خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

نرخ دیه سال ۱۴۰۲ چقدر تعیین شد؟ | بررسی نرخ دیه – سایت yyjc

دیه مالی است که برای جنایت غیر عمدی، و یا هم در مواردی که امکان قصاص وجود ندارد، مقرر شده است. مقدار دیه از طرف رئیس قوه قضاییه تعیین می‌گردد که نرخ آن همه‌ساله تغییر می‌کند، و علت تغییر آن نیز افزایش نرخ تورم هست. در این مقاله قصد داریم بیان کنیم نرخ دیه سال ۱۴۰۲ چقدر هست و اینکه در ماه‌های حرام چقدر به مقدار آن افزوده می‌شود.

نرخ دیه سال ۱۴۰۲

نرخ دیه طبق نظر کارشناسان و با در نظر گرفتن درصد تورمی که از سوی بانک مرکزی اعلام می‌شود تعیین می‌گردد. سپس این نرخ تعیین شده به رئیس قوه قضاییه فرستاده می‌شود و پس از موافقت رئیس قوه قضاییه، اطلاع‌رسانی می‌شود. دیه کامل انسان در سال ۱۴۰۲ مبلغ ۹ میلیارد ریال تعیین گردیده است و البته این نرخ برای ماه‌های غیر حرام تعیین شده است. یعنی اگر کسی در سال ۱۴۰۲ به پرداخت دیه کامل محکوم گردد، باید ۹ میلیارد ریال معادل ۹۰۰ میلیون تومان پرداخت کند. قابل‌ یادآوری است که نرخ دیه کامل در سال ۱۴۰۱ شش صد میلیون تومان بود که در سال ۱۴۰۲ (۳۰) درصد به آن افزوده شد.

تغلیظ دیه چیست؟

اگر کسی در یکی از ماه‌های «محرم، رجب، ذوالقعده و ذوالحجه» مرتکب جرمی شود که سبب پرداخت دیه هست، باید از مقدار تعیین شده، بیشتر پرداخت کند. و این افزایش نرخ به سبب نگهداشت حرمت ماه‌های حرام است که یک‌ سوم کامل دیه به مقدار دیه افزوده می‌شود. یعنی اگر کسی ملزم به پرداخت دیه کامل در ماه‌های حرام شود، باید ۱۲ میلیارد ریال معادل ۱ میلیارد و دویست هزار تومان پرداخت کند.

محاسبه درصدی دیه

هرگاه شخصی به پرداخت درصدی از دیه کامل ملزم گردد، چگونه محاسبه می‌شود؟ نرخ درصدی دیه، از نرخ کامل دیه در سال جاری محاسبه می‌گردد. مثلاً اگر قاضی در سال ۱۴۰۲ درباره شخصی به پرداخت ۲۰ درصد دیه کامل حکم کند، پس شخص باید ۱۸۰ میلیون تومان پرداخت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *