خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

اظهارات منتشرنشده «سحر نوروززاده» راجع به برجام

مصاحبه‌ام با «سحر نوروز زاده»، عضو تیم سیاست‌گذاری وزیر خارجه سابق آمریکا چند ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سال گذشته انجام شد و قرار بود در یک

اظهارات منتشرنشده «سحر نوروززاده» راجع به برجام

اظهارات منتشرنشده «سحر نوروززاده» راجع به برجام

عبارات مهم : وزارت امور خارجه

مصاحبه ام با «سحر نوروز زاده»، عضو تیم سیاست گذاری وزیر خارجه سابق آمریکا چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری این کشور در سال گذشته انجام شد و قرار بود در یکی از روزنامه ها منتشر شود ولی به دلایلی اجازه انتشار نیافت.

به گزارش ایسنا به نقل از «آبان پرس»، نشریه «پالیتیکو» روز جمعه ۲۱ آوریل / اول اردیبهشت ۱۳۹۶ خبر داد که او به علت متهم شدن به «عدم وفاداری» به «دونالد ترامپ» مدیر جمهور آمریکا از سمتش برکنار شده است و به دفتر امور ایرانیان وزارت خارجه ایالات متحده بازگشته است.

اظهارات منتشرنشده «سحر نوروززاده» راجع به برجام

نشریه «پالیتیکو» پیش تر نوشته بود که رسانه های نومحافظه کار و دست راستی آمریکا جهت کنار زدن مقامات بازمانده از دولت سابق این کشور به ترامپ فشار آورده اند. این نشریه نوشته است «سحر نوروززاده» که از جولای سال گذشته / مرداد ۱۳۹۵ به عنوان عضو تیم سیاستگذاری جان کری، وزیر خارجه پیشین آمریکا منصوب شده است بود، از این پست کنار گذاشته شده است است.

سحر نوروززاده کیست؟

مصاحبه‌ام با «سحر نوروز زاده»، عضو تیم سیاست‌گذاری وزیر خارجه سابق آمریکا چند ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سال گذشته انجام شد و قرار بود در یک

سحر نوروززاده یک ایرانی آمریکایی متخصص در امور سیاست خارجی است که در سال ۱۹۸۲ میلادی (۱۳۶۱ شمسی) در ایالت «کانکتیکت» در شمال شرقی آمریکا و از پدر و مادری ایرانی متولد شده است است. والدین وی اوایل دهه ۵۰ شمسی جهت ادامه تحصیل پدرش در تخصص زنان و وضع حمل از کشور عزیزمان ایران به آمریکا مهاجرت کردند.

هیچ کس در خانواده سحر، سیاست را به صورت حرفه ای دنبال نکرده و بسیاری از اعضای خانواده او مشغول به کار در رشته های پزشکی، مهندسی و … هستند. او نیز علاقه داشته که راه پدرش را در علوم پزشکی ادامه دهد ولی حملات گروه تروریستی القاعده به آمریکا در ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ (۲۰ شهریور ۱۳۸۰)، باعث شد تا مسیر زندگی سحر تغییر کند و به امور بین الملل و سیاست خارجی علاقه مند شود.

سحر نوروززاده مدرک کارشناسی خود را در امور بین الملل با گرایش اقتصاد بین المللی و مطالعات خاورمیانه از دانشکده امور بین الملل دانشگاه جورج واشنگتن دریافت کرد. وی سپس تحصیلات کارشناسی ارشد خود را در مطالعات کشور عزیزمان ایران در دانشگاه مریلند به آخر رساند. سحر از سال ۲۰۰۵ و همزمان با آخر دوره لیسانسش، در مناصب متفاوت مشغول به خدمت در دولت آمریکا بوده است.

اظهارات منتشرنشده «سحر نوروززاده» راجع به برجام

سحر نوروززاده سال گذشته عضو شورای سیاست گذاری وزیر خارجه آمریکا شد و در عین حال سخنگوی فارسی زبان این وزارت منزل نیز به شمار می رفت. سحر پیش تر «تحلیلگر امور خارجی در وزارت دفاع آمریکا»، «افسر روابط خارجی در وزارت امور خارجه ایالات متحده» و «مدیر بخش کشور عزیزمان ایران در شورای امنیت ملی کاخ سفید» بوده است.

او که با فرهنگ ایرانیان آشناست، ایده برپایی سفره هفت سین را نیز در کاخ سفید عملی کرد.

مصاحبه‌ام با «سحر نوروز زاده»، عضو تیم سیاست‌گذاری وزیر خارجه سابق آمریکا چند ماه قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور در سال گذشته انجام شد و قرار بود در یک

این مصاحبه پاییز سال ۱۳۹۵ انجام شده است است:

* زن نوروززاده! در رسانه ها از شما به عنوان عضو گروه سیاست گذاری با تمرکز بر کشور عزیزمان ایران و پرسشها مربوط به اجرای توافق هسته ای نام برده شده است ولی رسانه های ایرانی افزون بر این، شما را سخنگوی جدید فارسی زبان وزارت خارجه آمریکا معرفی کرده اند. آیا شما سخنگوی جدید هستید یا خیر؟

من چند ماه پیش دوره فعالیتم را به عنوان مدیر بخش کشور عزیزمان ایران در شورای امنیت ملی کاخ سفید تمام کردم و برگشتم به وزارت امور خارجه. در حال حاضر من عضو تیم سیاست گذاری وزیرخارجه «جان کری» هستم و مسئول امور ایران. من جهت مجمع عمومی شرکت ملل با خبرنگارهای فارسی زبان صحبت کردم و وظایف سخنگو را انجام دادم. شاید هم در آینده این کار را انجام بدهم ولی کار مهم من الان در حال حاضر در تیم سیاست گذاری آقای وزیر است.

اظهارات منتشرنشده «سحر نوروززاده» راجع به برجام

* در حاشیه مجمع عمومی امسال (شهریور ۱۳۹۵) شرکت ملل، طرفین برجام در چه خصوص با هم گفت وگو کردند؟

در مجمع عمومی دو جلسه کمسیون یکسان داشتیم؛ یکی در سطح وزرا و یکی در سطح معاونان وزیر. در جلسه ای که در سطح وزرا برگزار شد، کری وزیر خارجه و همچنین ارنست مونیز وزیر انرژی شرکت کردند. قبلا هم جلسات کمسیون یکسان در سطوح متفاوت برگزار شده است بود. کمسیون یکسان بر اساس برجام روی اجرای برجام نظارت می کند و مجمع عمومی وزرای ١+۵، اتحادیه اروپا و کشور عزیزمان ایران یک فرصتی داشتند که با هم مروری داشته باشند بر اجرای برجام و در مورد همکاری جهت ادامه اجرای برجام با یکدیگر تبادل نظر کنند.

* زمانی که برجام امضا شد، مردم کشور عزیزمان ایران تصور می کردند که در عرصه اقتصادی شاهد گشایش و بهبودی خواهند بود ولی می بینیم که در واقع زندگی و معیشت مردم ایران، تغییری نکرده و مردم همچنان گرفتار مسائل عمده اقتصادی هستند.

آیا به نظر شما در خصوص تاثیرات برجام بر اصلاح اوضاع اقتصادی ایران، بزرگ نمایی شده است بود یا اینکه واقعا مشکلاتی وجود دارد که اجازه نمی دهد اثرات برجام خود را در زندگی مردم نشان دهد؟ بعضی در کشور عزیزمان ایران معتقدند که آمریکا در مسیر اجرای برجام کارشکنی می کند، آیا دولت آمریکا کارشکنی می کند؟ پاسخ شما به این نوع بیانات چیست؟

همانطور که پرزیدنت اوباما و وزیر امورخارجه کری هم قبلا گفتند، ما به دنبال این هستیم که به مرور وقت مردم کشور عزیزمان ایران اصلاح اقتصادی را در زندگی روزانه ارزش ببینند و حس کنند. ما درک می کنیم با وجود اینکه آمریکا همه تعهداتش را بر اساس برجام انجام داده است و همچنین یک سری پیشرفت های مهم اقتصادی نیز اتفاق افتاده مشمول بر زیاد کردن میزان فروش نفت کشور عزیزمان ایران به تقریبا میزان قبل از اعمال تحریم ها، کم کردن قیمت تورم، ارتباط برقرار کردن با بانک های بین المللی، امضای قراردادهای متعدد و غیره ممکن است مردم کشور عزیزمان ایران هنوز آنها را کاملا حس نکرده باشند.

ولی باید یادمان باشد که این فقط شروع است و الان فقط هشت ماه از اجرایی شدن برجام می گذرد و این مدت نسبتا کوتاهی است در مقایسه با ۱۰ سالی که جامعه جهانی نگرانی های عمده ای در مورد برنامه هسته ای کشور عزیزمان ایران داشت. ما همچنان به مشورت با کشورهای ١+ ۵ و اتحادیه اروپا و کشور عزیزمان ایران به تلاش هایمان ادامه می دهیم و همچنین تیم هایی را از وزارت خارجه و خزانه داری به سراسر دنیا فرستاده ایم تا روشن کنند که پس از اجرایی شدن برجام کدام درها جهت تبادل و تجارت با کشور عزیزمان ایران باز شده است اند و این روند هنوز هم ادامه دارد. بنابر این ما از تجارت مجاز با کشور عزیزمان ایران جلوگیری نمی کنیم.

برای نمونه ما اخیرا جهت نخستین بار در چند دهه، مجوزهایی را جهت فروش هواپیماهای مسافربری به کشور عزیزمان ایران جهت بوئینگ و ایرباس صادر کردیم البته شاید نهایی شدن این معاملات وقت ببرد.

در ضمن باید به عوامل دیگر هم توجه کرد که جدا از عنوان تحریم ها هستند که برمی گردند به شفافیت اقتصادی و سیاست های خود کشور عزیزمان ایران که در تصمیم گیری های شرکت ها و بانک های بین المللی خیلی موثر هستند. خیلی از این پرسشها حتی قبل از تحریم ها هم وجود داشتند و در طول سال ها و پس از بحران مالی بین المللی، بانک ها زیاد بر چنین مسائلی تمرکز کرده اند.

امیدواریم که مسئولان کشور عزیزمان ایران جهت ساختن آینده روشن تری جهت مردم ایران، روی این پرسشها کار کنند، خصوصا شفافیت اقتصادی که شاید بعضی مخالف آن باشند.

* ولی با این وجود، به تازگی مجلس نمایندگان آمریکا، طرحی را تصویب کرده که پرداخت پول به کشور عزیزمان ایران را ممنوع کرده است. ظاهرا این طرح واکنشی به پرداخت ۱.۷ میلیارد دلار از سوی دولت اوباما در ماه ژانویه گذشته جهت حل اختلافی بر سر معامله ای تسلیحاتی است که کشور عزیزمان ایران و آمریکا در وقت حکومت پهلوی امضا کرده بودند.

در کشور عزیزمان ایران از تصمیم تازه مجلس نمایندگان آمریکا جهت ممنوع کردن پول به پایتخت ایران به عنوان «کارشکنی در راه اجرای برجام» و «بدعهدی آمریکا» نام برده می شود. دولت آمریکا در خصوص این نوع مصوبات چه اقدامی خواهد کرد؟

پرزیدنت اوباما روشن کردند که هر مصوبه ای را که تلاش کند از اجرایی شدن برجام و یا از اجرای هر نوع تعهدات آمریکا جلوگیری بکند، وتو خواهد کرد. کاخ سفید هم یک بیانیه در این مورد صادر کرد.

* تحلیل شما از نتیجه برجام چیست؟

برجام یک توافق برد – برد و تاریخی است. جهت کشور عزیزمان ایران تحریم های هسته ای لغو شد و وقت شکوفایی مجدد اقتصاد کشور عزیزمان ایران به وجود آمد و جهت جامعه بین المللی هم تضمین شده است است که برنامه هسته ای کشور عزیزمان ایران صلح آمیز است و خواهد ماند. نه تنها کل ١+۵، اتحادیه اروپا و کشور عزیزمان ایران بلکه شورای امنیت شرکت ملل و کشورهای بسیاری، برجام را تایید و از آن استقبال رسمی کرده اند.

همانطوری که هم پرزیدنت اوباما و هم آقای روحانی در صحبت هایشان در مجمع عمومی اشاره کردند، برجام یک نمونه مهمی جهت استفاده دیپلماسی سازنده چندجانبه و بر اساس منافع یکسان و احترام متقابل جهت حل کردن مسائل بسیار پیچیده و طولانی بین کشورهاست. شاید بعضی ها در هر دو کشور ترجیح می دادند که دیپلماسی در مورد برنامه هسته ای کشور عزیزمان ایران پیروز نشود ولی ما مانند اکثر جامعه بین المللی اعتقاد داریم که برجام به نفع کل جامعه بین الملل و همه ملت هاست.

* به نظر شما آیا توافق هسته ای پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می تواند با خطر مواجه شود؟

در فصل انتخابات در اکثر کشورها نظرات گوناگونی بیان می شود و در آمریکا هم همین طور است. برجام یک توافق بین المللی است بین گروه ١+۵، اتحادیه اروپا، کشور عزیزمان ایران و شورای امنیت شرکت ملل متحد و اکثر جامعه بین الملل آن را قبول کرده و از آن حمایت کرده اند. برجام به نفع همه طرفین است و تا زمانی که کشور عزیزمان ایران به همه تعهداتش پایبند بماند، ما هم به همه تعهدات خود پایبند خواهیم ماند.

* شما در مصاحبه ای از کانال های جدید جهت گفت وگوهای کشور عزیزمان ایران و آمریکا سخن گفته اید. حتما می دانید که آمریکا در کشور عزیزمان ایران مخالفان سرسخت و قدرتمندی دارد. آیا تاکنون توانسته اید با وجود این مخالفان قدرتمند، همان کانال های پیشین را حفظ کنید؟ چقدر امیدوار هستید که کانال های تازه ای بین دو کشور گشوده شود؟

پس از چندین دهه نبود ارتباط، باز شدن کانال های دیپلماتیک بین آمریکا و کشور عزیزمان ایران به نفع هر دو کشور است و این به نظر من یکی از بزرگ ترین دستاوردهای گفت وگوهای هسته ای بود. قبل از اینکه چنین کانال هایی باز شوند، تنش ها و سوءتفاهمات تنها زیاد می شدند. وجود چنین کانال هایی به معنای این نیست که هیچ اختلافی بین آمریکا و کشور عزیزمان ایران نیست و شاید بتوان گفت که هنگامی که که دو کشور اختلافات جدی دارند اینگونه کانال ها اهمیت بیشتری دارند جهت جلوگیری از سوءتفاهم و یا امکان افزایش تنش.

ما در گذشته شاهد بودیم که اینگونه اتفاقات به نفع هیچ کداممان نبوده است. اینگونه کانال ها نشان می دهد که دو طرف حاضر هستند تبادل نظر داشته باشند و ببینند آیا می توانند سوءتفاهم ها را برطرف کنند و از طریق دیپلماسی راه حل هایی جهت مسائل متفاوت پیدا کنند که به نفع هر دو طرف باشند یا خیر.

همین طور بود که توانستیم به برجام برسیم و در ضمن توانستیم توافق کنیم روی پرسشها دیگر مثل یک پرونده خیلی مهم در دیوان داوری دعاوی کشور عزیزمان ایران و آمریکا در لاهه بعد از زیاد از سه دهه و تبادل زندانی ها که یک کار انسانی مهم بود بین دو کشور. پرزیدنت اوباما هر لحظه آمادگی خود را اعلام کرده و هنوز آمادگی دارد که بر اساس احترام متقابل با کشور عزیزمان ایران درمورد مباحث متفاوت گفت وگو کند. ولی به جز گفت وگو راجع به برجام تاکنون چنین آمادگی را از طرف کشور عزیزمان ایران ندیده ایم. امیدواریم که در آینده شاهد این آمادگی از سوی کشور عزیزمان ایران باشیم.

* به عنوان آخرین پرسش می خواستم بپرسم که به نظر شما آیا دیوار بی اعتمادی بین کشور عزیزمان ایران و آمریکا در حال فروریختن است یا نه؟

آمریکا و کشور عزیزمان ایران یک تاریخ یکسان بسیار سخت و پیچیده ای دارند. ما درک می کنیم که چرا این بی اعتمادی در طرف ایرانی وجود دارد و فکر می کنیم که طرف ایرانی هم درک می کند که چرا در طرف آمریکایی هم بی اعتمادی وجود دارد. فکر می کنم که با طول وقت شاید بتوان بی اعتمادی را کم کرد مخصوصا اگر دو طرف به تعهدات خودشان بر اساس برجام پایبند بمانند که تا کنون اینطور بوده و در ضمن کانال های دیپلماتیک جهت گفت وگوی سازنده باز بمانند و اراده سیاسی وجود داشته باشد جهت اینکه باهم بتوانیم بر روی آینده سازنده تر تمرکز کنیم. حذف کامل بی اعتمادی جهت اینکه تفاهم بین دو کشور اصلاح یابد، مهم نیست. ما این را در روابط دیپلماتیکمان با کشورهای متفاوت از جمله چین، ویتنام، ژاپن، کوبا و غیره ثابت کرده ایم.

واژه های کلیدی: وزارت امور خارجه | وزیر امورخارجه | فرهنگ ایرانی | وزارت خارجه | نتیجه برجام | وزارت دفاع | ایرانیان | آمریکایی | اقتصادی | ایرانی | آمریکا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *