خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

پزشکی قانونی مکمل دستگاه قضایی در تحقق عدالت است

دادستان کل کشور شرکت پزشکی قانونی را مکمل بسیار مهم و تاثیر گذار دستگاه قضایی در تحقق عدالت و پیشبرد امور قضایی توصیف کرد.

پزشکی قانونی مکمل دستگاه قضایی در تحقق عدالت است

به گزارش گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان، حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور پیش از ظهر امروز در مراسم نهایی ششمین همایش طب و قضا در قم وظایف و کار پزشکی قانونی را بسیار سخت و مهم دانست و با اشاره به روایتی از امام علی( ع )، اظهار کرد:امیر المومنین ( ع) داشتن تقوای الهی را از مهم ترین شاخصه ها و صلاحیت های پزشکی می داند، آیا که دکتر با جان افراد سر و کار دارد و لحظه ای غفلت ممکن است موجب از بین رفتن جان بیمار شود و در عین حال لزوم حفظ رازها بیمار نزد دکتر کار را سخت و سنگین می کند.

عبارات مهم : مراجع قضایی – قانونی
وی افزود: حفظ آبرو و شرف بیماران در کنار توجه به سلامت جسم او بسیار مهم است.

ضرورت رعایت نکات اخلاقی در کار پزشکی

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با تاکید بر ضرورت رعایت کردن نکات اخلاقی در کار پزشکی گفت: پزشکانی داریم که اگر قرار به لمس کردن بیمار جهت تشخیص هست، چشمان خود را می بندند و یا اگر با دیدن و از طریق چشم بیماری فرد را تشخیص دهند، دست به بیمار نمی‌زنند که همه این‌ها ناشی از همان اخلاق و تقوایی است که حضرت علی (ع) بر آن تاکید دارند.

وی گفت: اگر وزارت بهداشت بتواند دکتر زن به اندازه کافی تربیت کند خیلی خوب است و در شرایط کمبود پزشک زن و به صورت اضطرار مراجعه بیمار زن به دکتر مرد یا بالعکس ایرادی ندارد، ولی در این شرایط است که باید تقوای الهی و اخلاق رعایت شود.

دادستان کل کشور تاکید کرد: وجود بعضی پرونده ها که البته دون ارزش جامعه پزشکی هست، گاهی در اثر عدم رعایت همین پرهیزگاری و اخلاق الهی در انجام درست وظایف است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در ادامه به رابطه بیمار و دکتر بر اساس دلسوزی و مودت تاکید کرد و گفت: یکی از عالی ترین راه ها جهت معالجه بیمار، داشتن رابطه عاطفی و مناسب بین دکتر با بیمار است.

وی به کارگیری تمام توان و تلاش پزشکان جهت معالجه بیماران را ضرورت دیگر در روند درمانی دانست و تصریح کرد: یک دکتر هنگامی که به دنبال درمان بیمارش باشد، باید تمام توان و علم خود را به کار گیرد و در این راه از هیچ تلاش و هیچ مشورتی نباید دریغ کند.

دادستان کل کشور اطلاق مفهوم طبیب را نشانگر روح و ذات مهم این حرفه در دور کردن بیماری‌ها از مردم و بیماران دانست و تاکید کرد: منشا مهم بیماری‌ها خداوند متعال هست. مگر خداوند نمی‌توانست انسان را بدون مبتلا شدن به هر نوع بیماری بیافریند. ولی در مقابل، درمان و دوا نیز از خدای متعال هست. حال پرسش این است که هنگامی که بیماری از خدا و درمان هم از خداست، بعد چه نیازی به معالج و طبیب هست، پاسخ این است که طبیب جهت پاکسازی کردن جسم و روح بندگان است.

پزشکی قانونی مکمل دستگاه قضایی در تحقق عدالت است

وی خمیرمایه و عنصر مهم طبابت را بر اساس روایات، تانی در امور و دقت و تمرکز دکتر بر روی بیماری، همراه با مهر و دوستی دانست و افزود: بعضی افراد و حتی بیمارانی را دیده ایم که تصور می‌کنند اگر دکتر ده قلم دارو نوشت دکتر خوبی هست، ولی اگر یک قلم دارو نوشت تصور این است که دکتر خوبی نیست.

لزوم استمرار تلاش‌ها جهت زیاد کردن دانش پزشکی

دادستان کل کشور با اشاره به پیشرفت‌های علم پزشکی افزود: قطعا تلاش جهت زیاد کردن دانش پزشکی در کشور باید همچنان ادامه پیدا کند و البته اتکای بیش از حد به دستگاه‌ها و آزمایشات بدون تکیه بر تجربه پزشکی چندان مناسب به نظر نمی‌رسد.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری بررسی چالش‌های میان امور پزشکی و مراجع قضایی را نیازمند استمرار دانست و افزود: باید مباحث مورد نیاز بین پزشکان و قضات به صورت مستمر دنبال شود.

وی یکی از مهم‌ترین مکمل‌های امر قضاوت را نظریه پزشکی دانست و گفت: قاضی بدون نظریه دکتر در پرونده‌هایی که مرتبط باشد، نمی‌تواتد حکم بدهد.

دادستان کل کشور شرکت پزشکی قانونی را مکمل بسیار مهم و تاثیر گذار دستگاه قضایی در تحقق عدالت و پیشبرد امور قضایی توصیف کرد.

این مقام قضایی جایگاه شرکت پزشکی قانونی در امر قضاوت و تحقق عدالت را بسیار مهم توصیف کرد و افزود: پرسشها پزشکی، امری و دستوری نیست و حاصل دقت نظر و کشف دقیق هست. همانگونه که قاضی را نمی‌توان ملزم کرد که حکم خاصی بدهد و باید از مجموعه قراین و شواهد و دلایل رای صادر کند.

وی تاکید کرد: شنیده ام که گاهی می‌گویند بین قانون و فقه تعارض وجود دارد که با توجه به ترکیب شورای نگهبان و دقت و موشکافی آنان به خاص فقهای شورای نگهبان این عنوان پذیرفتنی نیست.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری تاکید کرد: البته عدم شفافیت در بعضی قوانین دارای صبغه حقوقی، وجود دارد و در بخش اجرا نیز ممکن است مشکلاتی پیش بیاید، ولی این پرسشها باید با گفتگو و در جلسات یکسان میان پزشکان و دستگاه قضایی حل و فصل شود.

دادستان کل کشور در ادامه خواستار ایجاد گروه و کمیته‌ای متشکل از پزشکان و صاحب نظران فقهی آشنا به امور و وظایف پزشکی قانونی به منظور توجه زیاد به مبانی فقهی در امور پزشکی قانونی شد و گفت: ملاک مهم در وظایف شرکت پزشکی قانونی قانون و در نهایت رجوع به ولی فقیه در جامعه اسلامی است.

انتهای پیام/

صحبت‌های دادستان کل کشور در مراسم نهایی ششمین همایش طب و قضا

واژه های کلیدی: مراجع قضایی | قانونی | دستگاه | بیماری | پزشکی | پزشکان | درمانی | اخلاقی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *