خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

بدنبال تسویه حق‌التدریس شاغلان و پرداخت پاداش سال 95 هستیم/ اجباری جهت هدایت تح

وزیر آموزش و پرورش با بیا اینکه علی رغم کارها صورت گرفته اعتقاد دارم باید با برنامه درست دغدغه معیشت فرهنگیان را از بین ببریم گفت: مسلما باید در این باره اهمیت

بدنبال تسویه حق‌التدریس شاغلان و پرداخت پاداش سال 95 هستیم/ اجباری جهت هدایت تح

وزیر آموزش و پرورش: بدنبال تسویه حق التدریس شاغلان و پرداخت پاداش سال 95 هستیم/اجباری جهت هدایت تحصیلی نداریم

عبارات مهم : آموزش

وزیر آموزش و پرورش با بیا اینکه علی رغم کارها صورت گرفته اعتقاد دارم باید با برنامه درست دغدغه معیشت فرهنگیان را از بین ببریم گفت: مسلما باید در این باره اهمیت بیشتری به این قشر فرهیخته بدهیم؛ البته با معلمان که صحبت می کنم دغدغه هایی فراتر از مسئله مالی دارند و می خواهند ارزش و جایگاه آن ها ارتقاء یابد.

به گزارش ایسنا، فخرالدین احمدی دانش آشتیانی در نشست خبری که به منظور فرا رسیدن هفته معلم برگزار شد با بیان اینکه هفته بزرگداشت معلم با سالگرد شهادت استاد مطهری مقارن است گفت: ایشان فضیلت های بسیاری داشته ولی زیاد تاکید ما بر شخصیت معلمی ایشان است که برجسته بود.

بدنبال تسویه حق‌التدریس شاغلان و پرداخت پاداش سال 95 هستیم/ اجباری جهت هدایت تح

وی به بیان خاطره ای از شهید مطهری پرداخت و افزود: شهید مطهری اعتقاد بود رابطه معلم و شاگردی یک طرفه نیست و یک عنوان دوطرفه است. ما باید بیاموزیم نگاهمان در کلاس درس نگاه اوج به پایین نباشد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلمان نقش کلیدی را در نظام اموزش و تربیت و تربیت نسل آینده برعهده دارند گفت: معلمان در طول تاریخ کشور عزیزمان ایران با سخت کوشی، دلسوزانه و باعشق در امر اموزش و تربیت فعالیت داشتند. اگر معلمی عاشق کار خود نباشد تاثیرگذاری اش زیاد نخواهد بود و همین است که باید از چنین مقامی تجلیل کرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیا اینکه علی رغم کارها صورت گرفته اعتقاد دارم باید با برنامه درست دغدغه معیشت فرهنگیان را از بین ببریم گفت: مسلما باید در این باره اهمیت

دانش آشتیانی به مروری بر رویکردهای خود نسبت به آموزش و پرورش پرداخت و عنوان کرد: نخستین مسئله این است که آموزش و پرورش یک دستگاه سرمایه ای است و نه مصرفی. مقام معظم رهبری هم بر این عنوان بارها تاکید کرده اند. تلاش کردم برنامه های ارائه شده است ام جهت این وزارتخانه مبتنی بر واقع گرایی و تحول خواهی باشد. با سابقه ای که دارم تلاش کردم این بینش را در مدرسه اجرا کنم و جهت آن طرح و برنامه دارم. هرچند پرسشها اموزش و تربیت در کوتاه مدت قابل حل نیستند و مهم آن است که در مسیر صحیح حرکت کنیم.

وی افزود: در تمام نظامات اموزش و تربیت بحث این است که مهمترین رکن یک کشور که آن را در مسیر توسعه حرکت می دهد آموزش و پرورش است و علت آن است که نیروی انسامی کارآمد که موتور محرک توسعه است حاصل نظام اموزش و تربیتی مطلوب است. در این میان نیازمند این هستیم که آموزش و پرورش را به یک گفتمان ملی تبدیل کنیم.

در این دولت امنیت فرهنگی جایگزین فرهنگ امنیتی شد

دانش آشتیانی با اشاره به اینکه پیوستگی میان آموزش و پرورش و آموزش عالی مسئله مورد تاکید دیگر ماست عنوان کرد: در آموزش و پرورش نزدیک به 13.5 میلیون دانش آموز و 107 هزار مدرسه داریم، ولی به موازات این در آموزش عالی 5 میلیون دانشجو در بیش از 2500 واحد دانشگاهی داریم. اگر این دو عدد را کنار هم بگذارید در می یابید که صندلی خالی بسیاری در آموزش عالی داریم و در برابر در آموزش و پرورش کلاس هایی با تراکم اوج وجود دارند. باید یک توازن بین آموزش متوسطه و آموزش عالی بوجود بیاید.

بدنبال تسویه حق‌التدریس شاغلان و پرداخت پاداش سال 95 هستیم/ اجباری جهت هدایت تح

وزیر آموزش و پرورش افزود: عنوان دیگر این است که جایگاه معلم در بسیاری جوامع بسیار برجسته بوده و مرجع است. در حالی که شاهد هستیم فرهنگیان ما دغدغه معیشت دارند که منحصر به چندسال اخیر نیست و یک مسئله کهنه است. معتقدیم معلم نباید دغدغه معیشت داشته باشد تا بتواند با آرامش در کلاس درس حاضر شود. در دولت یازدهم حمایت های خوبی از قشر فرهنگیان به عمل آمده است. به عنوان مثال در همین دوره با لحاظ کردن سال 96، بیش از 100 درصد حقوق معلمان زیاد کردن یافته است.

وی با بیان اینکه علی رغم کارها صورت گرفته اعتقاد دارم باید با برنامه درست دغدغه معیشت فرهنگیان را از بین ببریم گفت: مسلما باید در این باره اهمیت بیشتری به این قشر فرهیخته بدهیم. البته با معلمان که صحبت می کنم دغدغه هایی فراتر از مسئله مالی دارند و می خواهند ارزش و جایگاه آن ها ارتقاء یابد. مسئله معلم ما بحث هویت و منزلت اوست.

وزیر آموزش و پرورش با بیا اینکه علی رغم کارها صورت گرفته اعتقاد دارم باید با برنامه درست دغدغه معیشت فرهنگیان را از بین ببریم گفت: مسلما باید در این باره اهمیت

آشتیانی ادامه داد: در این دولت امنیت فرهنگی جایگزین فرهنگ امنیتی شد و آرامشی در قشر معلمان ایجاد شده است و احساس امنیت و آزادی کرده و احساس می کنند می توانند مطالب خود را بیان کنند.

وزیر آموزش و پرورش به توسعه فضای نقد و گفت وگو و کنشگری اجتماعی اشاره کرد و گفت : مرتبا به صورت سرزده به مدرسه می روم و از نزدیک با معلمان صحبت می کنم و از همکاری فکری آنها بهره مند می شوم.

بدنبال تسویه حق‌التدریس شاغلان و پرداخت پاداش سال 95 هستیم/ اجباری جهت هدایت تح

وی افزود: توجه به تشکل های صنفی را مدنظر دارم و تا کنون جلساتی با تشکل ها برگزار کرده ایم و شنوای نظرات آنها هستیم.

دانش آشتیانی با بیان اینکه یکی از مسائلی که از آن زحمت می بریم گزینش بود و معلمان هم از نحوه برخورد با آنها در گزینش ها ابراز ناراحتی می کردند گفت: تلاش می کنیم روند گزینش را علمی کنیم و فردی را گزینش کنیم که به لحاظ سواد، تخصص، ایمان و پرهیزگاری و…. دارای شرایط مورد نیاز باشد. هنگامی که چنین نگاهی حاکم باشد منزلت و جایگاه معلمان را اوج می برد. در خصوص حراست ها هم مشکلاتی داشتیم. معنای حراست نگهبانی است و نه مچ گیری. نیاز داریم همکاران حراستی در کنار فرهنگیان قرار بگیرند و به آنها آگاهی بدهند. نوع تعامل این همکاران نیز می تواند باعث زیاد کردن کرامت و شانیت معلمان شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه معلم با کارمند تفاوت دارد گفت: نوع فعالیت معلم با نوع فعالیت کارمند تفاوت دارد و باید نحوه ارزشیابی از او هم متفاوت باشد. دستورالعملی صادر کردیم که معلم بتواند در مدرسه خودارزیابی داشته باشد و سپس در شورای مدرسه ضوابط کنترل و تایید شوند. اینکه معلم دوندگی کند تا تقدیرنامه بگیرد را در ارزش معلم نمی دانیم و تلاش کردیم این روند را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: البته در برابر به حقوق دانش آموزان هم توجه داریم و نباید طوری واکنش‌ها کنیم که ارزش و منزلت دانش آموز را زیر پا بگذاریم. حتی تاکید کردیم معلم ها در کلاس نمرات دانش آموز را نخوانند تا وی شخصیتش خدشه دار شود.

دانش آشتیانی با بیان اینکه یکی دیگر از رویکردهای بنده این است که مدرسه باید محور همه برنامه ها و فعالیت ها باشد گفت: ممکن است تصمیماتی در ستاد بگیریم که اشتباه باشد، باید به این عنوان توجه کرد. مورد نیاز است ساختاری ایجاد شود که مدیر مدرسه به وسیله معلمان گزینش شود و بیش از هرچیزی خود یک معلم خوب باشد.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: بر لزوم سیطره پرورش بر آموزش معتقدم. باید از حافظه محوری به سمت خلاقیت محوری حرکت کنیم. باید از فضای رقابتی به فضای رفاقتی و صمیمی برسیم.

تحت فشار بودم که مدیرعامل بانک سرمایه عوض نشود

دانش آشتیانی تاکید کرد: مسابقه مخل کار تیمی است. تلاش می کنیم کار تیمی را در روندهای آموزشی پررنگ کنیم. دنبال این هستیم که رویکرد فشار و استرس بر دانش آموزان را برداریم و به سمت شوق انگیز کردن محیط آموزشی برویم. در این صورت است که یادگیری عمق پیدا می کند. باید به همدلی میان منزل و مدرسه برسیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به پرسشها صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در ابتدای ورودم به آموزش و پرورش به فرهنگیان قول دادم که صندوق را ساماندهی کنم و نیروهایی که کارآمدی مورد نیاز را ندارند از مسیر قانونی تعویض کنم، لذا مدیرعامل و هیات مدیره را تعویض کردیم. همکاران ما در صندوق تک تک شرکت ها را بررسی و نیروهای ناشایست را تغییر دادند.

وی افزود: می خواهیم نگاه تصدی گری بر سرمایه را در برنامه صندوق عوض کرده و به سمت مدیریت سرمایه برویم. یکی از مسائل ما بانک سرمایه بود که وام بی ضابطه داده بودند و در این دولت متوجه تخلفات بانک سرمایه که از سال 87 رخ داده بود شدند و وزارت اطلاعات وارد شد و جلوی تخلفات را گرفت.

دانش آشتیانی افزود: ما هم تلاش کردیم در هیات مدیره بانک سرمایه حابجایی انجام دهیم که محقق شد. البته می خواستیم زودتر اتفاق بیافتد ولی روندهای قانونی طول کشید. تحت فشار بودم که مدیرعامل بانک سرمایه عوض نشود ولی به این نتیجه رسیده بودم در وقت او هم خلاف هایی رخ داده و او را عوض کردیم.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: جای نگرانی جهت فرهنگیان نیست و سرمایه ارزش حفظ شده است و امیدواریم به سمت کارآمدی زیاد صندوق حرکت کنیم.

وزیر آموزش و پرورش به بیان برنامه های خود جهت آینده از جمله توسعه آموزش در مناطق محروم، گشودن درهای آموزش و پرورش به روی صاحبنظران، چابک سازی در آموزش و پرورش، تشکیل کارگروه های امور رفاهی، اصلاح روندها و فرآیندها، زسرساخت و پیاده سازی سند تحول، تامین نیروی انسانی، کمیته ملی آموزش، نظام معلمی، اقتصاد آموزش و پرورش و…. پرداخت و گفت: کارگروه ها تشکیل شده است اند و پیش نویس نظام معلمی هم آماده شده است است تا در مراحل بعدی در روندهای قانونی مصوب شود.

به برنامه های خود عمل کرده ام

دانش آشتیانی در بخش دوم این نشست به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد و در عکس العمل به اینکه شما به برنامه های خود عمل نکردید گفت: به برنامه های خود عمل کرده ام.بیش از 10 هزار میلیارد تومان مطالبات فرهنگیان را در این مدت کوتاه پرداخت کردیم که پاداش آخر خدمت و معوقات فرهنگیان از این جمله بود. پرداخت پاداش سال 95 همه بازنشستگان را هم از این هفته شروع کردیم و 20 استان تا کنون پرداخت شده است است.

وی افزود: یکی از دغدغه های فرهنگیان بیمه تکمیلی بود که با جلسات کارشناسی بسیاری که برگزار شد، تمام بدهکاری به شرکت های بیمه ای را تسویه کردیم. اکنون از چند شرکت بیمه ای استعلام گرفته ایم و در اردیبهشت قرارداد بیمه تکمیلی بسته می شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه اسکان فرهنگیان در ایام عید را به سنت قدیم انجام دادیم ولی تلاش کردیم با تزریق اعتبارات استانی سطح خدمت رسانی را ارتقاء دهیم گفت: جهت تشکیل شرکت نظام معلمی هم پیش نویس تهیه شده است است. در جهت تمرکز زدایی بخشنامه هایی صادر کردیم و تلاش شد برنامه های کوتاه مدت را عملیاتی کنیم.

اعداد و ارقام تخلفات بانک سرمایه هنوز قطعی و نهایی نشده

برخی نمایندگان اعدادی را اعلام کردند که درست نبود

دانش آشتیانی با بیان اینکه راجع به صندوق ذخیره فرهنگیان هم هنوز اعداد و ارقام قطعی و نهایی نشده است گفت: با نمایندگان مجلس قرار گذاشته بودیم تا زمانی که تحقیق و تفحص کامل نشده، عدد و رقمی اعلام نکنیم ولی متاسفانه بعضی نمایندگان اعدادی را اعلام کردند که درست نبود ولی می توان گفت عمده تخلفات مربوط به بانک سرمایه بوده است.

وزیر آموزش و پرورش راجع به سند 2030 گفت: خودم اینگونه نیستم که به علت حاشیه ای تغییر موضع دهم. راجع به سند 2030 گفته بودم تمام مواردی که در سند است در سند تحول بنیادین خودمان هم آمده است ولی به این معنا نبود که سند 2030 را اجرا نمی کنیم. در قوانین یونسکو آمده که اگر مطلبی با فرهنگ کشوری مغایرت داشته باشد می توان آن را اصلاح کرد. در سند 2030 هم در داخل کشور روی عنوان برابری جنسیت مانور داده می شود که در سند 2030 این کلمه حذف شده است و عدالت جنسیتی جایگزین شده است است.

وی ادامه داد: ضمن آنکه در آن سند هم منظور این بود که آموزش جهت دختران و پسران برابر باشد ولی برداشت هایی شده است بود که در سند این واژه تغییر کرد. هرجای سند با فرهنگ و شرع ما تطبیق نداشته باشد به آن توجه می کنیم.

تا جایی که در توانمان بود مسئله آزادی معلمان زندانی را دنبال کردیم

وی راجع به تلاش های آموزش و پرورش جهت آزادی معلمان زندانی گفت: تا جایی که در توانمان بود این مسئله را دنبال کردیم ولی مسئله آنها به پرسشها معلمی ارزش مربوط نیست.

وزیر آموزش و پرورش راجع به بازگشت کودکان بازمانده از تحصیل گفت: با همکاری نهضت سوادآموزی اقداماتی در جهت شناسایی کودکان بازمانده از تحصیل به عمل آمده و به دنبال آن هستیم که مراکز یادگیری را در استان ها تشکیل دهیم و از این طریق جهت شناسایی و آموزش کودکان بازمانده از تحصیل برنامه ریزی کنیم.

بدنبال تسویه حق التدریس شاغلان و پرداخت پاداش سال 95 هستیم

دانش آشتیانی در ادامه با بیان اینکه معوقات فرهنگیان در ابتدای ورودم به آموزش و پرورش 11 هزار و 500 میلیارد تومان بود عنوان کرد: تلاش کردیم 7500 میلیارد تومان را در سال 95 از دولت بگیریم. جهت امسال هم احکام خوبی در بودجه و برنامه ششم قرار دادیم و اکنون هم به شدت دنبال آن هستیم تا پاداش سال 95 را هم بپردازیم و حق التدریس شاغلان را هم تسویه کنیم.

وی راجع به یک دانش آموز افغانستانی مستعد که از شرکت در مسابقه های ربوکاپ به علت ایرانی نبودنش باز مانده است گفت: حمایت های خوبی از سوی دولت جهت عضویت اتباع خارجی انجام شده است است. راجع به این مورد خاص پیگیری های مورد نیاز را انجام می دهیم ولی دستورالعمل ها و قوانین جشنواره خوارزمی از قبل تدوین شده است است و در اختیار ما نیست.

حضور زنان باید در آموزش و پرورش پررنگ تر باشد

دانش آشتیانی راجع به حضور زنان در آموزش و پرورش و عدالت جنسیتی گفت: تفاوتی در آموزش و محتوای آموزشی میان دختران و پسران وجود ندارد. تاکید بر اشتغال بانوان بخصوص در آموزش و پرورش داریم و البته معتقدیم حفظ کانون خانواده باید مورد توجه قرار بگیرد و این منافاتی با اشتغال زنان ندارد. مهم آن است که چه جهت مرد و چه زن غفلت از مساله خانواده در صورت اشتغال ایجاد نشود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در نهایت معتقدیم حضور زنان باید در آموزش و پرورش پررنگ تر باشد زیرا روحیه آنها با اموزش و تربیت همخوانی بیشتری دارد.

وی راجع به هدایت تحصیلی گفت: هدایت تحصیلی بر اساس سند تحول باید از دوران ابتدایی شکل بگیرد و معلمان استعداد و علایق و توانمندی دانش آموزان را شناسایی کنند ولی هنوز محقق نشده و ما در دوره متوسطه می توانیم کارها کوتاه مدتی انجام دهیم و خانواده ها و دانش آموزان را با رشته های تحصیلی آشنا کنیم.

اجباری جهت هدایت تحصیلی نداریم

وجود 1000 مدرسه خشت و گلی و 1700 مدرسه کانکسی

وزیر آموزش و پرورش افزود: جهت سال 96 هیچ گونه اضطراری جهت هدایت تحصیلی نداریم و تلاش می کنیم تا جایی که امکان دارد جهت رشته هایی که علاقه مندان زیادی دارند را تا حد امکان زیاد کردن ظرفیت داشته باشیم.

دانش آشتیانی با اشاره به قرار گرفتن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری گفت: از همه فرهنگیان و کسانی که می توانند رای بدهند تقاضا دارم پای صندوق های رای حضور یابند. تجربه سالیان پس از انقلاب نشان داده آینده کشور پای صندوق های رای رقم خورده است.

وی ادامه داد: البته مدارس ما در استان ها حوزه های رای گیری هستند و فرهنگیان همکاری خوبی در انتخابات داشته اند و در این انتخابات هم خواهند داشت.

وی راجع به مدارس ناایمن در مناطق محروم گفت: 1000 مدرسه خشت و گلی و 1700 مدرسه کانکسی داریم. تلاش می کنیم ظرف دو سال این کلاس ها را به کلاس های استاندارد و ایمن تبدیل کنیم. جهت عشایر با توجه به کوچ رو بودنشان باید مدلی متناسب در نظر بگیریم که با تغییر جای زیست مجددا با مسئله مواجه نشوند. 68 هزار کلاس نیازمند تخریب و نوسازی داریم و بیش از 90 هزار کلاس درس باید مقاوم سازی شود.

واژه های کلیدی: آموزش | مدرسه | معلمان | آموزشی | برنامه | فرهنگیان | حقوق معلمان | برنامه ریزی | اسکان فرهنگیان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *