خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

چاق ترین های کشور عزیزمان ایران رکورددار سرطان معده

سرطان یکی از مهلک ترین و مرسوم ترین بیماری های هزاره جدید در دنیا و کشور عزیزمان ایران و استان پهناور مازندران است که به اعتقاد پزشکان بروز رفتارهای نامتناسب با

چاق ترین های کشور عزیزمان ایران رکورددار سرطان معده

چاق ترین های کشور عزیزمان ایران رکورددار سرطان معده

عبارات مهم : شبکه بهداشت و درمان

سرطان یکی از مهلک ترین و مرسوم ترین بیماری های هزاره جدید در دنیا و کشور عزیزمان ایران و استان پهناور مازندران است که به اعتقاد پزشکان بروز رفتارهای نامتناسب با سلامتی از جمله چاقی را می توان عامل مهمی در بسترسازی ابتلای آن بویژه سرطان معده به عنوان کشنده ترین نوع این بیماری دانست.

به گزارش ایرنا، بیماری سرطان که به زبان راحت آن را ناشی از تکثیر مهارنشده سلول ها می دانند، یکی از عوامل مهم بروز فوت و میر در دنیا امروز آشنا شده است که بعد از بیماری های قلبی، عروقی دومین عامل مرسوم فوت و میر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل فوت در کشورهای کمتر توسعه یافته معرفی می شود.

چاق ترین های کشور عزیزمان ایران رکورددار سرطان معده

استان مازندران با حدود سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت یکی از استان هایی است که همواره شایعات و اخباری مبنی بر بالاتربودن میانگین شیوع سرطان در این استان نسبت به میانگین کشوری در بین عامه و رسانه ها مطرح است.

این در حالی است که مدیر دانشگاه علوم پزشکی مازندران با رد این شایعه، تنها جغرافیای سرطان را به علت شیوع سرطان معده در این استان، متفاوت با دیگر نقاط کشور عنوان می کند.

سرطان یکی از مهلک ترین و مرسوم ترین بیماری های هزاره جدید در دنیا و کشور عزیزمان ایران و استان پهناور مازندران است که به اعتقاد پزشکان بروز رفتارهای نامتناسب با

***سرطان معده مرسوم ترین سرطان در مازندران/سرطان سینه و مری مرسوم ترین در کشور

دکتر قاسم جان بابایی در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: در نوار شمالی کشور عزیزمان ایران سرطان دستگاه گوارش همانند معده، روده بزرگ و مری مرسوم تر و بالعکس در نوار جنوبی کشور عزیزمان ایران آمار شیوع این نوع سرطان ها پایین تر است.

این فوق تخصص خون و آنکولوژی افزود: این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت سرطان سینه مرسوم ترین سرطان در بین زنان و سرطان مری مرسوم ترین در بین مردان کشور است.

چاق ترین های کشور عزیزمان ایران رکورددار سرطان معده

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: در مطالعه ای که در 20 سال اخیر به وسیله این دانشگاه انجام شده است و با مقایسه اطلاعات دو دهه، می توانیم بگوییم در حال حاضر میزان مبتلا شدن به سرطان معده که مرسوم ترین سرطان دستگاه گوارش در استان مازندران و کشنده ترین نوع سرطان است، در حال کاسته شدن است و بر میزان بروز سرطان روده بزرگ که قابل علاج ترین سرطان این دستگاه است، افزوده شده است است.

***تغییر رفتار، بیش از 50 درصد بروز سرطان را کم کردن می دهد

سرطان یکی از مهلک ترین و مرسوم ترین بیماری های هزاره جدید در دنیا و کشور عزیزمان ایران و استان پهناور مازندران است که به اعتقاد پزشکان بروز رفتارهای نامتناسب با

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: مهمترین عوامل تاثیرگذار در بروز سرطان معده در مردم مازندران واکنش‌ها افراد مشمول بر اضافه وزن و چاقی، کم تحرکی، حجم غذای سنگین و چرب و سرخ کردنی، مصرف سیگار و الکل که در حال زیاد کردن است و بهداشت دهان و دندان هست که تمامی این عوامل با تغییر واکنش‌ها و عادات مردم قابل پیشگیری هستند.

وی تاکید کرد: عامل دیگر عوامل محیطی مشمول بر آلاینده های محیطی، دسترسی مواد صنعتی، شیمیایی و فاضلاب ها به آب های سطحی مازندران و آلودگی آب آشامیدنی است که به علت وجود مواد سرطان زا در بروز این بیماری موثرند.

چاق ترین های کشور عزیزمان ایران رکورددار سرطان معده

دکتر جان بابایی گفت: استفاده از سموم کشاورزی خطرناک و غیراستاندارد نیز عامل مهم دیگر است که به رغم مدیریت درست جهاد کشاورزی استان در این امر، هنوز بعضی کشاورزان از روی ناآگاهی مبادرت به خرید و استفاده سموم خطرناک، غیراستاندارد و نامناسب با صیفی جات به خاطر ارزان بودن و یا درجه آفت کشی اوج از افراد غیرفنی و مجاری غیرقانونی می کنند.

وی افزود: کشاورزان باید آگاه شوند که مورد نیاز است سموم کشاورزی با استانداردها تهیه و شرایط سم پاشی هم باید رعایت شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به زیاد کردن مصرف نان بربری در سبد نان مردم مازندران اشاره و تاکید کرد: نان بربری به علت برخورداری از خمیر زیاد نشاسته بیشتری در خود دارد که ذخیره بیش از حد آن خود موجب بروز سرطان می شود.

وی مردم را به استفاه از نان ها با خمیر و نشاسته کمتر، از جمله نان لواش و سنگک با نحوه تهیه سنتی توصیه کرد و افزود: مصرف برنج و مواد غذایی چرب نیز مناسب نیست و این در حالی است که بسیاری از رستوران ها خورشت را از فهرست غذای خود به علت عدم استقبال مشتریان حذف کرده و آن را با مواد سرخ شدنی جایگزین کرده اند.

دکتر جان بابایی خاطرنشان کرد: دانش مردم مازندران باید اوج رود، باید به مردم آگاهی داد حجم غذا، مصرف برنج و غذاهای چرب را کم کردن داده و به سمت نیم پرس (مقدار) کردن غذا و مصرف خورشت روی آورند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران ساختن فرهنگ در زمینه مصرف سبزیجات و فایده های آن را نیز متذکر شد و گفت: مصرف میوه و سبزیجات در بین مردم مازندران به عنوان استانی که خود قطب کشاورزی است، از میانگین کشوری پایین تر و مایه تاسف است.

دکتر جان بابایی تاکید کرد: تغییر واکنش‌ها و سبک زندگی بیش از 50 درصد بروز سرطان بویژه سرطان های دستگاه گوارش را کم کردن می دهد

بر اساس آمار رسمی نزدیک به دو سوم از جمعیت استان اضافه وزن دارند، به گونه ای که هم اکنون 61.7 درصد زنان و 47 درصد مردان مازندرانی چاق هستند، چاقی نتیجه برهم خوردن تعادل میان انرژی دریافتی و تحرک است که بر این اساس 98 درصد زنان و 92 درصد مردان مازندرانی کم تحرک اند که این آمار در کشور 96.3 و 87.3درصد است.

***مازندران رتبه اول چاقی در کشور را دارد

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: استان مازندران رتبه اول در اضافه وزن و چاقی در کشور را دارد و چاقی یک فاکتور موثر در مبتلا شدن به سرطان معده است بنابراین حفظ وزن ایده ال با تغییر سبک زندگی از جمله تغذیه صحیح و تحرک بدنی میتواند احتمال مبتلا شدن به سرطان را کم کردن دهد.

جلال نوروزخوانی افزود: خوردن غذای چرب با حجم زیاد و مصرف غذاها و ترشی های مانده و نمک سود شده است و کم تحرکی، مصرف زیاد فست فودها به عنوان غذاهای پرحجم که با روغن و ادویه زیاد تهیه می شوند و نیز خوردن برنج زیاد به علت برخورداری از نشاسته فراوان از جمله دلایل چاقی مردم این استان است.

وی گفت: جهت مبارزه با این عارضه بزرگسالان حداقل پنج روز در هفته را به مدت نیم ساعت باید فعالیت فیزیکی میانگین تا شدید داشته و جهت کودکان و نوجوانان نیز روزانه انجام 60 دقیقه فعالیت فیزیکی و به تناوب حداقل پنج روز در هفته مورد نیاز است.

این کارشناس تغذیه تاکید کرد: مصرف زیاد نمک نیز خطر مبتلا شدن به سرطان معده را زیاد کردن می دهد که براساس تحقیقات، مازندرانی ها دو تا سه برابر از حد مورد نیاز که مقدار آن سه تا پنج گرم است، نمک مصرف می کنند.

نوروزخوانی گفت: باید مصرف گوشت های فرآوری شده است مثل سوسیس و کالباس و غذاهای کنسروشده که حاوی نمک زیادی است، نیز به حداقل برسد.

نوروزخوانی توصیه کرد: مردم جهت طعم دادن به غذا، به جای نمک از چاشنی های دیگر مثل سبزی های معطر، سیر و آب لیمو استفاده کنند.

وی گفت: افرادی که سوء تغذیه دارند و بدنشان با کمبود کالری مواجه است نیز زیاد از دیگران در معرض مبتلا شدن به سرطان معده قرار دارند، همچنین کمبود پروتئین ها و ویتامین ها بویژه ویتامین های C و A و متعادل نبودن مصرف ماهی و مرغ به همراه گوشت قرمز که منبع پروتئین است، نیز از دیگر دلایل مبتلا شدن به سرطان معده است.

کارشناس مسئول تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران تصریح کرد: مصرف میوه جات و سبزیجات به خاطر برخورداری از مواد مغذی مشمول بر ویتامین ها و مواد معدنی و مواد شیمیایی بافایده جهت بدن دارای اثرات مفیدی بر سلامتی انسان ها است که این مصرف در مازندران پایین است.

نوروزخوانی تاکید کرد: استفاده از حداقل پنج واحد میوه و سبزی در روز و همچنین غذاهای گیاهی غنی از پروتئین و نشاسته مثل غلات، لوبیاها و سیب زمینی، مقدار زیادی از مواد مغذی ضد سرطان را به بدن می رساند.

وی افزود: رژیم غذایی یکی از مهم ترین قسمت های پیشگیری و درمان سرطان است.

به گفته وی با اجرای طرح تحول سلامت، کارشناسان تغذیه در مراکز بهداشتی درمانی استان مازندران در حال ارائه مشاوره تغذیه و رژیم درمانی بصورت رایگان به مردم هستند.

***مراجعه زودهنگام تنها راهکار درمان جهت بیمار سرطانی است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: تمامی انواع سرطان ها به شرط مراجعه زودهنگام بیمار در مرحله اولیه که بیماری قابل جراحی بوده و امکانات درمان با شیمی و پرتو درمانی وجود دارد، قابل درمان هستند و برعکس بیماری با توموری که وارد مرحله پیشرفته شده، لاعلاج خواهد بود.

دکتر جان بابایی گفت: عدم مبتلا شدن به سرطان به طور کلی در یک جامعه امری غیرممکن است، حتی در کشورهایی همچون اسکاندیناوی، نروژ و سوئد که عالی ترین شاخص های بهداشتی را دارا هستند نیز سرطان در حال زیاد کردن است و نمی شود مانع از بروز کامل این بیماری شد.

فوق تخصص خون و آنکولوژی افزود: هرچه سن بالاتر می رود مبتلا شدن به سرطان نیز زیاد کردن می یابد، زیرا مهمترین علت مبتلا شدن به سرطان، سن است و براین اساس هرچه میانگین امید به زندگی در جامعه ای بالاتر می رود خطر بروزسرطان و میزان شیوع آن نیز در آن جامعه زیاد می شود.

وی تاکید کرد: در مازندران امید به زندگی نسبت به دهه های اخیر بیش از 25 سال زیاد کردن داشته به گونه ای که در حال حاضر این قیمت در زن های مازنی 81 و در مردها 76 سال است.

دکتر جان بابایی تصریح کرد: با زیاد کردن عمر، احتمال مبتلا شدن به بیماری های مزمن مثل دیابت، فشارخون و سرطان زیاد کردن می یابد.

به گفته وی زیاد کردن سرطان پدیده ای است که در کل دنیا مشهود است ولی مهمترین اتفاقی که افتاده تغییر جغرافیای سرطان در بعضی کشورها از جمله سوئد به خاطر زیرساخت های ایجاد شده است در حوزه سلامت و آگاهی مردم، مراعات رژیم غذایی و رعایت عوامل زیست محیطی است که موجب کم کردن سرطان معده شده است اند که با تشخیص زودهنگام آمار فوت و میر آن را نیز کم کردن داده اند.

دکتر جان بابایی افزود: عملا شیوع سرطان در همه جای دنیا در حال زیاد کردن است ولی توصیه قابل توجه کم کردن فوت و میر ناشی از این بیماری به خاطر پیشرفت هایی است که در مرحله تشخیص و درمان صورت گرفته است.

وی مهمترین راهکار جهت پیشگیری از بروز سرطان را آگاهی دادن به مردم و زیاد کردن دانش آنان دانست و تاکید کرد: این مهم از طریق سیستم شبکه بهداشت و درمان مازندران، رسانه ها و صدا و سیما در حال انجام است.

دکتر جان بابایی گفت: آموزش زنان منزل دار در زمینه مدیریت تغذیه خانواده و نیز تغییر عادت مردان مازنی، زیاد کردن اطلاع رسانی و آموزش ها ازطریق ارتباط جمعی، آموزش مردمان روستاها به وسیله رابطین و کارشناسان بهداشت در مراکز بهداشت روستایی کارها مورد نیاز جهت زیاد کردن آگاهی مردم است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران به فعالیت 6 مرکز جامع سرطان در این استان اشاره و تاکید کرد: کارها تشخیصی و درمانی رایگان این مراکز در اختیار بیماران قرار می گیرد و نیز یکی از بزرگترین مراکز تحقیقات جامع سرطان کشور در این استان فعال است.

***ثبت مشخصات 15 هزار بیمار سرطانی مازندران در سامانه

مسئول واحد ثبت بیماری سرطان در دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز در گفت وگو با ایرنا اظهارکرد: سامانه ثبت بیماران سرطانی این استان از ابتدای سال 95 به منظور ثبت دقیق آمار و مشخصات بیماران سرطانی راه اندازی و شروع بکار کرد.

مجید یعقوبی افزود: جمع آوری داده های سرطان به دستور وزارت بهداشت، در 12 استان کشور از جمله مازندران به صورت دقیق و علمی در حال انجام است و این داده ها و گزارشات علمی مبنای تحقیق متخصصان جهت ریشه یابی و چاره اندیشی در مورد این بیماری قرار خواهد گرفت.

وی گفت: بر اساس آخرین آمار مستند موجود مبتلا شدن به سرطان در استان مازندران در سال 93 بیش از چهار هزار مورد جدید بوده و در هریک از سالهای 93 و 94 یکهزار و 900 بیمار سرطانی در این استان جان خود را از دست داده اند.

یعقوبی افزود: سرطان بیماری سنین پیری است و به علت زیاد کردن طول عمر و رفاه جمعیت از یکسو و کم کردن تحرک و تغییر فرهنگ تغذیه در جامعه و مصرف غذاهای کارخانه ای شاهد زیاد کردن بروز این بیماری هستیم.

وی میزان بقای بیماران سرطانی در جوامع متفاوت را متفاوت دانست و تاکید کرد: میزان بقا بعد از تشخیص نوع سرطان در کشور عزیزمان ایران به علت برخورداری از امکانات تشخیصی و درمانی خوب زیاد از بسیاری کشورهاست و تنها نیاز به اطلاع رسانی در مورد مراجعه زودهنگام بیماران پس از بروز علائم است.

یعقوبی گفت: سیستم بهداشتی مازندران ضعیف نیست و نقاط محروم زیادی نیز ندارد و از سویی از فرهنگ بهداشتی پایین تری نسبت به کشور برخوردار نیست تنها واکنش‌ها و تغییر سبک زندگی مردم این استان را مهمترین عامل در بروز بیماری سرطان معده می توان عنوان کرد.

وی خاطرنشان کرد: نیاز است اطلاعات بیماری سرطان در این استان بدرستی و مستند جمع آوری و نوشته شود تا با مقایسه آن با اوضاع میانگین کشوری بویژه استان های مجاور و مشابه از لحاظ شرایط فرهنگی، اقتصادی و ژنتیکی همچون گیلان و گلستان، اوضاع سرطان استان مشخص گردد.

یعقوبی مهمترین توصیه در مورد بیماری سرطان را پیشگیری و در مرحله دوم تشخیص و در مرحله سوم درمان خوب دانست و گفت: کم کردن استرس و نیز برخورداری از روحیه مبارزه جو در بیمار نیز در درمان و بقای بیماری موثر است.

***علائم سرطان

دردهای مداوم به دلایل نامشخص، کم کردن وزن بدون دلیل، نفخ کردن مداوم، تغییرات سینه و خونریزی غیرعادی در زن ها، تغییرات پوستی، بروز مسئله در بلع، درد شکم و افسردگی به طور همزمان بویژه در زنان، مسائل گوارشی و سوءهاضمه بدون هیچ علت مشخص، سرفه های مداوم، خستگی، تب مداوم و بدون علت و عفونت دهانی از جمله متداول ترین علائم سرطان هستند که باید جدی گرفته شوند.

***توصیه هایی جهت مبارزه با سرطان

ترک سیگار، زیاد کردن مصرف غلات و میوه و سبزیجات از جمله سیر، کم کردن وزن، ورزش و تحرک بدنی، محافظت از پوست در برابر آفتاب و مصرف ویتامین دی از جمله راهکارهای و توصیه های پزشکان جهت مبارزه با بروز سرطان است.

به گزارش موسسه تحقیقات، درمان و آموزش سرطان ایران، سرطان در کشور ما هر سال بیش از 30 هزار ایرانی را به کام فوت می کشاند و با زیاد کردن امید به زندگی و زیاد کردن درصد سالمندی در جمعیت کشور، دور شدن سبک زندگی از محیط پاک و بدون آلاینده های سرطان زای صنعتی انتظار می رود موارد بروز سرطان در 2 دهه آینده به 2 برابر زیاد کردن یابد.

بنابر آینده نگری شرکت بهداشت جهانی، بروز سرطان در کشور عزیزمان ایران در سال 1399 شمسی به حدود 86 هزار مورد در کل جمعیت و میزان فوت و میر ناشی از سرطان به حدود 63 هزار مورد خواهد رسید و ماحصل این آمارها و گزارش ها نشان می دهد که توجه خاص ای به این عنوان مورد نیاز است.

واژه های کلیدی: شبکه بهداشت و درمان | مبارزه با سرطان | سرطان روده بزرگ | استان مازندران | انواع سرطان ها | مواد سرطان زا | علائم سرطان | درمان سرطان | سرطان معده | سرطان سینه | استاندارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *