آثار اندیشمندان بزرگ برای همه ی انسان ها با ارزش است. کتاب کشکول شیخ بهایی از آثار باارزش این اندیشمند می باشد. مطالب گوناگونی در این کتاب وجود دارد که می توان به مناجات، تاریخ، تفسیر اخلاق و علوم اشاره کرد که در قالب شعر، نثر، حکایت و پند قرار گرفته است. شما می توانید این کتاب را از سایت yyjc/book دریافت کنید.

معرفی کتاب کشکول شیخ بهایی

کتاب کشکول شیخ بهایی از مشهور ترین آثار ادبیات فارسی است. این کتاب مجموعه ای از مفاهیم اخلاقی و اجتماعی را در قالب های نوشتاری مختلف دربرگرفته است. شیخ بهایی شخصیت همه فن حریف زمان خود بود و بر حوزه های گوناگون دانشی علم داشت. این کتاب پراز آداب و اصول اخلاقی، مفاهیم عرفانی و تفسیر های قرآنی می باشد. ویژگی مهمی که این کتاب داشت این بود که بر نویسندگان بعدی خود تاثیر زیادی گذاشت.

قسمتی از کتاب کشکول

«چون سنه‌ام تنگی گرفت. ردا و نعلین پوشیدم و پس از نماز عصر، عازم خانه ابوجعفر شدم. چون به در خانه‌اش رسیدم و اجازه ورود خواستم، خادمش بیرون آمد و گفت: چه می‌خواهی؟ گفتم: سلام مرا به آن بزرگوار برسان! گفت: به نماز ایستاده است. بر در خانه‌اش نشستم. زمان زیادی نگذشت که خادم بیرون آمد و گفت: خدا تو را برکت دهاد! درون آی! داخل شدم و بر او سلام کردم و پاسخ سلام مرا باز داد. و گفت: خدای بر تو ببخشاید! بنشین!

زمانی سر به زیر انداخته بود. گفت: کنیه‌ات چیست؟ گفتم: عبدالله. گفت: خدا کنیه‌ات را برایت نگه دارد! و به تو توفیق دهد! ای عبدالله، چه می‌خواهی؟ با خود گفتم: اگر در زیارت کردن و سلام بر او و این دعا که در حق من کرد، بهره دیگر نبرده بودم، همین نیز در کمال زیادی بود. گفتم: از خدا خواسته‌ام تا بر دل تو اندازد که مرا از علم خویش بهره‌ای برسانی و امید دارم که خواهش مرا درباره عنایت تو پذیرفته باشد.

پس گفت: ابوعبدالله! دانش، به آموختن نیست. و همانا که آن، نوریست که از اراده خدا بر دل می‌تابد و او را هدایت می‌کند. اگر خواهی که دانش بیاموزی، نخست، در خاطر خویش حقیقت بندگی را طلب کن! و آموخته خویش را به کار دار! و از خدا بخواه، تا فراستی در تو ایجاد کند.»





دانلود

دانلود فایل ها