خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

استعدادهای فرزندتان را در مسیر صحیح هدایت کنید

شناخت ویژگی‌ها و استعدادهای متفاوت کودکان به وسیله والدین، موجب زیاد کردن اعتماد به نفس و خودباوری آن‌ها می‌شود.

استعدادهای فرزندتان را در مسیر صحیح هدایت کنید

شیوا وکیلی روانشناس تربیتی در گفتگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ اظهار داشت:بسیاری از والدین خواستار داشتن فرزندانی با اعتماد به نفس و هوش اوج هستند، از این رو یکی از شرایط رسیدن آنان به این خواسته داشتن اعتقاد به توانایی های فرزندانشان است.

وی افزود: اگر والدین فرزند خود را پیوسته نیازمند کمک از سوی خود بدانند، در واقع توانایی کودک را نادیده گرفته و این عامل باعث شکل گیری و شدت شک و تردید در کودک نسبت به استعدادهای خود و موجب وحشت از شکست در کارهایش می‌شود.

این روان‌شناس تربیتی در ادامه گفت: بعضی از والدین بر این باورند، فرزندی حرف شنو است که خواسته‌ها و انتظاراتشان را اجرا کند، در صورتی که کودک باید بیاموزد که تلاش جهت رسیدن به نشانه و انجام کارها به عالی ترین شکل مهم هست، خواه والدین از او انتظار داشته باشند یا نه و کمک پدر و مادر در این راه بسیار اهمیت دارد.

استعدادهای فرزندتان را در مسیر صحیح هدایت کنید

وکیلی تاکید کرد: توقعات والدین بیش از ظرفیت و توان کودک کار درستی نیست، باید آن‌ها میان توانایی کودک با افراد بزرگسال تفاوت قایل باشند و بر اساس شرایط جسمی و معنوی فرزند خود از او توقع داشته باشند.

این روان‌شناس خاطر نشان کرد: هرگز کودک خود را با همسالانش مقایسه نکنید و توانایی‌ها و موفقیت‌های آن‌ها را به رخ او نکشید، لیکن استعدادهای افراد با یکدیگر تفاوت دارد و این مقایسه کردن باعث تخریب اعتماد به نفس در کودکان می شود.

وی عنوان کرد: اگر والدین بتوانند جنبه های متفاوت استعداد کودکان خود را شناسایی و آن را در مسیر درست هدایت کنند، قادر به هموار ساختن مسیر موفقیت فرزندانشان می‌شوند، در واقع والدین با فراهم کردن یک محیط غنی و مناسب جهت تربیت و رشد فرزندشان، می‌توانند توانایی او را در مسیر درست قرار دهند، در غیر این صورت اگر محیط رشد کودک مناسب نباشد نمی توان نتیجه مناسبی را از هوش و توانایی‌های او به دست آورد.

وکیلی با اشاره به اینکه یک رابطه عاطفی، هیجانی و کلامی مناسب با فرزندان از طریق صحبت کردن ایجاد می‌شود، بیان داشت: بعضی از والدین تصور می‌کنند که باید فرزندشان را در کلاس‌های آموزشی خاصی عضویت کنند تا توانایی و استعداد او تقویت شود، در حالی که با ایجاد یک بستر مناسب تربیتی و تعامل نیرومند با فرزندان می‌توان آنان را در زمینه‌های خاصی که مناسب با توانایی هایشان هست، هدایت کرد.

شناخت ویژگی‌ها و استعدادهای متفاوت کودکان به وسیله والدین، موجب زیاد کردن اعتماد به نفس و خودباوری آن‌ها می‌شود.

انتهای پیام/

توانایی کودک خود را با همسالانش مقایسه نکنید

واژه های کلیدی: کودکان | والدین | مقایسه | فرزندان | فرزند | اخبار خانواده و جوانان | رشد و تربیت کودک | تعامل عاطفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *