خرید کتاب از گوگل

چاپ کتاب PDF

خرید کتاب از آمازون

خرید کتاب زبان اصلی

دانلود کتاب خارجی

دانلود کتاب لاتین

عامل مهم گرایش جوانان به مشاغل کاذب , بیکاری

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت؛ بر اساس نتیجه های طرح آمارگیری نیروی کار سال ۹۵ که به وسیله مرکز آمار کشور

عامل مهم گرایش جوانان به مشاغل کاذب , بیکاری

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت جوان؛ بر اساس نتیجه های طرح آمارگیری نیروی کار سال ۹۵ که به وسیله مرکز آمار کشور عزیزمان ایران منتشر شد، قیمت بیکاری با زیاد کردن ۱.۴ درصدی، ۱۲.۴ درصد اعلام شد.

بررسی قیمت بیکاری نشان می‌دهد که 12.4 درصد از جمعیت فعال، بدون کار بوده‌اند. بر اساس این نتایج، قیمت بیکاری در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی زیاد بوده هست، متاسفانه بیکاری موجب گسترش مشاغل کاذب می شود که پیامدهای جبران ناپذیری جهت جامعه به همراه دارد، چراکه مشاغل کاذب تحت حمایت هیچ نهاد و ارگانی نیست از این رو امنیت شغلی را از فعالان در این عرصه سلب می‌کند و نمی‌توانند از چتر حمایتی بیمه ها استفاده کنند، از این رو در صورت وقوع اتفاق در حین کار، دولت هیچ حمایتی از آنها نمی‌کند.

ازطرفی در بعضی از مشاغل کاذب به منظور کسب سود زیاد از اجناس قاچاق و وارداتی استفاده می‌شود که این خود از جهات مختلفی تاثیر منفی بر اقتصاد کشور می‌گذارد،
یکی دیگر از تبعات منفی مشاغل کاذب تاثیر منفی آن بر بعد معنوی و روانی جامعه است ،از آنجایی که بسیاری از مشاغل کاذب چون فال گیری،جارزنی،دلالی و واسطه گری،گل فروشی و غیره، احساسات مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد ، زیاد کردن این نوع مشاغل موجب لطمه زدن به بعد معنوی و روانی جامعه می شود که این عنوان خود می تواند زمینه ساز پرسشها بسیاری در جامعه باشد.

عامل مهم گرایش جوانان به مشاغل کاذب , بیکاری

از آنجایی که مشاغل کاذب هیچ شناسنامه ای ندارند و دولت نیز کنترلی بر آنها ندارد در حقیقت دریافت مالیات نیز از آنها به نوعی غیر ممکن است ، این درحالی است که گردش مالی بسیار زیادی در این نوع مشاغل وجود دارد و گاهی درآمد بعضی شغل های کاذب چند برابر شغل های رسمی است.

از سوی دیگر بعضی مشاغل کاذب به علت نوع فعالیتی که در آنها صورت می‌گیرد، از سوی دولت نفی شده است و آیین نامه ها و بخشنامه‌های مختلفی جهت از بین بردن آنها صادر می‌شود.

از آنجایی که مشاغل کاذب تحت تاثیر حمایت هیچ نهادی قرار نمی‌گیرند به طبع اطلاعات دقیقی نیز در مورد آنها وجود ندارد از این رو نهادهای برنامه ریز دولت زمانی که بخواهند برنامه ریزی انجام دهند اطلاعات و درک درستی از مشاغل کاذب ندارند و نمی توانند برنامه ریزی دقیق و جامعی داشته باشند.

دسترسی ساده به مشاغل کاذب و دلالی باعث شده است است تا حرکت سرمايه ها به سمت توليد گرفته شود و در ميانه راه بخش مهمی از سرمايه و نقدينگی کشور از بازارهای واسطه ای سر در بياورد.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت؛ بر اساس نتیجه های طرح آمارگیری نیروی کار سال ۹۵ که به وسیله مرکز آمار کشور

*مشاغل کاذب در پیشرفت اقتصاد کشور تاثیر مثبتی ندارد

حسن لطفی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بابیان اینکه مشاغل کاذب تعریف شده است نیست افزود :این گونه مشاغل جنبه تولیدی نداردو در رشد و پیشرفت اقتصاد کشور تاثیر مثبتی ندارد.

لطفی با بیان اینکه مشاغل کاذب از پرداخت مالیات به دولت معاف هستند خاطر نشان کرد :ضروری است که با ساماندهی این گونه مشاغل از ورود آن ها به تناوب رسمی کشور جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد : وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید برنامه جامعی در جهت حمایت از مشاغل کاذب آینده نگری کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: مشاغل کاذب امنیت شغلی ندارند ومتاسفانه تا کنون هم اقدامی در جهت از بین بردن این گونه مشاغل انجام نشده است.

افسر افشار نادری روانشناس درگفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ در تعریف مشاغل کاذب اظهار کرد : فعالیت هایی چون دستفروشی و سیگار فروشی جنبه تولیدی ندارند و بر رشد و رونق کشور تاثیری ندارند.

وی اظهار داشت : اینگونه مشاغل علاوه برآنکه سیمای شهر را تخریب می کنند ، ممکن است از نظر اقتصادی جهت فروشندگان مزاحمت هایی ایجاد کند، آیا که مردم با خرید از دستفروشان کمتر از مغازه داران خرید می کنند.

عامل مهم گرایش جوانان به مشاغل کاذب , بیکاری

این استادیار دانشگاه در ادامه با بیان اینکه بیکاری یکی از علل روی آوردن جوانان به مشاغل کاذب است ،خاطرنشان کرد : اغلب اشخاصی که به سراغ بزهکاری و انجام مشاغل کاذب می روند از سوی خانواده حمایت نمی شوند.

*زنان و کودکان بی سرپرست، قربانی مهم مشاغل کاذب هستند

فرشاد نجفی پور روانشناس درگفتگو با کلوب خبرنگاران در مورد تاثیرگذاری مشاغل کاذب بر شخصیت افراد گفت: مشاغل کاذب بیش از آنکه تاثیرگذاری اقتصادی داشته باشد ،از منظر اجتماعی عزت نفس فرد را پایین می آورد.

این روانشناس با بیان آنکه مشاغل کاذب جهت فرد و جهت فرهنگ عمومی کشور مضر هست، تاکید کرد:زنان و کودکان بی سرپرست و یا بد سرپرست، قربانی مهم مشاغل کاذب هستند.

عبارات مهم : باشگاه خبرنگاران جوان – برنامه ریزی

این روانشناس در ادامه یادآور شد :مشاغل کاذب شاید نتواند از بعد اقتصاد کلان آسیب جدی به کشور وارد کند ولی در سطح خرد ممکن است در خرید و فروش بعضی کسبه اختلال ایجاد کند.

وی افزود : به هر حال مشاغل کاذب نوعی نابسامانی اجتماعی است که باید از طریق شرکت ها و نهادهای ذیربط ساماندهی شود.

به گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی گروه تحریریه سایت؛ بر اساس نتیجه های طرح آمارگیری نیروی کار سال ۹۵ که به وسیله مرکز آمار کشور

*راهکارهای پیشنهادی جهت برطرف معضل اشتغال کاذب در کشور

حمایت از بخش کشاورزی جهت جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها

ایجاد اشتغال جهت جوانان با مشخص کردن یک متولی ثابت جهت حل مسئله اشتغال و ارائه‌ی طرح‌های کارشناسی‌شده در جهت حل معضل اشتغال

جذب همکاری شخصی جهت توسعه‌ی اقتصاد روستاها و تشویق به بازگشت افراد به روستاها و شهرهای کوچک و استفاده از توانمندی‌های بالقوه‌ی افراد

تقویت بنگاه‌ها جهت پذیرش کارجویان

عامل مهم گرایش جوانان به مشاغل کاذب , بیکاری

هماهنگ شدن نظام آموزشی با نیازهای جامعه

اتخاذ سیاست های حمایتی یکپارچه و منسجم به وسیله دولت

ترویج فرهنگ کارآفرینی و توسعه مراکز فنی و حرفه ای

افزایش کنترل ونظارت بر مشاغل کاذب

حمایت از کارآفرینان و برطرف موانع موجود

برنامه ریزی و سیاست گذاری جهت حل مسئله اعتیاد

عدم اکتفای نهادهای حمایتی بر برطرف پرسشها مالی و تمرکز بر آموزش و مهارت های اشتغال

با توجه به اینکه زیاد کردن قیمت بیکاری و کم کردن وقت های شغلی رسمی، مهمترین عامل زیاد کردن شغل‌های کاذب در جامعه هست، انتظار می‌رود دولت و سایر نهاد های تصمیم گیرنده با اتخاذ تدابیر مورد نیاز و با عزمی راسخ، تلاش خود را جهت اصلاح شرایط اقتصادی کشور و به تبع آن کم شدن قیمت بیکاری و همچنین مشاغل کاذب بکار بگیرند تا زمینه استفاده از نیروی انسانی فعال موجود در کشور در جهت توسعه و پیشرفت کشور فراهم شود آیا که بیکاری یکی از عمده ترین دلایل گسترش مشاغل کاذب است.

گزارشی از مریم جلیلی پور

انتهای پیام/

واژه های کلیدی: باشگاه خبرنگاران جوان | برنامه ریزی | مشاغل کاذب | تاثیرگذاری | روانشناس | استفاده | برنامه | اقتصاد | اقتصادی | بیکاری | اشتغال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *