خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

مطالبه عمومی جهت مناظره زنده نامزدها را بپذیرید

دیده بان شفافیت و عدالت راجع به عدم پخش مناظره های انتخاباتی به صورت زنده بیانیه ای صادر کرد.

مطالبه عمومی جهت مناظره زنده نامزدها را بپذیرید

به گزارش گروه انتخابات کلوب خبرنگاران جوان؛ دیده بان شفافیت و عدالت راجع به عدم پخش مناظره های انتخاباتی به صورت زنده بیانیه ای صادر کرد.

متن بیانیه به شرح ذیل است:

عبارات مهم : انتخابات ریاست جمهوری

بسم الله الرحمن الرحیم
دیده بان شفافیت و عدالت
مطالبه عمومی جهت مناظره زنده نامزدها را بپذیرید
ملت شریف ایران!
سلام خدا بر شما مردم متعهد به آینده کشور و انقلاب اسلامی
شفافیت یکی از مهم ترین ضرورت ها و نیز راهکارهای مبارزه با فساد در همه دنیا و نیز کشور عزیزمان می باشد، که یکی از مظاهر بروز آن در مناظرات ریاست جمهوری است. به طوری که مردم که ولی نعمتان مسئولان نظام و مَحرم واقعی نظام هستند، بتوانند به طور کاملا براق و دقیق در جریان نظر های گزینه های ریاست جمهوری قرار گیرند؛ و به عبارتی کلی تر می توان گفت که بر اساس چهار حجت عقل (قرار دادن قدرتمندان در اتاق شیشه ای)، شرع (مطالبات مقام معظم رهبری راجع به ضرورت شفافیت)، قانون (قانون دسترسی و انتشار آزاد به اطلاعات و…) و علم (یکی از مهم ترین اصول علمی مبارزه با فساد براق سازی است) جمهوری اسلامی کشور عزیزمان ایران جهت مقابله با فساد راهی به جز براق سازی حداکثری ندارد.
ار این رو باعث شکرگزاری بسیار به درگاه الهی است که عنوان انتخابات و میزان شفافیت انجام آن، چنان جهت مردم اهمیت دارد که هنگامی که اعلام شد، مناظرات نامزدها زنده نخواهد بود، موجی از اعتراض در میان مردم و رسانه ها برانگیخته شد، به طوری که صدا و سیما و تمامی نامزدها به سرعت مخالفت خود را با این تصمیم کمیسیون تبلیغات انتخابات اعلام کردند تا نزد مردم متهم به مخالفت با براق سازی در انتخابات نگردند. این اتفاق از چندین جهت در خور اهمیت است:
1. آیا کمیسیون تبلیغات حق داشت چنین تصمیمی بگیرد؟ بر اساس ماده 65 قانون انتخابات ریاست جمهوری مصوب 1364 که در اصلاحیه های بعدی ثابت باقی مانده است، « ترتیب و تنظیم برنامه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی از طریق صدا و سیما» بر عهده این کمیسیون گذارده شده است است. بنابراین تخلفی صورت نگرفته است.
2. چون برنامه زنده یک ساعته ای جهت هر نامزد احراز صلاحیت شده است در ترتیبات تنظیمی کمیسیون دیده شده است است، معلوم میشود که قصد بی اعتنایی به شفافیت نبود؛ بلکه به نظر میرسد عبرت گیری از حوادث مناظرات انتخابات سال 1388 باعث این امر شده است باشد. آن تجربیات تلخ که خود بخشی از علت یا بهانه فتنه های پس از انتخابات شد، شاید یک علت تصمیم کمیسیون بوده باشد. به خاص آن که تصمیم به منع مناظرات زنده در زمانی انجام گرفت که هنوز معلوم نبود چه کسانی میخواهند از این حق استفاده کنند.
3. تحقیقات دیده بان شفافیت و عدالت نشان میدهد که پیشنهاد ضبطی کردن مناظرات نامزدها را وزارت کشور به کمیسیون ارائه داد و از قوای مقننه و قضائیه نیز دو نفر موافق این پیشنهاد بودند، یعنی اعضای مخالف مناظرات زنده از هر سه قوه بودند. پس نباید این صلاح اندیشی را به سیاست زدگی آلود و از روش منطقی و انصاف دور شد.
4. ولی اعضای محترم کمیسیون باید بدانند به چند علت تصمیم ارزش ناصواب و پرهزینه است و مصلحت کاملا در زنده بودن مناظرات است. نخست آن که چون در ماده 64 قانون اصلاح قانون انتخابات مصوب 1391 داشتن برنامه زنده نیز دیده شده است است، کما اینکه در این دوره نیز برنامه نطق یک ساعته زنده در نظر گرفته شده است است، آن خطری که کمیسیون را بیمناک کرده است با ضبطی کردن مناظره ها منتفی نمی شود. دوم آن که چون احتمال خطر نباید مردم را از براق تر شدن راه گزینش محروم کند، ماده اخیرالذکر خطر را پذیرفته و جهت جبران تخلف مقرر کرده است که اگر هر یک از نامزد ها، ضمن پخش برنامه زنده ای «مطالب توهین آمیز یا هتک حرمت سایر نامزدها با دیگر افراد و یا مغایر با قوانین» بیان کند، شرکت صدا و سیما «موظف است با تشخیص کمیسیون بررسی تبلیغات به میزان مناسب و به صورت ضبط شده است وقت احقاق حق بدهد.» خواه برنامه زنده مناظره باشد یا نباشد. علت سوم این که غیره زنده بودن مناظرات، باعث افزایش اتهام مهندسی شده است بودن انتخابات میگردد که ضدانقلاب در آن میدمد. و چهارم کم کردن همکاری را در پی دارد که ناقض روش همیشگی رهبر معظم انقلاب است.
5. چرا زنده بودن و شفافیت مناظره ها جهت گزینش مردم مهم است؟ ظرفیت گفتگوی صورت به صورت یکی از شاخص های مهم یک مدیر جمهور است که در فضای واقعی قابل آزمون است که در مناظرات زنده رخ میدهد. ویژگی های مهم دیگری که انتظار میرود یک مدیر جمهور داشته باشد مانند سرعت انتقال، حاضرجوابی، نحوه استدلال در برابر هجمه دیگران، حفظ زبان در جهت منافع ملی، خویشتنداری و تحمل انتقاد، خویشتنداری جهت حفظ رازها نظام، کظم غیظ و رعایت انصاف در باره رقیب و رفیق و مشابه آن ها که نقش مهمی در توفیق مدیر جمهور دارد در مناظره زنده به طور واقعی قابل ارزیابی است.
بنا بر آن چه تقدیم شد، دیده بان شفافیت و عدالت از کمیسیون تبلیغات انتخابات میخواهد سریعا به مطالبه عمومی پخش زنده مناظره ها پاسخ مثبت دهد.
دیده بان شفافیت و عدالت
انتهای پیام/

واژه های کلیدی: انتخابات ریاست جمهوری | نامزدهای انتخاباتی | انتخابات | تبلیغات | کمیسیون | برنامه | قانون | انتخابات 96

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *