خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

آغاز کاوش باستان شناختی در شهرتاریخی بلقیس

هشتمین فصل کاوش های باستان شناختی در شهر تاریخی بلقیس اسفراین دومین بنای عظیم خشتی و گلی کشور عزیزمان ایران از اول اردیبهشت ماه شروع شده است است.

آغاز کاوش باستان شناختی در شهرتاریخی بلقیس

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازبجنورد؛ علیرضا نجفی مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس اسفراین گفت : فصل هشتم کاوش شهر تاریخی بلقیس اسفراین پس از کسب مجوز کاوش از پژوهشگاه شرکت میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری، از اول اردیبهشت ماه جاری به مدت دوماه به همت پایگاه میراث فرهنگی شهر تاریخی بلقیس اسفراین به سرپرستی احمد نیک گفتار در مجموعه پایگاه شهر بلقیس جهت آشنایی ساختار شهر و تکمیل کاوش های فصول پیشین، شروع شد .

وی افزود : این کاوش ها در دو بخش، داخل ارگ و شارستان که در داخل ارگ با نشانه آشنایی و آگاهی از ساختار معماری داخلی ارگ و فضاهای موجود درآن، ایجاد فضای سایت موزه جهت بازدیدکنندگان، فراهم کردن خوابیدن جهت حفاظت و مرمت اضطراری و تکمیلی در داخل ارگ و درمحدوده شارستان انجام می شود.

نجفی گفت : این کاوش با تاکید بر تپه منار با نشانه مشخص کردن کاربری و تکمیل ساختار مسجد- مدرسه که بخش هایی از آن در فصول گذشته با کاوش های باستان شناختی نمایان شده است بود شروع شده است است .

آغاز کاوش باستان شناختی در شهرتاریخی بلقیس

مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی بلقیس اسفراین اظهار کرد: در فصل هفتم کاوش های باستان شناختی که در سال 94 در دو بخش ارگ و شارستان صورت گرفت در داخل ارگ بقایایی از منازل مسکونی اطراف یک حیاط مرکزی با یک سیستم آبرسانی با ساختار تنبوشه ای که به حوض انبار وصل می شد کشف شد.

نجفی افزود: بخش دیگر کاوش ها که در شارستان در بخش معروف به تپه منارصورت گرفت منجر به کشف یک صحن بزرگ با رواق های پیرامونی با یک ورودی آجر فرش که ایوان آن مزین به گچبری هایی از نوع برهشته بوده که در نوع خود از بی نظیرترین گچبرهای دوران اسلامی در قرون7-5 ه.ق به شمار می رود شد که احتمالا بقایای مسجد- مدرسه سلجوقی باشد.

انتهای پیام/آ

واژه های کلیدی: تاریخی | بجنورد خراسان شمالی | میراث فرهنگی | کاوش باستانی | شهر بلقیس |

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *