خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

تاسیس مهدکودک در ایستگاه مترو نیازمند تاییدیه شرکت بهزیستی است ، اتاقی جهت مادران و کودکان در زیر زمین

ایجاد اتاق مادر و کودک در بعضی ایستگاه های مترو موجب سهولت تردد و برطرف بعضی پرسشها زن ها در سفرهای درون شهری شده است است.

تاسیس مهدکودک در ایستگاه مترو نیازمند تاییدیه شرکت بهزیستی است ، اتاقی جهت مادران و کودکان در زیر زمین

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان، امروزه با تجهیز و توسعه امکانات شهری جهت اقشار مختلف، مسائلی مانند معلولیت، کم توانی و حتی داشتن کودک خردسال مانع از انجام فعالیت های روزانه و تردد در سطح شهر نمی شود.

در گذشته افرادی که دارای شرایط خاصی بودند تلاش می کردند تا حد امکان کمتر به بیرون از منزل مراجعه کرده و یا با خودروی شخصی در سطح شهر تردد کنند، ولی نگاه خاص به اقشار خاص و خدمت رسانی به آنها که در اولویت برنامه های مدیریت شهری قرار گرفته، موجب بالارفتن میزان استفاده از وسایل نقلیه عمومی در سطح شهر شده است است.

اتاق مادر و کودک در ایستگاه های پرتردد مترو، یکی از امکاناتی است که از مدت ها پیش، طرح ایجاد آن به وسیله مدیر کل امور بانوان معاونت اجتماعی شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران مطرح و تاکنون در 12 ایستگاه پرتردد مترو شامل ایستگاه امام خمینی(ره)، صادقیه، عبدل آباد، بهارستان، حرم امام(ره)، پایانه جنوب، میدان ولیعصر(عج)، تئاترشهر، تهرانپارس، تجریش، شهرآفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره) افتتاح شده است است.

تاسیس مهدکودک در ایستگاه مترو نیازمند تاییدیه شرکت بهزیستی است ، اتاقی جهت مادران و کودکان در زیر زمین

هدف از ایجاد اتاق خاص جهت مادران و کودکان، ارتقای سلامت و بهداشت كودک، حفظ كرامت و منزلت مادران، رعایت اصول فرهنگی و مذهبی در خصوص حفظ حریم زنان، ترویج فرهنگ تغذیه با شیر مادر و برطرف کردن دغدغه مادران جهت پیگیری به امور نوزادان در اماکن عمومی شهر از جمله مترو است.

سمانه زمانی مدیرکل سلامت شهرداری تهران می گوید: با توجه به جایگاه و منزلت زنان در اسلام و در جهت برطرف کردن پرسشها حاصل از فقدان امکانات مورد نیاز خاص مادران و فرزندان شیرخوار در سطح شهر و اماکن عمومی، ایجاد اتاق مادر و کودک به عنوان یک راهکار و تجربه نو مطرح شد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر اتاق های مادر و کودک در 12 ایستگاه مترو و 4 پایانه به همت شهرداری پایتخت کشور عزیزمان ایران دایر شده است که این مراکز در جهت فراهم آوردن امکانات رفاهی، آسایش و خدمت رسانی به مادران و نوزادان، همچنین احترام به هویت اجتماعی آنان در پایانه های اتوبوسرانی و تعدادی از ایستگاه های مترو دایر شده است است.

ایجاد اتاق مادر و کودک در بعضی ایستگاه های مترو موجب سهولت تردد و برطرف بعضی پرسشها زن ها در سفرهای درون شهری شده است است.

شگفتی بازدیدکنندگان خارجی از وجود اتاق های مادر و کودک در ایستگاه های مترو

محمد احمدی بافنده مديرعامل شركت بهره برداری مترو پایتخت کشور عزیزمان ایران و حومه می گوید: بازديد كنندگان خارجی مترو پایتخت کشور عزیزمان ایران از وجود اتاق های مادر و كودک در ايستگاه های مترو ابراز شگفتی كردند، بطوریکه وجود اين امكانات رفاهی جهت (نمايندگان UITP اتحادیه بین‌المللی حمل‌ و نقل عمومی) جالب بود و اعلام كردند كه اكنون بسياری از كشورهای پيشرفته دنیا در سيستم حمل و نقل خود توجهی به اين عنوان ندارند، اين درحالی است كه ما در جهت اجرای مصوبه شهر دوستدار كودک، از سال 87 ساخت اين اتاق ها را در اولويت برنامه های شركت بهره برداری مترو قرار داده ایم.

اتاق مادر و کودک مجهز به امکان شستشو و نظافت کودک، گرم کردن شیر و غذا، همچنین دارای محل خواب و استراحت جهت کودکان است.

ایستگاه فرودگاه امام خمینی (ره) نخستین ایستگاهی است که به همت مشاور مدیر عامل در امور بانوان و خانواده از نخستین روز بهره برداری مجهز به اتاق مادر و کودک بود و تلاش شده است تا این اتاق در تمام ایستگاه های مترو ایجاد شود.

لزوم تاسیس مهدکودک در ایستگاه های مترو

یکی دیگر از پیشنهادهای شرکت مترو جهت سهولت تردد زن ها به خصوص زن های شاغل، تاسیس مهد کودک، در اطراف ایستگاه های پرتردد مترو هست، ولی به علت آنکه فضای مترو زیر زمین است و قدرت مانور زیادی جهت ایجاد مهدکودک ندارد، از این رو مدیریت شهری می تواند با خرید املاک اطراف ایستگاه های پرتردد، جهت ایجاد مهدکودک جهت زن های شاغل و غیر شاغل به این قشر خدمت رسانی کند.

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو پایتخت کشور عزیزمان ایران می گوید: ایستگاه های مترو در عمق چندمتری زمین واقع شده، این در حالی است که کودکان نیاز به تنفس در هوای باز را دارند، در غیر اینصورت ممکن است پرسشها تنفسی جهت آن ها ایجاد شود، به همین منظور ایستگاه های مترو مکان مناسبی جهت ایجاد مهد کودک نیستند. از این رو در نظر داریم تا در اطراف ایستگاه های پر تردد مانند ایستگاه امام خمینی(ره)، ایستگاه های تقاطعی و یا ایستگاه هایی که در مبدأ و ورودی اول خط قرار دارند، مهدهای کودکی را جهت سهولت بانوان ایجاد کنیم، ولی در اجرای این مهم، نیازمند همکاری سایر شرکت ها و ارگان های مربوطه هستیم.

احمدی بافنده با بیان اینکه تاسیس مهدکودک جهت رفاه حال زن های شاغل و یا غیر شاغلی است که ناچار هستند کودکان ارزش را همراه خود ببرند،ادامه داد:خانم های شاغل می توانند فرزندان خود را در مهدهای کودک اطراف این ایستگاه ها در مسیر سپرده و در ساعت آخر کار، کودک خود را تحویل بگیرند.

تاسیس مهدکودک در ایستگاه مترو نیازمند تاییدیه شرکت بهزیستی است ، اتاقی جهت مادران و کودکان در زیر زمین

تاسیس مهدکودک در ایستگاه های پر تردد مترو، یکی از عالی ترین کارها مدیریت شهری به حساب می آید، ولی هنوز این اقدام از سوی شرکت بهزیستی مورد تایید قرار نگرفته هست، ولی شرکت مترو آمادگی خود را اعلام کرده تا در صورت همکاری سایر دستگاه های ذیربط به منظور کمک به مادران در ایستگاه‌های پرتردد، اقدام به تاسیس مهد کودک کند.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: امام خمینی | شهرداری | ایستگاه | کودکان | مدیریت | امکانات | ایران | اخبار شهرداری تهران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *