خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

آیا دختران ایرانی خود را قربانی قشنگی می کنند؟ ، «بُکُش و خوشگلم کن»

مطابق آمارها ایرانی ها یکی از مصرف کنندگان عمده لوازم آرایشی در دنیا محسوب می شوند و این اتفاق در حالی رخ می دهد که بسیاری از زن

آیا دختران ایرانی خود را قربانی قشنگی می کنند؟ ، «بُکُش و خوشگلم کن»

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ انسان به عنوان موجودی کمال گرا، هر لحظه به دنبال قشنگی است واین برگرفته از فطرت اوست. میل به به ظاهری قشنگ و آراسته، یک میل ذاتی و طبیعی هست، همانطور که در روایات آمده است: «همانا خدا زیباست و قشنگی را دوست دارد.»

چهره و ظاهر انسان، یک شاخصه ظاهریست که در معرض قضاوت مردم قرار دارد، اصولا یک رابطه، با نگاه اول و بدون آشنایی از شخصیت فردِ مقابل، شروع می شود. همین عنوان باعث شده است است تا زنان در مقوله آرایش و خودآرایی، گاهی از حد تعادل خارج شوند و آمار استفاده از لوازم آرایشی، هر روز زیاد کردن داشته باشد. این زیاده روی در جامعه ایران، در حال تبدیل شدن به یک ناهنجاری اجتماعی است که کم کم دارد به فرهنگ تبدیل می شود.

طبق یک آمار رسمی بین المللی، کشور عزیزمان ایران در خاورمیانه بعد از عربستان، بیشترین هزینه را در لوازم آرایشی می کند که زنان ایرانی 1.2 میلیارد دلار از 2.7 میلیارد دلار هزینه ی لوازم آرایشی را در بازار جهانی دارند. البته عربستانی ها زیاد پول را صرف لوازم آرایشی استاندارد و با قیمت اوج می کنند، ولی ما لوازم آرایشی بی کیفیت و با قیمت پایین می خریم،بنابراین می توان به این نتیجه رسید که مصرف لوازم آرایشی در ایران، زیاد از عربستان است.

آیا دختران ایرانی خود را قربانی قشنگی می کنند؟ ، «بُکُش و خوشگلم کن»

طیبه حاجی محمد یزدی، روان شناس در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛درباره علت آرایش کردن دختران ایرانی می گوید: انسان هنگامی که به دوره بلوغ می رسد، تغییراتی در احساس هایش ایجاد می شود که یکی از آنها، حس تظاهر و اعتماد به نفس هست. در نتیجه به دنبال کسب قشنگی ها می رود و با آرایش کردن، می خواهد خود را به کمال قشنگی و روحیه ای شاد برساند،تا حس رضایت از خود، حس پذیرفتگی در جامعه و اعتماد به نفس، داشته باشد.

تعریف هر شخص از قشنگی متفاوت هست. جهت همین، ظاهر های مختلفی را در جامعه می بینیم که هر کدام معتقدند تیپی قشنگ دارند و آنها را جالب کرده هست. البته باید بین زیبایی، جذابیت و جلب توجه، تفاوت قائل شد. لیکن آرایش کردن به معنای برجستگی قشنگی های ذاتی و طبیعی است که گاهی جهت قشنگ کردن زیاد خود، گرفتار افراط می شوند و خود را زیر یک ماسک رنگی پنهان می کنند. راجع به جلب توجه هم، شاید آرایش یک زن موجب جلب توجه دیگران شود ولی این نگاه ها، لزوما به معنای قشنگ یا جالب بودن نیست. گاهی علت نگاه کردن ها بخاطر آرایش غلیظ، زشت و غیرطبیعی آنها است.

سهیل رضایی، مدرس و پژوهشگر روان شناسی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان راجع به آرایش کردن دخترانی که نعمت قشنگی دارند و همواره اطرافیان از چشم و ابروی قشنگ آنها تعریف می کنند،می گوید: آنها احساس کمبود در صورت دارند که علت آن ضعف اعتماد به نفس و خود کم بینی هست. به عنوان نمونه یک زیگزاگ کوچک در ابرو، این حس را در آنها ایجاد می کند که الان در دید دیگران، کج و کوله هستند و همه فقط آن زیگزاگ کوچک در ابرویش را نگاه می کنند.

این استاد روان شناسی جهت قابل درک شدن حس درونی این دختران می گوید: نگاه آنها به خود مانند نگاه کردن در آیینه های محدب و مقعر هست. آنها خودشان را کج و کوله می بینند، یک بینی بزرگ که به اندازه نصف سرشان است یا تصور می کنند لاغری ارزش غیر طبیعی است حالا اگر ما مرتب به آنها بگوییم که تو این شکلی نیستی. تو صورت قشنگی داری. لاغری تو نسبت به قد تو، متناسب هست. آیینه اینطوری نشان می دهد، فایده ای ندارد.

مطابق آمارها ایرانی ها یکی از مصرف کنندگان عمده لوازم آرایشی در دنیا محسوب می شوند و این اتفاق در حالی رخ می دهد که بسیاری از زن

احمد محیط، روان دکتر و مسئول بخش ادبیات و روان شناسیِ انجمن روان پزشکی در گفتگو با خبرنگار گروه تحریریه سایت جوان نیز در این خصوص می گوید: آرایش کردن بخشی از آراستگی است و آن را مورد نکوهش قرار نمی دهیم ولی هنگامی که از حد تعادل خارج شود، می تواند نشانه اختلالات شخصیتی باشد.

صرف هزینه و وقت زیاد و مهم تر از همه اینکه در اندازه، مکان و وقت آرایش کردن، تفاوتی وجود نداشته باشد، به اختلالات اجتماعی تبدیل می شود. مثل جامعه کنونی که استفاده غیر معمول از لوازم آرایشی و جراحی های زیبایی، تبدیل به یک موج شده است هست. بدهید معنا که بدون توجه به اینکه با این تغییر، زشت می شوند یا نه، این کار را انجام می دهند تا فقط مثل دیگر افراد جامعه باشند.

تفاوت زنان ایرانی در مقایسه با زنان اروپایی

برخی معتقدند، آرایش کردن، موضع گیری در برابر محدودیت ها در جامعه و سخت گیری خانواده است که موجب می شود جوانان با آرایش های پررنگ و نامتناسب با جامعه اسلامی و فرهنگ خانوادگی شان، در جامعه حاضر شوند.

طیبه حاجی محمد یزدی، کارشناس و مشاور خانواده در گفتگو با خبرنگارحوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛می گوید: شیوه واکنش‌ها والدین مهم هست. آنها باید به جای سخت گیری به نوجوان، به او آشنایی و آگاهی بدهند و به جای منع کردن آنها، حد و مرز مکان هایی که می تواند آرایش کند را بگویند، لیکن سخت گیری و منع کردن باعث می شود آنها فکر کنند در آرایش کردن چه خبر هست، در نتیجه با علاقه و عزم جدی تری به سمت آرایش کردن می روند. همانطور که در روایات داریم «انسان از آنچه که منع شود؛ حریص می شود».

این کارشناس و مشاور خانواده می گوید: همه افراد فرهیخته در خارج از کشور، اعم از شخصیت های سیاسی و اجتماعی، آرایش ندارند، در حالی که هیچ محدودیتی جهت انجام آن ندارند.

وی با اشاره به صورت بدون آرایش مرحوم مریم میرزاخانی، ریاضی دان ایرانی-آمریکایی، به هنگام دریافت مدال فیلدز یا همان نوبل ریاضیات ادامه داد: لباس و ظاهر راحت او بسیار مورد توجه بود در حالی که اگر ما جای او بودیم، چندین روز یا ماه، به گزینش لباس و آرایش، فکر می کردیم. حتی دخترهای شایسته در عرصه جهانی که به فکر نمایش دادن خود هستند، آرایش غلیظی در صورت ندارند.

آیا دختران ایرانی خود را قربانی قشنگی می کنند؟ ، «بُکُش و خوشگلم کن»

دختران ما گاهی به نحوی آرایش می کنند که قشنگی خود را از بین می برند. اگر می خواهید آرایش کنید، باید این کار را با مهارت انجام دهید. آرایش باید جهت تاکید بر شاخصه های ذاتی شما باشد. دخترانی هستند که اصول ابرو برداشتن و ریمل زدن را نمی دانند. اگر نمی دانید چطور این کار را انجام دهید یا از چه رنگ هایی در آرایش تان استفاده کنید؟بهتر است به کلاس های خودآرایی بروید.

سهیل رضایی، مدرس و پژوهشگر روان شناسی در گفتگو با خبرنگار گروه تحریریه سایت جوان اعتقاد است: گرمی فضای اجتماعی و هوا بر میزان استقبال جوانان از لوازم آرایشی بسیار موثر هست. ولی در مناطق خشک و گرمسیری کمتر است لیکن هوای بسیار گرم، اجازه دوام آرایش، روی پوست را نمی دهد. درعوض، در این مناطق زیاد از زیورآلات استفاده می شود. در اروپا معمولا هوا ابری هست، جهت همین فضای جامعه و ظاهر شخصیتی افراد، سرد است ولی در کشور ایتالیا که در جنوب اروپا واقع شده است است و هوای معتدل تری دارد، لوازم آرایشی، زیاد مصرف می شود و تولیدکنندگانِ لوازم آرایشی هم زیاد هستند.

عارضه پوستی در کمین زن هایی که آرایش غلیظ دارند

بر اساس تحقیقات ام تی بی، 296 عارضه هایی از جمله ضعیف شدن شدید پوست در برابر بیماری های پوستی، پیری زودرس، ممانعت از عمل تعریق پوست و جوش صورت در کمین کسانی است که از لوازم آرایشی به خصوص لوازم آرایشی تقلبی استفاده می کنند.

خلیل صداقت پیشه، متخصص پوست و مو در گفتگو با خبرنگار باشگاه تحریریه سایت YYJC می گوید: اکثر قریب به اتفاق مراجعین، بعد از صدمه دیدن پوست به خصوص بروز جوش ها، جایگزین توقف در مصرف که اصل اولیه در درمان است متاسفانه مواد آرایشی را با غلظت بیشتری مصرف می کنند تا آنها را بپوشانند که این بدترین کار است.

مطابق آمارها ایرانی ها یکی از مصرف کنندگان عمده لوازم آرایشی در دنیا محسوب می شوند و این اتفاق در حالی رخ می دهد که بسیاری از زن

سهیل رضایی، روانشناس در گفتگو با خبرنگار گروه تحریریه سایت می گوید: استفاده طولانی مدت از لوازم آرایشی، موجب خشم زن ها می شود. لیکن حفاظت دائم از یک نقاب رنگی و روغنی، فشار روانی به همراه دارد و باید مراقب بود تا آرایش به هم نریزد ، به شال مالیده نشود، آب به آن نخورد، هنگام روبوسی، خوردن و آشامیدن، پاک نشود و به فکر تمدید آن در طی روز باشند.

عبارات مهم : باشگاه خبرنگاران جوان – لوازم آرایشی
نظر مردها راجع به آرایش غلیظ زنان چیست؟

طبق تحقیقات انجام شده، مردها از زن های با آرایش زیاد، دوری می کنند لیکن حس نا امنی در رابطه خواهند داشت. طبیعی و سادگی آرایش، به شکل غریزی و ناخودآگاه به دوام روابط دراز مدت مثل ازدواج، کمک می کند.

زنانی که با جرات تمام، صورت خودشان را به همان شکل طبیعی نگه می دارند، اعتماد به نفس خوبی دارند.

کرایگ مالکین، استاد روان شناسی دانشگاه هاروارد، می گوید: اعتماد به نفس، باعث جالب تر شدن زنان می شود.

آیا دختران ایرانی خود را قربانی قشنگی می کنند؟ ، «بُکُش و خوشگلم کن»

آلکس جونز، محقق روان شناسی انگلیسی می گوید: زنان کم آرایش، فروتن هستند، یکی از شواهد منطقی این است که مردم می گویند کسی که وقت کم تری جهت جلوه خود می گذارد، احتمالا از خودخواهی کمتری برخوردار است.

وقتی خانمی، هنگام آشنایی با یک مرد، بدون آرایش ظاهر شود، نشان می دهد که حس صمیمیت بین آنها در حال شکل گیری است.

یکی از دلایلی که مردان را مجذوب خود می کند، سلامت زنان هست. رنگ طبیعی گونه ها و لب ها، چشمان آرام و حالت دار، ملاک های قشنگی طبیعی زن هاست.

تجربه بعضی زنان نشان داده است هنگامی که آرایشی ندارند، تمرکز بقیه را به شخصیت خود جلب می کنند و این امر وقت خوبی جهت افرادی است که از شخصیت خاصی برخوردار هستند.

رابرت بوریس استاد و محقق روانشناس انگلیسی می گوید: زنان با آرایش خیلی کم، معصوم و نجیب تر به نظر می رسند. درحالی که آرایش غلیظ، در وهله اول، زنان را از نظر جنسی مورد قضاوت قرار می دهد.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: باشگاه خبرنگاران جوان | لوازم آرایشی | اعتماد به نفس | لوازم آرایش | لوازم آرایشی | جامعه اسلامی | روان شناسی | خبرنگار | خانواده | استفاده | ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *