حاضر 21 سوپروایزر به صورت پراکنده در سراسر کشور به عنوان راهنما در مراکز سلامت روان محلی مشغول به ارائه خدمت می‌شوند و هر سوپروایزر چند مرکز تحت نظارت خود دارد.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: آسیب های اجتماعی | معضلات اجتماعی | شهرداری | مشاوره | برنامه | سلامت | رضایی | آموزش | فعالیت | برنامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *