خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

رمزگشایی از عوامل گران شدن قیمت ماشین

شرکت های خودروساز همواره بر پایین بودن قیمت فروش تولیدات خود اصرار داشته و به هر بهانه و دلیلی بازار را مجبور به تحمل رشد قیمتها می کنند. ولی کدام عامل در زیاد

رمزگشایی از عوامل گران شدن قیمت ماشین

رمزگشایی از عوامل گران شدن قیمت ماشین

عبارات مهم : بازار

شرکت های خودروساز همواره بر پایین بودن قیمت فروش تولیدات خود اصرار داشته و به هر بهانه و دلیلی بازار را مجبور به تحمل رشد قیمتها می کنند. ولی کدام عامل در زیاد کردن قیمت ماشین موثر است؟

به گزارش مهر کمتر از یک ماه به انتخابات ریاست جمهوری مانده است. این روزها همه در تب و تاب شعارهای تبلیغاتی و خبر از برطرف رکود تولید و بازگرداندن رونق میدهند. بعضی شرکت های تولیدی ولی با بهره بردن از فضای انتخاباتی و عدم تمرکز نهادهای ناظر بر بازار به صورت کاملا چراغ خاموش اقدام به آماده سازی بازار جهت زیاد کردن قیمتها کرده اند.

رمزگشایی از عوامل گران شدن قیمت ماشین

دو شرکت خودروساز که نبض بازار خودروی داخلی را در دست دارند بدون توجه به عدم موافقت شورای مسابقه و میل به دولت به عدم زیاد کردن قیمت ها در آستانه انتخابات بدنبال بالابردن چراغ خاموش قیمت محصولاتشان هستند.

این در حالی است که طبق گفته های رضا شیوا، مدیر شورای رقابت، اقدام به زیاد کردن قیمت محصولات خودروسازان نیاز به تاییدیه و مجوزهای شورای مسابقه داشته و بدون این مجوز هر گونه اوج بردن قیمت غیرقانونی می باشد.

شرکت های خودروساز همواره بر پایین بودن قیمت فروش تولیدات خود اصرار داشته و به هر بهانه و دلیلی بازار را مجبور به تحمل رشد قیمتها می کنند. ولی کدام عامل در زیاد

این مقام مسئول با تاکید بر عدم صدورمجوز زیاد کردن قیمت تا اردیبهشت ماه گفت: شاخص های دستورالعمل قیمت گذاری ماشین را در این ماه بررسی و در نهایت قیمت های جدید را اعلام می کنیم ولی تا وقت اعلام قیمت های جدید هیچ خودروسازی اجاره زیاد کردن قیمت ندارد.

این تاکیدات در حالی مطرح می شود که پیش از این هم دیده شده است بعضی شرکت های خودروساز با اعلام آزاد بودن قیمت ها و دمیدن در شیپور رقابتی بودن قیمت، نبض بازار را به دست گرفتند. این میل به به گران کردن ولی بدون هیچگونه تغییر در کیفیت محصول و خدمات پس از فروش رخ داده و تنها با تبلیغ بر روی مدل های جدید بازار را دچار موج زیاد کردن قیمت می کند.

چند علت مهم جهت گران کردن خودرو

رمزگشایی از عوامل گران شدن قیمت ماشین

پیش از برجام و در دوران تحریم های ظالمانه علیه کشور عزیزمان ایران این شرکت ها مدعی بودند به علت عدم تامین قطعات از مسیرهای معمول تجاری و زیاد کردن هزینه قطعات و مواد اولیه ناچار به گران کردن قیمت هستند. چنان که طی سال های ۹۰ تا ۹۲ مشاهده کردیم قیمت ماشین به ۳ تا ۴ برابر قیمت واقعی رسید و طی سال های بعد هم با وجود کم کردن تورم و برطرف موانع واردات مواد اولیه و قطعات در همان قله گرانی باقی ماند.

یکی دیگر از دلایل خودروسازان جهت اوج بردن قیمت تولیدات خود قیمت سود بانکی و گران بودن تسهیلات بود. ولی این عامل نیز طی سال گذشته و با توافق بانک های شخصی و دولتی جهت کم کردن قیمت سود بانکی از بین رفت. سال قبل شبکه بانکی در یک اجماع کلی اعلام کرد قیمت سود سپرده بانکی را کم کردن خواهد داد و بعد از آن هم قیمت سود تسهیلات را پایین آورد. این اجماع و توافق گرچه در عمل چندان به ظهور نرسید ولی شرکت های بزرگ تولیدی جهت دریافت تسهیلات و یا استمهال تسهیلات قدیمی از حمایت های دستوری برخوردار بوده و شبکه بانکی به صورت تکلیفی موظف به حمایت از این شرکت ها شد.

شرکت های خودروساز همواره بر پایین بودن قیمت فروش تولیدات خود اصرار داشته و به هر بهانه و دلیلی بازار را مجبور به تحمل رشد قیمتها می کنند. ولی کدام عامل در زیاد

فروش ۲ هزار ماشین در ۱۰ دقیقه

از دیگر عوامل در اوج رفتن قیمت ماشین می توان به سفته بازی و ورود نمایندگان فروش شرکت های خودروساز به بازار داغ عضویت خودروهای صفر و فروش آنها در بازار اشاره کرد. درست زمانی که یکی از این شرکت ها اقدام به پیش فروش اینترنتی خودروهای تولیدی خود می کند در عرض چند دقیقه حدود ۴ هزار فروش انجام می شود و سهم مصرف کننده واقعی شاید کمتر از ۱۰ درصد از این پیش فروش باشد. دسترسی به رانت اطلاعاتی و آگاهی از وقت دقیق شروع پیش فروش و همچنین کدهای دسترسی نمایندگان فروش به سایت فروش ماشین موضوعاتی است که نیاز به بررسی و ورود شرکت های ناظر دارد.

رمزگشایی از عوامل گران شدن قیمت ماشین

در یکی از همین پیش فروش های ماشین در عرض ۱۲ دقیقه بیش از ۲ هزار ماشین به فروش رسید و درست یک روز بعد، بازار سیاه حواله های ماشین داغ شد و این حواله ها با قیمت هایی بین ۴ تا ۸ میلیون تومان بالاتر در بازار سیاه دست به دست شد.

پیشگوها می گویند: به زودی ماشین گران می شود

این گرانی کاذب در حالی در بازار ماشین رخ می دهد که بعضی کارشناسان نیز به آن دامن می زنند. پیشگویی بعضی از این کارشناسان مبنی بر گران شدن قیمت ملک وخودرو در آینده ای نزدیک، به زیاد کردن تقاضا منجر شده است و زیاد کردن تقاضا نیز در همه بازارها رشد قیمت را رقم می زند.

گفتنی است با وجود همه این عوامل به علت کم کردن قدرت خرید و رکود شدید در بخش تقاضا، دولت مجبور به ارائه تسهیلات جهت خالی کردن انبارهای خودروسازان شد. ولی با این وجود در حالی که این انبارها دوباره پر شده است و نگرانی خودروسازان را زیاد کردن داده مشخص نیست چرا و با چه هدفی به گران شدن قیمت ماشین در بازارها دامن می زنند. چرا که رشد قیمت ها در بازار راکد فعلی تنها اثری که می تواند بر میزان فروش این شرکت ها بگذارد اثر منفی و کم کردن تقاضا جهت خرید است.

با این اوصاف امیدواری به ورود یک قطب دیگر خودروسازی و بر هم زدن تعادل بازار انحصاری ماشین امیدی واهی است. چنانکه رضا شیوا مدیر شورای مسابقه با تاکید بر آزادسازی قیمت خودروهای داخلی اظهار کرد: نه تنها در کوتاه مدت امیدی به ورود قطب جدیدی جهت تولید و عرضه خودروهای پرتقاضا نیست، بلکه قیمت ماشین در بازارهای جهانی نیز به گونه ای است که فکر نمی کنم کسی حاضر باشد تا با این قیمت ها جهت تولید و عرضه چنین خودروهای کم قیمتی در کشورمان سرمایه گذاری کند، با این شرایط شورای مسابقه در بازار خودروهای داخلی می ماند.

رضا شیوا تأکید کرد: حتی قراردادهای جدید خودروسازان با شرکای خارجی نیز به علت عرضه خودروهای بیش از ۵۰ میلیون تومان موجب برطرف انحصار از بازار خودروهای پرتقاضا نمی شود.

رئیس شورای مسابقه افزود: حتی انجام چنین سرمایه گذاری هایی نیز در کوتاه مدت قادر نخواهد بود تا شرایط تولید و عرضه خودروهای انحصاری در بازار کشورمان را به گونه ای تغییر دهد که شورای مسابقه را متقاعد به آزادسازی قیمت اینگونه خودروها کند. به گفته وی، شورای مسابقه براساس تکالیف قانونی خود در زمینه نظارت بر بازارهای انحصاری، ناگزیر به ادامه تعیین ضوابط و دستورالعمل های قیمت گذاری و نظارت بر بازار خودروهای پرتقاضای داخلی خواهدبود.

واژه های کلیدی: بازار | ماشین | مسابقه | تسهیلات | سود بانکی | خودروسازان | خودروهای داخلی | قیمت خودروهای داخلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *