قالب وردپرس قالب وردپرس آموزش وردپرس قالب فروشگاهی وردپرس وردپرس

مجله باشگاه خبرنگاران - باشگاه خبرنگاران - دانلود کتاب

خانه / اخبار سیاسی و اجتماعی / پیروز مناظره اول دولت روحانی بود / پرویز کاظمی وزیر مستعفی دولت احمدی نژاد

پیروز مناظره اول دولت روحانی بود / پرویز کاظمی وزیر مستعفی دولت احمدی نژاد

پرویز کاظمی وزیر مستعفی دولت احمدی نژاد: پیروز مناظره اول دولت روحانی بود/ شخصی که به مطالب توهین آمیز استناد می کند ناتوان از اداره مملکت است

پیروز مناظره اول دولت روحانی بود / پرویز کاظمی وزیر مستعفی دولت احمدی نژاد

پرویز کاظمی وزیر مستعفی دولت احمدی نژاد: پیروز مناظره اول دولت روحانی بود

عبارات مهم : منابع

پرویز کاظمی وزیر مستعفی دولت احمدی نژاد: پیروز مناظره اول دولت روحانی بود/ شخصی که به مطالب توهین آمیز استناد می کند ناتوان از اداره مملکت است

در حال حاضر کشور آرامش نسبی دارد و روحانی جهت ایجاد این فضا 4 سال زحمت کشید.

پرویز کاظمی وزیر رفاه و تامین اجتماعی دولت اول احمدی نژاد در خصوص نخستین مناظره ای که در بین نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در روز جمعه 8 اردیبهشت ماه به مدت چهار ساعت انجام شد در گفت وگو با عصر کشور عزیزمان ایران گفت: در حال حاضر کشور آرامش نسبی دارد و آقای روحانی جهت ایجاد این فضا چهار سال زحمت کشیده است. با ارزیابی این شش نفر کاندیدای ریاست جمهوری مناسب ترین فرد در بین آنها دکتر روحانی است.

پیروز مناظره اول دولت روحانی بود / پرویز کاظمی وزیر مستعفی دولت احمدی نژاد

تحلیل و ارزیابی این وزیر مستعفی دولت اسبق در خصوص مناظره اول کاندیدها را در ادامه می خوانید.

به طور کلی برگزاری مناظره حرکت خوبی است که در چند سال اخیر انجام می شود و ما شاهد این جریان هم در کشور خودمان و هم در دیگر کشور ها هستیم. در شرایط خاص کاندیداهای ریاست جمهوری به صورت دو به دو و یا چند نفره در برابر هم قرار می گیرند، سوالاتی مطرح می شود و بعد از پاسخگویی در معرض ارزیابی قرار می گیرند. این روند کلی است و روز جمعه هم دیدیم که نخستین بخش مناظره ها در کشور ما اجرا شد.

پرویز کاظمی وزیر مستعفی دولت احمدی نژاد: پیروز مناظره اول دولت روحانی بود/ شخصی که به مطالب توهین آمیز استناد می کند ناتوان از اداره مملکت است

مساله ای که توجه من را جلب کرد این بود که با توجه به مشکلاتی که در کشور وجود دارد و باید جهت این مسائل برنامه ریزی شود و منابع و مخارج به صورت دقیق مشخص باشد ولی در مناظره کسی راجع به برنامه آتی خود صحبت نکرد. در واقع من چیزی به شکل و نام “برنامه” در این مناظره ندیدم.

بخشی از این مناظره به صورت مشاجره بود و بخشی از آن نیز به صورت بحث راجع به کارهای گذشته افراد بود ولی راجع به اینکه چگونه می توان مسائل اشتغال، رشد اقتصادی و .. را برطرف کرد بحثی صورت نگرفت. جهت مثال کسی می گوید وام ازدواج ده میلیون تومان است و طرف برابر می گوید من این وام را به بیست میلیون زیاد کردن می دهم ولی باید پرسید که منابع این زیاد کردن وام را از کجا می آورید؟ واقعیت مطلب این است که گفتن چنین مواردی غیر کارشناسی است. البته نمی خواهم بگویم که کاندیدها باید از تمام پرسشها اطلاع داشته باشند جهت مثال در بحث های اقتصادی یک فردی راجع به ضریب جینی صحبت می کند که این عنوان تکنیک ها و اثرات خاص خودش را دارد و نمی شود به صورت کلی از این مباحث صحبت کرد.

همچنین اینکه جهت حل بحران طبقاتی که در کشور اتفاق افتاده است، بگوییم که: « یارانه سه دهک پایین را زیاد کردن می دهیم» سوالی که مطرح می شود این است؛ با باقی افراد جامعه باید چگونه برخورد شود؟ آیا قانون این اجازه را می دهد؟ ما در چند سال گذشته بودجه های عمرانی خودمان را به هزینه های جاری تبدیل کردیم و الان نتیجه آن را می بینیم بنابراین بیان این مباحث به این صورت کمی راحت انگارانه است.

پیروز مناظره اول دولت روحانی بود / پرویز کاظمی وزیر مستعفی دولت احمدی نژاد

در مورد بحث ایجاد شغل که مطرح می شود؛ اگر ما جهت ایجاد هر شغل نیاز به دویست میلیون تومان داشته باشیم، متوجه می شویم که چه منابع عظیمی جهت ایجاد شغل در کشور نیاز است ولی شاهد هستیم که به سادگی گفته می شود: « پنج میلیون شغل در کشور ایجاد می کنیم» مثل این است که بگوییم جهت آنکه فقر از بین برود، باید فقر را از بین برد یا اینکه گفته می شود مسئله اشتغال با ایجاد شغل برطرف می شود ولی نتایجی که ما از ایجاد شغل می خواهیم، داشته باشیم باید مشخص باشد و متاسفانه از این منظر کاندیدهای انتخاباتی توجهی به پرسشها نداشتند.

به هر حال باید توجه کنیم که منابع ما محدود است، من ندیدم که هیچ کدام از عزیزان از بخش شخصی صحبت کند. اصل 44 قانون اساسی و صحبت های مقام معظم رهبری تاکید بر فعالیت بخش شخصی است تا فعالیت ها به این بخش واگذار بشود در قانون اساسی ما فعالیت های دولتی، تعاونی ها و بخش شخصی تعریف شده است است اینکه اگر بخش شخصی وارد کشور شود، چه فعالیتی می تواند داشته باشد؟ ما جهت سرمایه گذاری سه بخش مهم داریم، سرمایه گذاران داخلی، ایرانیان خارج از کشور و سرمایه گذاران خارجی. حتی اگر سرمایه گذاران خارجی را هم مورد توجه قرار ندهیم، آیا ما امنیت سرمایه گذاری در داخل را ایجاد کرده ایم؟ دولت هنوز هم در حال تصدی گری در بخش اقتصاد است، دولت باید سیاست گزاری کند و این تصدی گری را به بخش شخصی واگذار کند. اگر این تصدی گری را به بخش شخصی واگذار کند، منابع دولت آزاد می شود و برنامه ریزی و زمانبندی بهتری خواهد داشت و در نتیجه امکاناتی که در کشور است به کار گرفته می شود.

پرویز کاظمی وزیر مستعفی دولت احمدی نژاد: پیروز مناظره اول دولت روحانی بود/ شخصی که به مطالب توهین آمیز استناد می کند ناتوان از اداره مملکت است

در مورد ایرانیان خارج از کشور هم گفته می شود بین هزارو پانصد تا دو هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری های ایرانیان خارج از کشور است. اگر از این رقم ده تا بیست درصد سرمایه گذاری ها وارد کشور شود، چیزی بین دویست تا چهارصد میلیارد دلار می شود که می تواند اوضاع اقتصادی کشور ما را متحول کند. بنابراین باید این فضا بوجود بیاید، قوانین موجود اصلاح شود و شرایط جهت سرمایه گذاری بخش شخصی در داخل کشور ایجاد شود، اگر این شرایط ایجاد شود رونق اقتصادی رقم خواهد خورد که در نتیجه آن اشتغال ایجاد می شود و تناوب کار و فرایند های جدید جهت اشتغال خلق می شود.

بنابراین با صحبت بر سر اینکه چه کسی در گذشته چه چیز هایی گفته است دردی از کشور دوا نخواهد شد. در واقع در چنین فضایی یا از عملکرد خودمان دفاع می کنیم یا به دیگری به علت عملکردش انتقادهای سنگین وارد می کنیم. جهت مثال فردی از 4 درصد در برابر 96 درصد کشور صحبت می کند، 4 درصد جمعیت کشور نزدیک به سه میلیون و دویست هزار نفر می شود که ما آنها را زیر پرسش می بریم؟ در جامعه اقتصادی ما یک دهک پایین، یک دهک میانگین و یک دهک بالای جامعه داریم. اقتصادی مناسب است که دهک میانگین آن عمومیت داشته باشد. مگر ما می توانیم کارآفرینان را در نظر نگیریم و بگوییم که این افراد مفت خور و رانت خوار هستند؟ گفتن این موارد موجب تشنج در جامعه است.

پیروز مناظره اول دولت روحانی بود / پرویز کاظمی وزیر مستعفی دولت احمدی نژاد

کارآفرین ها را با این واکنش‌ها زیر پرسش می بریم. بحث های رانت ربطی به 4 درصد و 96 درصد ندارد. کسانی هستند که در هر شرایطی رانت ایجاد می کنند به همین علت دولت باید فرایند های اینفورمیشن تکنولوژی را بر مبنایی قرار دهد که رانت به معنای واقعی آن حذف شود. پس صحبت از 4 درصد در برابر 96 درصد صرفا عوام فریبی است.

از سوی دیگر می بینیم که دائم بحث می شود که قصد داریم، یارانه ها را زیاد کردن دهیم. مگر ما مناقصه و مزایده گذاشته ایم یا می خواهیم پول بیت المال را حراج کنیم؟ درست است که قدرت خرید 45 هزار تومان کم کردن یافته است ولی جهت حل این مسئله ما باید قدرت خرید مردم را زیاد کردن دهیم.

افزایش تعداد نیازمندان در کمیته امداد و بهزیستی هنر نیست بلکه هنر در این است که این افراد را خود کفا کنیم و تعداد آنها را کم کردن دهیم. به هر حال در مناظره اول مباحثی از این دست کمتر مطرح شد.

سوال مطرح شده است است که ورزش قهرمانی و پهلوانی خوب است؟ خوب جواب می دهند که بله ورزش قهرمانی خوب است، پهلوان ها نیز خوب هستند و باید قهرمان ها مدال بیاورند. یا می گویند برزیل صادرات ورزشکار دارد ما هم چنین کاری کنیم. به هر حال ما باید زیر ساخت ها را بررسی کنیم، استعداد های متفاوت و شرایط متفاوت را بررسی کنیم تا با برنامه پیش برویم. حال می بینیم که به سادگی گفته می شود که ما نیز می توانیم از صادرات ورزشکار درآمد داشته باشیم. جهت مثال ما آقای مهماندوست مربی تکواندو داشتیم که انقدر در شرایط مشکل قرار داده شد که در نهایت مربی آذربایجان شد و جهت آن کشور مدال آوری کرد.

در نوع سوالاتی که مطرح می شود یک مدل جواب خاص و کلی گویی در بر خواهد داشت. برداشت من این است که از این مباحث و ارائه نظرات مشکلی از کشور برطرف نمی شود. جهت مثال گفته می شود : «یارانه را سه برابر می کنیم و طرف برابر می گوید من یارانه را 5 برابر می کنم» در نهایت اگر هم نتوانست چنین کاری کند می گوید، ” منابع کافی جهت این کار نداشتیم”.

البته ما یک اشکال پایه ای داریم، شش نفر گزینش شده است اند و در نهایت یک نفر باید از این تعداد گزینش شود. در واقع آزادی ما گزینش یک نفر از این شش نفر است که این یک توصیه بسیار مهم است.

به نظر من در مناظره اول آقای روحانی و جهانگیری کار را تقسیم بندی کرده بودند. به هر حال آقای روحانی یک سری پرسشها را مطرح کرد و جهانگیری نیز پرسشها دیگری را بیان نمود. هر کدام از کاندید ها نیز حدود هزار دقیقه وقت دارند و در نتیجه در مجموع دو هزار دقیقه وقت نصیب این دو نفر می شود.

اشتباه آقای قالیباف این است که می گوید چرا جهانگیری کاندید شده است است. این پرسش به آقای قالیباف مربوط نمی شود. این نشان دهنده مضطرب شدن این فرد است که در این مناظره بروز کرده است، به عبارتی این صحبت ضعف ایشان را نشان می دهد.

مطالب بیان شده است از سوی آقای رییسی نیز مطالب کاربردی به حساب نمی آید. آقای میر سلیم استاد دانشگاه است و به هر حال دانشگاهی برخورد می کند. آقای هاشمی طبا نیز بسیار محترم است و مطالبشان غیر واقعی نبود ولی بیانشان انرژی مثبت به کل سیستم وارد نمی کند. یعنی نوع بیان و ادبیات و استدلال هایشان باید پر انرژی باشد. به قول بعضی از دوستان این افراد هنوز خودشان را کاندید هم نمی دانند و باور ندارند که وارد مناظره شده است اند و با رقیب خودشان صحبت می کنند.

به هر حال واجب است که کاندیداها مطالبشان را محکم بیان کنند، استدلال و تحلیل های محکمی جهت آن داشته باشند و نسبت به این قضایا با اقتدار برخورد کنند. بنابراین بخش مهمی که مربوط به کاریزمای مدیریتی می شود در این مناظره دیده نشد که این کاریزما مشمول بر ویژگی هایی مانند اطلاعات، سوابق و توانمندی های فرد در بیان مطالب نیز می شود.

یکسری توهین ها نیز به رییس جمهور شد که در ارزش افراد نبود. هنگامی که که شما از مباحث کارشناسی و مدیریتی خارج می شوید، مجبور هستید فضایی ایجاد کنید که خوشایند نیست. اینکه در آمریکا به هم اهانت می کنند علت نمی شود که ما نیز به هم اهانت کنیم، اخلاق اسلامی به ما حکم می کند که اهانت نکنیم.

می توانیم تحلیل کنیم و بگوییم که شما ضعیف عمل کرده اید ولی اینکه مستقیم طرف برابر را متهم کنیم به دروغ گویی درست نیست توهین کنیم و بگوییم شما بی عقل هستید و…. اگر فردی به چنین مطالبی استناد کند که صحیح نیست، این شخص چگونه می خواهد مملکت را اداره کند؟

من تصور می کنم که مملکت ما امکانات گسترده ای دارد و ما از لحاظ منابع نفت در دنیا رتبه سوم را داریم، منابع گازی اول هستیم و کشوری هستیم که هر چهار فصل سال را به علت پهناوری داریم، کشور جوانی از نظر منابع انسانی هستیم که اگر شرایط را فراهم کنیم این جمعیت جوان وقت به حساب می آید و در صورت غفلت این جمعیت جوان جهت ما ترساندن خواهد بود.

ما باید از مدیران لایق، توانمند و دلسوز استفاده کنیم و از این حواشی سیاسی دور باشیم. ما باید سیاست اقتصادی داشته باشیم نه اقتصاد سیاسی، سیاست اقتصادی یعنی برنامه ریزی علمی که کارها بر اساس مبانی و اصول علمی آن انجام می شود. جهت برطرف کردن تورم و رکود فرمول وجود دارد و جهت برطرف کردن بیکاری نیاز به برنامه ریزی داریم و این موارد تنها در حرف انجام نمی شود.

به هر حال مردم ما باید با دقت عمل کنند. به نظرم با تمام نقدهایی که وارد کردیم، بودن و ادامه کار آقای روحانی به نفع کشور است و به هر حال آرامشی در کشور ایجاد شده است است و از هیجانات دولت نهم و دهم کاسته شد. البته هر کس دیگری هم می آمد در کشور آرامش برقرار می شد چرا که دولت نهم و دهم انقدر فجایع در کشور ایجاد کرده بود که هر کسی که جای آن می آمد آرامش برقرار می شد.

در حال حاضر کشور آرامش نسبی دارد و آقای روحانی جهت ایجاد این فضا چهار سال زحمت کشیده است. به نظر ما با ارزیابی این شش نفر که کاندید ریاست جمهوری هستند، مناسب ترین فرد جهت رییس جمهور آینده آقای روحانی است.

واژه های کلیدی: منابع | برنامه | برنامه | اقتصادی | دولت روحانی | دکتر روحانی | سرمایه گذار | برنامه ریزی | رونق اقتصادی | سرمایه گذاری

درباره ی admin

مطلب پیشنهادی

عکس و فیلم از شهر های ایران 96

۱۱۸ فیلم ها و عکس های تظاهرات در تمام شهر های ایران را در این …

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *