خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

افزایش مراکز سرپناه شبانه زنان معتاد به شرط نیاز

مشاور امور زنان و خانواده شرکت بهزیستی گفت: با توجه به سرد شدن هوا در صورت نیاز، مراکز سرپناه خاص زنان معتاد خیابانی زیاد کردن خواهد یافت.

افزایش مراکز سرپناه شبانه زنان معتاد به شرط نیاز

فاطمه عباسی مشاور امور زنان و خانواده مدیر شرکت بهزیستی کشور در گفتگو با خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ اظهار کرد: در حال حاضر در سراسر کشور 48 کمپ ترک اعتیاد خاص بانوان در حال فعالیت هستند و از این تعداد 5 مرکز در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران خدمات خود را به زنان معتاد ارائه می‌کنند.

وی افزود: اقامت زنان معتاد در کمپ‌های ترک اعتیاد به صورت میان مدت هست؛ یعنی مددجویانی که به مراکز فوق مراجعه می‌کنند و یا طی اجرای طرح‌ها به این مراکز انتقال یافته می‌شوند، حداقل جهت یک دوره 30 روزه و حداکثر جهت 3 ماه یعنی به مدت 90 روز در کمپ‌های ترک اعتیاد اقامت دارند.

مشاور امور زنان و خانواده شرکت بهزیستی کشور ادامه داد: علاوه بر کمپ‌های ارائه دهنده خدمات، مراکزی با عنوان شلتر «مراکز سرپناه شبانه» خاص اقامت زنان از ساعات ابتدایی شب تا صبح به زنان معتاد که فاقد سرپناه هستند، خدماتی چون یک وعده غذای گرم و استفاده از حمام را در هر مرکز به 30 نفر ارائه می‌کنند و در حال حاضر در شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران 3 مرکز شلتر در حال فعالیت هستند.

افزایش مراکز سرپناه شبانه زنان معتاد به شرط نیاز

عباسی یادآور شد: با توجه به سرد شدن هوا نیاز بیشتری به فعالیت و ارائه خدمات شلترها به زنان معتاد خیابانی احساس می‌شود و تعداد افرادی که میل به به قرار گرفتن در سیکل درمانی مراکز و کمپ‌های ترک اعتیاد ندارند و تنها جهت شب‌ها نیازمند سرپناه هستند در 2 فصل پاییز و زمستان زیاد کردن پیدا می‌کنند.

وی با اشاره به جمع آوری و انتقال زنان معتاد به وسیله شهرداری و نیروی انتظامی به مراکز سرپناه شبانه خاطر نشان کرد: خوشبختانه تاکنون در رابطه با ظرفیت شلترهای موجود و در خصوص بانوان معتاد خیابانی مسئله خاصی وجود نداشته است و در صورت نیاز به ایجاد مرکزی تازه شرکت بهزیستی کشور بودجه مورد نیاز را در اختیار بخش شخصی قرار می دهد تا در تامین شلتر مورد نیاز اقدام کنند.

مشاور امور زنان و خانواده شرکت بهزیستی کشور تاکید کرد: با توجه به اینکه دولت در زمینه کوچک سازی خود کار می‌کند، مرکز دولتی جدیدی با عنوان شلتر ایجاد نمی شود، ولی همان طور که گفته شد سازمان بهزیستی کشور با توجه به نیازهایی که در حوزه سرپناه شبانه زنان معتاد احساس می‌شود، اعتبار مورد نیاز را جهت بخش شخصی و مراکزی که مجوز فعالیت در این راستا را دارند، تامین خواهد کرد.

زنان معتاد خیابانی در سرمای هوا به حال خود رها نمی شوند

عباسی ادامه داد: در حدود 5 سال گذشته طرحی اجرا شد که طی آن بعد از جمع آوری زنان معتاد در شهر تهران هر یک از آن‌ها به شهر خود بازگردانده شدند و خدمات مورد نیاز را در مراکز موجود در شهر سکونت خود دریافت کردند، ولی این طرح با وجود موفقیت های چشمگیری که داشت، به دلایلی ادامه نیافت و متوقف شد.

مشاور امور زنان و خانواده شرکت بهزیستی گفت: با توجه به سرد شدن هوا در صورت نیاز، مراکز سرپناه خاص زنان معتاد خیابانی زیاد کردن خواهد یافت.

وی در تشریح مراکز ماده 16 خاص بانوان معتاد گفت: در صورت جمع آوری و انتقال زنان معتاد خیابانی به وسیله نیروی انتظامی که معمولا به صورت اضطراری و در قالب طرح‌های جمع آوری انجام می‌شود، پیگیری امور آن مربوط به قوه قضاییه و نیروی انتظامی است و فعالیت مراکز ماده 16 نیز با نظارت آن‌ها صورت می‌گیرد.

مشاور امور زنان و خانواده شرکت بهزیستی تصریح کرد: بسیاری از زنان معتاد خیابانی حاضر در سطح شهر پایتخت کشور عزیزمان ایران متعلق به سایر شهرهای کشور هستند و با توجه به اینکه این افراد معمولا در استان‌های خود آشنا شده است و یا در معرض شناسایی هستند، در پی یافتن سرپناهی به شهری چون پایتخت کشور عزیزمان ایران می آیند، ولی با این وجود شرکت بهزیستی کشور آمادگی تامین اعتبارات مورد نیاز جهت نگهداری این افراد در مراکز سرپناه شبانه را دارد.

عباسی گفت: وظیفه جمع آوری زنان معتاد خیابانی با شرکت بهزیستی کشور نیست و به شرط اینکه نهادهای دارای مسئولیت در مساله جمع آوری و انتقال این افراد به مراکز شلتر، وظیفه خود را انجام دهند، بهزیستی نیز وظیفه خود در تامین اعتبار مورد نیاز را به جا می آورد، ولی در هر حال زنان معتاد خیابانی در سرمای هوا به حال خود رها نمی‌شوند.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: سازمان بهزیستی | زنان خیابانی | ترک اعتیاد | خانواده | خیابانی | معتاد | شبانه | ایران | فعالیت | انتقال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *