خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

بخشنامه مدیر قوه قضائیه و رای کمیسیون اصل 90 درسند ماشین ملاک عمل نیست

نایب مدیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت:باید از مجلس راجع به مواد قانونی ثبت سند ماشین در خواست استفساریه کرد تا ابهامات قانونی برطرف شود.

بخشنامه مدیر قوه قضائیه و رای کمیسیون اصل 90 درسند ماشین ملاک عمل نیست

محمد کاظمی نایب مدیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی و قضایی گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ در رابطه با متولی صدور سند ماشین اظهار داشت:موضوع ثبت سند ماشین بین دفاتر اسناد رسمی و پلیس یک امر اختلافی است و باید در رابطه با مواد قانونی ثبت سند ماشین از مجلس درخواست استفساریه کرد.

وی با بیان اینکه مجلس باید به لحاظ تفسیر قانون به این مسئله ورود کرده و وظیفه را روشن کند، ادامه داد: در حال حاضر بخشنامه مدیر قوه قضائیه و نظر کمیسیون اصل 90 هیچکدام نمی تواند ملاک عمل جهت مردم باشد و باید از مجلس در رابطه با ابهام این قانون درخواست استفساریه کرد تا نمایندگان اطراف آن بحث و تلکیف را روشن کنند.

کاظمی افزود:در حال حاضر پیگیری به این اختلاف قانونی در مجلس به کمیسیون اصل 90 سپرده شده است است.

بخشنامه مدیر قوه قضائیه و رای کمیسیون اصل 90 درسند ماشین ملاک عمل نیست

گفتنی هست؛ تنظیم سند ماشین چند سالی است که به یک مورد اختلافی میان دفاتر اسناد رسمی و تعویض پلاک ناجا تبدیل شده است است و در این میان، کانون سردفتران و پلیس هر کدام سند خود را سند رسمی قلمداد می کند.

از سویی کانون سر دفتران، سند قلمداد کردن برگ سبز را جفای به قانون می داند و از سویی پلیس می گوید برگ سبز ماشین سند محسوب می شود و نیازی به صرف هزینه زیاد در دفتر منزل ها جهت ثبت سند ماشین نیست.

پلیس راهنمایی رانندگی از اردیبهشت ماه سال 90 قانون پیگیری به تخلفات رانندگی را به اجرا گذاشت، ولی تفسیر ماده 29 این قانون همچنان محل اختلاف پلیس راهنمایی و رانندگی و شرکت ثبت اسناد و املاک کشور بود.

براساس این ماده نقل و انتقال ماشین به موجب سند رسمی انجام می‌ شود، و دارندگان وسایل نقلیه مکلفند قبل از هرگونه نقل و انتقال وسایل مذکور در دفاتر اسناد رسمی، ابتدا به ادارات راهنمایی و رانندگی یا مراکز تعیین‌شده از سوی راهنمایی و رانندگی جهت بررسی اصالت وسیله نقلیه، هویت مالک، پرداخت جریمه‌ها و دیون معوق و تعویض پلاک به نام مالک تازه مراجعه کنند.

نایب مدیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت:باید از مجلس راجع به مواد قانونی ثبت سند ماشین در خواست استفساریه کرد تا ابهامات قانونی برطرف شود.

رئیس قوه قضائیه، نمایندگان مجلس، شرکت بازرسی کل کشور و شرکت ثبت اسناد و املاک کشور، تنظیم سند نقل و انتقال ماشین را فقط در صلاحیت دفاتر اسناد رسمی می دانند و این درحالی است که پلیس راهنمایی و رانندگی همچنان تاکید دارد، ثبت سند ماشین در دفاتر اسناد رسمی اختیاری است و برگ سبز ماشین به عنوان سند رسمی مالکیت به شمار می رود.

کارشناسان حقوقی مربوطه و مسئولان قوه قضائیه و شرکت ثبت اسناد رسمی معتقدند که میان این دو سند تفاوت های جدی وجود دارد.

انتهای پیام/

سرگردانی سند ماشین میان دفاتر اسناد رسمی و تعویض پلاک ناجا

واژه های کلیدی: نمایندگان مجلس | حقوقی و قضایی | قوه قضائیه | تعویض پلاک | راهنمایی | رانندگی | قانونی | کمیسیون | ماشین | قانون | تنظیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *