خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

نقشه + جغرافیای سیاسی تسلیحات هسته‌ای در جهان

پایگاه اینترنتی بیزنس اینسایدر در مطلبی به بررسی جغرافیای سیاسی تسلیحات هسته‌ای در دنیا پرداخت.

نقشه + جغرافیای سیاسی تسلیحات هسته‌ای در جهان

به گزارش گروه بین الملل کلوب خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی بیزنس اینسایدر؛ بمب های هسته ای در رده تسلیحات مخرب با قابلیت بازدارندگی محسوب می شوند. کره شمالی کشوری کوچک و نسبتا فقیر است که با دستیابی به قدرت هسته ای و آزمایشات موشکی از منافع و امنیت ملی خود در برابر تهدیدات خارجی دفاع می کند.

عبارات مهم : آفریقای جنوبی
اگرچه کارها جسورانه رهبر کره شمالی تا حد زیادی موجب ایجاد تنش میان این کشور و قدرتهای غربی و برهم زدن تعادل قدرت در خاور دور شده است است، ولی چشم انداز فعلی از “ژئوپولیتیک آینده” این کشور نشان می دهد جهت چندین دهه قادر است با محاسبات محتاطانه علاوه بر جلب توجه غرب، به گسترش و تقویت قدرت هسته ای خود ادامه دهد. همین امر کشورهای غربی از جمله آمریکا را وادار کرده تا جهت ممانعت از پیشرفتهای هسته ای پیونگ یانگ به حربه ترساندن و گزینه برخورد نظامی روی آورند.

علاوه بر کره شمالی، هشت کشور در دنیا از تسلیحات هسته ای جهت نمایش قدرت و اهداف بازدارندگی بهره می برند. نقشه های زیر به گونه ای پراکندگی کاربرد و ذخیره تسلیحات هسته ای را نشان می دهند.

بزرگترین زرادخانه های هسته ای جهان

در این نقشه کشورهایی که بزرگترین زرادخانه های هسته ای دنیا را دارند، معرفی شده است اند. تسلیحات هسته ای در این کشور ها به شکل ذخیره شده است (با رنگ زرد) و آماده استفاده (با رنگ نارنجی) هستند. کلاهک های هسته ای معمولا در زمره تسلیحات ذخیره قرار دارند و جهت کاربرد آن ها باید اقداماتی جهت استفاده انجام شود. موشک های بالستیک، بالستیک قاره پیما، بمب افکن و گاهی اوقات موشکهای کروز می توانند در گروه تسلیحات هسته ای آماده استفاده قرار بگیرند.

در حال حاضر، روسیه و آمریکا بزرگترین تسلیحات هسته ای ذخیره و آماده استفاه را در دنیا دارند. روسیه ۴۵۰۰ کلاهک هسته ای و آمریکا ۴۴۸۰ کلاهک هسته ای در اختیار دارد.

کشورهایی که برنامه های هسته ای ساخت تسلیحات را ر ها کرده اند


بلاروس، قزاقستان و اوکراین تمامی تسلیحات هسته ای خود را در سال ۱۹۹۱ و پیش از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بدست آوردند. این کشور ها علی رغم امضای پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای، اواسط دهه ۹۰ میلادی سلاح های خود را به روسیه تحویل دادند. آفریقای جنوبی به طور مستقل تسلیحات هسته ای خود را گسترش داده است. آفریقای جنوبی طی دهه های ۶۰ تا ۸۰ میلادی به توسعه تسلیحات هسته ای پرداخت، ولی پس از آن، روند ساخت تسلیحات اتمی متوقف و ر ها شد. آفریقای جنوبی نیز در سال ۱۹۹۱ پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای را امضا کرد.

کشورهای برزیل، آرژانتین، لیبی، سوریه، و عراق از دیگر کشورهایی هستند که به دلایل سیاسی یا اقتصادی روند ساخت تسلیحات هسته ای را ر ها کرده اند.

کشورهایی با برنامه های صلح آمیز هسته ای


برخی کشورهای دنیا مانند ایران، آلمان، کره جنوبی، ژاپن و تایوان دانش هسته ای را صرفا جهت توسعه بخش صنعتی، کشاورزی، پزشکی و … به خدمت می گیرند. ساخت تسلیحات هسته ای در این کشور ها می تواند موجب برهم زدن تعادل قدرت در منطقه شود.

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: آفریقای جنوبی | کره جنوبی | کره جنوبی | آمریکا | جغرافیای سیاسی | تسلیحات هسته‌ای | کلاهک هسته ای | بین الملل

نقشه + جغرافیای سیاسی تسلیحات هسته‌ای در جهان

نقشه + جغرافیای سیاسی تسلیحات هسته‌ای در جهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *