خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

کاندیداهایی که بخاطر رای میزان «یارانه» را اوج و پایین می‌کنند ، وعده‌

کارشناسان معتقدند اقتصاد کشور پس از طی یک دوران سخت اقتصادی این روزها آهسته و پیوسته به سمت توسعه حرکت می کند و ارائه شعارهای غیر کارشناسی که جهت دولت تعهد مالی

کاندیداهایی که بخاطر رای میزان «یارانه» را اوج و پایین می‌کنند ، وعده‌

وعده های فریبنده اقتصادی، جهت «رئیس جمهور شدن» /کاندیداهایی که بخاطر رای میزان «یارانه» را اوج و پایین می کنند

عبارات مهم : همراه

کارشناسان معتقدند اقتصاد کشور پس از طی یک دوران سخت اقتصادی این روزها آهسته و پیوسته به سمت توسعه حرکت می کند و ارائه شعارهای غیر کارشناسی که جهت دولت تعهد مالی گسترده ای به همراه دارد اقتصاد را از نشانه خود دور می کند.

اگر مدیر جمهور شوم «با ایجاد 5 میلیون شغل انقلاب اقتصادی فراهم می کنم»، «به فرد بدون کار بالای 18 سال ماهیانه 250 هزار تومان پول می دهم»، «یارانه افراد کم درآمد را دوبرابر می کنم»، «درآمد کشور را 2.5 برابر زیاد کردن می دهم»، «نظام مالیاتی را به نفع 96 درصد مردم تغییر دهم»، «برنامه ای دقیق و مدون جهت حل مسائل فوری اقشار کم درآمد دارم»، «نرخ بیکاری را از 12.5 درصد به 8 درصد کم کردن می دهم»، «فساد اداری را ریشه کن می کنم». اینها تنها بخشی از شعارهای اقتصادی است که بعضی نامزدها با مطرح کردن آنها به دنبال تخریب دولت و کسب رای هستند.

کاندیداهایی که بخاطر رای میزان «یارانه» را اوج و پایین می‌کنند ، وعده‌

سوالی که این روزها مطرح می شود این است که این شعارها تا چه اندازه قابل تحقق است. کارشناسان در پاسخ به این پرسش می گویند شرط تحقق این شعارها عبور از 3 کانال زیاد کردن قیمت نفت، زیاد کردن درآمدهای مالیاتی و جذب سرمایه خارجی است.

آمار و ارقام نشان می دهد 3 کانال مذکور در سال های اخیر شرایط مناسبی نداشته اند و دولت یازدهم در شرایط خاص ای اقتصاد کشور را مدیریت کرده است.

کارشناسان معتقدند اقتصاد کشور پس از طی یک دوران سخت اقتصادی این روزها آهسته و پیوسته به سمت توسعه حرکت می کند و ارائه شعارهای غیر کارشناسی که جهت دولت تعهد مالی

چه آنکه پس از یک دوره وفور درآمدهای نفتی در سال های 84 تا 91 که متاسفانه با سومدیریت همراه بود و دولت وقت نتوانست از این درآمدها به نحو احسن در جهت توسعه اقتصاد و ایجاد اشتغال استفاده کند، از سال 92 درآمدهای نفتی کشور به شدت کم کردن یافته است. آن هم در شرایطی که آثار سومدیریت دوران وفور درآمد نفتی تازه نمایان شده است و دولت با تورمی 40 درصدی، بازار پرنوسان ارز، مسائل فراوان مالی بخش تولید که به واسطه عدم پرداخت یارانه حمایتی دولت ایجاد شده است و تعهد پرداخت ماهیانه 3 هزار میلیارد تومانی تحت عنوان یارانه نقدی مواجه است.

با تمام مسائل موجود در 4 سال گذشته امروز شاهد هستیم که تورم از 40 درصد به کمتر از 10 درصد رسیده است، بازار ارز روزهای کم نوسان و آرامی را سپری می کند و جذب سرمایه خارجی به واسطه اجرایی شدن برجام که می تواند تاثیر قابل توجهی در ایجاد اشتغال و حل مسائل اقتصادی داشته باشد، شروع شده است است. همچنین بسیاری از شرکت های معتبر دنیا براری حضور در کشور عزیزمان ایران اعلام آمادگی کرده و بعضی از این شرکت ها همچون پژو و ایرباس نیز به بازار کشور عزیزمان ایران آمده اند و به نظر می رسد زمینه های مورد نیاز جهت خروج اقتصاد از رکود بدون ایجاد تورم فراهم شده است است.

اما کارشناسان معتقدند اقتصاد کشور پس از طی یک دوران سخت اقتصادی این روزها آهسته و پیوسته به سمت توسعه حرکت می کند و ارائه شعارهای غیر کارشناسی که جهت دولت تعهد مالی گسترده ای به همراه دارد اقتصاد را از نشانه خود دور می کند.

کاندیداهایی که بخاطر رای میزان «یارانه» را اوج و پایین می‌کنند ، وعده‌

به طور مثال یکی از نامزدهای انتخاباتی اعلام کرده است که به هر کس بدون کار بالای 18 سال ماهیانه 250 هزار تومان پول پرداخت می کنم. با در نظرگرفتن این که به هر فردی که درآمد ندارد بدون کار گفته می شود تمامي زنان منزل دار، افراد بيكار كه جوياي كار هستند و افرادي كه جوياي كار هم نيستند و به لحاظ علمي بيكار محسوب نمي شوند، براي گرفتن اين مبلغ عضویت مي كنند.

در اين صورت حداقل ٢٠ ميليون نفر براي گرفتن اين مبلغ عضویت خواهند كرد كه بودجه مورد نياز آن به ازاي هر نفر در سال ٣ ميليون تومان و در كل برابر ٦٠ هزار ميليارد تومان مي شود.

کارشناسان معتقدند اقتصاد کشور پس از طی یک دوران سخت اقتصادی این روزها آهسته و پیوسته به سمت توسعه حرکت می کند و ارائه شعارهای غیر کارشناسی که جهت دولت تعهد مالی

در این رابطه ولی جالب است بدانید دولت یازدهم در سال های 1392 تا آخر سال 1394 برابر با 153 میلیارد و 425 میلیون دلار درآمد نفتی به دست آورده است که در مقایسه با درآمد حاصل شده است از این محل از ابتدای سال 1388 تا آخر سال 1390 کاهشی 45 درصدی را نشان می دهد.

به نظر می رسد با توجه به کم کردن شدید درآمدهای کشور ارائه چنین شعارهایی فاقد اعتبار است و تنها در صورتی می توان این شعار را محقق کرد که دولت بخش عمده ای از بودجه عمرانی کشور که ایجاد اشتغال و آبادانی را به همراه دارد را باید جهت این شعارها در نظر بگیرد.

کاندیداهایی که بخاطر رای میزان «یارانه» را اوج و پایین می‌کنند ، وعده‌

علاوه بر این تجربه سال های اخیر نشان داده که تزریق بی نشانه پول به جامعه تحت عنوان یارانه نقدی اثری جز زیاد کردن تورم، کم کردن ارزش پولی ملی، عدم تحقق بودجه های عمرانی و استقراض دولت از بانک مرکزی به همراه ندارد.

در این شرایط شاید بد نباشد به این عنوان نیز اشاره کرد که 78 درصد مردم سوئیس سال گذشته در یک رفراندوم با یارانه 9 میلیون تومانی در ماه مخالفت کردند. چراکه آنها اعتقاد بودند این تصمیم دولت را با مسائل مالی متعددی مواجه می کند. مشکلاتی که این روزها در کشور عزیزمان ایران دولت با آن مواجه است.

یکی دیگر از شعارهایی که این روزها در فضای انتخاباتی مطرح شده است راجع به کم کردن قیمت بیکاری از 12.5 درصد به 8 درصد و ایجاد 5 میلیون شغل است. این عنوان با عکس العمل های متعددی از سوی کارشناسان و صورت های سیاسی مواجه شده است است.

اما در این زمینه باید توجه داشت که مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه 10 هزار میلیارد ریال را از محل وجوه ناشی از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه ها به تولید، اشتغال و مسکن تخصیص داده شده است داده است. این در شرایطی است که معاون وزیر کار در سال 93 هزینه ایجاد هر شغل را 300 میلیون تومان اعلام کرده است. بنابراین در صورتی که میزان درآمدهای دولت آینده همانند دولت فعلی باشد عملا نمی توان به ایجاد 5 میلیون شغل امیدوار بود.

اما فارغ از میزان باورپذیری این شعارها در جامعه، بسیاری از کارشناسان و صورت های سیاسی به این شعارها عکس العمل های منفی نشان داده و آنها را به دور از صداقت عنوان کرده اند. به طور مثال علی لاریجانی مدیر مجلس شورای اسلامی در عکس العمل به این شعارها گفته است پول پخش کردن بین مردم، سیاست یک سیاستمدار صادق نیست و امروز که در ایام انتخاباتیم بعضی از شعارها مطرح می شود که فلان مقدار پول بین مردم پخش می کنیم که این قطعا در شأن و کرامت مردم ما نیست و حرف ناصحیحی است.

لاریجانی در ادامه انتقاد از شعارهای مطرح شده است به توصیه مهمی اشاره کرده و آن هم کم کردن قیمت نفت و تاثیر آن بر درآمدهای کشور است. وی گفته است زمانی که نفت بیش از 100 دلار بود، پول هایی بین مردم توزیع شد که امروز که نفت ارزش گذشته خود را ندارد اثرات آن کارها در اقتصاد پدیدار شده است و باید توجه کرد مردم به صدقه نیاز ندارند، بلکه فضا جهت توسعه اشتغال و کارآفرینی باید ایجاد شود.

اخبار سیاسی – نامه نیوز/ رضا الیاسی

واژه های کلیدی: همراه | میلیون | یارانه | اقتصاد | اقتصادی | یارانه نقدی | پرداخت یارانه | اخبار سیاسی و اجتماعی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *