دانلود رایگان pdf کتاب مردی با کبوتر نوشته (ترجمه) رومن گاری لیلی گلستان ثالث خ

جایزه , کبوتر ,داستان, داستان , نویسنده ,کتاب های رومن گاری, کتاب های لیلی گلستان, کتاب های              	             		             		ثالث

اضافه به لیست علاقمندی ها

۱۲۵,۰۰۰ ریال

:۸۶۵۹۸
:داستان جهان
:مردی با کبوتر
:داستان
رومن گاری
لیلی گلستان
: ثالث
:رقعی
:۱۵
:۲۲
:نرم
:۱۲۲
:۱۲۵,۰۰۰ ریال

عبارات مهم : جایزه

درباره کتاب:

جذابیت زندگی‌اش کم از جذابیت آثارش نداشت. به همین خاطر هنگامی که رمان سگ سفید را بر اساس وقایع زندگی خودش نوشت به یکی از جذاب‌ترین آثارش بدل شد. با نگاهی پر از طنز و هزل راجع به سینما و آدم‌هایش، به‌خصوص از جنس هالیوودی‌اش. همسرش جین سیبرگ یکی از ستارگان زیباروی سینمای هالیوود، باوجود اختلاف سنی زیاد، دلباخته عقاید روشنفکرانه رومن گاری و قدرت ادبی آثارش شده است بود. چنین عشقیدر رومن گاری نیز نسبت به همسرش دیده می شود. عشقی چنان پرشور که فوت زودهنگام جین سیبرگ، فوت او را هم پیش انداخت و رومن گاری یک سال بعد از فوت او درحالی‌که از افسردگی شدید زحمت می‌برد، تصمیم به خودکشی گرفت. رومن گاری جهت خودکشی از روش ارنست همینگوی الهام گرفت، کسیکه در داستان‌نویسی نیز الگو و منبع الهام او بود.

دریکی از صحنه‌های جالب رمان سگ سفید، رومن گاری هنگامی که به منزل می‌آید همسرش را با یکی از ستارگان معروف و ازخودراضی هالیوود روبه‌رو می‌شود که با بی‌شرمی درخواست رابطه با جین سیبرگ را داشت تا تمرینی باشد جهت بازی‌شان در فیلم، به این بهانه که به ارتقای کیفی نقش‌آفرینی‌شان کمک خواهد کرد! تصویر العمل رومن گاری نه‌چندان شدید، ولی جالب بود. در منزل را باز کرد و با اردنگی بازیگر را بیرون انداخت!

تنها نویسنده‌ای بود که دو بار جایزه کنگور را گرفت، با اینکه در قوانین این جایزه آمده بود که هر نفر تنها یک‌بار می‌تواند این جایزه را بگیرد. ولی رومن گاری جایزه را یک‌بار جهت کتابی با اسم خودش و بار دیگر جهت کتابی که با اسم مستعار نوشته بود دریافت کرد و تا آن وقت کسی متوجه این مسئله نشده بود. این اتفاق جالب به‌خودی‌خود نشان از این حقیقت داشت که در هیچ دوره ای از فعالی ادبی اش، شهرت او به عنوان نویسنده ای نامدار باعث جلب توجهصاحب نظران نمی شد، او می توانست در کسوت نویسنده ای گمنام اثری را ارائه کند که فی نفسه به علت ارزش های ادبی خودش مورد توجه قرار می گرفت نه به علت اینکه نوشته ای از رومن گاری بود.

آشنایی با رومن گاری اگر با کتاب‌های خداحافظ گری کوپر و سگ سفید باشد می‌تواند پیش‌فرض‌هایی راجع به آثارش به همراه بیاورد که دیگر آثارش نتوانند آن‌ها را برآورده کنند. چون این دو کتاب زبانی طناز و درون‌مایه ای بسیار جالب دارند که به سبکی فوق‌العاده روان و پرکشش نوشته‌شده‌اند؛ مملو از لحظه‌های فراموش‌نشدنی که می‌توانند خواننده را به نتیجه های عجیب‌وغریبی راجع به رومن گاری برساند. جذابیتی که در سبک منحصربه‌فرد این کتاب‌ها متجلی شده، شاید دیگر آثار او را تحت‌الشعاع قرار دهند ولی این بدان معنا نیست که الزاماً عالی ترین آثار کارنامه او محسوب می‌شوند.

مردی با کبوتر کتابی است که از پاره‌ای جنبه‌ها، نزدیکی‌های زیادی با دو کتاب مورداشاره دارد؛ هم در برخورداری از زبان پر از طنز و هزل رومن گاری، روانی روایت داستان و نهایتاً کم‌رنگ بودن خط داستان.

مردی با کبوتر یکی از آن کتاب‌هایی است که به‌جای کشش برخاسته از اوج و فرودهای دراماتیک،جذابیتِتم مهم داستان و دریافت حرف‌های نویسنده است که مخاطب را به دنبال خود می‌کشد. البته درک این حرف‌ها نیاز به کمی دقت دارد؛ در غیر این صورت مخاطب صرفاً در سطح رمان باقی‌مانده و اگر ایده‌های طنزآمیز رمان نتواند نظر او را جلب کند، احتمالا کل رمان را اثری خسته‌کننده و بدون جذابیت ارزیابی خواهد کرد. مکان وقوع داستان ساختمان شرکت ملل هست. آدم‌های محلی در آن رفت‌وآمد دارند، سیاست مردان نامدار جهانی که قرار است مهم‌ترین و کلان‌ترین پرسشها را در سطح دنیا حل‌وفصل کنند.

اما رومن گاری با طرح‌ریزی قصه‌ای پر از طنز و مطایبه، شوخی های جالبی با این آدم‌ها ترتیب می‌دهد و اهداف و کارهایشان را به سخره می‌گیرد. او در کنار این آدم‌ها شخصیت پسری واکسی را پی‌ریزی می‌کند که با اعتصاب خود می‌خواهد به این جماعت اهل سیاست بفهماند که خیلی از ماجرا پرت‌افتاده‌اند و به‌جای آنکه پایشان روی زمین باشد (مسائل این دنیا را دریابند) لنگ در هوا مانده‌اند.

به‌این‌ترتیب پسر جوان با اعتصاب خود آن‌ها را به چالش می‌کشد. در شکل گیری حال و هوای خاص حاکم بر کتاب و زبان پر نیش و کنایه آن نباید از ترجمه خوب لیلی گلستان غافل شد. این توصیه را نیز یادآوری کنیم که کتاب حاضر سال‌های پیش به وسیله نشر آبی وارد بازار کتاب شده است بود ولی مهجور ماند و دیده نشد. تجدید چاپ آن به وسیله نشر ثالث با توفیق بسیار زیادی همراه شد و این رمان هفته‌ها جزو آثار پرفروش کتاب‌فروشی‌های بزرگ پایتخت کشور عزیزمان ایران بود. شکی نیست درزمینهٔ توفیق این کتاب نقش ناشر و رسانه‌ها جهت معرفی خوب آن بی‌تأثیر نبوده است.

شاید در آخر ذکر این توصیه جالب باشد که رومن گاری در سال ۱۹۵۸ خود عضو هیئت نویسندگان شرکت ملل بود. شاید به همین علت بود که ترجیح داده بود که این کتاب را بانام مستعار منتشر کند.

* معرفی کتاب از الف کتاب

واژه های کلیدی: جایزه | کبوتر | داستان | داستان | نویسنده | کتاب های رومن گاری | کتاب های لیلی گلستان | کتاب های ثالث