خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

دومین کنفرانس ملی «حقوق بشر و پلیس» برگزار شد

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان دومین کنفرانس ملی «حقوق بشر و پلیس» را برگزار کرد.

دومین کنفرانس ملی «حقوق بشر و پلیس» برگزار شد

به گزارش خبرنگار حوزه افغانستان کلوب خبرنگاران جوان، در این کنفرانس بر حضور، مصونیت و ارتقای ظرفیت زنان در صفوف پلیس تأکید شد و زیاد شرکت کنندگان این کنفرانس زنان پلیس بودند.

هدف از برگزاری کنفرانس، تعمیم حقوق بشر و نظارت بر آن در نهادهای امنیتی افغانستان عنوان شده است است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر تفاهمنامه هایی را با وزارت داخله، دفاع و ریاست امنیت ملی امضا کرده است که براساس آن، این کمیسیون آموزش های حقوق بشری را جهت نهادهای امنیتی فراهم و بر اوضاع حقوق بشر در این نهادها و بیرون از آن ها نظارت می کند.

دکتر سیما سمر، رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر در این کنفرانس گفت: «پلیس زنجیر اول تأمین عدالت» است و در صورتی که پلیس مأموریتش را به خوبی انجام ندهد، سارنوالی ها و محاکم نمی توانند وظایف ارزش را به درستی انجام دهند.

دومین کنفرانس ملی «حقوق بشر و پلیس» برگزار شد

خانم سمر افزود: پلیس نخستین مرجعی است که مردم، به خصوص قربانیان، به آن ها مراجعه می کنند.

عبارات مهم : آموزش

بنابراین عدالت زمانی تأمین می شود که پلیس به صورت تخصصی و بی طرفانه با قضایا برخورد کند.

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر بر ارتقای ظرفیت زنان در صفوف پلیس تأکید کرد و گفت: زنان پلیس تنها زمانی می توانند بهتر و مؤثرتر فعالیت کنند که به اندازه کافی آموزش ببینند و تنها به آموزش های رسمی در آکادمی پلیس و سایر نهادهای مربوط به وزارت داخله اکتفا نکنند.

سمر خطاب به پلیس های زن گفت: «شما باید ظرفیت تان را اوج ببرید؛ تنها به خواندن کورس های وزارت داخله یا ترکیه اکتفا نکنید.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان دومین کنفرانس ملی «حقوق بشر و پلیس» را برگزار کرد.

هرقدر زیاد بخوانید و ظرفیت علمی تان را اوج ببرید، شما می توانید موفق تر باشید.»

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تأکید کرد که زنان پلیس باید از تمام قوانین آگاه باشند تا بهتر به وظایف خود عمل کنند.

وی تأکید کرد که زنان در صفوف پلیس باید اعتماد به نفس داشته باشند و تمام قوانین مربوط به پلیس و وزارت داخله را مراعات کنند.

دکتر سمر تأکید کرد: «شما باید نمونه ای از برخورد خوب باشید؛ واکنش‌ها شما باید متفاوت از دیگران باشد تا مردم به شما اعتماد کنند و دختران بیشتری وارد صفوف پلیس شوند.»

خودداری از تبعیض

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر تأکید کرد که زنان در صفوف پلیس باید از همدیگر حمایت و از هرنوع تبعیض قومی، سمتی، زبانی و مذهبی در برابر یک دیگر خودداری کنند.

دومین کنفرانس ملی «حقوق بشر و پلیس» برگزار شد

دکتر سمر افزود: «اگر شما با آزار و اذیت جنسی مواجه می شوید، باید به کمیسیون اعتماد کنید و شکایت کنید. محرمیت شکایت تان محفوظ است و اگر شما نخواسته باشید، نام شما گرفته نمی شود.»

خانم سمر تأکید کرد تا زمانی که زنان در صفوف پلیس امنیت و مصونیت نداشته باشند، نمی توانند امنیت زنان و دختران را در جامعه تأمین کنند.

نقش زنان در تصمیم گیری ها

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تأکید کرد که زنان، به مثابه نیمی از جمعیت افغانستان، تا زمانی که در تمامی مسایل مربوط به توسعه حضور نداشته باشند، توسعه بشری و پیشرفت تنها در سطح شعار باقی خواهد ماند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان دومین کنفرانس ملی «حقوق بشر و پلیس» را برگزار کرد.

به باور وی، حضور زنان در صفوف پلیس بسیار مهم است و این حضور زمانی می تواند مؤثر باشد که مقامات وزارت داخله، قوماندان های امنیه و آمران پلیس با زنان عضو پلیس همکاری و با آن ها مانند «خواهرشان» واکنش‌ها کنند.

خانم سمر تأکید کرد: هنگامی که به زنان پلیس مأموریت داده می شود، آن ها نباید تنها باشند؛ زیرا چنین مأموریت هایی زمانی مؤثر است که حداقل سه تن پلیس زن جهت اجرای یک مأموریت موظف شوند.

وی گفت: زنان در صفوف پلیس زمانی می توانند نقش مؤثرتری داشته باشند که زیاد آموزش ببینند و زمینه ارتقای ظرفیت جهت آن ها فراهم شود. وی افزود :«از زنان تنها جهت تلاشی و آشپزی استفاده نکنید؛ آن ها باید کارهای کلان تری را در سطح رهبری و تصمیم گیری انجام دهند و این زمینه باید جهت آن ها مساعد شود.»

پیگرد ناقضان حقوق بشر

دومین کنفرانس ملی «حقوق بشر و پلیس» برگزار شد

رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان تأکید کرد که زنان باید در صفوف پلیس امنیت و مصونیت داشته باشند و همچنین کسانی که مرتکب تخطی حقوق بشری و آزار و اذیت جنسی می شوند، باید مورد پاسخگویی قرار گیرند.

خانم سمر تأکید کرد: زنان زمانی می توانند بهتر و مصون در فعالیت های مربوط به پلیس حضور داشته باشند که مکان هایی جداگانه جهت نماز، صرف طعام ، اتاق خدمه و اتاق تبدیل لباس داشته باشند، در غیر آن احساس مصونیت نخواهند کرد.

نصیر احمد درانی؛ وزیر احیا و انکشاف دهات سخنران دیگر این کنفرانس ، گفت: این وزارت تلاش می کند ۳۰ درصد شوراهای انکشافی روستاها، که تصمیم گیرندگان مهم برنامه های انکشافی در دهات هستند، را زنان تشکیل دهند.

وزیر احیا و انکشاف دهات تأکید کرد تا زمانی که زنان در تصمیم گیری ها در بخش توسعه حضور نداشته باشند، امور توسعه ای به درستی به انجام نخواهد رسید.

کرام الدین یاور، معین وزارت داخله در این کنفرانس گفت: این وزارت بر حمایت و نقش مؤثر زنان در صفوف پلیس متعهد است.

او افزود که تاکنون ۱۶۰۰ تن از دختران به ترکیه فرستاده شده است و آموزش های مسلکی فرا گرفته اند.

آقای یاور گفت که بودجه هنگفتی جهت ارتقای ظرفیت زنان در صفوف پلیس در نظر گرفته شده است تا به اندازه کافی آموزش ببینند.

این مقام وزارت داخله گفت: وزارت ۴۷۰ بست در ۳۴ ولایت جهت حل مسائل خانوادگی در نظر گرفته است.

زنان پلیس در این بست ها گماشته می شوند تا در حل معضلات خانوادگی کمک کنند.

آوا نوشت: به گفته آقای یاور، رسیدگی به مسئله پلیس زن به وسیله وزارت داخله جدی گرفته می شود تا آنان مصون باشند و به فعالیت های ارزش به درستی رسیدگی کنند.

یاور گفت، زنان و دختران عضو پلیس به ولسوالی ها نمی روند؛ بلکه در مراکز ولایات جابه جا می شوند تا شیوه کار اداری را عملاً آموزش ببینند.

آقای یاور افزود که در تمام نهادهای مربوط به وزارت داخله، زمینه فعالیت پلیس زن فراهم شده است است.

انتهای پیام/

برای اطلاع از آخرین اخبار افغانستان به کانال تلگرامی ما بپیوندید

واژه های کلیدی: آموزش | کمیسیون | افغانستان | افغانستان | مقامات وزارت | کنفرانس ملی | حقوق بشر | حقوق بشر و پلیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *