خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

چرا بیشترین طلاق‌ها در صنعت سینما روی می‌دهد؟

به باور تهیه‌کننده فیلم‌های میشاییل هانکه فرایند تولید فیلم وقت بسیاری کارها را از جمله شرکت در رویدادها را از فرد می‌گیرد و همین مشغولیت زیاد زمینه‌ساز آمار با

چرا بیشترین طلاق‌ها در صنعت سینما روی می‌دهد؟

چرا بیشترین طلاق ها در صنعت سینما روی می دهد؟

عبارات مهم : کارگردان ایران

به باور تهیه کننده فیلم های میشاییل هانکه فرایند تولید فیلم وقت بسیاری کارها را از جمله شرکت در رویدادها را از فرد می گیرد و همین مشغولیت زیاد زمینه ساز آمار بالای جدایی در صنعت سینما است.

به گزارش خبرآنلاین، کارگاه تهیه کنندگی با حضور ویت هایدوشکا، تهیه کننده آلمانی، علیرضا شجاع نوری، دبیر نشست های تحلیل فیلم، مازیار میری، مدیر بخش دارالفنون، محمدمهدی عسگرپور، کارگردان سینمای ایران، امیر اسفندیاری، معاون امور بین الملل و هنرجویان دارالفنون روز پنجشنبه ۳۱ فروردین در سالن شماره چهار پردیس سینمایی چارسو برگزار شد.

چرا بیشترین طلاق‌ها در صنعت سینما روی می‌دهد؟

هایدوشکا در بخشی از این کارگاه گفت: نخستین فیلم هانکه را من ساختم. بسیاری از فیلمسازان دیگر مانند او نخستین تجربه ارزش را با من داشتند. به هر حال هنگامی که می خواهید فیلم تولید کنید حتما مادربزرگ و همسرتان را از دست می دهید. باور کنید به بسیاری قول دادم تا در مراسم خوش حالی تولدشان شرکت کنم و با آنها باشم. ولی به خاطر تولید فیلم نتوانستم. به همین علت بیشترین طلاق در صنعت سینما اتفاق می افتد.

او به هنرجویان توصیه کرد: اگر می خواهید وارد صنعت سینما شوید و فیلم تولید کنید. باید بدانید که تمام زندگی تان را در بر می گیرد و دیگر متعلق به خودتان نخواهید بود. قبل از این که فیلم و سینما آموزش ببینم، بحث اقتصاد و تجارت را یاد گرفتم. من کاملا به بحث های حقوقی و پرسشها مالی آگاه بودم. در کنار آن تئاتر آموزش دیدم و فلسفه و روانشناسی خواندم. هنوز که هنوز است فلسفه به من در شغلم بسیار کمک می کند. و درنهایت اینکه هر جا می خواهید موفق باشید باید تلاش و تلاش کنید.

به باور تهیه‌کننده فیلم‌های میشاییل هانکه فرایند تولید فیلم وقت بسیاری کارها را از جمله شرکت در رویدادها را از فرد می‌گیرد و همین مشغولیت زیاد زمینه‌ساز آمار با

هایدوشکا در کارگاه تهیه کنندگی به هنرجویان گفت: می خواهم در مورد «خانه هنر» با شما صحبت کنم و شما بعد از این به نتیجه خواهید رسید که چقدر «خانه های هنر» در اوضاع کنونی نقش بازی می کنند و موثر هستند. این لغت ابتدا از آمریکای قرن بیستم سرچشمه گرفته که به فیلم های هنری می گفتند.

او ادامه داد: از حدود اوایل دهه شصت در اروپا بحث «خانه هنر» زیاد به فیلم هایی با مضمون آزادی جنسی تخصیص داده شده است داشت و اتفاقا در همان وقت آمریکایی ها فقط با کدهای خاصی می توانستند در فیلم هایشان راجع به چنین موضوعاتی صحبت کنند. در این پرسشها اروپا پیشرو تر از آمریکا بود.

هایدوشکا در رابطه با کلمه «خانه هنر» عنوان کرد: ولی امروز «خانه هنر»، لغتی است که ضد جریان مهم سینما را نشان می دهد و این شکل فیلم ها بسیار غریب افتاده اند. پولی جهت ساخت آنها در آمریکا داده نمی شود. اصلا بازیگران و عوامل فیلم در آمریکا حاضر نیستند در فیلمی که با کمتر از ۲۵ میلیون دلار تهیه شود، حضور پیدا کنند.

چرا بیشترین طلاق‌ها در صنعت سینما روی می‌دهد؟

او افزود: فیلم «خانه هنر» مشخصات خاص خودش را دارد. بحث سر کم بودن پول تولید این نوع فیلم ها نیست. در واقع این صنعتی است که نمی شود خیلی رویش حساب کرد. دیالوگ ها، بیشترین نقش را در فیلم های «خانه هنر» بازی می کنند. این فیلم ها زیاد در زمینه اخلاق تهیه می شوند بنابراین از این جهت خیلی سرگرم کننده شاید نباشند. به همین علت است که مورد استقبال چندانی هم قرار نمی گیرند.

تهیه کننده فیلم های هانکه تاکید کرد: شاید این اشتباه باشد که فیلم های «خانه هنر» را فقط فیلم های جدی بدانید. اصلا اینطور نیست. به سادگی یک فیلم کمدی خوب هم می تواند فیلم «خانه هنر» باشد.

به باور تهیه‌کننده فیلم‌های میشاییل هانکه فرایند تولید فیلم وقت بسیاری کارها را از جمله شرکت در رویدادها را از فرد می‌گیرد و همین مشغولیت زیاد زمینه‌ساز آمار با

او راجع به اختلاف بزرگ فیلم های آمریکایی، هالیوودی و «خانه هنر» اروپایی گفت: این اختلاف بزرگ زیاد در مونتاژ است. در آنجا حرف نهایی را تهیه کننده می زند ولی در «خانه هنر» نویسنده و کارگردان هم حرفی دارند. به این علت که «خانه هنر» فقط جهت فروش نیست و بحث هنری آن هم مطرح است. در هر حال نتیجه این است که ما نتوانستیم با فیلم های «خانه هنر»، فیلم های سودآور و مردم پسندی تولید کنیم.

هایدوشکا در ادامه توضیح داد: در واقع وسایل و روش ساخت فیلم یکی است ولی در آمریکا سرمایه سنگینی در پشت ماجرا وجود دارد که در اروپا این چنین نیست. هانکه فیلم هایش را در اروپا تولید کرده است و او فقط از ما می خواست که اعضای مهم ساخت تیمش را به او بدهیم. ولی به عنوان نمونه فیلمبرداری که کارهای هانکه را فیلمبرداری کرده و هم اکنون در کانادا در حال ساخت فیلمی جهت آمریکایی هاست می گوید آنها بعد از اتمام زودهنگام صحنه ای که برداشت از آن سه ساعت در نظر گرفته شده است بود، به سراغ صحنه بعدی نرفتند. آنها آنقدر آنجا ماندند تا آن سه ساعت تمام شود. یا به عنوان نمونه این که در صحنه ای از فیلم که نیاز به جنگل داشتند، در میان جنگلی طبیعی، جنگل مصنوعی ساختند. فقط ۱۲ نفر روی این جنگل مصنوعی کار می کردند. ولی هنگامی که همه چیز تمام شد. با این که جنگل مصنوعی قشنگ بود کارگردان اعلام کرد که آن را دوست ندارد و نمی خواهد. ولی ما در اروپا چنین امکاناتی نداریم که بدهید شکل عمل کنیم.

چرا بیشترین طلاق‌ها در صنعت سینما روی می‌دهد؟

او در خصوص پرسش یکی از هنرجویان در رابطه با ارتباط تهیه کننده و کارگردان گفت: باید اعتماد متقابلی بین کارگردان و تهیه کننده وجود داشته باشد و هر دو طرف به همدیگر کاملا اعتماد داشته باشند. نخستین فیلم هانکه را من تهیه کنندگی کردم. چهار هفته از فیلمبرداری گذشته بود که آقای هانکه به من زنگ زد و گفت این فیلمبردار اصلا آن چیزی را که من می خواهم انجام نمی دهد. او دارد طوری فیلمبرداری می کند که در فیلم های تبلیغاتی انجام می شود. به او گفتم آرام باش. من فردا سر لوکیشن خواهم آمد و البته اصلا نمی خواهم تصمیم بگیرم حق با چه کسی است. و بعد از آنها خواستم یک بار آنطور که فیلمبردار می خواهد صحنه ای را فیلمبرداری کنند و یکبار آنطور که کارگردان می خواهد.

هایدوشکا ادامه داد: بعد همه فیلم های خام را گرفتم و در یک سالن واقعی سینما تماشا کردم. نتیجه این بود که برداشت مورد نظر کارگردان، دقیقا همان چیزی بود که فیلم می طلبید. البته فیلمبردار با من قهر کرد و حتی در وقت اکران حضور پیدا نکرد.

او راجع به تجربه تهیه کنندگی خودش گفت: من نخستین کسی هستم که فیلم خودم را می بینم و چون خودم را به عنوان تماشاچی در نظر می گیرم، هیچ وقت به استودیو تدوین نمی روم. من فیلمنامه را می شناسم، در جریان لوکیشن ها و وقت فیلمبرداری هستم. می دانم نتیجه کار چه چیزی باید باشد.

هایدوشکا عنوان کرد: قبل از هر چیز باید قلب نیرومند و پر از احساس داشته باشید. شما باید عاشق فیلم تان باشید. تهیه کننده ای مثل من که در طول عمرش تا به امروز، بیش از ۷۰، ۸۰ فیلم تولید کرده به تجربه و حس ششمی می رسد که قابل انتقال نیست. مهم این است که در ابتدا بسیار فیلم تماشا کنید و از دیگران یاد بگیرید. قبل از هر چیز به عنوان تولید کننده باید فیلمنامه را بشناسید و بتوانید آن را بخوانید.

او ادامه داد: اگر به استعداد کارگردانی که فیلمش را می خواهید تهیه کنید اعتماد دارید، بگذارید او کارش را انجام دهد. چرا که یک کارگردان نمی تواند بحث معنوی و روانی فیلم را با کسی تقسیم کند یا به کسی توضیح دهد.

این کارگاه آموزشی با پرسش های متعدد هنرجویان به آخر رسید.

سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۸-۱ اردیبهشت ۱۳۹۶(۲۱ تا ۲۸ آوریل ۲۰۱۷) به دبیری رضا میرکریمی در پایتخت ایران برگزار می شود.

واژه های کلیدی: کارگردان ایران | فیلمبرداری | تهیه کننده | کارگردانی | کارگردان | سینمایی | سینمای | سینما | اروپا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *