آمار تک رقمی زندانیان حوادث رانندگی در 15 استان کشور
مدیرعامل ستاددیه کشور با اعلام آمار 592 نفری زندانیان ناشی از تصادفات رانندگی گفت: امروز به برکت تصویب قانون تازه بیمه اضطراری شخص ثالث محبوسان ناشی از دیات حوادث رانندگی در 15 استان کمتر از ده زندانی هستند.
به گزارش گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ به نقل از روابط عمومی ستاد دیه کشور، سید اسدالله جولایی در جلسه شورای سیاستگذاری «جشنواره رانندگان حرفهای» اظهار کرد: امروز آمار بدهکاران دیههای فوتی و جرحی در استانهای اردبیل، البرز، ایلام، بوشهر، چهارمحالوبختیاری، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، زنجان، سمنان، قزوین، قم، کردستان، کرمان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد به کمتر از 10 نفر تقلیل پیدا کرده که امید است با حمایت نهادهای قضایی و صد البته فرهنگی این تنزیل زندانی را در خصوص محکومان مالی چک و مهریه نیز شاهد باشیم.
کشتهشدن 211 هزار ایرانی در تصادفات 10 سال اخیر
مدیرعامل ستاد دیه کشور با اشاره به اینکه حتی یک تصادف منجر به فوت در عصر کنونی زیاد هست، گفت: طبق آمار انتشار یافته در طول 7 سال و 11 ماه دفاع مقدس رزمندگان ایرانی در برابر بعثیها، 188 هزار و 15 رزمنده در عرصه نبرد با باطل به فیض شهادت رسیدند، حال اینکه تنها در دهه اخیر 210 هزار و 600 ایرانی نه در میدان جنگ، بلکه در مسیر جادهها جان خود را از دست داده و دهها برابر همین آمار هموطن ایرانی با ایراد جراحتهای سطحی و عمیق روانه بیمارستانها شدهاند.
آمار تصادفات جادهای یک فاجعه ملی است
وی با بیان اینکه رشد تلفات ناشی از تصادفات یک فاجعه ملی هست، ادامه اداد: اوضاع جولان ارابههای فوت در سطح جادههای کشور به قدری اسفناک است که در یک نگاه کلی در طول سالهای استقرار نظام مقدس اسلامی اگر شهدای پیروزی انقلاب اسلامی را به آمار 17 هزار شهید ترور و حتی دیگر شهدای هستهای و مدافع حرم اضافه کنیم، باز متاسفانه این آمار توانایی مقایسه با از دست دادگان ما در مسیر جادههای شهری و بینشهری را ندارند.
آمار تک رقمی زندانیان حوادث رانندگی در 15 استان کشور
تلفات جادهای از غصههای همیشگی رهبر انقلاب است
جولایی اظهار کرد: جهت اصلاح اوضاع جادهها و آمار مربوط به تلفات ناشی از آن فرمایشات رهبری باید معیار مسئولان ذیربط قرار گیرد. معظمله در موضع حکیمانه خود به صراحت بیان میکنند که «من به کشته شدن یک نفر هم راضی نیستم». اینکه «هرچند آمار تلفات تصادفات جادهای کم کردن یافته هست، ولی آمار تصادفات همچنان بالاست» عین صحبتهای صریح رهبر معظم انقلاب است که در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی مطرح شد. جالب است در این زمینه امام خامنهای از کشتههای سفرها با عنوان «یکی از غصههای همیشگی» خودشان یاد میکنند.
در راستای اقتصاد مقاومتی تصادفات جادهای را جدی بگیریم
مدیرعامل ستاددیه کشور با اشاره به شعار امسال تصریح کرد: خوب است با تاکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب در جهت حبسزدایی از زندانها و تذکرات چند باره ایشان در زمینه توجه به امنیت جادهها در ایام تعطیلات به علت هزینههای سنگین درمانی، جراحی، قضایی و انتظامی ناشی از تصادفات در جهت عملی کردن اقتصاد مقاومتی برنامه علمی کم کردن وقوع تصادفات را به عنوان یک ضرورت عملی کنیم.
وجود 5 میلیون موتور از رده خارج در خیابانها
وی 12 میلیون موتورسیکلت در سطح خیابانها را عامل مهم بسیاری از تصادفات مطرح کرد و گفت: طبق آخرین آمار از سال 77 تا ابتدای امسال 3 میلیون و 157 هزار گواهینامه جهت موتورسوران صادر شده است است که این آمار با عنایت به وجود 7 میلیون موتورسیکلت پلاک ملی و تعداد 4 میلیون و 500 موتور پلاک قدیمی از یک واقعیت تلخ پرده برمیدارند که بسیاری از راکبان سوار بر روی دو چرخ گواهینامه مورد نیاز جهت هدایت این وسیله نقلیه پرخطر را ندارند. حال اینکه جالب است تعداد 5 میلیون موتور سیکلت بیش از 10 سال عمر داشته و طبق استاندارهای جهانی فرسوده به حساب میآیند.
اجباری بودن بیمه شخصثالث جهت موتورسواران معنا ندارد
با عنایت به ابلاغ سراسری قانون بیمه اجباری خسارت وارده شده است به شخص ثالث در اثر حوادث ناشی از وسایل نقلیه مصوب 20 اردیبهشت سال 95 و کم کردن آمار رانندگان زندانی به کمتر از 600 محبوس ناشی از دیات جرحی و فوتی ولی متاسفانه چالش مربوط به خرید پوشش بیمهای به وسیله دارندگان موتورسیکلت همچنان پابرجا بوده و بالطبع این امر نتیجه های مطلوبی را نیز جهت نزدیک به 12 میلیون موتور سیکلتی که در مسیرهای خیابانی و جادهای تردد میکنند، ندارد.
مدیرعامل ستاددیه کشور با اعلام آمار 592 نفری زندانیان ناشی از تصادفات رانندگی گفت: امروز به برکت تصویب قانون تازه بیمه اضطراری شخص ثالث محبوسان ناشی از دیات حوادث رانندگی در 15 استان کمتر از ده زندانی هستند.
مرگ 55 هزار ایرانی با موتور سیکلت
جولایی با بیان آمار 10 ساله موتورسورانی که جان خود را به واسطه رانندگی با این وسیله از دست دادهاند، افزود: از سال 85 تا 95 آمار بسیار دردناک است که تعداد 55 هزار ایرانی در تصادف با موتورسیکلت از دنیا رفتهاند که این آمار یک چهارم مجموع تلفات رانندگی را در همین بازه زمانی مشمول بر میشود.
آمار تصادفات رانندگی زیبنده کشور عزیزمان ایران اسلامی نیست
مدیرعامل ستاددیه کشور اظهار کرد: در انتقاد از آمار زیادی تصادفات در کشور عزیزمان ایران کارشناسان این حوزه معمولا تخصیص داده شده است 6 درصد تولید ناخالص ملی را به امر حل پرسشها مربوط به معضل سوانح رانندگی مطرح میکنند، حال اینکه قرار گرفتن نام کشور اسلامی و متمدنی چون کشور عزیزمان ایران در فهرست کشورهای مشهور در ستاندن جان از آدمی و و همآلود بودن رانندگی در سطح خیابانهای آن را دلسوزان نظام باید در شمایل یک درد بزرگ احصا کرده و در صدد اصلاح آن برآیند. اصلاح و اقدامی فراسازمانی که بدون شک توفیق در آن به طور انحصاری به فعالیتهای ناجا یا انتظار از چند مجموعه خلاصه نشده است.
وی با اشاره به تلاش 18 ساله ستاددیه در اصلاح و دائمی کردن قانون بیمه اضطراری شخص ثالث گفت: بررسی آمارهای چند ساله نشان میدهد تصویب و ابلاغ بخشنامههای مربوط به این قانون مترقی ضمن رهایی بسیاری از محبوسان بدهکار دیه در زمینه پیشگیری از ورود ناخواسته به زندانها نیز نتیجه های دوام را به همراه داشته هست، ولی اجرای قانون در قبال موتورسوران یک برنامه ویژهای میطلبد که ضرورت توجه به آن با اوج رفتن قیمت دیه بیش از پیش احساس میشود.
جولایی در آخر یادآور شد: بسیاری از هموطنان به علت ارزان بودن و داشتن صرفه اقتصادی به سراغ موتور سیکلت میروند، حال اینکه در شرایط فعلی تامین مبلغ دیه وارد کردن صدمه به عضوی از اعضای بدن یک عابر پیاده رقمی به مراتب سنگینتر از خود بیمهنامه و حتی در بسیاری موارد قیمت خود وسیله نقلیه را دارد.
انتهای خبر /
واژه های کلیدی: وسیله نقلیه | موتور سیکلت | موتورسیکلت | موتورسوار | رانندگی | تصادفات | ایرانی | انقلاب | موتور | قانون | ایران